abortti rv 9...

  • Viestiketjun aloittaja kertokaas
  • Ensimmäinen viesti
kertokaas
Soittelin tänään varatakseni ajan raskaudenkeskeytykseen Kättärille ja sain ajan KAHRN VIIKON PÄÄHÄN. Silloin on tasan rv 9+0.

Tuntuu hurjalta, että ajan saaminen meni noin pitkälle. Odotin pääseväni sinne tällä viikolla.

Haluaisinkin tietää, että miten keskeytys tuossa vaiheessa tehdään? Netistä löytyy monenlaisia tietoja ja kuulisin mielelläni joltain joku on kokenut tämän suunnilleen samoilla viikolla ja Kättärillä.

Jossain lukee, et saa itse valita kaavinnan ja lääkkeellisen väliltä. Jossain lukee, et lääkkeellinen parempi tiettyihin viikkoihin asti ja jossain luki, et viikoilla 9-12 tehdään aina kaavinta.

Ota noista nyt sitten selvää.

Terkkarin th sanoi, että itse voi valita. Terkkarilääkäri suositteli lääkkeellistä, mmmutta hänen vastaanotolla käydessäni oli viikkoja 6+4.

Älkää moralisoiko. Kokemuksia vain haluaisin kuulla.
 
ap kysyy
zxcxcv, ok... Mulla ei kyllä lähetteessäkään lue mitään. Lääkärikin kun kuitenkin sanoi että keskeytystapa päätetään vasta sairaalassa. Paljon sulla sitten oli viikkoja?
 
"alicia"
Minulle tehtiin kättärillä keskeytys rv 9 juuri samasta syystä, ei ollut aikoja aiemmin. Lääkkeellistä suosittelevat koska tämä on kohdun kannalta hellävaraisempi. Siksi otin sen, mutta oli todella traumaattinen kokemus. Olisi varmasti ollut jokatapauksessa, mutta kyllä alkio/sikiö on tuossa vaiheessa sen verran iso, että myöhemmin ajateltuna kaavinta olisi varmasti ollut fiksumpaa. En halua moralisoida, mutta olethan todella varma päätöksestä? Minä olin tapahtuman jälkeen vuosia vakavassa masennuksessa ja psykoosissa asti, vaikka kaikki elämän perusasiat olivat kunnossa. Kaikkea hyvää sinulle joka tapauksessa!
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";27718472]Aika hurjaa. Mitä pidemmälle raskaus jatkuu, sitä enemmän sikiö kehittyy, ja siksi aborttiajan lykkääminen "ei-kiireellisenä" noin pitkälle tuntuu minusta todella epämukavalta ajatukselta. Ihan jo naisen itsensäkin vuoksi.[/QUOTE]

No oliskohan kannattanut miettiä, ennen kuin raskaaksi hankkiutuu... Abortti ei ole mikään operaatio, joka menee hengenvaarallisten operaatioiden edelle ja senhän voi tehdä rv 12 viikolle asti, sen jälkeenkin poikkeustapauksissa. Pyhien aikana vähennetään toimintaa sairaaloissa.
 
"Noh"
En osaa tuosta sanoa että saako valita vai ei mutta jos saat niin suosittelen tuota kaavintaa ennemmin kuin lääkkeellistä ellet välttämättä halua "synnyttää" sitä sikiötä ja nähdä sitä..
Itsellä ei siis raskaudenkeskeytyksestä oma valintaisesti kokemusta mutta kesken menneestä raskaudesta kyllä jossa piti lääkkeellisesti pusertaa ulos 12viikkoinen sikiö ja mikäli olisin itse tehnyt päätöksen abortista niin voisin kuvitella että olisi ollut rankkaa nähdä se vauva siinä kuolleena, tuntuisi varmasti tosi syyllistävältä ym. Mutta kaipa tuossakin saisi hoitaa asian niin ettei itse näe koko sikiötä koska minultakin sitä kysyttiin että kestänkö ja ettei olisi pakko nähdä jne. (Satuin kyllä olemaan sitten yksin huoneessa kun se tuli ulos joten en voinut olla näkemättä, mutta meillä lapsi olisi ollut toivottu joten asia kuitenkin hieman eri).
Minä jouduin sitten lopulta myös kaavintaan koska kaikki materiaali ei poistunut normaalisti ja sehän oli nopea toimenpide kun itse oli nukutettuna eli tuntui helpolta sen kaiken lääkkeellisesti yritetyn homman jälkeen mutta varmaan yksilöllistä tuo kaikki.
 
"vieras"
[QUOTE="alicia";27718611]Kättärillä ihan sanovat että mene yksin vessaan ja vedä alas :( Kova paikka on.[/QUOTE]

Ja sun mielestä pitäis olla mahdollisimman helppo? Miksi? Keskenmenossakinhan joutuu sen lapsen sieltä ulos saamaan, vaikka lapsi olisi ollut toivottu ja haluttu. Pitäiskö abortin olla helpompi juttu sen kokijalle kuin keskenmeno?

On teillä prioriteetit kohdillaan...
 
  • Tykkää
Reactions: Katylina
"alicia"
Ei ole minun prioriteetteja eikä "pitäisi olla helppo". Ap kysyi kokemuksia ja vastasin rehellisesti, että tietää mihin on menossa. Että äläpä vedä johtopäätöksiä siitä mitä ajattelen kun et sitä tiedä.
 
