9-vuotiaan käytös/ongelmat...?

  • Viestiketjun aloittaja Uhmiksen äiti
  • Ensimmäinen viesti
Uhmiksen äiti
[QUOTE="hmmmmm";25461691]Siis 9-vuotias 3-vuotiaan kanssa? OIkeesti, kyllähän niillä on ihan eri maailmat missä elää. Ei se ole tasaarvoista, yhdessä leikkimistä, jos vanhmepi viihduttää sitä nuorempaa.[/QUOTE]


Onko tämä sitten nykyaikainen ajattelu malli.
Meidän mielestämme perhe on perhe ja siihen kuuluu myös yhteenkuuluvuus.
Meillä ei lapsia lokeroida erikseen toisistaan.
Ja jos luettu on niin molemmilla lapsilla on myös omat kuvionsa..
 
"hmmmmm"
Alkuperäinen kirjoittaja Uhmiksen äiti;25461709:
Onko tämä sitten nykyaikainen ajattelu malli.
Meidän mielestämme perhe on perhe ja siihen kuuluu myös yhteenkuuluvuus.
Meillä ei lapsia lokeroida erikseen toisistaan.
Ja jos luettu on niin molemmilla lapsilla on myös omat kuvionsa..
Perhe on perhe ja siihen kuuluu yhteenkuuluvuus, kyllä, mutta ei kenenkään yksilöllölisten tarpeiden kustannuksella. Ap:n tilanne kuulostaa minulta just siltä että elämä pyörii sen pienen mukaan ja esimurkku on jäänyt vaille omaa tilaa ja riittävää huomiota perheessä. En kyllä jaksanut lukea koko ketjua, mutta jäin vaan miettimään tota "normaalia että.." Ja mä oon hyvin hyvin vanhanaikainen äiti ja kasvattaja
 
Uhmiksen äiti
[QUOTE="hmmmmm";25461752]Perhe on perhe ja siihen kuuluu yhteenkuuluvuus, kyllä, mutta ei kenenkään yksilöllölisten tarpeiden kustannuksella. Ap:n tilanne kuulostaa minulta just siltä että elämä pyörii sen pienen mukaan ja esimurkku on jäänyt vaille omaa tilaa ja riittävää huomiota perheessä. En kyllä jaksanut lukea koko ketjua, mutta jäin vaan miettimään tota "normaalia että.." Ja mä oon hyvin hyvin vanhanaikainen äiti ja kasvattaja[/QUOTE]



Niin mielstäni on normaalia,että sisarukset ovat keskenään hetkittäin.
Sisarukset eivät arkena toistensa kanssa ehtisi edes olemaan niin yhdessä ehdimme olla viikonloppuisin.
Ja kuten kirjoitin niin yhteistä aikaa järjestetään ja erikseen ja harrastusta on ja..ja..
 
"ylva"
Alkuperäinen kirjoittaja Uhmiksen äiti;25461709:
Onko tämä sitten nykyaikainen ajattelu malli.
Meidän mielestämme perhe on perhe ja siihen kuuluu myös yhteenkuuluvuus.
Meillä ei lapsia lokeroida erikseen toisistaan.
Ja jos luettu on niin molemmilla lapsilla on myös omat kuvionsa..
Tästä huomaa asenteenne. Suurin ongelma perheessänne taitaa olla se, että haluatte painaa 9-vuotiaanne sellaiseen muottiin, johon hän ei sovi. Ei mikään ihme, että hänellä on vaikeaa.
 
Uhmiksen äiti
[QUOTE="ylva";25461773]Tästä huomaa asenteenne. Suurin ongelma perheessänne taitaa olla se, että haluatte painaa 9-vuotiaanne sellaiseen muottiin, johon hän ei sovi. Ei mikään ihme, että hänellä on vaikeaa.[/QUOTE]



N jos ei vaan ymmärrä niin ei ymmärrä.
Ongelmaa on muissakin asioissa..
 
"ylva"
Alkuperäinen kirjoittaja Uhmiksen äiti;25461784:
N jos ei vaan ymmärrä niin ei ymmärrä.
Ongelmaa on muissakin asioissa..
No taisi kalikka kolahtaa.
Suurin ongelmanne on teidän vanhempien asenne. Varmasti teillä niitä muitakin ongelmakohtia on, mutta siitä ne kaikki kumpuavat.
 
Uhmiksen äiti
[QUOTE="ylva";25461897]No taisi kalikka kolahtaa.
Suurin ongelmanne on teidän vanhempien asenne. Varmasti teillä niitä muitakin ongelmakohtia on, mutta siitä ne kaikki kumpuavat.[/QUOTE]


Onneksi tämä on vain sinun mielipiteesi =)
 
Ei kai nimimerkki Uhmiksen äiti viittaa 9-vuotiaaseen...? Vaan 3-vuotiaaseen?

No joo. En olettaisi että 9 v haluaa 3-vuotiaan kanssa leikkiä. Jotkut haluavat, mutta teidän tyttärenne ilmeisesti ei halua, eikä mun mielestä pitäisi edes epäsuorasti häntä sellaiseen velvoittaa.

