Äidit itsekeskeisiä, raskausdiabetes äidin oma syy

"..."
[QUOTE="vieras";27476950]Paitsi ettei asia aina ole niin.[/QUOTE]

Meinaat, että kaikki tutkimukset, joissa on todettu ylipainon vaikutus diapeteksen syntyyn, ovat potaskaa? No huh.
 
"..."
Kyllähän tuo pitäisi jo maalaisjärjellä tajuta. Jos kerran raskausdiabeteksen saa kuriin ihan vain ruokavalion muuttamisella terveellisemmäksi, niin tottahan se äidin syöminen vaikuttaa. En tajua, miten tuo nyt voi jollekulle olla epäselvää.
 
"vieras"
Kyllä mun mielestä terveydenhuollon ammattilaisilla on oikeus ilmaista huolensa ja mielipiteensä, kun kerran raskausdiabetes on lisääntynyt huimasti. Noin niin kun yleisellä tasolla se kertoo varmasti juuri tuosta, mistä jutussa kirjotettiinkin. Onhan se yleistäen totuus, että ihmiset on aika itsekeskeisiä nykyään (en lue itseänikään pois tuosta joukosta...) Eikä se tarkota, että kaikki rd-äidit olisi samanlaisia tai osasyyllisiä tilaansa, mutta onhan se yhteiskunnan kannalta huolestuttava juttu. Kuulostaa kummalliselta, että niin moni odottava äiti ottaa nokkiinsa esim. painoon puuttumisesta.

Totta kai aina on poikkeustilanteita, mutta ne onkin sitten asia erikseen. Joskus pitää älähtää tässä maailmassa kärkevästi, että saa asiansa esille :)
Tässäkin ketjussa kirjoittanut monta äitiä, jotka eivät itse ole voineet vaikuttaa tilaansa.. he kantavat syyllisyyttä ja kuuntelevat syyllistämistä ulkopuolisilta ihan tarpeeksi. Minusta tutkimuksessa pitäisi mainita myös nämä "poikkeustilanteet".
Tässä aika huono vertaus, mutta eihän kukaan koskaan sano että keuhkosyöpä on kaikkien omaa syytä, mitäs poltit... kun kaikki keuhkosyöpään sairastuvat tai menehtyvät eivät todellakaan ole tupakoitsijoita.
 
  • Tykkää
Reactions: Minuli
Itsekeskeinen oon juu, haittaakse?

Mutta raskausdiabeteksen saaminen ei tainnut olla mun oma syy. Ekassa raskaudessa mulla oli se - olin hoikka/normaalipainoinen, paino ei noussut liikaa, liikuin aika paljon, yms. Tokassa raskaudessa ei ollut - liikuin sen verran mitä 1-vuotiaan lapsen äiti nyt arjessa liikkuu, eli vaunukävelyt yms, paino oli sama mitä ennen esikoistakin. Kolmannessa raskaudessa oli taas raskausdiabetes - lähtöpaino oli enemmän mitä aikaisemmissa odotuksissa, mutta normaalipainon rajoissa silti, ja liikuntaa harrastin varmaan 5 krt enemmän mitä ikinä elämässäni.

Ei mun raskausdiabetekset ainakaan tunnu noudattavan mitään logiikkaa. Tulevat tai ovat tulematta. Mutta tulkoon jos on tullakseen, ei ainakaan vauvoille oo siitä haittaa ollut, kun kovin pienipainoisiakin ovat mun gdm-bebet olleet.
 
"vieras"
[QUOTE="...";27477022]Kyllähän tuo pitäisi jo maalaisjärjellä tajuta. Jos kerran raskausdiabeteksen saa kuriin ihan vain ruokavalion muuttamisella terveellisemmäksi, niin tottahan se äidin syöminen vaikuttaa. En tajua, miten tuo nyt voi jollekulle olla epäselvää.[/QUOTE]

Vaan kun kaikki eivät saa. Mun normaalipainoinen ystäväni, joka oli yhtäaikaa raskaana kanssani, sai RD:n ja vaikka orjallisesti noudatti hiilarirajoituksia ja muuta eikä herkutellut, niin ei pysynyt ruokavaliola kurissa.

