äiti +40 yöllinen hikoilu ja huono uni

Hei, olisin kysynyt onko muilla äideillä +40 ollut yöllistä hikoilua mikä haittaa unta tai sitten uni on jo muutenkin huonoa. Herään aamuisin klo 7.00 silloin kun pikkuinenkin (11 kk) herää ja sänkyyn on pakko mennä jo viimeistään 21.30, koska olen niin väsynyt. Päivisin ei tule nukuttua. Siis vaikka nukun noin monta tuntia niin olen väsynyt. Yksi asia mikä myös haittaa unta on jumiutuneet hartiat/niska. Kertokaa kokemuksianne, voiko olla muutakin kun alkavat vaihdevuodet ja kuinka nopeasti vaihdevuodet alkaa ensi oireista lukien?

Katsoin netistä myös kilpirauhasjuttuja ja liikatoimintaan liittyy uniongelmat, mutta myös huomattava laihtuminen. Olen laihtunut ehkä pari kiloa ainoastaan, joten sitä se ei varmaan sitten ole.
 
Terve!

Myös mulle on yöhikoilu tuttua. Hikoilin öisin jo noin kolme vuotta sitten, ennen kuin aloin odottaa kuopusta. Olen nyt 40-vuotias. Olen lukenut, että noin 40-vuotiaana nainen saa esivaihdevuodet. Tarkemmin en tiedä.

Minullakin on väsymystä. Ajattelen sen johtuvan yksinkertaisesti siitä, että enää ei jaksa painaa niin kuin 20-vuotiaana. Vaikka elämä lapsen kanssa kotona on näennäisesti helppoa ja mukavaa, on pienen lapsen hoitaminen kuitenkin rasitus. Ja synnytyksestä toipuminen voi kestää parikin vuotta tässä iässä. Mulla lisäksi vaivana rytmihäiriöt, jotka välillä invalidisoivat tosi pahasti.
 
Kiva, kun vastasit mulle. Sitä on niin yksin näiden kuumien öiden kanssa ja mieshän ei tietenkään ymmärrä. Niin voihan se olla, että vaihdevuodet kolkuttelevat ovella. Mietin sitäkin, että onko hormonihoidoilla joita olen saanut lapsettomuushoidoissa vaikutusta vaihdevuosiin. Siis viimeisten neljän vuoden aikana olen käynyt läpi 6 Ivf:ää sekä yhden pakastesiirron, joten homoneja on kyllä käytetty aika lailla. Ikää mulla on jo 44v. Hoidot ovat johtuneet endometrioosista mikä on mulla todettu jo 10 vuotta sitten.
 
Joo veikkaisin että sulla voisi olla alkavat vaihdevuodet. Itse olen synnyttänyt kaksi iltatähteä, ekan 40v ja tokan 42v , heidän jälkeen kk:t alkaneet noin vuoden kuluttua epäsäännöllisiksi, sekä myös outoa lämmmöntunnetta/hikoilua ajottain. Itse olen todennut että nuo viimeiset synnytykset ehkä edesauttoivat kyseisiä oireita. Varmuutta lääkäriltä en ole vielä kysäissyt, mutta omat päätelmäni ovat että vaidevuosi oireita ovat minulla.
 
Sain esikoiseni 39-vuotiaana, ja luin silloin jostain, että synnytyksen jälkeen hormonitasot romahtavat ja tulee vaihdevuosioireita. Minulla ne olivat hikoilu, masennus, nivelvaivat ja huono uni. Siinä vaiheessa en vielä kehdannut valittaa lääkärille vaihdevuosia. Arvelin, että nauraa minut pihalle, joten valitin masennusta ja söinkin mielialalääkkeitä monta vuotta synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Pari vuotta sitten otin puheeksi hormonikorvaushoidon ja sain estrogeenit. Niitä kiitän nyt tässä tilanteessa, koska ovat pitäneet kohdun limakalvon kunnossa ja tämä raskautuminen oli nyt mahdollista. Luulen kuitenkin, että jos olisin silloin 40-kymppisenä saanut estrogeenit heti, en olisi tarvinnut mielialalääkitystä.

lutuliini 8+0
 
täytin juuri 50 v.(4.11) nuorimmaiseni on 8v ja täytää tammikuussa 9v. lapsia minulla on neljä, joista vanhimmat kaksi jo aikuisia. Minua vaivaa palelu, öisin ja päivisinkin. Kuumia aaltoja ei ole ja kierron pituus on ehkä hiukan lyhentynyt mutta muuten kaikki on vielä normaalia. Väsytä ei mitenkän erikoisemmin, liikun säänöllisesti ja menen ajoissa nukkumaan. jossain kierron vaiheessa huomaan kyllä että uni on aika katkeilevaa mutta muuten nukun aika hyvin.
Odotan ihan mielenkiinnolla vaihdevuosia... mitä lie sitten tuovatkaan tullesaan. Toivottavasti minusta ei tule kiukkuista akkaa. :D semmoista tämä naisen elämä on, mutta otetaan siskot vastaan mitä eteen tulee. Mehän selviämme siitä :wave:
 
