9kk-ikäisen imetys ja sukulaisten ihmettely

  • Viestiketjun aloittaja Imettävääiti
  • Ensimmäinen viesti
"mina"
Ihan mielenkiinnosta: Minkä ikäisiä nämä imetyksen ihmettelijät ovat olleet? Oma anoppini on 65v. Onkohan mahdollisesti joku ikäpolvi omana aikanaan imettänyt lyhyemmän aikaa? Sen tiedän, että 70-luvulla aloitettiin kiinteät paljon aiemmin kuin nykyään.
 
sssuhmr
[QUOTE="mina";24697599]Ihan mielenkiinnosta: Minkä ikäisiä nämä imetyksen ihmettelijät ovat olleet? Oma anoppini on 65v. Onkohan mahdollisesti joku ikäpolvi omana aikanaan imettänyt lyhyemmän aikaa? Sen tiedän, että 70-luvulla aloitettiin kiinteät paljon aiemmin kuin nykyään.[/QUOTE]

Mä olen lisäksi kuullut, että 70-luvulla oli joku kauhea korvikevillitys kun ihmiset kai luuli että se on parempaa kuin äidinmaito.. Tai jotain..
Tällaista taas löytyi netistä pikahaulla:

"Suomessa teollistumisen vaikutus oli lievempi kuin muualla Euroopassa, lähes 1900-luvun puoliväliin asti iso osa väestöstämme sai elantonsa maataloudesta ja jatkoi samalla myös esiäitiensä lastenhoitoperinteitä. Tosin näitä perinteitä alettiin kyseenalaistaa voimakkaasti 1900-luvun alkupuolelta alkaen, jolloin lääketiede alkoi antaa suosituksia imetyksestä ja lasten ruokkimisesta. Kellon mukainen ruokkiminen ja rinnalle pääsyn tarkka ajoittaminen ovat peräisin 1920-luvulta, 1930-luvulla alettiin antaa vastasyntyneille sokeriliuosta ja laihaa teetä maidon nousua odoteltaessa. Ensimmäinen äidinmaitokeskus sairaita lapsia ja keskosia varten perustettiin Suomeen 1936 arkkiatri Ylpön toimesta, hän myös korosti rintamaidon merkitystä pienen lapsen ravintona ja suositteli, että lapsia ei vieroitettaisi kesähelteellä (helteellä ruoka-aineet pilaantuivat helpommin).

Vuosisadan alkupuolella imeväiskuolleisuus Suomessa oli erittäin suuri, korvikeruokitut lapset kuolivat jopa kolme kertaa todennäköisemmin kuin imetetyt. Suomessa käytettiin omatekoisia korvikeseoksia 1950-1960-luvuille asti, ensimmäinen teollinen korvike tuli markkinoille 1956. Tiukat ruokinta-ajat ja imetysten rajoittaminen 5-6 kertaan vuorokaudessa aiheuttivat sen, että harvalla näitä suosituksia noudattavalla naisella maito riitti vauvalle. Kiinteää lisäruokaa tarvittiin siksi avuksi ja lisäruokinnan aloittaminen aikaistui 3-4 kuukaudesta aina 3 viikon ikäiseen asti ja lisämaitoa - joko itse tehtyä tai teollista korviketta - tarvittiin yleisesti. Imetystä suositeltiin jatkettavaksi vain 3 kk:n ikään asti 1970-luvun alussa. Muutamassa kymmenessä vuodessa 1-3 vuoden imetyksestä siirryttiin ensin 1 vuoden imetykseen ja lopulta jopa vain 3-6 kk:n imetyssuosituksiin."

Mun mielestä toi 3-6kk on kyllä turhan vähän.
 
"vieras"
No mulla on kaveri mikä itse on imettänyt lapsiaan vain kuukauden tai pari ja pitää yli vuoden ikäisen lapsen imettämistä sairaana, sen ikäinen on jo tarpeeksi iso juomaan tavallista maitoa, ei silloin pidä enää mitään tissimaitoa antaa.
 
ap imettävääiti
En todellakaan hae huomiota, vaan lähinnä vertaistukea :)

Tuntuu, että imetykseni on koko suvun asia. Ensin kysellään huolestuneina, että imetänhän lastani ja sitten kun imetys jatkuu joidenkin mielestä liian kauan, niin ollaan huolissaan/kauhuissaan, että lapsi oppii huonoille tavoille ja "imee äidin tissiä vielä kaksivuotiaanakin".
Lapseni on mielestäni kuitenkin vielä vauva, onhan hän 9kk ja jo nyt kummastellaan, kun vieläkin imetän. Irvailut sukulaisnaisilta eivät tunnu kovin mukavilta :(

Ja kun kysyitte sukulaisnaisten ikää, niin mummoni on päälle 65 ja tätini ovat viisikymppisiä. Eli ilmeisesti heidän vielä imettäessään, on imetys lopetettu hieman aikaisemmin. Olenhan saanut heiltä muutenkin mitä ihmeellisimpiä neuvoja lapseni ruokailuun liittyen!
 
"vieras"
Voi noita ikäviä kommentteja. Minä olen imettänyt kolme lastani (joista yhdet kaksoset) lähemmäs 2-vuotiaaksi ja suku suhtautui tosi hyvin. Kukaan ei sanonut, että pitäisi lopettaa. Olen varmaan ottanut kaikki ihmettelyt kehuna :) niin he eivät ole uskaltaneet puhua mitään imetyksen vastaista.
 
"vieras"
Jos joku sanoo, että lapsi on tissillä vielä 2-vuotiaana, sanot siihen vain, että hyvä vaan jos kelpaa vielä silloinkin :D Jos jaksaa niin voihan sitä selittää, että nykyään suositellaan pitkää imetystä ja sillä on lapseen terveysvaikutuksia. Varsinkin vanhemmat ihmiset voi ihmetellä muitakin juttuja vauvanhoidossa, kun neuvot ja suositukset ovat vaihdelleet, joten ei kai heitä siitä syyttää voi. Tietenkään ei ole kovin tahdikasta äimistellä ja varsinkaan arvostella ääneen.
 

Yhteistyössä