AD/HD

Apua
Sain tänään tietää, että minulla on AD/HD. Seuraavalla kerrallla sitten päätetään lääkärini kanssa lääkityksestä.

Olisiko palstalla muita, jotka ovat saaneet diaknoosin vasta aikuis iällä olen siis 38 vuotias.
 
Jonsered
Eikö helpotakin, että sait diagnoosin? Minulla adhd/add ja yli kolmekymppisenä diagnosoitu, lääkkeitä ehkä kokeillaan, mutta tähänkin saakka taaplattu ilman.

Saa laittaa yv:tä, jos haluaa...
 
Hei

JONSERET laittaisin kyllä sähköposti osoitteeni tänne, mutta kun siinä on oma etu ja sukunimi niin ei uskalla.

Totta tavallaan helpotti toi diaknoosin varmistuminen vaikka samalla se pistää mietityttään, että apua mitä nyt. Töissäkään en ole ollut vuosiin
sairaseläkkeellä nyt ainakin 31.4-07 asti, mutta entäs sitten.
Vaikka tiedän, että ei mua olla vaan heittämässsä ekaan vastaan tulevaan työhön vaan sitä ennen tapailen jotain työkuraattoria ja lääkityskin pitää saada kuntoon

Bamse
 
Jonsered
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.11.2006 klo 16:01 Bamse kirjoitti:
Hei

JONSERET laittaisin kyllä sähköposti osoitteeni tänne, mutta kun siinä on oma etu ja sukunimi niin ei uskalla.

Totta tavallaan helpotti toi diaknoosin varmistuminen vaikka samalla se pistää mietityttään, että apua mitä nyt. Töissäkään en ole ollut vuosiin
sairaseläkkeellä nyt ainakin 31.4-07 asti, mutta entäs sitten.
Vaikka tiedän, että ei mua olla vaan heittämässsä ekaan vastaan tulevaan työhön vaan sitä ennen tapailen jotain työkuraattoria ja lääkityskin pitää saada kuntoon

Bamse
Jospa rekisteröityisit, niin voit laittaa yksityisviestiä...<br><br>
 
Jonsered
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2006 klo 12:41 PerhosVaikutus kirjoitti:
JONSERED: Aloitettiinko tai aloitetaanko sulle se lääke?
Ei vieläkään neurologiaikaa annettu... Vähän alan kallistua sille kannalle, että olkoon. Näin ollaan tähänkin saakka pärjätty, mutta toisaalta *pähkäilee*

Pitänee ottaa taas yhteyttä omalääkäriin.
 
Jonsered
Farmaseutti antoi hyvän linkin...

www.adhd-aikuiset.org/


Ja sanoi, että Ritalin on hänen poikansa elämänlaatua parantanut huomattavasti.

Taidan soittaa heti huomenna lääkärille ja suunnitellaan, miten edetään...
 
Kävin katsomassa mitä ad/hd on pahimmillaan :eek:
Aivan kuten minä sekä myöskin parhaimmillaan :saint:
Nyt elämäni on juuri kuin ad/hd pahimmillaan?
Onko se siis sellasta että voi vaihdella, eli joskus on parempia aikoja ja silloin ad/hd on parhaimmillaan ja huonoina, stressin ja väsymisen myötä voi ollakin pahimmillaan? Vai onko heitä kahden sorttisia. Nimittäin ad/hd parhaimmillaan osuu niin nappiin myös.
Missä diagnoosi tehdään? Voiko kuka tahansa käydä tekeen diagnoosin??
 
Jonsered
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.11.2006 klo 15:47 Maaria kirjoitti:
Kävin katsomassa mitä ad/hd on pahimmillaan :eek:
Aivan kuten minä sekä myöskin parhaimmillaan :saint:
Nyt elämäni on juuri kuin ad/hd pahimmillaan?
Onko se siis sellasta että voi vaihdella, eli joskus on parempia aikoja ja silloin ad/hd on parhaimmillaan ja huonoina, stressin ja väsymisen myötä voi ollakin pahimmillaan? Vai onko heitä kahden sorttisia. Nimittäin ad/hd parhaimmillaan osuu niin nappiin myös.
Missä diagnoosi tehdään? Voiko kuka tahansa käydä tekeen diagnoosin??
Itse kävin TYKSin neuropsykologian osastolla tutkimuksissa, omalääkärin lähetteellä, jonka sain pyynnöstä. Yksityinen neuropsykkari on myös oiva tapa aloittaa, jos ei ole rahasta kiinni...

Ja kaikessahan on kaksi puolta, niin myös adhd:ssä, joillekin siunaus, toisille kirous... useille siltä väliltä B)

Seuraavaksi kuntoutuspolilla arvioidaan, miten minusta saadaan tuottava kansalainen :saint: :LOL:

Torstaina jatkan omalääkärin kanssa... Olisihan se hyvä joku roti tähän elämään saada, ainakin kahdella lapsellani on samaa vaivaa, yhdellä jo diagnoosi onkin, toisella selvät oireet ja kolmannella näyttäisi olevan myös tarkkaavaisuus- ja uhmakkuusongelmia. Jos edes äidin saisi toimimaan hieman "normaalimmin", helpottuisi kaikkien arki :D
 
Jonsered
\
Alkuperäinen kirjoittaja 13.11.2006 klo 20:04 Vieras kirjoitti:
Sinä harmaa, voihan olla kyse myös kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä.
Saattavat mennä diagnoosit sekaisin, varsinkin asiaan perehtymättömältä lääkäriltä. Adhd saattaa aiheuttaa myös vireystason vaihteluja, molemmat mahdollisuudet on hyvä tutkia. Itse olen aina käyttäytynyt maanis-deprressiivisesti innostuessani jostain asiasta, mutta adhd:sta on ollut kyse :D

Hyvälle neuropsykkarille vain, niin homma selviää!
 
