aamiasivaihtoehtoja puolitoistav:lle?

Niin elikkäs mitäs kaikkea ja kuinka paljon teidän puolitoistavuotiaat syö aamiaiseksi - meillä puuro ei enää kerta kaikkiaan mene ja jotain ois syötävä. Leivän syönti on lähinnä murustamista.
 
Meillä syödään yleensä leipää,viilis ja jotain hedelmää siihen.Kun puuro ei ole meilläkään uponnut piitkin aikoihn,pitäski taas kokeila josko jo menis puuro.

Ja jogurtit on hyviä,marjakisselit,murot.
 
eva
Mitä syöt itse aamulla? Siinä on varmaan aika hyvä pohja sille, mikä voisi upota lapseenkin?

Kannattaa myös muistaa, että vaikka Suomessa aina korostetaankin tukevan aamiaisen merkitystä, kaikkien elimistölle sellainen ei vain sovi. Jos aamiaisella ei mene juuri mitään alas, mutta muksu jaksaa silti lounasaikaan asti, tilanteelle ei tarvitse tehdä mitään. Ravinnontarve myös vaihtelee ajan myötä, meillä esimerkiksi oli pitkään sellainen tilanne, että päivässä syötiin neljä isoa ateriaa ja pieni iltapala päälle. Nyt (ikää kohta 2 v) jo jonkin aikaa päivään on kuulunut vain yksi tai korkeintaan kaksi isompaa ateriaa, muut ovat sellaista näykkimistä. Kyllä lapsi kertoo, kun hän on nälkäinen. Eri juttu onkin sitten se, että nälkäinenkään lapsi ei aina malta syödä, jos mielessä on jotain kiinnostavampaa puuhaa.
 
Meilläkin loppui puuron syönti vuoden tietämillä. Nykyisin tarjoan kerran pari viikossa, yleensä ei syö, äiti syö sit sitäkin enemmän. MEidän muksuilla ei vissiin vaan ole aamulla nälkä. Yleensä vain juo maitoa. Jaksaa hyvin lounaalle saakka. Muut tarjoilen vaihtelevalla menestyksellä erilaisia muroja/myslejä (tuoteselosteet kantsii lukea tarkkaan, on hyviä ja huonoja), mehukeittoja, sämpylää, kananmunaa (keitettynä tai kokkelina), marjoja, hedelmiä, kaakaota, viiliä, jukurttia jne. mitä nyt itsekin syödään aamulla.
 
Meillä puuro menee hyvin jos laitan vaikka puolikkaan banaanin joukkoon. Mannapuuroa olen tehnyt erillaisiin mehuihin ja sitten tehnyt siitä vispipuuroa. Lettupanulla saa tehtyä pieniä munakkaita jos itselle teen samalla.
 
Meillä molemmat syö puuroa aamulla (4v ja 1v). Puuro menee alas kun ei ole annettu vaihtoehtoja :)

Puuron sekaan laitetaan vähän marjoja, hedelmiä, kiisseliä, hilloa tms. Juhlapäivinä 4v saa sinne sekaan hunajaa ja rusinoita.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.05.2007 klo 11:38 Vieras kirjoitti:
mikä ihmeen pakko sitä puuroa on syödä. Anna jugurttia, viiliä, leipää, hedelmiä, marjoja.
Mä oon samaa mieltä. Miksi se puuro olisi ainut vaihtoehto? :)
Muroja, jugurttia, rahkaa, karajalanpiirakkaa tai leipää, banaania, kananmunaa, kaakaota, velliä, kiisseleitä...
Esim. tänään me söimme mustikkakeittoa ja karjalanpiirakoita sekä raejuustoa. Eilen murolautasellisen jne.