Ylipaino lisää riskiä sairastumiseen, mutta ei ole ainut syy eikä kaikki ylipainoiset (kuten minä) RD:tä saa. Se taas, että saa RD:n, eikä edes yritä noudattaa RD:n ruokavaliota, on munkin mielestä typerää. Voisin verrata tupakointiin raskausaikana.
 
"vieras"
[QUOTE="...";27477015]Meinaat, että kaikki tutkimukset, joissa on todettu ylipainon vaikutus diapeteksen syntyyn, ovat potaskaa? No huh.[/QUOTE]

En. Asia ei ole noin mustavalkoinen. Vaikuttaahan se totta kai, mutta ei ole ainoa syy.. väännänkö vielä rautalangasta? ;)
Itselläni asiaan on esim. vaikuttanut pcos ja ei, en ole lainkaan ylipainoinen ja elän terveellisesti.
 
"vieras"
Ymmärrän kirjoituksen niin, ettei ylipainoa ole hyvä kerätä, koska se vaikuttaa diabetesriskiin ja eihän se muutenkaan ole kenellekään hyväksi. En siis loukkaannu kirjoituksesta vaikka aiemmin tuossa kirjoitinkin että oma painoindeksini normaali ja silti sain tämän vaivan tässä kolmannessa raskaudessa.
 
No jopas on lääkäri. Melkein kaikki radi-ongelmaiset tuttuni ovat normaalipainoisia, syövät terveellisesti ja liikkuvat. Ihan ammattitanssijasta lastentarhanopettajaan ja biologian tohtorisihmiseen asti.

Kannattaisikohan sen lääkärin tarkastella ennemmin vaikka nykyisen roskaviljan ja maidon osuutta ihmisten ruokavalioissa raskausdiabeteksen syntyyn. Tai tsekata ruokavalio-ohjeistukset uusiksi. Siis ne mitä rd-äideille suositellaan. Niillä nimittäin sain varmimmin sokerit nousuun, ruisleivällä mm. Ja kaikista pahimmin se onnistui synnärin ruoalla. Että kiitokset vaan sinne myös.
 
mielensä pahoittajat ry
Jo kolmannes naisista on yllipainoisia ennen raskautta ja monet niin ylipainoisia että epäilen raskauden voineen alkaa vain kenohedelmöityksellä tai todella känniseltä baarilöydöltä, joka ei ole tajunnut millaiseen valaaseen on sotkeutunut,
 
hjg
Käypä hoito suosituksesta:

Raskaudiabeteksen todennäköisyyttä lisää
- energian ja tyydyttyneen rasvan liiallinen saanti raskauden aikana B, 8 (www 6)
- suuret ja hiilihydraattipitoiset ateriat ja sokerin runsas käyttö 9, 10, 11
- vähäinen ravintokuitumäärä ja suuri glykemiakuorma (glycemic load) samanaikaisesti C
- vähäinen liikunta ennen raskautta 12, 13, 14.

Sen sijaan monipuolinen terveellinen ravinto, sopiva (liiallista lihomista estävä) energiansaanti ja liikunta ehkäisevät raskausdiabeteksen kehittymistä 3, 15.

Eli asiaan voi kyllä vaikuttaa.

Tokihan moni tauti voi iskeä "kenelle vaan", voi normaalipainoinenkin saada sydänkohtauksen, mutta ei se tarkoita etteikö asiaan voisi kukaan mitenkään vaikuttaa. Ja että vaikka joku 50-kiloinen 40-vuotias paskat geenit omaava sattuisikin saamaan sydärin, niin ei se tarkoita etteikö tätä mäkkäriruoalla itsensä hautaan syövää kansaa voisi vähän sättiä. Se on sitten eri juttu, onko siitä sättimisestä mitään hyötyä.
 