Aina minä olen olleut sellainen helposti innostunut tms.
Niin minun tyttärenikin ja minun äitini myös.
Minun äitini on ihan kuin minä ja hän on kyllä käynyt psygiatrin luona monestikkin joskus kauan sitten. Ei äidillänikään ole tuota kaksisuuntaista mielialahäiriötä. Mutta samallahan se taitaa tulla selville sekin sitten.
Olen myös aina ollut helposti masentuva, nuorempana enemmän kylläkin.

Synnytyksen jälkeen olen tuntenut masennusta ja se on aiheuttanu erinäisiä vaikeuksia muutenkin. Eli siis koskaan en ole ihan tuosta vaan masentunut, vaan aina on ollut takana jokin ehkä suuri kokemus tai jokin menetys yms. Uskoakseni jokainen ihminen kokee jotenkin juuri tällaisiin.
Synnytyksen jälkeen olen kerran syönyt Efexoria puoli vuotta paniikki/masennukseen, mikä sitten olikaan. Lääke auttoi hyvin ja sen jälkeen en ole sellaista tuntenut.

Mistä ihmeessä se ero sitten onkin nuiden juttujen välillä, eli ad/hd:n ja tuon kaksisuuntaisen jutun välillä?? Ja yleensäkin tervee ja "sairaan" välillä, ku tuntuu että sitähän on itessä jos mitä henkistä sairautta ku alkaa lukeen erinäisistä sairaksista :eek:

 
Kaksisuuntainen johtuu osin geeneistä, serotoniini pitoisuuksista. Se on psyykkinen sairaus.

Adhd eli tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriö. Sen tunnistaa mm siitä, että kun joudut istumaan ja kuuntelemaan jotain, esim koulussa opetusta. Niin vaistomaisesti ja tahattomasti liikuttelet jalkoja ym eli olet aina liikkeessä.

Kaksisuuntaisessa ei tätä pakonomaista liikkumista ole.

Ehkä sinun kannattaa ottaa selvää netistä tai kirjoista, että tietäisit edes jotain mitä adhd tarkoittaa ja mitä se pitää sisällään. Jos sinulla on tuo niin tunnistat sen kyllä itsestäsi kun luet faktakirjallisuutta siitä.
Vaikka adhd on "muotisairaus" niin ei sitä diagnoosia ihan jokainen saa, vaan siihen on tutkimukset ja haastattelut sitä ennen.
Miten luulet että sinulla on juuri se, kun et edes tiedä siitä mitään? En tarkoita loukata, mutta ihmettelen kuitenkin.

Vieraile mm adhd-liiton sivuilla sekä adhd-aikuiset.org sivuilla.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.11.2006 klo 17:34 Vieras kirjoitti:
Kaksisuuntainen johtuu osin geeneistä, serotoniini pitoisuuksista. Se on psyykkinen sairaus.

Adhd eli tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriö. Sen tunnistaa mm siitä, että kun joudut istumaan ja kuuntelemaan jotain, esim koulussa opetusta. Niin vaistomaisesti ja tahattomasti liikuttelet jalkoja ym eli olet aina liikkeessä.

Kaksisuuntaisessa ei tätä pakonomaista liikkumista ole.

Ehkä sinun kannattaa ottaa selvää netistä tai kirjoista, että tietäisit edes jotain mitä adhd tarkoittaa ja mitä se pitää sisällään. Jos sinulla on tuo niin tunnistat sen kyllä itsestäsi kun luet faktakirjallisuutta siitä.
Vaikka adhd on "muotisairaus" niin ei sitä diagnoosia ihan jokainen saa, vaan siihen on tutkimukset ja haastattelut sitä ennen.
Miten luulet että sinulla on juuri se, kun et edes tiedä siitä mitään? En tarkoita loukata, mutta ihmettelen kuitenkin.

Vieraile mm adhd-liiton sivuilla sekä adhd-aikuiset.org sivuilla.

Kuinka niin en tiedä AD/HD:stä mitään?? Olen joskus kauan sitten käynyt neissä tekeen testiejä ja niiden mukaan kyllä olisin täys addi. Ja luin silloin asiaan liittyvää paljonkin. testeihin en sitten mennyt mutta asiaa kiinostaa edelleen. Olen jo varannut yksityiselle, erittäin pätevälle neuropsykkarille ajan :) Sittenhän sekin selviää :) :)
 
Jonsered
Maarialle

Hyvä, että tiedät, mitä olet tekemässä. Vain pätevä lääkäri voi diagnoosin antaa, vaikka itse kokisikin, että "täyttää kriteerit". Ja nimen omaan, sittenpähän sekin selviää!
 
Jonsered
Tolosen-sedällä on paljon hyviä linkkejä sivuillaan, osa täysin puolueellista tietoa, osa ei. Mutta joka tapauksessa paljon tietoa sekä lääkkeellisestä että lääkkeettömästä hoidosta

http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/adhd_laakkeet.html
http://www.biovita.fi/suomi/terveyssivut/adhd_laakkeet.html

Saa uskoa, mitä haluaa. Itse olen päättänyt ensin yrittää ilman lääkkeitä, jos puolessa vuodessa ei tapahdu muutosta, mietin tosissani lääkehoidon aloittamista.
 

Yhteistyössä