Nyt kun lapsi on 1,5 vuotias, niin samat vaivat (eli vaihdevuodet) ovat jatkuneet synnytyksen jälkeen. Imetin vuoden ja koko ajan oli hikoilua ym. Kyllä monta kertaa ajattelen, että miksi äidit tahtovat lapsia yli 40-vuotiaina, ei se ole oikein. Pitäisi ajatella lapsiakin, kun äidillä on "mummutauti" ja isällä samat jutut!
 
No taas hikoilu synnytyksen ja imetyksen aikana on aikasta normaalia ja johtuu kyllä hormonitoiminnasta, minulla ei kyllä ne ollut vaihdevuosivaivoja vaan hormoonitoiminnasta johtuvaa hikoilua koska nyt olen kohta 43v. ja raskaana siis ei vaihdevuosista tietoakaan muuten ei kyllä raskautuisi. Meillä ei siis mummo eikä isännällä vaari tautia liioin :D toisilla alkaa ne tauditkin myöhemmin ja toisilla aiemmin onnea kuitenkin yritäjille :saint:
 
Varmaan perinnöllistä. Äidilläni loppui menkat vasta 53 vuotiaana, eli en usko sellaista mummotautia täälläkään suunnassa vielä olevan :D , ja mieskin kovin vilkas vielä, ei vaari;=)

Mukavaa päivää kaikille! :heart:

pikkumyy :heart: :wave:
 
Kävin gynellä ja ei tässä välttämättä ole kyse vaihdevuosista, vaan kuten joku kirjoittikin synnytyksen jälkeisestä hormonimyräkästä. Kuulemma naisista 10 % kuuluu ryhmään, joilla alkaa vaihdevuodet alle 45 v, joten aika pieni ryhmä. Itselläni on nyt olo normalisoitunut ihan itsestään ainakin toistaiseksi.
 
:LOL: Joo niinpäs me ollaan kaik erillaisia ja hyvä niin, minä hikosin kun pikkunen possu synnytyksen jälkeen ja kun aloin imettämään, poskia kuumotti ja hiki valui :snotty: meni kyl sitten pikkuhiljaa ohi ja normalisoitui tilanne, me naiset kun ollaan sellasia hormooni hiiriä :LOL: ensin naurattaa ja mulla ainakin välillä :kieh: vaikka yritän välttää sitä!
 
Selasin vähän taaksepäin ja piti nostaa tätä ketjua. Itseäni on alkanut vaivaamaan öisin kova hikoilu ja huono unen tarve. Viimisimmän lapsen sain 9 vuotta sitten. Ja silloin hiipi jonkinlainen masennus. Joka paheni n. 4 vuotta sitten. Aloin nyt miettimään että olisiko mahdollista että itselläni olisi myös jonkinlainen varhaisvaihdevuodet. Tosin murehdin noita hoitoja ja olen niin monta vuotta haaveillut, että sekin syönyt noita voimia.

Seuraavan kierron aikaan olen tilaamassa itselleni gynegologia joka ottaa tuon hormoonikokeen missä katsotaan s-fsh-arvot. Eli folikkelia stimuloiva hormooni.

-Luteliini- oli kirjoitellut että oli pyytänyt itselleen hormoonikorvaushoitoa. Otettiinko sulta ensin verikokeita vai miten asiat etenivät. Ja onko noista valmisteista haittaa kun noita hoitoja aloittaa.

Itse luin noista luontaistuote-estrogeeneista. Mutta ovatkohan ihan huuhaata. Jotain limakalvoja vahvistavaa ja soluja uudistavia valmisteita olisi ilmeisesti hyvä käyttää myös lisäksi. Pelottaa niin että saan huonot arvot noissa verikokeissa.
 
Suosittelen rautalisää, jos menkat runsaat. Itse käytin ennen tätä raskautumista ja foolohapon tärkeydestä puhui lapsettomuuspuolen gyneni jo suunnitteluvaiheessa, syön edelleenkin bevi-tabsia 1:n aamuisin , siinä foolihappoa 600mikrogrammaa ja itse haaveaikoina join lasillisen greippimehua joka aamu. Ja vapaakierto kalaöljykapselin syön joka aamu myös edelleenkin.

