Äidin pieni koko ja alatiesynnytys?

  • Viestiketjun aloittaja Tinaturneri
  • Ensimmäinen viesti
Tinaturneri
Olen menossa synnyttämään toukokuussa. Olen kooltani suht pieni ja siro (155cm, 43kg normaalipaino) ja lantio on kai normaali suhteessa muuhun kokooni. Haluaisin nimenomaan alatiesynnytyksen koska pelkään kaikenmaailman leikkauksia kamalasti, mutta kuulin pelotteluja, ettei näin pienet naiset pysty synnyttämään alakautta. Voiko se pitää paikkaansa? Näkeekö lantion mittoja ulkopuolelle, tai antaako äidin muutoin suht pieni koko muutoin aihetta epäillä ongelmia synnytyksessä? Tietysti riippuu paljon myös vauvan koosta, toivon, ettei oma vauvani kasva kovinkaan isoksi.

Kokemuksia muilta vähän pienikokoisemmilta naisilta kaipailisin =)
 
hanna016
Kyllä onnistuu synnytys alateitse pieneltäkin. Itse odotan viidettä ja alakautta ovat kaikki syntyneet; esikoinen 4 kg...
Riippuu tietysti lantiosta, mutta pieni koko ei automaattisesti tarkoita etteikö lantio olisi tarpeeksi tilava....
 
Olet aika samaa kokoluokkaa oman äitini kanssa ja iloisesti on pungertanut maailmaan alakautta kaksi normaalikokoista lasta. Ei kuulemma tehnyt edes tiukkaa.

Päältäpäin ei voi sanoa lantion sisämitoista oikeastaan mitään, levelälanteisellakin voi olla ahdas.
 
Uusitulokas
Ulkoinen koko ei kerro mitään lantion sisämitoista. JOs pienet naiset eivät voisi synnyttää alakautta, niin mitenkäs on selitettävissä esim. Kiinan, Thaimaan yms. yms. väenpaljous????

Itsekin olen pieni, ja ulkoisestikin kapealanteinen. Minulle tehtiin synnystystapa-arvio, ja siinä todettiin sisätutkimuksessa että tunnun ahtaalta. Lääkäri passitti pelvimetriaan (lantionkuvaus), ja siinä saatujen lukujen perusteella tilaa kuitenkin on hyvin, ts. ulkoinen olemus ja sisätutkimuskin voivat vielä johtaa harhaan.

Ystäväni (152 cm ja 40 kg) kävi myös synnytystapaarviossa. ja hänellä sanottiin olevan synnyttäjän lantio, tilaa olisi vaikka minkä kokoiselle vauvalle! Eikä hänellä mitään ongelmia ollutkaan, vauva syntyi suht vaivattomasti alakautta, kokoa oli melkein 4 kg.
 
Tinaturneri
Kiitos vastauksista!

Tokihan kiinalaiset yms. synnyttää varmasti hyvin, mutta on ne vauvatkin siellä pienempikokoisia, olihan tässä joskus joku tutkimus siitäkin, että Suomessa (koskee varmaan kaikkia pohjoismaita) vauvojen syntymäpaino on suurempi kuin esim. Keski-Euroopassa. Ehkä täällä vaan syödään niin hyvin vai onko ne sitten ne geenit =) Ainakin ranskalainen ystäväni kertoi, että siellä sntyneiden vauvojen "normaalikoko" on n. 2500g mitä pidetään Suomessa kai vähän pienenä, ja siskoni 3800g painoinen vauva tuntui tästä ranskattaresta ihan hirveältä jätiltä, ei kuulemma koskaan ollut nähnyt niin isoa vauvaa.

Mutta niinhän se on, ettei niitä sisämittoja ulospäin näe. Jotenkin vaan kun on lukenut, että pitkät naiset synnyttää helpommin niin tuli sellainen olo, että tämmöiset laihat tapit sitten varmaan vähän hankalammin, mutta onneksi asia ei ole niin. Saa nähdä miten sitten toukokuussa pärjätään!
 
