Äitiyskortti muistuttaa keskenmenoista

Sain äitini äitiyskortin itselleni, jotta voin verrata omaa synnytystäni hänen (eli siis minun..) synnytykseensä. Siitä paljastui, että ennen minun odottamistani hän on saanut keskenmenon.

Tulin vaan ajatelleeksi, kuinka kamalaa on, kun keskenmeno(t) kaivetaan esiin joka raskauden yhteydessä. Vaikka voihan se olla relevanttia uusian raskauksien kannalta, mutta silti.
 
Onhan se olennainen tieto uusien raskauksien kannalta.

Multa kysyttiin samantien puhelimessakin että onko mulla ollut keskenmenoja joskus, kun ekaa neuvola-aikaa varasin.

Aika karuahan se oli katsella kaverin äitiyskorttia jossa luki G8P1, mutta se on elämää se. Ei kaikille ikäville asioille mitään voi :(
 
Mua ei ainakaan ole mitenkään häirinnyt, että keskenmenneet raskaudet on mainittu neuvolakorteissa. Sehän on vaan hyvä, että hoitohenkilökunta tietää taustat, ja auttaa huomattavasti hoitoonpääsyssä, jos jotain ikävää sattuu, kun tietävät että on ennenkin sattunut.
Ne raskaudet kuitenkin on osa mun elämää, huonosti kävi, mutta ei voi mitään.
Ei niitä voi ikinä unohtaa, pieni merkintä jossain paperinpalassa ei siihen asiaan vaikuta millään lailla.
Jos vielä raskaaksi tulen, niin mulle tulee seuraavaan korttiin merkintä G8P3.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Kyllä se kaikissa papereissa kuitenkin lukee että perusterveen äidin G3P1 raskaudesta syntyneet epäidenttiset kaksoset jne. Ei niitä tietysti muille ole tarkoitettu, mutta jotenkin itsestä tuntuu kuin olisin jotenkin viallinen kun on keskenmenoja takana.
 
"Jokunen"
Viallisia olemme me kaikki enemmän ja vähemmän. Itsekin olen keskenmenon kokenut, minulla oli edellisessä äitiyskortissa merkintä: G4 P3. Yksi raskaus (kaksosraskaus) päättyi itkuun varhaisessa vaiheessa raskautta.
Tyttövauva syntyi viime kuussa ja sen jälkeen tehtiin sterilisaatio, ei enää raskauksia eikä varsinkaan niitä keskenmenoja. Lasten saaminen ja menettäminen on kuitenkin raskasta vaikka sitä ei päällepäin näyttäisikään.
 

Yhteistyössä