äh miten ota 9kk neitin istumista harjotellaan?

  • Viestiketjun aloittaja juumeinaa
  • Ensimmäinen viesti
juumeinaa
ei siis vielä istu ilman tukea. Kun laitan istumaan vaikka lattialle, pian kellahtaa selälleen tietty otan kiinni ennen sitä..sit oon huomannu että yrittää siitä punkea pystyyn! et on vaikee saada pysymään takapuolellansa,vaikka ei siis vielä ees ryömi ,peruuttaa vaan...hmm.. tollai ko sitä istumista harjotellaan..?
 
triplat
meillä esikoinen 9kk käveli joten en osaa neuvoa.
nyt meidän kupus on 6kk ja istuu ja punkee itse istumaan... ei siis ryömi tai mitään vaan haluaa istua. ei kai tuollaista voi harjoitella kun kaikki oppii ajallaan.
 
Varpaiden maistelu ja "syöminen" selinmakuulla harjoituttaa istumiseen tarvittavaa asentoa eli jos lapsesi ei yritä maistella varpaitaan, ala "voimistella" hänen kanssa ja tee kyseistä liikettä leikin varjolla lapsesi kanssa silloin kun hän makaa selällään. Ja kyllähän neuvolasta varmasti lähettävät fysioterapeutille, jos puhut siellä asiasta.

Pidetään peukkuja pystyssä!
 
jadal
Alkuperäinen kirjoittaja triplat:
sen tiedän että kun lapsi on lattialla paljon, niin oppii paljon...
sylissä ja sitterissä ei opi liikkumaan.
mä voisin melkein kumota tän väitteen.
Meillä on reilu 6kk vauva joka konttaa, vaikka on ollut paljon sylissä/sitterissä tai muuten pois lattialta, kun on vetoisat lattiat. Nyt kun oppinut konttaamaan on pakko antaa olla enemmän lattialla, kun ei viihdy sylissä.
samoin oli edellisen kohdalla.

Mutta ap:n kysymykseen en osaa vastata, neuvolasta varmaan voisi kysyä.
 
"yhtäkkiä ne hitaimmatkin oppivat kerralla kaikki taidot :) Lapsesi aivan varmasti vähintään konttaa vuoden iässä :)"

Minäkin olen kuullut monia tarinoita siitä, miten "hitaammat" oppivat sitten yhtäkkiä monet taidot nopeasti putkessa.
 
Meidän poika alkoi istumaan siinä 9 kk tietämillä. Ei me sitä mitenkään koulutettu, ja niin vain jäbä rupesi istumaan.

Konttaamaan oppi suurinpiirtein saman ikäisenä, kun etelänreissulla oli niin kylmä lattia, ettei siinä tarjennut ryömiä.
 
Kippuravarvas
Meilläkin esikoinen käveli kun oli 9kk :saint: oonko nyt hyvä äiti? :whistle:

Mutta siis oppii istumaan kun oppii, ei meilläkään kuopus osannut itekseen istua kun oli hiukka vaille 9kk, sitten oppi ihan itse. ja kävelemään lähti 11kk...nousi seisomaankin ennen kuin osasi istua.
 

Yhteistyössä