kauhistunut
Alkuperäinen kirjoittaja mielensä pahoittajat ry;27497713:
Jo kolmannes naisista on yllipainoisia ennen raskautta ja monet niin ylipainoisia että epäilen raskauden voineen alkaa vain kenohedelmöityksellä tai todella känniseltä baarilöydöltä, joka ei ole tajunnut millaiseen valaaseen on sotkeutunut,
Ei ei, ei noin saa sanoa! Lihavat ne ovat rauhoitettuja, ei niitteen läskeistä saa sanoa yhtään pahaa sanaa. Ei, vaikka nahka repeilis ja suonet paukkuis ja läskipakarat hyllyis ydessä kaksoisleukojen kanssa. Ja tuolilta ylösnousukin panee huohottamaan ja yleisnäky on karmea kaikessa huvittavuudessan.
Ei saa lihavista puhua mitään negatiivistä, ne on niitä kaikkein suojelluimpia ihmisiä, raukkoja ovat, pakko taas mättää apetta suuaukosta.....
 
no tiedä, onko tuo itse ja tietoisesti aiheutettua. se että tupakoi raskaus aikana ja näin ollen se vauva saa vatsassa jo kasan myrkkyjä itseensä, on todella itse aiheutettua. mutta tuo diapedes voi tulla, vaikka et herkuttelis tai mässäis. ja siihenkään ei maailma kaadu, koska sitä voidaan hoitaa
 
vituttaaaaa
Vähänkö ärsyttää se, että raskausdiabetesta sairastavat leimataan automaattisesti läskeiksi tai huonosti syöviksi. Itse raskauduin normaalipainoisena tai lähelle alipainoisena. Silti tuli raskausdiabetes. Se huomattiin tiputuksessa ollessani eli kun pahoinvoinnin vuoksi jouduin tiputukseen (2 viikkoon ei mikään ruoka pysynyt sisällä) ja kun glukoosia tiputettiin suoraan suoneen, sokerit kohosivat ja sokeria erittyi virtsaan. Siis syömättömänäkin, alipainoisena olin raskausdiabeetikko. Johtuu vaan siitä geneettisestä taipumuksesta, ei mistään ruokavaliosta.
 
"vieras"
Vähänkö ärsyttää se, että raskausdiabetesta sairastavat leimataan automaattisesti läskeiksi tai huonosti syöviksi. Itse raskauduin normaalipainoisena tai lähelle alipainoisena. Silti tuli raskausdiabetes. Se huomattiin tiputuksessa ollessani eli kun pahoinvoinnin vuoksi jouduin tiputukseen (2 viikkoon ei mikään ruoka pysynyt sisällä) ja kun glukoosia tiputettiin suoraan suoneen, sokerit kohosivat ja sokeria erittyi virtsaan. Siis syömättömänäkin, alipainoisena olin raskausdiabeetikko. Johtuu vaan siitä geneettisestä taipumuksesta, ei mistään ruokavaliosta.
Luin tuosta julkaistavasta väitöskirjasta tietoa ja sen tutkimusaineistossa ei ole yhtään alle satakiloista, en ole varma, mutta saattoi olla jo ainakin useimmilla alkupaino ennen raskautta kolminumeroinen.

Sinulla ravintona oli kaksi viikkoa vain suoneen syötetty sokeri, joten en ihmettele, että verensokerit kohosivat, laskimoonhan se sokerivesi tiputettiin suoraan. Uskon että jos verisuoneen lasketaan sokeria niin sitä sokeria löytyy verikokeessakin, siinä ei paljon geeneillä ole merkitystä.
 
Mulla on ollut kahdessa raskaudessa rd.

Ensimmäisessä rd-raskaudessa paino nousi vain 8 kiloa ja jokainen gramma jäi laitokselle. En syönyt yhtäkään irtokarkkia, enkä edes lusikallista jogurttia, vaan pidin ERITTÄIN tiukkaa linjaa. Mutta se rd oli silti. Vauva syntyi 3,3 kiloisena.

Toisessa rd-raskaudessa en enää ollut niin tarkka. Katselin kyllä mitä söin, mutta en läheskään niin tarkasti. Paino nousi muistaakseni vähän enemmän, mutta 80% niistäkin kiloista jäi kyllä laitokselle. Ja tämäkin vauva painoi 3,3 kiloa syntyessään.

Se raskaus, jolla mulla ei ollut rd:tä, sai aikaan 3,6 kg vauvan, joten eipä se mun rd:ni ole noihin lapsiin näemmä vaikuttanut.
 
