Äikkää taitavat? Lähteiden merkitsemisestä tekstiin...

Mulla olisi kirja jonka on toimittanut kaksi henkilöä. Kirjassa on usein eri henkilöiden kirjoittamia artikkeleita. Miten merkitsen lähteen tekstiin?

Jos siis käytän erikseen vaikkapa Tero Mamian ja Harri Melinin artikkeleita, miten merkkaan ne ensin tekstiin ja sitten lähdeluetteloon?

Kirjan nimi on Työelämä muuttuu, joustaako hyvinvointi? Toimittajia on kaksi.

Laitanko tekstiin esim. näin (Mamia, 2009, 20). Ja sitten lähdeluetteloon... miten? Pitääkö siinä olla mainittuna kaikki kirjoittajat? Entä toimittajat? Ja pitääkö kirja olla mainittu jo tekstissä olevassa viitteessä? Koska jos käytän kahta eri kirjoittajaa, silloin kirjoittaisin tuon Mamian lisäksi (Melin, 2009, 56). mutta mistään ei käy ilmi, että kyseessä on sama kirja...

Oon niiiiiin surkee näissä, eikä meidän koululla ole hyviä ohjeita :kieh:
 
vieras
Tekstiin juuri noin, miten meinasitkin (Mamia 2009, 20). Lähdeluetteloon: Mamia, T. 2009. Artikkelin nimi. Teoksessa Teoksen nimi (toim. toimittajien nimet). Nämä kyllä vaihtelee tiedekunnittain/ laitoksittain.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tekstiin juuri noin, miten meinasitkin (Mamia 2009, 20). Lähdeluetteloon: Mamia, T. 2009. Artikkelin nimi. Teoksessa Teoksen nimi (toim. toimittajien nimet). Nämä kyllä vaihtelee tiedekunnittain/ laitoksittain.
Pitääkö mun laittaa lähdeluetteloon sama kirja uudestaan jos käytän toisessa kohtaa eri kirjoittajaa/artikkelia?
 
Alkuperäinen kirjoittaja aa:
netti on pullollaan noita ohjeita, hae vaikka gradujen tai dippatöiden lähteidenteko ohjeita..
Voi olla joo, mutta mä en löydä :ashamed: Oon kai niin onneton. Googletin, mutten löytänyt ohjeita just tästä tapauksesta, jos siis käytän teosta jossa on useita kirjoittajia ja käytän niistä useamman artikkelia...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Blushing:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tekstiin juuri noin, miten meinasitkin (Mamia 2009, 20). Lähdeluetteloon: Mamia, T. 2009. Artikkelin nimi. Teoksessa Teoksen nimi (toim. toimittajien nimet). Nämä kyllä vaihtelee tiedekunnittain/ laitoksittain.
Pitääkö mun laittaa lähdeluetteloon sama kirja uudestaan jos käytän toisessa kohtaa eri kirjoittajaa/artikkelia?
Joo.
 
vieras
En nyt kylläkään ihan ymmärtänyt mitä tarkoitat. Käviskö se näin: (Mamia, 2009) ja lähdeluetteloon Mamia, T., 2009: Artikkelin nimi. Kirjasta Työelämä muuttuu..., toim. X ja Y, vuosiluku.
 
Lähdeluetteloon

Mamia, T. 2009: Artikkelin nimi. Teoksessa Teoksen Nimi. Toimittajat sukunimen mukaan aakkosiin (toim.) 2009. Kustantaja. Painopaikka.

Tekstiin

(Mamia 2009, 20.) Piste pois, jos olet lainannut vain yhden virkkeen ja se on kappaleen keskellä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Draumsyn:
Alkuperäinen kirjoittaja Blushing:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tekstiin juuri noin, miten meinasitkin (Mamia 2009, 20). Lähdeluetteloon: Mamia, T. 2009. Artikkelin nimi. Teoksessa Teoksen nimi (toim. toimittajien nimet). Nämä kyllä vaihtelee tiedekunnittain/ laitoksittain.
Pitääkö mun laittaa lähdeluetteloon sama kirja uudestaan jos käytän toisessa kohtaa eri kirjoittajaa/artikkelia?
Joo.
Kiitoskiitoskiitos :flower:
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Blushing:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tekstiin juuri noin, miten meinasitkin (Mamia 2009, 20). Lähdeluetteloon: Mamia, T. 2009. Artikkelin nimi. Teoksessa Teoksen nimi (toim. toimittajien nimet). Nämä kyllä vaihtelee tiedekunnittain/ laitoksittain.
Pitääkö mun laittaa lähdeluetteloon sama kirja uudestaan jos käytän toisessa kohtaa eri kirjoittajaa/artikkelia?
Pitää.
 

Yhteistyössä