Täällä on kans yks melko pieni kokoinen äitykkä. Pituutta on suunilleen samanverran, kuin sulla, mutta painoa vähän enemmän ja hienosti mahtui aika iso tyttö, 4020g, syntymään. Synnytys oli kyllä tosi pitkä, mutta ei johtunut siitä, että olis ollu ahdasta. Mullekin odottaessa sanottiin, että on oikein sopivan mallinen lantio synnyttämiseen!
Innolla jo odotan uutta synnytystä toukokuun alkupuolella!

Olet vaan rohkein mielin! Toivottavasti sullakin lantio on kuitenkin tilava ja pääset synnyttämään alakautta! Ja onnea odotukseen!
 
Ei sitä tiedä kun lantion röntgen kuvilla mahtuuko tulemaan vai ei. Itselläni lantion mitta todella pieni joten 2500 grammainen sieltä alakautta kuulemma mahtuisi. esikko oli 3160 ja tämän toisen painoarvio rv36+1 2800 joten sektio taas edessä minulla. Niin ja pituutta 151cm ja painoa vähän ylimääräistä, joten monikaan ei uskoisi että alatiesynnytys minulle ei muka olisi mahdollista.
 
mie
Täällä kans yks pienikokoinen äippä (154cm 41kg) :wave:
Esikoinen mahtui oikein hyvin tulemaan alakautta ja niin tulee varmaan tämä toinenkin! Lääkäri ainakin on sanonut että hienosti mahtuu ;) Minulle neuvolassa sanottiin esikoista odottaessa että pienet naiset synnyttää helpommin alateitse kuin pitkät ja laihat, tiedä sitten...
Älä turhaan hätäile etukäteen, lääkärit varmasti auttaa synnytyksessä jos tulee ongelmia!! Onnellista odotusta!! :D
 
harmaana
Tokihan ne kiinalaiset ihan hyvin synnyttää, mutta niiden miehetkin on pieniä! Eli lapset on myös pieniä. Tämä koko nimittäin mietityttää minuakin, kun omat vanhempani ja sisarukseni ovat suurikokoisia ja samoin mieheni, mutta itse olen hento ja pieni (160cm/ 42kg). Pelottaa vaan, että minkähän kokoinen vauva sieltä tulee ja mitenhän se sitten mahtuu...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.12.2005 klo 12:11 Uusitulokas kirjoitti:
Ulkoinen koko ei kerro mitään lantion sisämitoista. JOs pienet naiset eivät voisi synnyttää alakautta, niin mitenkäs on selitettävissä esim. Kiinan, Thaimaan yms. yms. väenpaljous????

Itsekin olen pieni, ja ulkoisestikin kapealanteinen. Minulle tehtiin synnystystapa-arvio, ja siinä todettiin sisätutkimuksessa että tunnun ahtaalta. Lääkäri passitti pelvimetriaan (lantionkuvaus), ja siinä saatujen lukujen perusteella tilaa kuitenkin on hyvin, ts. ulkoinen olemus ja sisätutkimuskin voivat vielä johtaa harhaan.

Ystäväni (152 cm ja 40 kg) kävi myös synnytystapaarviossa. ja hänellä sanottiin olevan synnyttäjän lantio, tilaa olisi vaikka minkä kokoiselle vauvalle! Eikä hänellä mitään ongelmia ollutkaan, vauva syntyi suht vaivattomasti alakautta, kokoa oli melkein 4 kg.
 
