9v lapsen liian nopea pituuskasvu

  • Viestiketjun aloittaja Kellään kokemusta/tietoa?
  • Ensimmäinen viesti
Kellään kokemusta/tietoa?
Eli kouluth tuossa aamulla soitteli, kun kolmasluokkalainen tyttöni oli ollut tarkastuksessa. Tyttö on kuulemma hurjan pitkä (toki se mulla tiedossakin), 155cm, pituutta tullut vajaassa vuodessa 10cm. Hieman jo murrosiänkin merkkejä kuulemma havaittavissa, aavistuksen rintojen kasvua, itse en ole kyllä huomannu että olisi varsinaisesti rinnat muuttuneet.

Oli ehkä hiemjan huolissaan, mietti kuitenkin että voi olla ihan kasvupyrähdyskin, joka hieman etuajassa. Mutta puhuu lääkärin kanssa, katsotaan pitääkö ottaa verikokeita, käsittääkseni kasvuhormonin määrää silloin selvitellään? Ja puhui sitten mahdollisiin jatkotoimiin ryhtymisestä, en sitten kuitenkaan unenpöpperössä kysynyt että mihin jatkotoimenpiteisiin? Mitä ne ovat, kellään kokemusta? Miten kasvua sitten voidaan rajoittaa, jos todetaan sen olevan liian isoa?

Tyttö on muuten ihan normaali, ei perussairauksia ja koulumenestys on huimaa, ihan luokkansa parhaita oppilaita. Mutta hieman nyt huolestuttaa.

Minä olen 175cm, mies on 180cm.
 
"mamma"
en tiedä, mitä nuo jatkot voisivat olla, mutta hyvä että seurataaan. tyttösi on todella pitkä, meillä on pitkä myös mutta en usko (muista) että ihan noin pitkä olis 9v ollut. Nyt just täytti 12 ja pituutta nyt 168cm ja millit päälle. Meillä on jo rinnat, lantio ja kuukautiset tulleet, joten voi pian loppuakin tuo kasvu.
 
"emmaleena"
Onko tyttö pulskahko? Pulskemmilla lapsilla pituuskasvu on nopeampaa ja murrosikä tulee aikaisemmin.

Jos vanhempien pituudet huomioidaan, lapsenne on varmasti aivan normaali. Älä huoli. Sitäpaitsi tytön pituuskasvu on helppo pysäyttää mikäli on jotenkin "sairaalloista". Googleta lasten endokrinologinen käsikirja jos haluat tietää miten se pysäytetään. Meillä on suvussa paaaaljon pitkiä lapsia ja jokaiselle tehty ne kasvuhormoonitestit eli pissa kerätään vuorokauden ajan purkkiin ja siitä määritetään. Kenelläkään ei ole mitään vikaa ollut. Se on vain geneettistä. Tyttösi kuukautiset kun alkavat, pituuskasvu tyssää siihen. Luustoa voidaan röntgenkuvata ja katsoa ovatko luiden "kasvupisteet" sulkeutuneet eli niistä näkee jatkuuko kasvu vielä. Nyt se todennäköisesti vielä jatkuu ja tuo on se kasvuhuippu mikä juuri meneillään.
 
Blue
Mun 9v., syyskuussa täyttänyt, on 150cm, ei olla oltu missään vaiheessa huolissaan vaikka tyttö onkin pitkänoloinen. Tosin teillähän on se viisi senttiä vielä lisää. Meillä minä 175cm ja mies 186cm.
 
a.p.
Joku kysyi onko pulskahko. Ei ole, päinvastoin todella hoikka, ja sanoikohan th tytön painavan 36kg vai 38kg. Joka tapauksessa kun pituus käyrillä menee +3, niin paino menee -2 käyrällä...
 
a.p.
En mä ole edes tytön pituuteen sillain kiinnittänyt huomiota, toki on se askarruttanut kun on patri senttiä pidempi kun 5-luokkalainen poika, ja kaikkia omia luokkakavereitaan päätään pidempi... Mutta yllätti nyt vaan toi soitto, ja sai miettimään... Mutta ehkä ei kuitenkaan mistään vakavasta ole kyse... Toivottavsti ainakaan.
 
"vieras"
[QUOTE="mamma";25045901]
Meillä on jo rinnat, lantio ja kuukautiset tulleet, joten voi pian loppuakin tuo kasvu.[/QUOTE]

:LOL::LOL:
Sori mutta on vaan NIIN hullusti ja hölmösti sanottu toi MEILLÄ on...
-niinku siis että sulla ja tytöllä ja ehkä koko perheellä on :whistle:
 
Mulla kaksoset, tyttö ja poika kohta 11v, tyttö oli 9v 147cm/ 35,5kg
poika 9v 135cm/28kg
Nyt kun lapset ovat liki 11v, tyttö on 157cm ja poika 140cm.
Me vanhemmat ollaan minä 178cm ja mies 182cm.
Meillä on koko ajan sanottu tytön pituudesta, kun on niin paljon pidempi kuin kaksoisveljensä, mutta en välitä. Kasvaa minkä kasvaa, itse olin 6lk nykyisen pituinen.
Tytöllä pientä rinnan kasvua jo, ei muita merkkejä naisellisuudesta.
Itselläni alkoi menkat 13v, joten en vielä odota, että ne tyttärelläni alkaisi.
Joten älä hätäile, parempi että kasvaa, koska mulla on yks kaveri jonka tyttö täytti just 13v ja on poikaani lyhyempi, hänellä on todettu kasvuhormoonin vajaus, kasvaa vuodessa 1cm. On saanut kaiken maailman kasvuhormoonilisiä, samoin ollut venytyksessä ja nyt on toiveissa, että tyttö kasvaisi edes siihen 150cm
 

Yhteistyössä