Aamupahoinvointi

:x Onko kukaan löytänyt mitään OIKEASTI toimivaa keinoa helpottaa raskauspahoinvointia? Odotan PikkuKakkosta viikoilla 10+4 ja tuntuu, että kuvotus,etova olo ja "pala kurkussa" senkuin lisääntyy päivä päivältä.
En ole suoranaisesti oksentanut kuin max 10 kertaa, mutta aamusta iltaan jatkuva kuvotus vie voimat.:(

Olen kokeillut kaikki niksit mitä neuvolassa ehdotettii: oon varannut yöpöydälle keksejä,korppuja jne jne, syönyt jäisiä marjoja ja mehujäätä jne jne jne. Mikään ei auta. Esikoisesta ei ollut lainkaan pahoinvointia, ainoastaan banaanien haju ellotti, joten tää kestokrapula-olo on ihan uutta. Vinkkejä kanssasisaret!:x
 
ite oon voinu joka raskaudessa pahoin, kakkosesta oli helpoin mut jatkuva etova olo loppuun asti oli kuluttavaa. tää kolmonen oli ehdottomasti pahin, 6 vkoo pelkkää yrjöömistä, en pystyny ees postilaatikolle taí keittiöön mennä, jäävesi oli ainoo mikä pysy sisällä. karmeeta aikaa ja sillon päätin et ikinä en enää juo viinaa, tollasta oloa en ehdoin tahdoin itelleni hanki! mut sun kysymykseen, ainoo mikä mulla auttanu ni aika, kuulostaa kliseeltä mut totta. primperania sain suppoina mut en uskaltanu käyttää ku kerran ku varmaa tietoa vaikutuksista sikiöön ei oo. postafenista on jotku saanu avun. jaksamista, kohtahan sulla ois maagiset 12 vkoo täynnä ja pitäs ruveta helpottaa.
 
Mulla helpottaa kaikki hapan ja kirpeä,esim puristettu appelsiini,mandariinit ja greippi.
jäiset suupalat on myös kovaa huutoa... varaa sängynviereen joku suupala aamuksi ennen kuin nouset sängystä ja makaile vielä hetki.
aika tuohon auttaa ja ei pitäis enää kovin pitkään olla tota oloa,hetken kun vielä kestätä :). positiivista tossa on se ,että kaikki ainakin toimii siellä masussa. jaksamista sinne, ei oo kamalan kivaa tää kesähelle ja oksennus yhdistelmä :heart:. samassa veneessä ollaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitoksia vastauksista, itseasiassa nyt on eka päivä kun ei ole etova olo, ainakaan vielä, päiväähän on vielä jäljellä...;) Oon itekkin tota Postafenia ottanut, lääkelaitoksen sivuilla sanotaan että sitä voi käyttää raskauspahoinvoinnissa, kunhan ei ylita 50mg/pvässä. Ehkä tämä tästä. Ja neuvolantäti sanoi ihanasti, että yleensä mitä pahempi olo äidillä, sitä paremmin masuasukas voi. :heart:
Joo, mutta siinä oot kyllä Pikkuviikinki oikeassa, että nää kesähelteet ja pahoinvointi ei ehkä olo kaikkein mukavin yhdistelmä... :D
 
Siis nimenomaan marisol: mitä pahempi olo niin sitä paremmin masussa voidaan!! Senpä takia kannattaa olla onnellinen pahoinvoinnista: se on hyvä merkki! Ja tosiaan suurimmalla osalla kyllä helpottaa sitten siihen 14 viikkoon mennessä.

Henkilökohtaisesti en ottaisi enkä aio ottaa mitään lääkitystä pahoinvointiin, tulee niin mieleen se surullisen kuuluisa TALIDOMIDI-tapaus (Talidomidi – Wikipedia) jossa siis raskauspahoinvointiin yleisesti määrätty lääke tekikin pahasti epämuodostuneita lapsia. Eihän se mitenkään todennäköistä ole, että tuollainen katastrofi pääsee toistumaan uudelleen, mutta kyllä tuo parin vuoden takainen sikainfluenssa-hulluutus rokotteineen taas osoitti, että koskaan ei voi tietää. Aina better off jos ei käytä mitään lääkkeitä, niin raskauden aikana kuin synnytyksessäkin.
Tässä kolmannessa raskaudessa rv 17 saakka oksennelleena ja tiputuksessakin käyneenä ihmettelen "lausuntoasi".
Voi olla, että käsitän jotain väärin kun lukemalla on paha nähdä pilkettä ihmisten silmäkulmassa, mutta aika syyllistävä kirjoitus, vaikka olikin henk. koht. mielipiteesi.