"Vieras"
Turha siitä on syyllistyä, jos ilman herkkuja tuli. Tämä lääkäri nyt yksinkertaisesti turhautui siihen, että ylipainoiset, riskiryhmässä olevat viis veisasivat neuvoista, vaikka asia vaikuttaa myös sikiöön. Eikä tietenkään normipainoisenkaan pidä raskaana ollessaan siirtyä liiaksi pullalinjalle vaan koska on raskaana.
 
[QUOTE="vieras";27498874]Ainakin raskaus alkaa helpommin ja voi valita isänpuoleiset geenit vauvalle, tiukemmilla kriteereillellä, jos noudattaa riettaan ohjetta.[/QUOTE]

Voisitko hippasen nyt valottaa tuota tiukemmilla kriteereillä geenien valintaa?
 
"vieras"
Voisitko hippasen nyt valottaa tuota tiukemmilla kriteereillä geenien valintaa?
Olin hieman pyöreäkö nuorella aikuisiällä, jooloin väitetään neudon olevan kauneimmillaan. Ei ollut vientiä, sitten yhtää ja niin jatkui kunnes otin niskasta kiinni ja laitoin herkkurahat ja osan ruokarahoistakin salikorttiin.

Vastaa sijoituksen arvo vastaa sitä että olisi vuonna 1970 luvulla osanut Aplen osakkeita.

Minä voin valita mutta minua ei voi enää noin vain valita ja kysyntää riittää toisin kun näillä yhden ihmisen käpälärautohin lisääntymällä saaneilla,
 
[QUOTE="vieras";27500415]Olin hieman pyöreäkö nuorella aikuisiällä, jooloin väitetään neudon olevan kauneimmillaan. Ei ollut vientiä, sitten yhtää ja niin jatkui kunnes otin niskasta kiinni ja laitoin herkkurahat ja osan ruokarahoistakin salikorttiin.

Vastaa sijoituksen arvo vastaa sitä että olisi vuonna 1970 luvulla osanut Aplen osakkeita.

Minä voin valita mutta minua ei voi enää noin vain valita ja kysyntää riittää toisin kun näillä yhden ihmisen käpälärautohin lisääntymällä saaneilla,[/QUOTE]
Eli olet lapseton sinkku?

Sulla on viennille tarvettakin sitten.

Mulla ei sinänsä oo, kun naimisiin on menty jo aikoja sitten ja lapsiakin tehty neljännestusina. Mutta viennistä ei kyllä koskaan ollut pulaa aikoinaan, nuorena sinkkuna.
 
  • Tykkää
Reactions: chef
"vieras"
Eli olet lapseton sinkku?

Sulla on viennille tarvettakin sitten.

Mulla ei sinänsä oo, kun naimisiin on menty jo aikoja sitten ja lapsiakin tehty neljännestusina. Mutta viennistä ei kyllä koskaan ollut pulaa aikoinaan, nuorena sinkkuna.
En ole edes sinkku lapset ovat jo täysi ikäisiä mutta asuvat kotona, koska tilaa riittää ja ruokaa jääkaapissa. Helsingissä on nuoren vaikea muuttaa omilleen. Tyttärelle ostimme huoneiston Tapiolasta kun meni Otaniemeen, mutta se ei maistunutkaan.

Mieheni on minua 5 vuotta nuorempi eikä ole rikkaasta suvusta, sitä vain niillä geeneillä tarkoitin kykyä saada rahaa, vaikusvaltaa ja ystäviä.
Lapsilla on kai mun geenit, kun ovat laiskoja eivätkä tee mitään, koska ei ole mitään pakkoa, kuopuksella on oma bemari jolla ajelee lukioon. Keskiarvot eivät riittäneet raitikka vekon alueelle.
 
Täällä meilläpäin
raskaana olevia kyllä liikkuu, mutta olen nähnyt ehkä yhden ylipainoisen odottavan äidin.

Koulun tai päiväkodin pihalla näkyy harvemmin pulleita lapsia.

Lihavia keski-ikäisiä naisia ja miehiä kyllä riittää.

Onko tilanne oikeasti noin paha? Minne ne kaikki ylipainoiset lapset ja nuoret naiset/äidit nyt on työnnetty?

Siskollani oli raskausdiabetes, vaikka oli normaalipainoinen ja liikkuu paljon.

Ja en asu pääkaupunkiseudulla.
 

Yhteistyössä