äitiyslomalla=miehen mielestä vastaan lasten/kodinhoidosta

Miten teillä lastenhoito ja kotityöt jakautuvat? Olen äitiylomalla, joka mieheni mielestä tarkottaa sitä että minulle maksetaan palkkaa siitä että hoidan lapset ja kotityöt. Olisihan töissäkin edes joku tauko eikä se olisi työtä ympäri vuorokauden...

Meillä molemmat lapset, joista nuorempi 5kk heräilevät öisin. on hyvin vaikea sopia mieheni kanssa, että saisin joskus nukkua aamuisin takaisin univelkaani. Jotenkin en saa nukutuksi muuten kuin aamulla, vaikka olisi kuinka "koomassa" unenpuutteen takia.
 
noh, meillä edellisen aikana oli sellainen työnjako (siis olne taas äikkärillä, mutta vauva ei ole vielä syntynyt) että mies vastasi kaupassakäynnstä kotimatkalla. Työaika hällä oli klo 03-11. Kun oli tullut kaupan kautta kotiin, menin pari kertaa viikossa salilla käymään. Miehelle kuului ilman muuta noin kolmen tunnin päikkärirauha aina arkipäivisin. Minä vastasin pääsääntöisesti arkena ruuanlaitosta. Pyykit ja tiskit hoiti kone, koneiden täytön tai tyhjennyksen milloin kukakin (perheessämme myös v 95 syntynyt poika joka myös tekee kotitöitä). Mies sai myös arkisin nukkua "yäunensa" rauhassa, eli käytännössä klo 22-02. Itselläni olisi ollut kamala fiilis lähettää miestä tien päälle yhtään huonommilla unilla...
Mutta siis viikonloppuisin oli sitten mun vuoro nukkua: joko menin nukkumaan aiemmin illalla kun mies istuskeli vauvan kanssa ja antoi tarvittaessa lisämaitoa (aiemmin päivällä pumpattua tai korviketta), tai sitten nousi aamulla kun vauva heräsi. Itse olen huono nukahtamaan päivällä, joten myös viikonloppuisin on mies saanut nukkua päkkäreitä jos vauva on nukkunut :)
Siivouksesta on molemmat huolehtinut, silityksestä minä enemmän.
Periaatteessa olen sitä mieltä, että kotiäidin työpäivä on miehen työpäivän mittainen, ja loppuilta/viikonloppu hoidetaan yhdessä. Sinänsä vauvan kanssa voi tehdä paljonkin, esim imurointi&kantoliina on hyvä yhdistelmä ;-)
Mutta joo, entisenä yksinhuoltajana (ehdn olla yh 8 vuotta ennenkuin tapasin mieheni) en kattelis selaista ukkoa joka ei osallistuisi kotitöihin...
 
Meillä reilun 5kk ikäinen poika ja alusta asti ollaan menty näin.. Yö valvomiset ja syötöt hoidan minä ja mies saa nukkua jotta jaksaa töissä. Nyt yö syönnit on loppunut joten varmaan viikonloppuisin mieskin osallistuu jos yöllä poika herää. Meidän perheessä mies on aina hoitanut suurimman osan siivouksesta, on siisteys hullu ku minä taas hällä väliä tyyppi. Mut kerran viikossa tehdään viikkosiivous yhdessä tai joskus mies tekee yksin jos minä haluan viikonloppuna käydä salilla tai kaupungilla tms. Ruuan laitan minä. Arki iltaisin mies käy parina iltana salilla mut muuten illat on pojan kans vaikka minäkin olisin kotona. Tai no sillon touhutaan yleensä yhdessä. Itse käyn salilla n. 3 kertaa viikossa. Kaupassa käy mies lähes aina. Mut joskus minä haluan välttämättä käydä :). Pyykit hoidan minä yleensä mut myös tarvittaessa mies. Tiskikoneen tyhjentää lähes poikkeuksetta mies. Jos syödään eri aikaan ni kukin siivoaa sotkunsa..

Tuli varmaan aika sekavasti selitettyä mutta eiköhän tuosta jotain selvää saa :)

Niin ja se vielä että viikonloppuisin saan nukkua aamulla niin pitkään kuin haluan ja niin monet päikkärit ku haluan. Vielä ku poika söi useasti yöllä ni ku poika oli viikonloppuna päikkäreillä ni minäkin olin ja mies siivos sillä aikaa :)
 
Nää on varmasti aika perhekohtasia juttuja, mutta pääsääntöisesti oisin kyllä sitä mieltä, että kyllä molempien pitäisi saada hengähdystaukoa ja univelat pois aika-ajoin. Sitä, miten se sitten toteutetaan, että kumpikaan ei ole ihan piipussa ja tee kaikkea, pitää yhdessä miettiä.

