9kk vauvan ripuli

  • Viestiketjun aloittaja Huolestunut mamma
  • Ensimmäinen viesti
Huolestunut mamma
Meidän perusterveellä 9kk tytöllä on ollut nyt 8pv ripuli. Kakkaa tulee päivin öin. Koostumus vaihtelee limaisesta kakasta kiinteähköön plöröön. Väri vihreästä ruskeaan. Mitään kiinteitä pökäleitä ei ole näkynyt, kuten ennen. Ruokavalio ei ole muuttunut. Tyttö on iloinen, syö ja juo hyvin, touhuilee jne. Kuumetta ei ole. Ulospäin ei siis minkäänlaisia sairauden merkkejä. Mutta ei tuo kakkatahti voi normaalia olla. Tavaraa saattaa tulla n. 10krt/pv, selkää myöden. Käytiin keskiviikkona lääkärissä ja lääkäri ei ollut huolissaan, koska tyttö on niin hyvävointinen muuten, ja tosiaan syö ja juo. Huomenna mennään uudelleen ja vaadin kyllä jonkinsortin tutkimista.. Ei kai voi olla normaalia, että öisinkin joutuu siivoilemaan kakkoja pari kolme kertaa..? Ja kuinka pitkään ripuli voi vauvalla jatkua?

Onko kenelläkään kokemusta samanmoisesta? Paljastuiko taustalta jotain, mitä kannattaisi vinkata lääkärille?
 
Se voi olla jokin virus, joka ripulin aiheuttaa. Kuumeeton tauti. 8pv on kuitenkin aika pitkä aika, koska ripuli kuivattaa kehoa. Oletko muistanut antaa paljon juotavaa? Ja jotain ripulijuotavaa kuten osmosalia tai floridralia?
Mene vaan huomenna lääkärin vielä niin osaavat kertoa enemmän. Ei tuo kuitenkaan mitenkään vakavalta kuulostaa kun ruokavaliossa ei ole muutosta ja lapsen yleisvointi on hyvä. Itse en epäilisi mitään sairautta. Mutta tosiaan lapset kuivuvat hyvin äkkiä ripulitaudissa, joten nesteytys pitää olla kohdillaan.
 
"-p-"
Meillä oli pojalla kans pitkäaikainen ripuli, kun poika oli 11kk ikäinen. Jos on touhukas, iloinen, syö ja juo, niin ei ole vaarallista. Kannattaa juottaa niitä apteekista saatavia maustettuja "ripulijuomia" (löytyy ainakin vadelman ja appelsiinin makuiset). Tällainen ohje saatiin lääkäristä silloin. Tuo ripuli saattaa helposti "jäädä päälle", ja suoliston normalisoituminen vie aikaa. Meillä meni parisen kuukautta, ennen kuin kakat kiinteytyivät täysin normaaleiksi. Anna myös maitohappobakteeria.
 
Huolestunut mamma
Tyttö saa Gefilus + D -tippoja päivittäin. Ja nesteytys on kunnossa, ainakin luulisin näin. Juo hyvin maitoa pullosta, tissiä ja vettäkin. Floridralia (banaanin makuista) olen yrittänyt antaa. Nokkamukista ja lusikalla. Mutta alasmeno on melko vähäistä. Lähinnä tuloksena on yökkäyksiä ja itkua.. Miten muut ovat saaneet juotettua noita ripulijuomia?
 
Meillä oli pojilla kolmen viikon ripuli tossa pari kk sitten. Se alko niillä samaan aikaa ja loppu samaan aikaan. Käytiin sit ekan viikon jälkeen Jorvissa poikien kanssa ja ne sitten otti noi kaikki viljelyt. Tai minä otin sit kotona kun lasti tuli ja vein meitin terkkaan ne. Sit käytiin terkassa parissa kontrollissa. Niistä viljelyistä ei löytyny mitään. Ja tosiaan meilläkin pojat oli kokoajan leikkisiä ja virkeitä, ei mitään merkkiä siitä, että olisivat kipeitä. Ja ruokavalioon ei sillon ollu tullu kummempia muutoksia. Se ripuli loppu siinä vaiheessa kun alas tuli 3 ja 4 hammas läpi. Eli ilmeisesti meillä johtu siitä. Sen jälkeen ei oo ripulia ollu.
 