Varsinkin viimeinen lause ärsytti jostain syystä... :vampire:
 
saat kyllä kaikki myötätuntoni. <3

itselläni pahoinvointi on mitä järkyttävintä. odotan esikoistani, ja pahoinvointi alkoi viikolla 5 ja se jatkuu jatkumistaan, nyt viikolla 10+5. mulla sisällä ei pysy mikään, eikä kyse oo enään aamupahoinvoinnista vaan se on koko päivän. syö sitä mitä yhtään tekee mieli. oon yrittäny syödä kaikkea, mehujäät on yksi, mikä vähän helpottaa oloa. ja itellä myös vesimeloni ja muut hedelmät. olin itte muutaman päivän muualla, poissa kotoa kaverin luona. sillon ei tarvinnut olla koko ajan halailemassa pönttöä. jotkut on sanonut että kotona on ne tutut hajut, jotka saa vielä etovan olon pahemmaksi.

Se on raskasta. tänään on taas näitä hirveimpiä päiviä, kun mikään mitä oon syöny ei oo pysyny sisällä. vaikka oon yrittänyt tunnin välein jotain pientä syödä, jopa vesikään ei oo tänään pysyny sisällä.. Syö sitä mikä parhaalta tuntuu. soita neuvolaan heti jos siltä tuntuu, kenenkään ei tarvitse jäädä yksin. itselläkin odottaa luultavasti tiputus, jos tämä ei nyt ala olemaan parempaan päin, rupeaa elimistö kuivamaan. mutta koita jaksella! <3
 
Mulla uppos parhaiten just hedelmät, vesimeloni ja viinirypäleet oli huippu. Aamuisin mies oli ihana ja toi lasillisen mehukeittoa sänkyyn. Siis niitä valion mustikka, vadelma yms. keittoja. Pahin olo oli 5-7 viikot, satunnaista pahoinvointia on vieläkin. Nyt siis 10+5... Yritä jaksella!!!
 
Rakas Huldasharks. Mitä lausuntoa? Kuten huomaat, aloitin lauseen sanalla "henkilökohtaisesti", jonka voi ihan jo yleisenkin elämänkokemuksen perusteella yhdistää siihen, että kyseessä on oma henkilökohtainen mielipiteeni, ei toki mikään lääkärinlausunto. Yritin vain tuoda esille sen, että lääkkeiden käyttämisessä on aina riskinsä ja se on hyvä ottaa huomioon. Aina sitä ei voi ottaa edes huomioon, jos äidin hyvinvoinnin takia on pakko käyttää lääkkeitä, kyllä minä sen ymmärrän, sehän on ihan selvä asia.

Rakkaat ihmiset koittakaahan nyt muistaa, että tämä on palsta missä kysytään ja vaihdetaan mielipiteitä. Ette voi lähteä siitä, että jokainen joka on eri mieltä kuin itse, niin syyllistyy syyllistämiseen. Jos asiat näin kokee, niin on edessä kyllä rankka elämä, koska eri mieltä olevia ihmisiä löytyy tästä maasta aina.
Jos luet viestini tarkkaan, sieltä ilmenee että kyseessä tosiaan oli henk. koht. mielipiteesi ja ymmärsin sen kyllä.

Kyse olikin siitä, että mua lukijana ärsyttää tuollainen viisastelu lääkkeettömyydestä, varsinkin kun toisella on erittäin paha olla. Olen kuullut naisista, jotka ovat tehneet abortin erittäin vaikean raskauspahoinvoinnin takia. Siinä voi jokainen kuvitella omalle kohdalleen minkä tasoista se pahoinvointi on ollut.

Kukaan ei tule sen takia saamaan presidentiltä vuoden äiti-pinssiä rintaansa, että ei ole yhtään panadolia tai primperania ottanut raskauden aikana. Saatikka olisi synnyttänyt lääkkeettömästi.


Ap:lle voisin sanoa, ettei kannata (varsinkaan nyt helteellä) odottaa liian pitkään ja urheasti kotona. Pyydä neuvolasta tai vaikka päivystyksestä apua, jos tuntuu ettet pärjää kotona. Ottavat sulta verikokeen, josta selviää oletko päässyt kuivumaan (jos alkaa raju oksentelu) ja laittavat sut nestetiputukseen. Olo yleensä kohenee, ainakin tilapäisesti. Myöskin lääkitystä on mahdollista kokeilla, mikäli koet sen tarpeelliseksi. Muista juoda, juoda, juoda... Kannattaa myös välttää mahan päästämistä tyhjäksi, se yleensä lisää huonoa oloa. Mulla oloa hieman helpotti jatkuva syöminen. :) tsemppiä!
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä