Adressi - ei ilmaista hoitoa

  • Viestiketjun aloittaja mielipide
  • Ensimmäinen viesti
mielipide
Kuinka moni on sitä mieltä että
hoito tulisi maksaa kaikille?

Mun mielestä näin.
Ehkä jotain erikoistapauksia löytyy sairaus yms, mutta nämä maksaa varmaan KELA laskua vastaan.

Paasatkaa jos samaa mieltä.

Nimittäin eikös se lastenhoitokin ole työtä ja
puolipäivähoitokin ilmaisena
on jo melkoinen etu, jonka muut töissäkäyvät maksaa.


 
Itse 4 lapsen äitinä olen sitä mieltä, että jos vanhemmat tai toinen heistä on kotona, eivät lapset silloin muuta hoitopaikkaa tarvitse. ja että hoitomaksu tulisi määräytyä vanhempien tulojen mukaan. Itse olen hoitanut jokaisen lapseni kotona 2-5-vuotiaiksi.
 
Lanella
Ja milläköhän aloittaja kuvittelee, että yh maksaa hoidon, esimerkiksi kun opiskelee itselleen ammatin?
Eikös sitten tämä kotihoidontuki pitöisi saada pysymään samana siihen saakka kun lapsi on kouluikäinen?
On aika hiljasta yli 3v hoitaa kotona.

Ja sossu muuten on se, josta ihmiset saa sen minimin, millä pitää tulla toimeen, jos ei tulot muuten riitä. Yh saa kelasta tasan tarkalleen sen reilu 30e lapsesta ylimäärästä, mitä ei muut saa.
 
Ehdottomasti samaa mieltä: Ei mitään ilmaisia palveluita.
Siksi, että se houkuttelee sellaisia käyttäjiä, jotka ei palveluita tarvitse. Onhan olemassa lapsiperheitä, joissa lapsi yksinkertaisesti siivotaan jaloista päiväksi syömään vieraaseen pöytään ja ihan ilmaiseksi, kun itse ei viitsitä mennä töihin. Toki tämä on varmasti marginaaliryhmä, mutta ideana, että ei ole koskaan ollutkaan ilmaisia palveluita - veroillahan nekin kustannetaan. Kun palveluihin tulee pieni maksu, se pistää heti miettimään tarvetta.
Mitä tulee erittäin pienituloisiin niin sitä varten on toimeentulotukijärjestelmä, jonka tarkoitus on (olisi) väliaikaisesti auttaa ahdingossa. Ikävä kyllä senkin varassa jatkuvasti roikkuvia loisia on ihan liikaa. \|O

Kaikilla pitää olla yhteiskuntavastuuta!
 
Olen täysin samaa mieltä siitä että hoito tulisi maksaa kaikille! Samalla tavalla kaikkia lapsia päiväkodissa hoidetaan, kaikki saavat syödä siellä ym ym... Onhan se väärin että jotkut joutuvat maksamaan siitä todella paljon ja toiset taas ei mitään!
 
Tässä puhutaan kahdesta eri asiasta. Pitääkö pieni/nollatuloiset maksaa päivähoidosta - ja ovatko kotona olevat vanhemmat oikeutettuja kokopäiväpaikkaan. Suurin osa perheistä missä toinen vanhempi on kotona ei kuulu tähän 0-luokkaan. Miksi juuri pienituloisten pitäisi maksaa suurempaa maksua jos ovat kotona?

Syy miksi moni valitsevat sen että pitävät lapsen hoidossa osa ajasta on se että sillä tavalla varmistetaan että lapsella on sama hoitopaikka kun vanhempi palaa työelämään. Samoin jos toinen vanhempi on työtön on usein pakko pitää lasta hoidossa että voi sitten nopeasti ottaa työpaikan vastaan.

Tulorajat siihen 0-luokkaan ovat hyvin tiukat ja näin ollen nämä perheet elävät muutenkin toimeentulotuen rajamailla. Nämä ihmiset tarvitsevat yhtä lailla hoitopaikkaa opiskelun, työnteon tai lapsen kasvun tukemiseen.

Usein 0-luokkaan joutuminen on onneksi lyhyehkö vaihe - kun työtilanne paranee, opinnot päätyy jne niin nämä perheet ovat taas kykeneväisiä maksaamaan päivähoidosta. Nollamaksuluokan avulla tuetaan näitä perheitä että pysyvät työelämässä mukana.

Bodil Rosengren
Yksinhuoltajien ja Yhteishuoltajien Liitto
 
on tämä. Ja mikä se on, että työssä käyvät luulevat että toiset pääsee helpommalla kun eivät maksa hoitomaksuja. Hohhoijaa. Ite olen ollut maksamassa ja nyt opiskelen, enkä maksa ja hyvä näin. Mä olen työlläni veromarkkoja maksanut ja euroja, joten nyt kerrankin niistä on jotain hyötyä. Olen kohta 3 lapsen yh ja opiskelija joten täytyy sanoa, että turha olla katkera tai kateellinen. jokainen voipi hypätä mun housuihin. Mun on pakko opiskella että saisin töitä millä niitä hoitorahoja maksaa. Nyt suuta pienemmälle kateelliset:(
 
ja vielä sen verran jatkoa, että olen senkin synnin tehny, että kun kärsin synnytyksen jälkeisestä masennuksesta niin lapset olivat toisen hoidossa kahtena päivänä, ilmaiseksi. On olemassa sen verran eri tilanteita ja eri perheitä, että turha kdehtia. Meillä esim. lasten isä kävi kotona paitaa vaihtamassa töitten ja ryyppäilyjen välissä, jos mun voimat ehty niin yhteiskunta autto ja taas kerran minä itse olin sitä ennen maksanut veroja omista työtuloistani jo kuitenkin yli kymmenen vuotta joten en teidän toisten leipää kyllä vienyt :kieh:
 
"Ja mikä se on, että työssä käyvät luulevat että toiset pääsee helpommalla kun eivät maksa hoitomaksuja. Hohhoijaa. Ite olen ollut maksamassa ja nyt opiskelen, enkä maksa ja hyvä näin. Mä olen työlläni veromarkkoja maksanut ja euroja, joten nyt kerrankin niistä on jotain hyötyä"

Peesi tähän :)
 

Yhteistyössä