Ä-Päivärahan Määräytyminen

  • Viestiketjun aloittaja Pulassa
  • Ensimmäinen viesti
Pulassa
Hei!


Minulle on vähän epäselvää, miten päiväraha lasketaan minun tilanteessani.

Työsopimus loppuu pahimmoilleen 3kk ennen äitiyspäivärahakautta. (2kk ennen, jos aloitan varhennettuna äitiysrahakauden).

Joudun siis olemaan ansiosidonnaisella päivärahalla tuon 2-3kk ennen äippärahaa. Kysymys kuuluukin, Miten minulle lasketaan päiväraha? Voidaanko se kaikesta huolimatta laskea työtulojen mukaan, vai laskevatko tuolta ansiosidonnaiselta ajalta tuloiksi 3kk:en päivärahan + 3kk palkkatuloa työssäolosta, eli yht. 6kk tulot?

Onko kenelläkään ollut vastaavanlaista tilannetta? Askarruttaa, koska jos eivät voi laskea suoraan palkkatuloista 6kk ajalta tuota äippärahaa, niin sehän vaikuttaa huomattavasti saamaani rahamäärään, jos ottavat päiväräahakaudelta nuo 2-3kk huomioon.


ääh.. Toivottavasti joku ymmärsi sekavasta tekstistä, mitä tarkoitan... Ja osaisi auttaa!! =)
 
äippä-83
luulis et ne laskee vuoden 2005 tulot ja jos viimesen puolen vuoden tulot on 20% paremmat ku vuonna 2005 ni sit ne laskee ne vimpan puolen vuoden tulot.niin se ainaki viime vuonna meni ja nyt odotan toista, ens kuus LA ni mul laskettii 2005 vuoden tulot, ku mun tulot vimpalta puolelta vuodelta on pienemmät ku oon ollu äippärahalla, paitsi ny huhtikuun töissä ja kodinhoitotuella.
 
Minä olen tapellut kelan kanssa! Olin työsuhteessa joka loppui 1,5kk ennen äitiysloman alkua, tuosta ajasta olin sairaspäivärahalla osan aikaa. Ja siis tuon 1,5kk ansiosidonnaisella. Piti laskea puolen vuoden työtulojen perusteella, mutta kun olin ollut sairaslomalla, oli tulot tosi minimaaliset tuon 2kk. Lupasivat laskea uudelleen ja ottaa tuloina huomioon ansiosidonnaisen. (työttömyysaikahan yleensä siirtää laskemista). Nyt odottelen päätöstä. Toivottavasti parempi! Kannattaa aina kyseenalaistaa ja miettiä juuri sinulle paras mahdollinen! Sekava selitys. Käsittääkseni sinun pitäisi saada viimeisistä työtuloista tuo laskenta!
 
Niin eli luulen että sulle maksetaan ne tuosta työ+ansiosidonnaisesta koska sehän on että puolivuotta ennen äitiyslomalle jäämista.Mutta varmasti riippuu kelasta kuin työntekijästäkin.Ja jos olet ollut 2005 töissä niin sitten se lasketaan sieltä.

mulla laskettiin sillain kun olin 4kk ennen äitiyslomaa töissä niin se äitiysloma+edellisenvuoden 2kk työ tuloista,ja mulle silloin sano että kyllä he yrittävät ettiä sen miten saa parhainta äitiysrahaa.

Parhaimman vastauksen saat siis kun käyt kelalla kysymässä =)
 
Meidän kelassa käy laskettaa niin että viimeset 6kk kun ollut työssä eli vaikka olisi alle työttömänä, niitä ei oteta huomioon.

Äippäraha on kuitenkin vähintään tuon ansiosidonnaisen verran, jos ennen äitiyslomaa on ansiosidonnaisella.
 
äippäraha ei ole välttämättä vähintään ansiosidonnaisen verran! (muistaakseni on 86%).

