äitipolille ja jopa osastolle.... ahdistaa.

Tänään oli äitiysneuvola käynti (rv 38+4), jossa mitattiin uudet verenpaine ennätykseni.. 135/100. Sain lähetteen äitipolille (sijaitsee n.60 km päässä kotikaupungistani), ja nyt pelottaa mitä on tulossa. Raskausmyrkytys ei ilmeisesti kyseessä ku pisut on olleet puhtaat eikä turvotustakaan saatika näköhäiriöitä. Painoo tullu raskauden aikana lähes 20 kiloo.. ja ilmeisesti tuo se suurin syy verenpaineen nousulle joka raskauden alussa oli vain 110/60.
Minua ahdistaa ihan mielettömästi.. ja ennen kaikkea pelottaa että jos joudunkin jäämään osastolle johonkin seurantaan.. En ole ikinä sairaalassa ollut ja ajatus sinne joutumisesta kauhistuttaa/ahdistaa tosissaan..

Onko palstalla ketään joka olisi pelkän verenpaineen nousun takia joutunut osastolle makoileen? Mitä syitä olettee verenpaineen nousulle saaneet? Kauanko siellä voi joutua oleen..? jne... kaikenlasia kokemuksia kehiin, kiitos.

Olen lievästi sanottuna pikku paniikissa täällä.. ja itkukin herkässä..
Tekstikin hyvin sekavaa.. :(
 
Mulla oli satunnaisesti paineet kans tuota luokkaa. Eikä ne muuta kuin kehoittivat ottamaan kotona lokoisasti ja sit mittailin paineita säännöllisesti automaattimittarilla. Tosin siellä polilla joutui rimppaamaan tuon tuosta kun halusivat itse syynätä tilanteen myös (RR, kohdunkaulan tilanne, pissan valkuaiset yms.)
 
Mulla oli raskausmyrkytyksen oireena ensin alkuun vain verenpaineen nousu 160/100.Myöhemmin tuli turvotusta, päänsärkyä ja neurologisia oireita aivoihin ja vasta käynnistystä ( rv 35+3 ) edeltävänä iltana oli pissa plussalla.Myös munuaisten toiminta alkoi häiriintyä.
Eihän se sairaalassa makoilu mitään kivaa ole, mutta äidin ja vauvan parhaaksi se on.Kyllä siellä aika kuluu ja jos vielä sattuu huonekaveri/-kaverit oleen mukavia, niin aika kuluu nopsaan. :hug: :hug:
 
pirandella
Mä olin esikoisen aikana kahteen otteeseen prenalla makoilemassa korkean verenpaineen ja supistelujen takia. mulla ei myöskään ollu raskausmyrkytystä.
Molempina kertoina olin ehkä 4-5päivää.
Ihan rentoa meininkiähän se oli, älä suotta panikoi!! Vauvan vointia seurattiin sielä tietyin väliajoin ja mä sain verenpainelääkkeet ja sit kun paine laski niin pääsi kotiin.
Tsemppiä! voihan se olla että sulla kun on jo noin paljon viikkoja niin et saa lääkkeitä mutta saattavathan ne käynnistää synnytyksen.-.?
Ota iisisti , kaikki menee varmasti hyvin!
En mäkään ollut ennemmin ollut sairaalassa ja järkytyin kun piti sinne jäädä, mutta selvisin siitä! :)
 
Turkilmas
Mulla ei oo verenpaineongelmista kokemusta mutta :hug: kuitenkin. Ajattele niin että sä olet siellä sairaalassa hyvissä ja turvallisissa käsissä (ja samoin tietty vauva).
 
kätilö
Alkuperäinen kirjoittaja marceille:
Eli osastolle ei automaattisesti joudu.. huoh. Ja mullakin on käytössä kotimittari, jolla paineet näyttävät usein aika paljon alemmilta.. Pitäisi kai käydä tarkistuttamassa sen paikkansapitävyys jossain..
ei todellakaan joudu jos tuo verenpainejuttu on ainoa ongelma. Jos sitten on pissan valkuaiset plussalla ja tulee turvotusta tai päänsärkyä niin sitten ottavat herkästi osastolle.

 
mie
mulla samantapainen kokemus, rv 39+5 neuvolassa verenpaine oli 195/100 ja sain lähetteen äitipolille ja sieltä jouduin osastolle. Muita oireita ei ollut (valkuainen tms.). Lääkäri sanoi, että synnytys käynnistetään parin päivän sisään. No ei onneks tarvinnut käynnistää, kun vauva syntyi vielä saman illan aikana. Mulla meni muutama kuukausi ennenkuin verenpaine oli taas normaalilla tasolla. Kotimittarilla mittailen sitä edelleen säännöllisesti, terkan ottamana se on aina korkeemmalla. Jäi varmaan jotkut "valkotakkipaineet" tuosta tapahtuneesta.
 
eukko + poitsu 6kk
Minä joudun ensimmäisen kerran äippäpolille rv 33, kun verenpaine oli neuvolassa mitattuna 140/96. Siellä sitten mittasivat uudestaan verenpaine oli 162/110, kun jännitin niin paljon osastolle joutumista. Lääkäri sitten tutki, että masuvauvalla on kaikki hyvin ja verenpaine mitattiin uudestaan, oli 138/96, pääsin sitten kuiteskin kotiin. Jouduin käymään joka viikko äitipolilla käyrässä, verenpaineen mittauksessa ja yleensä myös ultrasivat. Rv:lla 39+3 jouduin jäämään yhdeksi yöksi osatolle, kun verenpaine oli 152/105. Mitään muita raskausmyrkytyksen oireita ei ollut ja synnytyksen jälkeen verenpaine pikkuhiljaa laski normaali tasolle. Poika syntyi rv 40+4, käynnistämisestä jo puhuttiin, mut onneksi lähti sitten itse syntymään.
Minäkään en oolut koskaan ennen ollut sairaalassa, siksi kait sitä sitten panikoinkin, mjut ei se loppujen lopuksi niin kamalaa ollut, ainakaan näin jälkeenpäin ajateltuna. Silloin loppuraskaudesta kyllä itkin muutenkin joka asiasta ja kyllä se sairaalassa ramppaaminenkin itketti. Julkisilla jouduin siellä kulkemaan, kun en itse uskaltanut enää supistusten takia ajaa...
 
Kiitos tsemppauksista teille kaikille :flower: Jospa se tästä lutviutuupi... Olin vaan jotenki tuudittautunut ajatukseen että raskuteni sujuu ihan normaalisti alusta loppuun, ilman sen kummempia ongelmia, (lähipiirissä kun kaikilla on näin ollut) ni paniikki melkoinen ku ongelmia sit ilmeneekin... rupee miettiin että mitä on tehny väärin...
 

Yhteistyössä