9 v ja 3 v kuuluu lokeroida erikseen toisistaan - lapsethan ovat täysin eri planeetalla tarpeidensa ja kehitystasonsa suhteen.

Jos arki 9-vuotiaan kanssa on todella rankkaa, niin ensimmäiseksi miettisin että saako lapsi tarpeeksi positiivista huomiota. Jos vastaus siihen - käsi sydämellä - on että saa, niin seuraava askel olisi koulun terveydenhoitaja ja sitä kautta jonkinmoisen avun ja toimivien konstien hakeminen.
 
"hmm"
Olisikohan 9-vuotiaalla murkkuikä alkamassa? Purkaako kenties väsymystään ja koulustressiä kiukutteluun? Kannattaa tosiaan ottaa selvää mitä sille 9-vuotiaalle ihan oikeasti kuuluu, mitä hänen päässään liikkuu ja mistä on kenties paha mieli. Onko koulussa kaikki ok vai harmittaako mieltä jokin muu asia. Ja ei kannata pakottaa leikkimään pienempänsä kanssa jos ei leikit suju. Teet vain karhunpalveluksen jos pakotat, mieluummin annat isommalle lapselle tilaa niin hän voi oma-aloitteisesti innostua enemmän pikkusisarestaan. Ja onhan se nyt otettava huomioon että lapset elävät täysin erilaisissa kehitysvaiheissa. Saako isompi tarpeeksi huomiota vai viekö pieni aina pidemmän korren?
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Uhmiksen äiti;25461622:
Kiitos.
Tuo kuulostaa hyvältä ja olemmekin miettineet jotakin "porkkanaa"mikä houkuttelisi käyttäytymään paremmin.
Teemme myös yhdessä asioita ulkoilemme,luemme,askartelemme(tyttäremme rakastaa askartelua)
Teetkö siis kaksin tyttäresi kanssa vai onko pienempi lapsi aina mukana touhuissa? Isompi voi haluta enemmän yhteistä omaa aikaa vanhempien kanssa ilman pienempää sisarusta. Tämä tuli nyt ekana mieleen.
 
"vieras"
Meillä on 4 ja 6 vuotiaat tytöt. Molemmille on hyvin tärkeää että saavat viettää aikaa minun kanssa ihan yksinään. Olen viimekuukauden aikana käynyt 6 v kanssa uimassa ja syömässä ihan kahdestaan sekä shoppailemassa ja syömässä. Tyttö tykkää kovasti, pienemmän kanssa olen automaattisesti eskariajat kahden, välillä saunotaan aamulla kahdestaan, käydään shoppailemassa, kerhoissa, kahvilassa yms. eli hänkin pääsee ilman isosiskoaan. Mutta hoksasin asian tärkeyden vasta siinä vaiheessa kun 6v oli niin iloinen ja onnellinen kun pääsi ilman pikkusiskoa uimaan eli isoihin altaisiin ilman sitä että pitää pienempää vahtia koko ajan.
 
"Vieras"
Minun tyttöni on kohta 10v ja on erittäin voimakastahtoinen! Meillä on ollut tuommoista aina mut on rauhoittunut vähän, kun on ikää tullut lisää. Koulussa on myös oppimisen kanssa ongelmia. Meillä on auttanut, kun olen laittanut aikaisin nukkumaan vähentänyt kaksi harrastusta yhteen ja huomioinut tyttöä paljon. Saa haleja, leikin tai teen jotain muuta yhdessä.

Huomioi paljon lastasi äläkä pakota hoitamaan toista lastanne!
 
Uhmiksen äiti
[QUOTE="Vieras";25463332]Minun tyttöni on kohta 10v ja on erittäin voimakastahtoinen! Meillä on ollut tuommoista aina mut on rauhoittunut vähän, kun on ikää tullut lisää. Koulussa on myös oppimisen kanssa ongelmia. Meillä on auttanut, kun olen laittanut aikaisin nukkumaan vähentänyt kaksi harrastusta yhteen ja huomioinut tyttöä paljon. Saa haleja, leikin tai teen jotain muuta yhdessä.

Huomioi paljon lastasi äläkä pakota hoitamaan toista lastanne![/QUOTE]


Viimeiseen lauseeseen-kuka niin väittää,että tarvitsisi hoitaa pienempää.
 
Uhmiksen äiti
[QUOTE="vieras";25462559]Teetkö siis kaksin tyttäresi kanssa vai onko pienempi lapsi aina mukana touhuissa? Isompi voi haluta enemmän yhteistä omaa aikaa vanhempien kanssa ilman pienempää sisarusta. Tämä tuli nyt ekana mieleen.[/QUOTE]


Tämäkin selviää juurikin ylemmästä lainauksestasi =)
Lisäksi leivomme ja laitamme hiuksia ja shoppaamme kahdestaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
Alkuperäinen kirjoittaja Uhmiksen äiti;25463423:
Tämäkin selviää juurikin ylemmästä lainauksestasi =)
Lisäksi leivomme ja laitamme hiuksia ja shoppaamme kahdestaan.
Kokeile jutella tytön asiasta koulun terkkarille vaikkapa. Jos hän osaisi auttaa, tai ainakin neuvoa eteenpäin.

Tsemppiä.
 

Yhteistyössä