Olen jostain lukenut, että 150cm olisi se raja (ja varmaan on paikkakuntakohtaisia eroja tässäkin...), että otetaan tarkemmat kuvat lantiosta. Ulkomitoista tätä ei voi päätellä ja varsinkaan se miten paljon sitä massaa on kertynyt ei vaikuta. Pituus ehkä juuri sitten kun tosiaan aletaan mennä sen 150cm alle. 160cm ei ole edes mikään pieni mielestäni... Itse olen 153cm eikä missään vaiheessa ollut puhetta etteikö vauva mahtuisi. Mahtui, ei tosin mikään erityisen iso, mutta sitäkin kummallisemmassa asennossa oleva... Kätilö muutenkin seuraa kyllä synnytystä ja jos vauva ei näytä mahtuvan sitä aletaan epäillä jo esim. laskeutumattomuudesta yms.
 
harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 15.12.2005 klo 21:18 Vieras kirjoitti:
Olen jostain lukenut, että 150cm olisi se raja (ja varmaan on paikkakuntakohtaisia eroja tässäkin...), että otetaan tarkemmat kuvat lantiosta. Ulkomitoista tätä ei voi päätellä ja varsinkaan se miten paljon sitä massaa on kertynyt ei vaikuta. Pituus ehkä juuri sitten kun tosiaan aletaan mennä sen 150cm alle. 160cm ei ole edes mikään pieni mielestäni... Itse olen 153cm eikä missään vaiheessa ollut puhetta etteikö vauva mahtuisi. Mahtui, ei tosin mikään erityisen iso, mutta sitäkin kummallisemmassa asennossa oleva... Kätilö muutenkin seuraa kyllä synnytystä ja jos vauva ei näytä mahtuvan sitä aletaan epäillä jo esim. laskeutumattomuudesta yms.
ei se 160cm olekaan pieni, mutta normaalipainoni on 42kg. Siitä voi päätellä, ettei lantioni ulkomitta ole huima... sitä tässä mietin. Eli olen hyvin siro ja kapea kaikin puolin.
 
Eeva1980
Itse näin 171 senttisenä vastaan...

Tunnen muutaman TODELLA siron ja pienen naisen, kaikki kuin lintuja eli laihoja ja heiveröisiä ja pituutta heillä jokaisella 150-160cm ja painoa ei nimeksikään. Kellään änistä naisista ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa synnytyksissä. Normaalikokoisia ja terveitä vauvoja kaikille tullut helposti alakautta.

Puolestaan tunnen muutamiakin isoja / pitkiä naisia, joiden synnytykset ovat olleet kamalia. Imukuppeja ja jumittumisia sekä pahoja repeytymisiä.

Eli näin ulkopuolisena tarkkailijana voisin kuvitella, että tosiaan ei ulkopäinä pysty kertomaan kuka mitenkin synnyttää...
 
tamperelainen
Minäkin mietin ihan samaa, että mitenkähän se mahtuu, kun omat mittani ovt 160 cm ja 50 kg. Nyt synnytykseen on aikaa 4 viikkoa ja tällä viikolla neuvolalääläri lähetti äitiyspolille ultraan, jossa varmistettiin, että mahtuu tulemaan! Ja kyllä olivat sitä mieltä, että mahtuu kuin mahtuukin! Joten varmaankin sinunkin on mahdollista päästä raskauden loppuvaiheessa vielä tarkistuttamaan tilanne. Ilmeisesti lisäksi voidaan tehdä vielä röntgen, jos tarpeellista.
 
täälä kans eräs jolla ei pituutta liikaa :LOL: 157cm (51kg) että enpä oo minäkään jättiläinen,mutta hyvin synnytin "normaalisti" =) normaalikokoisen vauvan :heart: ei mulle tehty mitään kuvauksia,lääkäri vaan kokeili tutkimuksen yhteydessä kuinka iso vauva mahtuis tulemaan ja sano vaan että hyvin on tilaa :D
 
Iso vaalee piipahtaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.12.2005 klo 15:42 Tinaturneri kirjoitti:
Kiitos vastauksista!

