ADHD-lääkitys

  • Viestiketjun aloittaja "joku"
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
[QUOTE="joku";22369992]Kiitos vastauksista!

Voitko vielä Jonsered Karhunkaataja tarkentaa, millaisia toimintamalleja pitää myös opetella?

Tämä mahdollinen ADHD-lääkitys ei koske itseä vaan siskoa, jolla on mm. ADHD. Lääkitystä ei vielä ole kokeiltu, mutta mielessä on ollut, voisiko se rauhoittaa siskon käytöstä.
Esim. minä en ole ikinä oppinut siivoamaan.... Siis tiedän kyllä, miltä lopputuloksen tulisi näyttää, mutta siihen pääseminen ei ole helppoa. Saatan tehdä oikeita asioita väärässä järjestyksessä tms. Eli minun on tosissani paneuduttava hommaan ja suunniteltava se kohta kohdalta, kunnes se muuttuu rutiiniksi. Arjen ikävät, yksitoikkoiset hommat, laskujen maksut jne, on myös opeteltava, se, että joku sanoo "ota itseäsi niskasta kiinni ja tee", ei auta. Pyykit eivät mene koneeseen itse, vaikka ne muistaisi pyykkikoriin laittaa, saatika että puhtaina ja kuivina laskostuisivat kaappeihin.

Minulla on puhelimessa muistutukset oikeastaan kaikille "tärkeille" asioille: ota lääke, tee ruoka, hae lapset, huomenna lääkäri jne. Kalenteri on mahtava keksintö, mutta sitäkin on opeteltava käyttämään.

Arjessa on yllättävän monta kommervenkkiä ihmiselle, joka inhoaa rutiineja ja on onnistunut niitä välttäämään.
[/QUOTE]äiti teki kaiken muiden puolesta?
 
vierailija
Huh huh
Täällä ADHD nainen. Ensin söin metyylifenidaatti mylania, joka ensimmäisestä puolikkaasta pilleristä hidastutti puheen ja kävelyn. Tuntui kun olisin hidastus filmissä.
Järki tuli touhuun mukaan enkä sinkoillut tekemään montaa asiaa yhtäaikaa ja jos meinasinkin niin kerkesin pysähtymään ja miettimään uudemman kerran kannattaako sinä hetkenä esim kun teet ruokaa ettei ruoka pala pohjaan.
Siitä tuli sydämen tykyttelyä, pään särkyä, kamala lääkelasku ja ahdisti.
Lääke kuitenkin tasaantui mutta silti halusin kokeilla miten elvanse toimii.
Elvanse ensin tuntui ettei mitään tapahdu.
Aikaa kului ja huomaan, että olen skarpimpi, ei päivä väsymystä, tarkkailen paremmin ympäristöäni, tunteet pysyy kurissa eikä liian voimakkaita vaan ne pystyy samalla käsittelemään, pään sisällä vain yksi ajatus ja saa tehtyä asioita.
Lääke tuntuu tasaiselta, ei tunne edes että lääkkeen teho hiipuu. Parhaimmillani olen 3h lääkkeen oton jälkeen. Ei huonoa sanottavaa kyllä.
Vielä fiksataan annostusta. Nyt 30mg.
 

Yhteistyössä