Minulla on jo kahdesti ollut tilanne, että olen ollut ansiosidonnaisella työttömänä kaksi kuukautta ennen äitiysloman alkua. Ekalla kerralla olin ennen sitä parin kuukauden työttömyyttä ollut töissä puoli vuotta (ja myös vanhan verotuksen aikaan olin töissä kyllä, mutta huonommalla palkalla). Äitiyspäiväraha laskettiin ansiosidonnaisen mukaan, ei siis mitään 2kk+4kk tms. Olivat kuulemma Kelassa laskeneeet, että saan parhaat rahat sen ansiosidonnaisen mukaan.

Nyt ennen toista äitiyslomaa olin siis myös ansiosidonnaisella. (en ehtinyt välissä töihin, mutta oli pakko jäädä työttömäksi, koska muutoin äitiyspäiväraha olisi ollut niin vähän... kun toisesta lapsesta ei saa samaa rahaa, vaikka esikoinen olisi alle 3v, jos ensimmäisen äippäraha on laskettu ansiosidonnaisen työttömyysrahan mukaan - tämä oli asian vierestä).
Ja äitiyspäiväraha määräytyi sen ansiosidonnaisen mukaan, oli muistaakseni juuri sen 86% siitä työttömyysrahasta, ja on koko äitiys- ja vanhempainrahakauden ajan sama summa. (kun jos se lasketaan työtuloista, niin silloin alussa tuki on suurempi). Päätös tuli viime viikolla, eli on tuore tieto :)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.05.2007 klo 22:09 Nainen kirjoitti:
Olivat kuulemma Kelassa laskeneeet, että saan parhaat rahat sen ansiosidonnaisen mukaan.

Miten tuo on mahdollista? :eek:


mä en tosiaan tiedä ?
mutta sieltä sanottiin, että laskevat sen mukaan, mikä on minulle paras, ja laskivat sitten sen ansiosidonnaisen mukaan.
 
Ai täällä kelassa sanottiin että on saman suuruinen kuin ansiosidonnainen raha, en ole sen mukaan hakenut mutta silloin se annettiin yhdeksi vaihtoehdoksi kun niitä laskettiin eli täti sanoi että kyllä me vähintään sen verran sulle saadaan että olet päivän työttömänä ellei muu auta. Mulla oli sillon pitkä työmatka. Sain sen sitten lasketettua vanhan työpaikan tiedoilla eli ei otettu matkoja huomioon.
 
Pulassa
Kiitos, kun olette vastailleet! :heart:

Eli Esim. Sinä Virpi82: Sinulla on oikeastaa samnlainen tilanne kuin minulla. Ilmeisesti se Onnistuu noin, että minäkin haen kesäkuussa edellisten 6kk:en palkkakuittien mukaan äitiyspäivärahaa. Ja saan sitten Liitosta rahat tuolle väliajalle, jonka olen työttömänä..

Laittoivatko siis päätökseen suoraan sen lasketun ä-päivärahan voimaan siitä päivästä alkaen kun jäät virallisesti älomalle? Ilman mitään mukinoita, vaikka siinä on se parin kuukauden viive?

Olisipa tosi hienoa, jos minullakin onnituisi laskeminen noin! =)
 
Vähä asian vierestä, mutta mun käsityksen mukaan se ansiosidonnaisen mukaan laskettu päiväraha on samanverran kuukaudessa kuin se työttömänä ollessa oli. Työttömyyspäivärahaahan saa vain 5 päivää viikossa ja äitiyspäivärahaa maksetaan kuutena päivänä. Siksi se on päivältä vähän pienempi kuin ansiosidonnainen päiväraha..
Itselleni ei kyllä vielä ole tullut päätöstä päivärahasta, mutta toivossa on hyvä elää..
 
itse kyselin tätä äpvraha juttua kelasta, kun tilanteeni oli tämä

olen ollut ansiosidonnaisella syksystä asti ja nyt sitten 2kk töissä ja äloma alkaa heti kun työt loppuu.

kirjallinen vastaus kelasta tuli että äpvrahani lasketaan 4kk ansiosidonnaisesta 85% ja sitten tuo 2kk työtuloja lasketaan siihen vielä lisänä. sen mukaan saan äpv rahan.
 

Yhteistyössä