Tokihan kiinalaiset yms. synnyttää varmasti hyvin, mutta on ne vauvatkin siellä pienempikokoisia, olihan tässä joskus joku tutkimus siitäkin, että Suomessa (koskee varmaan kaikkia pohjoismaita) vauvojen syntymäpaino on suurempi kuin esim. Keski-Euroopassa. Ehkä täällä vaan syödään niin hyvin vai onko ne sitten ne geenit =) Ainakin ranskalainen ystäväni kertoi, että siellä sntyneiden vauvojen "normaalikoko" on n. 2500g mitä pidetään Suomessa kai vähän pienenä, ja siskoni 3800g painoinen vauva tuntui tästä ranskattaresta ihan hirveältä jätiltä, ei kuulemma koskaan ollut nähnyt niin isoa vauvaa.

Mutta niinhän se on, ettei niitä sisämittoja ulospäin näe. Jotenkin vaan kun on lukenut, että pitkät naiset synnyttää helpommin niin tuli sellainen olo, että tämmöiset laihat tapit sitten varmaan vähän hankalammin, mutta onneksi asia ei ole niin. Saa nähdä miten sitten toukokuussa pärjätään!
kyllä mun mielestä 2500g on Ranskassakin pieni, siellä vauvojen keskim. syntymäpaino on 3250g ja Suomessa 3500g, suomessa kuitenkin pikkasen isompia mutta ei nyt niin hirveesti! olisko kaverisi tuttavapiirissä ollut sitten ihmeen pieniä vauvoja! tsemppiä sulle jokatapauksessa =)
 
Vähän ihmetyttää kun kävin joku aika sitten lääkärineuvolassa (viikolla 12) ja lääkäri sanoi (ilman mitään sisätutkimuksiakaan), että laittaa mut sitten synnytystapa-arvioon kokoni vuoksi (158/48). Ilmeisesti olen hänen mielestään sitten "riskisynnyttäjä" kun olen ulkoa päin aika pieni.
 
Moi!

Mä nyt laitan tännekin vaikka olen tuossa toisessa keskustelussa jo kertoillut tän kaiken...
Olen siis ollut ennen raskautta 153/~48 siis isompi kuin sinä, mutta kuitenkin aika kapoinen.
Mulla otettiin just tällä viikolla noi lantiokuvat ja mulla on ihan ruhtinaallisesti tilaa lantiossa. Monta senttiä yli normaalien mittojen! Ulkoapäin sitä ei siis tosiaan voi tietää!
Hassua, mutta totta.
Kun mietit vaikka noita Aasialaisia naisia, jotka on järjestään aivan tikkuja ja näyttää, ettei niillä mitään lantioo olekkaan niin nekin synnyttelee alakautta vauvansa... Ei sulla sen takia välttämättä hätää ole, että olet ulkoisesti pieni. Tosin totuutta ei voi oikein kuvaamatta tietää...
 
Pieni ja siro äitykkä ( 153/ 48) minäkin ja kaksi lasta alakautta olen synnyttänyt.Esikoisen odotuaikana kävin synnytystapa-arviossa ja otettiin rtg-kuvat lantiosta. Todettiin synnyttäjän lantio ja siis alatiesynnytys onnistuu. Totuushan on se, että siroluisilla naisilla on enenpi tilaa " synnytysluitten " välissä kuin rotevampi kokoisilla "siskoillaan". Olikohan sekavaa, mut näin se vaan on...Siis jos on saman pituiset synnyttäjät ( esim. 153 cm ) toinen siroluinen ja,
toinen rotevampi, niin sirolla on enemmän tilaa synnytyskanavassa. En tarkoita tällä emättimen väljyyttä enkä lihaksistoa ylipäänsä. Ja äidin painolla ei mahtumisen tai mahtumattomuuden kanssa ole mitään tekemistä. Tietysti hyvä fyysinen kunto on vaan plussaa synnytyksessä jaksamiseen...
 
Mä en ole pieni mutta kaksi serkkuani ovat n. 156-158cm ja 163cm pitkiä ja kumpikin synnytti alakautta lapset. Tuo lyhyempi synnytti suht pienen lapsen ja tuo pikkusen päälle 160 senttinen synnytti 4400g muksun. Ei komplikaatioita. Eli ei aina varma että ei vois synnyttää vaan saattaa hyvinkin mahtua.
 

Yhteistyössä