Adoptiovanhempien tuet ja etuudet

Mulle ainakin on vähän epäselvää se, miten nämä vanhempainetuudet tässä adoptioasiassa menee?

Tyyliin, että koska alkaa äitiysloma, onko se normimittainen? Ja siis että mitä tarkoittaa se, kun Kelan sivuilla lukee: "Adoptiovanhemmat eivät voi saada äitiysrahaa, mutta saavat pidemmän vanhempainrahakauden?"

Voiko isä pitää isäkuukauden?

Voisko joku ihan rautalangasta vääntää miten nää menee adoptioperheiden kohdalla ja vielä selittää mistä sitä sitten jää mahdollisesti paitsi kun ei ole kyseessä biologinen lapsi?

Kiitos avusta. Sitä tuntee itsensä vallan puupääksi aina ja kaikessa mikä liittyy Kelaan :ashamed:. Luulen, että aikaisemmat kokemukset ja niistä muodostunut ennakkokäsitys saattaa liittyä asiaan :x ..
 
Äitiyslomaa ei tosiaan saa, mutta vanhempainloma on 200 arkipäivän mittainen. Sen saa siis pitää vanhemmista kumpi hyvänsä, tai sen voi jakaa. Minun tietääkseni isä voi pitää isäkuukauden.

Vanhempainloman aikana ei voi olla työssä, tai menettää vanhempainpäivärahan kokonaan. Tässä on merkittävä ero biovanhempiin, jotka voivat olla töissä ja saavat silti minimivanhempainrahan. Muita eroja ei näin äkkiä tule mieleen, mutta kysykää, jos jokin jäi vielä epäselväksi.
 
Vanhempainvapaa alkaa lapsen hoitoonottopäivänä, ts päivänä kun lapsi jää vanhempiensa luokse hakumatkalla. Kontaktista riippuu mikä päivä se on, palveluntarjoaja kirjoittaa Kela-todistuksen tästä. Vanhempainvapaan kesto on 200 "Kelapäivää" eli kalenterin mustaa päivää, lauantait lasketaan mukaan. Käytännössä vanhempainvapaata riittää noin seitsemäksi kuukaudeksi.

Äitiyspäivärahaa adoptiovanhempi ei saa. Biologisen lapsen kohdallahan on ensin äitiysrahakausi ja sitten vanhempainrahakausi. Adoptiovanhemmilla on siis vain vanhempairahakausi, mutta sen kesto on vähän pidempi kuin biologisilla vanhemmilla. Kaiken kaikkiaan biologisen lapsen kanssa saa olla kotona noin 9kk, adoptiolapsen kanssa 7kk samalla tulotasolla.

Isyysvapaat (isyysraha ja isäkuukausi) ovat samanlaiset adoptioisällä ja biologisella isällä. Äitiyspakkauksen tai avustuksen saa samalla lailla adoptiolapsesta ja biologisesta.

Työnantaja saattaa maksaa työehtosopimuksesta ja työsuhteen kestosta riippuen täyttä palkkaa ensimmäisiltä kolmelta äitiyslomakuukaudelta. Riippuu sopimuksesta ja joissain tapauksissa työnantajan tulkinnoista onko tätä vastaavaa etuutta adoptiovanhemmalla. Jos työnantaja maksaa palkkaa, menee kelan raha vastaavalta ajalta työnantajalle.

Adoptiolapsen kanssa voi olla kotona kotihoidontuella kunnes vanhempainvapapaan alkamisesta on kulunut kaksi vuotta. Biologisen lapsen kanssa kotihoidontuella voi olla kolmivuotiaaksi.
 
Sen verran vielä korjaan, että minun laskujeni mukaan tuota vanhempainrahakautta riittää noin kahdeksaksi kuukaudeksi. Esim. minä aloitin syyskuun alussa ja lopetin huhtikuun lopussa, eikö siitä tule 8 kuukautta? ;)
 
Totta joo, ihan vähäsen vajaa kahdeksan kuukautta se näyttää olevan, jos vaikka maaliskuun alusta jäisi vapaalle niin lokakuun viimeisellä viikolla "parempi" raha loppuisi. Monillahan on vielä vuosilomia siten, että kuluvan vuoden lomaa voi pitää sitten vanhempainvapaan lopuksi.
 

Yhteistyössä