Abortin tekeminen vapaaehtoiseksi hoitohenkilökunnalle!

  • Viestiketjun aloittaja Vapaus valita
  • Ensimmäinen viesti
Pitäisiköhän allekirjoittaa ihan sen vuoksi että tulisi paremmat työmahdollisuudet meille, jotka emme valikoi töitämme. Jos ei raskaudenkeskeytystä pysty omantunnon vuoksi tekemään, niin hoitaja/lääkäri on hyvä ja hakeutuu muihin työtehtäviin. Minäkin voisin keksiä vaikka mitä juttuja, joiden voisin sanoa olevan vakaumustani vastaan. Ja nekin olisivat ihan hyvä hyvin (eli huonosti) perusteltuja kuin abortin teossa avustamisesta kieltäytyminen. Ei sille tielle voi lähteä että työstä saa oman mielen mukaan kieltäytyä.
 
.....
Ei kai kenenkään tarvitse abortteja työkseen tehdä, jos ei halua. Ei siihen mitään adresseja tarvita.

Samantien adressi siitä, ettei ole pakko hoitaa esim. alkoholisteja tai ylipainoisia, sairaita ihmisiä. Itsehän ovat ongelmansa hekin hankkineet.
 
Kukas ne abortit sitten tekee jos vaikka suurinosa päättäis kuulua näihin kieltäytyjiin?

Eikait se Jellonainen nyt sentään ihan yksinään pärjää.:D
 
JepJopa
Joo, voi hakea muihin hommiin ja vapauttaa paikkansa sellaiselle, joka ei työstä kieltäydy. Ei hoitaja saa todellakaan kieltäytyä hoitamasta "omaan vakaumukseen" perustuen sille kuuluvia hommia. Eipä autokorjaajakaan voi kieltäytyä korjaamasta naapurin Pertin autoo, koska naapurin Pertti juo kaljaa ja autokorjaajan mielestä alkoholi on synti.
 
"minna"
En todellakaan kannata tällaista minäkään. Olen hoitoalalla, en abortteja tekemässä, mutta muuta hoitotyötä. Ja todellakin joudun paljonkin tekemään asioita jotka on vastoin mun ajatusmaailmaa ja sanotaan nyt vaikka vakaumusta.
 
niuvi
Olen hoitoalalla ja kannatan aloitetta, en tosin ole vielä allekirjoittanut. Mua kiinnostaa tuo minnan kommentti, mitä vakaumuksesi vastaista joudut tekemään? Itse olen vakaumuksellinen monessa asiassa mutta vain nämä isot asiat, abortti ja eutanasia ovat selkeästi arvojeni vastaista enkä niiden suorittamisen kanssa suostu olemaan tekemisessä. On aika lyhyesti ajateltua väittää että muu hyvinkään epämiellyttäväkään hoitotyö vertautuisi niihin. On kyllä jo aika Suomen eurooppalaistua tässä asiassa.
 
"..."
Ai että hoitohenkilökunta saa valita tekeekö itselleen abortin vai ei tee? Eikö heillä ole samat oikeudet tehdä abortti, kuin muillakin? Mahtava otsikko.

Ja joo - eipä ole hoitohenkilökunnan asia. Saa etsiä työtä muualta jos ei halua tehdä työtään.
 
"yks"
Tässä aloitteessa puhutaan nyt kuitenkin ihan eri laadun ongelmista kuin inhottavista työtehtävistä tai siitä ettei ehdi tehdä töitään kunnolla.

Ihminen joka vakaumuksensa vuoksi haluaa kieltäytyä aborttiin osallistumisesta kokee että abortti on murha. Abortissa lopetetaan jo alkanut elämä eli tapetaan toinen ihminen.

Vaikka tämä yksi murhaamisen muoto onkin laillistettu, eivät kaikki silti voi sitä hyväksyä.

Asiaa voisi verrata esim. siihen, että päivystyksessä olisi päätetty, että jokaiselle yli 85 vuotiaalle (tai joku muu peruste) päivystykseen tulevalle ihmiselle annetaan injektiona niin suuri määrä kipulääkettä, että hän kuolee. Kuinkan moni hoitaja hyvällä mielin osallistuisi tällaiseen työhön.