Tyttö saa Gefilus + D -tippoja päivittäin. Ja nesteytys on kunnossa, ainakin luulisin näin. Juo hyvin maitoa pullosta, tissiä ja vettäkin. Floridralia (banaanin makuista) olen yrittänyt antaa. Nokkamukista ja lusikalla. Mutta alasmeno on melko vähäistä. Lähinnä tuloksena on yökkäyksiä ja itkua.. Miten muut ovat saaneet juotettua noita ripulijuomia?
Pojan ollessa 1v ikäinen hänellä oli niin raju ripuli, että oli kaksi vaihtoehtoa: Joko juottaa sitä ripulijuomaa väkisin tai sitten sairaalaan tippaan. Sitä sitten piti antaa joku 20ml 5-10 min välein väkisin ruutalla suuhun. Ja kun ruuttasee poskeen, niin lapselle tulee pakonomainen tarve nielaista neste eikä sylkäistä ulos.
 
Huolestunut mamma
Meillä oli pojilla kolmen viikon ripuli tossa pari kk sitten. Se alko niillä samaan aikaa ja loppu samaan aikaan. Käytiin sit ekan viikon jälkeen Jorvissa poikien kanssa ja ne sitten otti noi kaikki viljelyt. Tai minä otin sit kotona kun lasti tuli ja vein meitin terkkaan ne. Sit käytiin terkassa parissa kontrollissa. Niistä viljelyistä ei löytyny mitään. Ja tosiaan meilläkin pojat oli kokoajan leikkisiä ja virkeitä, ei mitään merkkiä siitä, että olisivat kipeitä. Ja ruokavalioon ei sillon ollu tullu kummempia muutoksia. Se ripuli loppu siinä vaiheessa kun alas tuli 3 ja 4 hammas läpi. Eli ilmeisesti meillä johtu siitä. Sen jälkeen ei oo ripulia ollu.
Mekin saatiin terkkarista lähete Jorviin, jos nyt viikonlopun aikana olisi kunto romahtanut. Lääkäri tosin sanoi: "Jonot ovat usein pitkät ja jos ei aiemmin mitään tautia ole, sieltä kyllä sellaisen saa". Eli tarkoitti vissiin sitä, että ei kannata muuta kuin hätätapauksessa sinne sitten viedä lasta muiden sairaiden keskelle. Vaikka vähän oudosti sanottu.. No, huomenna pyydän lääkäriä ottaan niitä viljelyjä. Ihan varmuuden vuoksi..ja mulla itselläni olisi sitten parempi mieli, että asiaa jotenkin tutkittais.
Tosta oonkin lukenut googlaillessa tätä hommaa, että hampaiden tulokin saattaa aiheuttaa ripulia. Ja eihän sitä tosiaan tiedä, jos tässäkin olisi kyse siitä..
 
Huolestunut mamma
Käytiin lääkärissä. Lääkäri melkein nauroi pihalle ja sain varmaan jonkun ylihysteerisyysmerkinnän. Sanoi vaan, että "Ei meillä ole tapana tällaisia enempää tutkia. Voi kestää jopa kuukauden. Hyväntuuliseltahan tyttö vaikuttaa."
Olen sitten vissiin ylihysteerinen.. Vai olisiko syytä mennä yksityiselle?
 
Täällä 10kk ikäisellä kesti ripuli kans yli viikon. Hammas oli syynä todennäköisesti, ripuli loppui samantien kun hammas pilkisti ikenestä läpi. Itse soitin kans terveysneuvontaan sillon ja sanottiin että mustikkaa ja banaania antaa kun ne ummettaa, ja huolehtia nesteytyksestä, mutta ei syytä huoleen jos lapsi on muuten hyväntuulinen ja virkeä, ja tulee pissaa tarpeeksi.

muok. niin tosiaan poika oli ton ripulin aikoihin vähän päälle 9kk.
 
Huolestunut mamma
Täällä 10kk ikäisellä kesti ripuli kans yli viikon. Hammas oli syynä todennäköisesti, ripuli loppui samantien kun hammas pilkisti ikenestä läpi. Itse soitin kans terveysneuvontaan sillon ja sanottiin että mustikkaa ja banaania antaa kun ne ummettaa, ja huolehtia nesteytyksestä, mutta ei syytä huoleen jos lapsi on muuten hyväntuulinen ja virkeä, ja tulee pissaa tarpeeksi.

muok. niin tosiaan poika oli ton ripulin aikoihin vähän päälle 9kk.
Meilläkin kyllä noi ikenet on niin pullollaan, että toivon hartaasti että johtuisi hampaista..
 
Huolestunut mamma
Päivitän nyt vielä tänne, jos joku googlaaja myöhemmin keskustelua lukemaan vaikka eksyy, että ripuli kesti 2vkoa ja loppui pikkuhiljaa. Ei tullut hampaita, ei tehty ruokavaliomuutoksia jne.. En tiedä mistä johtui siis, mutta hyvä että meni ohi! Että kai mä sitten olin vaan turhan huolissaan koko jutusta.. :)
 

Yhteistyössä