Hyvää jatkoa sinulle Sinitär1 ja onnea tälle 2008 vuodelle! :hug: :heart:

Rva Pikkumyy ja Tiuhti-Viuhtimme :heart:
 
Rouva Pikkumyylle!

Onnea vuodelle 2008 sullekkin.

Mulla oli ennen runsaanlaiset menkat. Ja kierto säännöllinen 28 päivää. ja vuotopäiviä vähintään 5. Nyt on heittänyt muutamassa kierrossa ihan häränpyllyä. Nyt oli 25 päivää kierto, ja edellisissä samaa luokkaa. Vuoto on hyvin niukkaa. Ja nykyään ihan 3 päivää taitaa olla se pisin aika. Ja tuota tuhruttelua on tullut välipäivänä ja viimiset 2 päivääkin. JMietin terveellistä ruokavaliota stresittömyyttä sekä luontaistuotteita. Mä syön b-vitamiinia ja kalaöljykapseleita. Ja välillä vaihdellen noita monivitamiineja. Tuon greippimehun taiasta kyllä tiedän, sillä saa ihan mahtavat tunteet oviksen aikaan. Pitäisi vain saada itselleen nopsaan lääkäriaika ja käydä tsekkaamassa et kaikki ok. Kyllä olis kohtalon ivaa jos nyt todettais jotain ikävää. Tuskin ne kovin huonoilla arvoilla alkaisi edes hoitamaan. Meinaan jos selviäisi että vaihikset kolkuttelee ovella.

En olis ikinä uskonut että surisin niukkoja kuukautisia. Mutta kahtellaan ja kuulostellaan. Mies ehdotti tuossa heti stressiä syyksi kun sille eilen purin tuntojani. Että vaikuttaahan tuohon naisenkin hormoonitoimintoon monikin asia.
 
39-vuotiaana synnytyksen jälkeen oli selviä hormonitoiminnan laskun merkkejä kuin vaihdevuosissa. Silloin otettiin verikokeita, jotka olivat juuri ja juuri normaalin puolella, mutta alhaiset. Ei lääkitystä.

46-vuotiaana alkoi huono uni, ärtymys, väsymys. Gynekologi kirjoitti oitis reseptin oireiden ja kokeilunhaluni perusteella. Vuoden estrogeenihoidon jälkeen toinen gynekologi ultrasi munasarjat ja totesi ne työnsä tehneiksi, pienet kuin rusinat. Olin oireineni ollut siis oikeassa. Vaihdevuodet olivat alkaneet.

Raskautumista ajatellen korvaushoito on luullakseni ollut hyvä asia. Limakalvot ovat pysyneet kunnossa ja ehkä siksi tämä ICSI ja alkion kiinnittyminen onnistuivat heti.

lutuliini 16+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja lutuliini:
39-vuotiaana synnytyksen jälkeen oli selviä hormonitoiminnan laskun merkkejä kuin vaihdevuosissa. Silloin otettiin verikokeita, jotka olivat juuri ja juuri normaalin puolella, mutta alhaiset. Ei lääkitystä.

46-vuotiaana alkoi huono uni, ärtymys, väsymys. Gynekologi kirjoitti oitis reseptin oireiden ja kokeilunhaluni perusteella. Vuoden estrogeenihoidon jälkeen toinen gynekologi ultrasi munasarjat ja totesi ne työnsä tehneiksi, pienet kuin rusinat. Olin oireineni ollut siis oikeassa. Vaihdevuodet olivat alkaneet.

Raskautumista ajatellen korvaushoito on luullakseni ollut hyvä asia. Limakalvot ovat pysyneet kunnossa ja ehkä siksi tämä ICSI ja alkion kiinnittyminen onnistuivat heti.

lutuliini 16+2


Tuliko sulle -lutuliini- jotain sivuoireita noista estrogeenihoidoista? Olivatko ne sellaisia mitkä myös tasaavat tuota kiertoa, sekä auttavat noihin oireisiin. Itselläni on myös ollut runsaasti huonounisuutta, ärtymystä. Välillä taas olen ihan siipi maassa. Minkä nimistä se sun hoitovalmiste oli, ja oliko se ihan tablettina otettava. Mietin että ovatko nuo kaikki valmisteet sellaisia, ettei niillä ole haittaa raskautumiselle ja noille keinohedelmöityshoidoille. Että mietin kirjoittaako terveyskeskuslääkäri ja gynegologi erilaisia valmisteita potilaalle. Että ovatko nuo hieman lempeämpiä hoitoja noi gynegologin kirjoittamat hormonit.
 

Yhteistyössä