meillä on melkein alusta asti ja edelleen mennään niin periaatteella jokatoinen yö herää toinen, johon kuuluu aamuherätys vauvan kanssa ja jokatoinen yö toinen. En imetä siis enää ja vauva juo maidon kerran yössä ja nukahtaa samantien uudestaan. Arkiaamuisin tietty minä sitten syötän puurot ja teen muutenkin vauvan aamutoimet, että mies kerkeää töihin, silloin kun hänellä aamuvuoro.
Kotityöt on kyllä puoliksi suurinpiirtein..ei olla niin sovittu mitään tarkkaa että sinä teet sen ja minä tuon, vaan sillä mennään, että kumpi kerkeää. Yleensä minä teen aina ruuan illaksi, kun on ihan mukavaa ohjelmaa ja siivoan sitten pinnallisesti tavarat paikolleen, jotain pyykinpesua ja pientä siivoilua, mitä on ihan kivakin puuhastella päivisin, mut isommat siivoukset tehdään sitten yhdessä. Mies tarttuu kyllä "harjanvarteen" ja pyykkeihin ja tiskeihin, jos ovat päivällä jääneet tekemättä, ihan siinä missä minäkin...noo....näkemys siisteydestä on joskus kieltämättä vähän erilainen, mutta pääosin nää menee aika luontevasti meillä.
Meillä on sovittu keskimäärin että kerta viikossa vois olla omia harrastusmenoja illalla, jos enempi tulee niin neuvotellaan sitten ja yleensä kyllä sopii molemminpuolin. Käyn itse musaharrastuksessa ja kerran viikossa vesijumpassa ja miehellä on musaharrastus ja opinnot usein iltaisin.
Aiheesta on muuten keskustelua tuolla "parisuhde" osiossa enempikin, jos sieltä kiinnostaa lueskella :)
 
Pakko tähän kommentoida... Mies tuli kerran töistä ja tokaisi, että ihanaa kun huomenna on vapaapäivä. Kysyin, että millos mun kalenterissa lukee vapaapäivä. Mies alkoi miettimään asiaa ihan eri kantilta, vaikka hän osallistuukin kotitöihin tilanteeseen nähden paljon. Rakennamme tässä vauva-arjen ohessa taloa (mikä on ihan hullua, mutta lapsentuloa ei voi ennustaa).

AP:lle
Laitapa joltain päivältä ylös omasi ja miehen tekemiset. Siis ei luetteloa tekemisistä vaan lukujärjestystyylisesti milloin kukin tekee jotain esim. kotihommia tai on "vapaalla". Jos mies hoksaisi, että sinäkin kaipaat omaa aikaa.
 
Meillä kans taloprojekti menossa, eikä ajoituksena paras mahdollinen mutta raskaaksi tullaan kun tullaan (jos tullaan), aina ei ajoitus oo ihan nappiin. Vauva kohta 3 kk ja mulla on sellainen olo että mun olis pitänyt muuttua kotihengettäreksi mutta enpä vaan oo muuttunut :kieh: Oon aina inhonnut siivoamista eikä se oo miksikään muuttunut. Mies kyllä tekee siinä puolessa edelleenkin osuutensa vaikkei hänellä siihen liiemmin aikaa oliskaan. Einesruokia täällä syödään ihan liikaa, vaikka kokkaaminen sinänsä ihan kivaa onkin. Tänään tosin kokkaan ja leivon :saint: Onpahan taas hyvä syy olla siivoamatta :whistle: Tiskit ja pyykit jää mulle (tai siis koneille) mut ne ei hirveesta rasita. Niin ja silittäminen, mitä se on? :eek:
Mutta vaikka otankin aika lunkisti nuo jutut niin sitli kaipaan sitä "vapaapäivää" tai edes iltaa. Kyllä molempien pitäisi saada hengähtää. Ja univelat on saatava nukkua pois, sekoaahan siinä! Tuon univelka-asian mies on lopultakin tajunnut. Viime viikolla pääsin yhtenä iltana käymään uimahallissa ja mies totesikin, että pitäis järkätä niin, että ainakin kerran viikossa pääsisin jossain käymään. No, ei toteutunut tällä viikolla... :/
 
Meillä menee kotihommat puoliksi tai sitten mummut tekee jos tulevat kylään. :) Eikä me tehdä muuta kun tiskataanpestään pyykit. Imurointi on sitten 1-2krt/vk eli eri mitään silityksiä tms! Mies saa nukkua arki yönsä jotta ei nukahda rattiin kun ajaa töihin. Mä herään aina kerran yössä syöttään tytön. Sitten kun mies tulee kotiin niin siinä sitten käydään koko perheen voimin kaupassa jos tarvii,tehdään ruokaa ja jompikumpi syöttää tytön. Tyttö syö korviketta niin hoito sujuu täydellisesti myös isältä. Sitten käyn koirien kanssa yksin lenkillä joka päivä jollon mies on tytön kanssa, myös sillon jos käyn salilla. Mies käy 2-3krt/vk reeneissä jollon mä hoidan tytön. Mulla on kyllä täydellinen mies kun se osallistuu niin paljon tytön hoitoon. Oon päässy jo viihteellekkin kaks kertaa ja tyttö on 2kk vanha! :)
 

Yhteistyössä