Vaihtelu virkistää!!! Puuroakin siis voi välillä tarjota, mutta ymmärrettävää, että jos aamuin illoin sitä laitetaan nenän eteen niin menettää makunsa... :whistle: ;)
 
Varmasti jokaisella perheellä on omat tapansa eikä oo yhtä oikeeta aamupalaa, mutta täällä kans menee (vielä :D) puuro.. no puuro on hyvä aamupala varsinkin pienelle lapselle kun se pitää nälän kauan loitolla ja on terveellistä ja plaaplaa :) vähän yli vuojen on meijän enkeli :saint:
 
Mun on pakko kommentoida tähän! Meillä lakattiin syöttämästä iltapuuroa, koska lapset heräsi jatkuvasti kesken unien nälkäänsä. Kun vaihdettiin puuro jogurttiin, hävisi ongelma. Eli ei se puuro aina pidä nälkää parhaiten, saman olen huomannut itsestäni, jos syön puuroa, on jo hetken päästä taas nälkä.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 12:06 2äiti kirjoitti:
Mun on pakko kommentoida tähän! Meillä lakattiin syöttämästä iltapuuroa, koska lapset heräsi jatkuvasti kesken unien nälkäänsä. Kun vaihdettiin puuro jogurttiin, hävisi ongelma. Eli ei se puuro aina pidä nälkää parhaiten, saman olen huomannut itsestäni, jos syön puuroa, on jo hetken päästä taas nälkä.
Ihan sama juttu!!! Ei puuro pidä sen ihmeemmin nälkää. Mihin se väite edes perustuu...? ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 12:06 2äiti kirjoitti:
Mun on pakko kommentoida tähän! Meillä lakattiin syöttämästä iltapuuroa, koska lapset heräsi jatkuvasti kesken unien nälkäänsä. Kun vaihdettiin puuro jogurttiin, hävisi ongelma. Eli ei se puuro aina pidä nälkää parhaiten, saman olen huomannut itsestäni, jos syön puuroa, on jo hetken päästä taas nälkä.
Ihan sama juttu!!! Ei puuro pidä sen ihmeemmin nälkää. Mihin se väite edes perustuu...? ;)
perustuisko vaikka siihen että puurossa on paljon hitaita hiilihydraatteja?
 
pur
meidän rinsessa 1v4kk ei syö mitään ruokaa kahtapäivää pidempään, tosiaan vaihtelu virkistää. Itse koitan kaikilla ruokailulla vhähän ajatella et kaikki ruokaryhmät, vitskut yms ois suurin piirtein saannissa. Meidän aamupalaan kuuluu vakiona tuoremehu alkuun, pala juustoa (mitä neiti kyllä vetäis niin paljon kun annetaan) ja maito loppuun, varsinaiseksi ruoaksi sitten erilaisia puuroja eri mausteilla, ati ns tuorepuurot menee kyllä parhaiten ja on helppo tehäkki. Rahkaa/maustamatonta jugurttia/piimää siihen ku sekottaa vaihtelevasti hedelmiä/marjoja ja puurohiutaleita/jotain viljaisaa. Usein miten annan myös palan leipää koska syön sitä itse mutta murustamiseksi menee meilläkin. Eikä tyttö tosiaan koskaan syö heti herättyään vaan semmonen tunti pari heräämisestä on meijän aamiainen, se on aivan luonnollista elimistön toimintaa, vettä juodaan kyllä heti herättyä.
 
Meillä 1v 2kk syö joskus aamuisin puuroa, mutta en oo tarkotuksella enää usein aamuisin tehnyt, kun välillä jo selvästi tökki. Iltapuuro menee yleensä hyvin, joten aamuisin sitten muuta. Edellä onkin jo hyviä vaihtoehtoja, Weetabix, jugurtti, leipä, karjalanpiirakka jne. Mä laitan usein tytön jugurtin sekaan vähän leseitä aamuisin, niin tulee samalla kuituja ja pitää nälänkin pitempään poissa :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja N-e-x:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 22.05.2007 klo 12:06 2äiti kirjoitti:
Mun on pakko kommentoida tähän! Meillä lakattiin syöttämästä iltapuuroa, koska lapset heräsi jatkuvasti kesken unien nälkäänsä. Kun vaihdettiin puuro jogurttiin, hävisi ongelma. Eli ei se puuro aina pidä nälkää parhaiten, saman olen huomannut itsestäni, jos syön puuroa, on jo hetken päästä taas nälkä.
Ihan sama juttu!!! Ei puuro pidä sen ihmeemmin nälkää. Mihin se väite edes perustuu...? ;)
perustuisko vaikka siihen että puurossa on paljon hitaita hiilihydraatteja?
Pelkkä puuro ei pidä nälkää, mutta kun siihen yhdistää hieman proteiineja (vaikka keitetyn kananmunan), niin puuro on erinomainen aamupala. :)
 

Yhteistyössä