Kaikissa muissa tilanteissa hoitajan/lääkärin tulee suojella elämää. Aborttiin osallistuessaan ihminen osallistuu elämän tuhoamiseen.
 
shsh
[QUOTE="yks";30413739]Asiaa voisi verrata esim. siihen, että päivystyksessä olisi päätetty, että jokaiselle yli 85 vuotiaalle (tai joku muu peruste) päivystykseen tulevalle ihmiselle annetaan injektiona niin suuri määrä kipulääkettä, että hän kuolee. Kuinkan moni hoitaja hyvällä mielin osallistuisi tällaiseen työhön.
[/QUOTE]

Käytännössä "eutanasia" on sallittu mm. kipulääkityksellä asiakkaan/potilaan tilan sitä vaatiessa. Samoin vakaumuksen vastaista voi olla elämää ylläpitävän hoidon lopettaminen tai sen lopettamisi määräyksen toteuttaminen.
 
"Sairaanhoitaja"
Jos ei halua työssään osallistua abortin tekemiseen, niin sitten menee muualle töihin. Yksinkertaista. En todellakaan allekirjoita mitään tuollaista typerää adressia.
 
"Sairaanhoitaja"
[QUOTE="Juu";30413822]Olen jo allekirjoittanut sen. Abortti on murha ja ei mielestäni ketään voi pakottaa sitä tekemään.[/QUOTE]

No sitten voi valita toisen työpaikan. Ei ole mikään pakko hakeutua töihin paikkaan jossa tehdään abortteja.
 
"virve"
Eikait se keltään ole pois jos joku sydämmellinen, oikeasti hyvä hoitaja ei halua lopettaa elämää. Se näkyy varmaankin tulevaisuudessa hänen palkka pussissaan mutta mielestäni kunnioitettava valinta! Kyse ei ole siitä mitä mieltä minä olen abortista vaan siitä jotta jokaisella tulee olla oikeus toimia ammatissaan ilman jotta joutuu päättää kenenkään elämästä!
 
Olen hoitoalalla ja kannatan aloitetta, en tosin ole vielä allekirjoittanut. Mua kiinnostaa tuo minnan kommentti, mitä vakaumuksesi vastaista joudut tekemään? Itse olen vakaumuksellinen monessa asiassa mutta vain nämä isot asiat, abortti ja eutanasia ovat selkeästi arvojeni vastaista enkä niiden suorittamisen kanssa suostu olemaan tekemisessä. On aika lyhyesti ajateltua väittää että muu hyvinkään epämiellyttäväkään hoitotyö vertautuisi niihin. On kyllä jo aika Suomen eurooppalaistua tässä asiassa.
Otetaan vaikka ehkäisyasiat ellet itse kannata ehkäisyä. Voiko lääkäri olla laittamatta potilaalle kuparikierukkaa jos katsoo sen olevan vakaumustaan vastaan (mahdollisesti hedelmöittynyt munasolu)? Tai jos hoitaja tai lääkäri katsoo että verensiirto tai elintensiirto on vakaumusta vastaan. Entä sitten?
Voiko esim uskonnollisista syistä naishoitaja olla laittamatta miespotilaalle katetria tai suorittamasta alapesua koska joutuisi koskemaan toisen sukupuolielimiin.

Kyllähän esimerkkejä on vaikka kuinka. Mutta jos hakeudut hoitoalalle gynelle niin tiedossa on että siloin ne abortit kuuluu todennäköisesti jollain tavalla toimenkuvaan. Joten olisiko kenties kaikille helpompaa valita jokin muu erikoisala tai työpaikka? Niissä kun on varaa valita.

Joten sanomattakin selvää on etten allekirjoita moista typeryyttä. Jokaisella on valinnanvapaus, kukaan ei pakota abortteja tekemään. Kuka käskee valita omaksi alakseeen sellaisen jossa tietää joutuvansa toimimaan vakaumuksensa vastaisesti. Mene vaikka kaupan kassalle, lastentarhaan tai kouluttaudu insinööriksi. Ei taatusti joudu tekemään abortteja.
 

Yhteistyössä