9kk nukahtamisvaikeudet

Hei kaikki!
Täällä kaivataan apua 9kk tytön nukahtamisvaikeuksiin. Neiti on koko pienen ikänsä nukkunut hyvin, heräilee yössä kerran ja jatkaa sylittelyn/syötön jälkeen hyvin uniaan aamuun saakka. Nyt ongelma on todella vaikea nukahtaminen.

Tyttö nukkuu yleensä kahdet päiväunet, kestoiltaan 1-2 h, jos nukkuu vain yhdet, kesto on noin 2,5h - 3h. Päiväunille käy aina vaunuihin ongelmitta ja hyvin samoihin aikoihin.

Ruoka maistuu hyvin, syö 5 ateriaa päivässä. On touhukas ja iloinen lapsi, ei osaa vielä kontata tai nousta pystyyn, ryömii kyllä kovasti. Ei ole ollut koskaan kipeä. Hampaita on jo 7, jotka lähes kaikki ovat "vain ilmestyneet" ilman suurempia itkuja tai kitinöitä.

Oppi jo nukahtamaan itse, niin että vietiin puolunisena sänkyyn, johon jäi silmät auki ja hyräili itse itsensä uneen - tämä on nyt muisto vain.

Iltarytmit ja rutiini on aina sama ja kaikki menee hyvin sänkyyn menoon asti. Tyttö on rauhallinen ja selvästi uninen, sitten ei kestä sänkyyn menoa vaan alkaa samantien itkeä hysteerisenä, usein ei meinaa rauhoittua syliinkään tai jos olen ottanut viereen halittavaksi, huutaa ja itkee vuolaasti. Ei yritä sängyssä nousta tai muutoin pyri liikkeelle.

Ollaan kokeiltu erilaisia tapoja mennä sänkyyn, valot päällä, pois ja hämärässä. On laulettu, hyräilty, hytkytetty, heijattu, silitelty, tassuteltu. Hankittiin jopa "keinutassut" sänkyyn avuksi mutta ovat ilmeisen turhat. Mikä avuksi? Tyttö ei oikeastaan nukahda syliinkään, jos niin käy, herää heti sänkyyn laitettua. Käytössä on ollut myös unipussi ja nykyään nukkuu fleeceviltin päällä, jonka ei siis pitäisi olla kylmän tuntuinen sänkyyn mennessä.

Päiviin on yritetty saada ohjelmaa, on kokeiltu kylpeä iltaisin, kaikki tuloksetta, nukkumaanmeno on aina yhtä kamalaa ja tyttö huutaa itsensä yliväsyneeksi. Huutaa siis sylissä, en anna huutaa hätäänsä yksin sängyssään. Tätä nukuttamista kestää pahimmillaan jopa kolme tuntia, kunnes ilmeisesti neiti on itsekkin valmis luovuttamaan.

Onko tämä nyt joku ikään liittyvä vaihe? Muilla samanlaista?
 

Yhteistyössä