[QUOTE="vieras";27718472]Aika hurjaa. Mitä pidemmälle raskaus jatkuu, sitä enemmän sikiö kehittyy, ja siksi aborttiajan lykkääminen "ei-kiireellisenä" noin pitkälle tuntuu minusta todella epämukavalta ajatukselta. Ihan jo naisen itsensäkin vuoksi.[/QUOTE]

Mitä väliä sillä abortin tekijälle on? Oma lapsi se on siitä huolimatta, oli se rv 4 tai rv 40.
 
ap kirjottelee taas..
alicia, kiitos kun kerroit kokemuksesi. Itse tekemäni päätös tuntuu vaikealta.. Koen kuitenkin, että pilaan muiden elämät jos lapsen haluaisin pitää. Kun tää oliskin vaan niin helppoa. Lapsen isä ei muuta ehdottanutkaan kuin aborttia, joten.. Pidän ko. miehestä ihan älyttömästi, enkä tohtisi tehdä tätä hänelle. Että hän tietäisi, että hänellä on lapsi jossain, vaikkei itse haluaisikaan. Tänään laitoin hänelle viestin, että Kättäri-aika on vasta kahden viikon kuluttua, mutta vastausta ei ole tullut.

Saa nähdä miten tässä käy. Nythän tässä on vielä kaksi viikkoa aikaa miettiä. Huh. Kaavinta tuntuisi helpommalta, koska en tosiaan haluaisi sikiötä nähdäkään. Hirveältä tämä tuntuu enkä viitsi pahemmin ajatuksien antaa päässä vilistä, koska tulee vain pahempi olo.

Kurjaa tämä on kaikesta huolimatta. :( Kyllä pahemmalta tuntuu mitä enemmän mennään viikoissa eteenpäin.
 
"vieras"
Minä kyllä suosittelisin sitä lääkkeellistä keskeytystä. Itse en huomannut milloin sikiö tuli ulos (eikä sitä tarvitse välttämättä katsella tuliko ja mitä tuli ulos), ja se oli myös kivuton toimenpide.
 
"..."
mulle tehtiin keväällä seinäjoella rv 9+5. Lääkkeellinen mutta kuukauden päästä vielä kaavittiin koska istukka oli jäänyt kohtuun ja Kohtu tulehtui. Sanottiin että vuoto saa mennä vessaan mut mulla tuli sikiö sikiöpusseineen siteeseen ja tää mun sikiö pääsi yhteishautaan muiden keskenmenneiden kanssa... Sellainen ison kananmunan kokoinen se oli se pussi. Oli kyllä aika kamala kokemus ja huomenna olisi sen laskettu aika ja itku kurkussa olen... Mietin että teinkö sittenkään oikeaa ratkaisua :( tosin taisi se oikea olla päätös ku viimeviikolla mies hakkasi minut ja lähdettiin lasten kans evakkoon. Nyt ero vireillä ja en kyllä olisi viimeisilläni pärjännyt tässä tilanteessa... Seli Seli jne. Kynttilän vien huomenna muistoLehtoon jossa minunkin omani on tuhkattuna...
 
ap jatkaa..
Eli mielipiteitä löytyy monenlaisia.

Nojoo, mitä viimeks kirjoittanut sanookin. Olen tullut ajatelleeksi tuota itsekin. Että tuskin mies musta tykkää oikeesti kun vastaus on noin jyrkkä eikä asiaa ole kertaakaan ottanut puheeksi, siis aborttia.. Muuta kuin silloin alussa kun raskaudesta hälle kerroin..

Tuntuu sekin kurjalta.. Kun vaikuttaa siltä, että oikeesti tykkäisi mustakin niin miksi sitten tekee näin. joooooh.
 
[QUOTE="...";27718779]mulle tehtiin keväällä seinäjoella rv 9+5. Lääkkeellinen mutta kuukauden päästä vielä kaavittiin koska istukka oli jäänyt kohtuun ja Kohtu tulehtui. Sanottiin että vuoto saa mennä vessaan mut mulla tuli sikiö sikiöpusseineen siteeseen ja tää mun sikiö pääsi yhteishautaan muiden keskenmenneiden kanssa... Sellainen ison kananmunan kokoinen se oli se pussi. Oli kyllä aika kamala kokemus ja huomenna olisi sen laskettu aika ja itku kurkussa olen... Mietin että teinkö sittenkään oikeaa ratkaisua :( tosin taisi se oikea olla päätös ku viimeviikolla mies hakkasi minut ja lähdettiin lasten kans evakkoon. Nyt ero vireillä ja en kyllä olisi viimeisilläni pärjännyt tässä tilanteessa... Seli Seli jne. Kynttilän vien huomenna muistoLehtoon jossa minunkin omani on tuhkattuna...[/QUOTE]

Voimia :hug:
 
"vieras"
Sori vaan, mutta oletko aloittaja minkä ikäinen? Jotenkin tuollainen puhe ja pelko siitä tykkääkö mies vai ei, kun kyse on abortista, tuntuu äärimmäisen typerältä ja lapselliselta.
 

Yhteistyössä