Äitiyspäivärahan verotus

Siis mitä ihmettä, auttakaa idioottia. Laskeskelin tossa uutta veroprosenttia vero.fi sivuilla äitiysrahalle, no, laskin sit palkkatuloina sen, ja prosentiksi sain 15%, sit hokasin että sielä onkin kohta "etuudet" ja sielä äitiysraha, ja laskin sen mukaan, aivan samansuuruiset tulot ku palkkatuloissa, niin pronsentiks tuli 19,5%.. siis joka tapauksessa äitiysrahasta viedään veroa enemmän kun palkkatuloista??!??!??!?!
 
minä täällä vaan huutelen
Kela vie just sen mitä sinne muutosverokortilla ilmoittaa. Mutta jos ei erikseen ilmota, niin ottavat sen vähintään 20 %. Mulla oli viimme vuonna veroprossa muistaakseni jotain 17% sain palkkaa toukokuun loppuun. Palkasta saa esim tulonhankkimisvähennyksen, jota ei saa, jos ei oo töissä. Se vaikuttaa jo aika paljon veroprossaan, kun on muistaakseni 620?.
 
minä täällä vaan huutelen
Mutta jos siis oot saman vuoden aikana töissä ja kelan rahoilla saat sen vähennyksen ja sen takia mullakin oli niin pieni prosentti viimme vuonna,vaikka tulot oli paaaljon isommat kuin tänä vuonna (kotihoidontuella....) Nyt on veroprossa 16,5... Mutta tänä vuonnakin, mulla on palkallista lomaa, joka vaikuttaa siihen, että saan tuon vähennyksen :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja katham:
jahas, nyt mä saisin pronsentiks 20,5%..eli ei vissiin kannata viedä muutosverokorttia..
Tota, jos sulla tulos noin paljon heittelee, kannattaisi ehkä soittaa verotoimistoon ja varmistaa. Ilmeisesti et osannut käyttää laskuria oikein, koska joka kerta pitäisi tulla sama tulos samoilla tulotiedoilla. Ja muutosverokortti kannattaa ehdottomasti tehdä, ellei halua mätkyjä. Niitä on nimittäin tosi kiva maksella sitten jos jäät hoitovapaalle ja tulot ennestään pienenee. Tän vuoden osalta mätkyt tulee maksuun joulukuussa 2009.

Syy, miksi sosiaalietuuksista pidätetään enemmän, on se, että palkkatulosta saa paremmat vähennykset kuin etuuksista. Mm tulonhankkimisvähennyksen saa palkasta, mut ei Kelan tuesta. Siksi Kelan tuesta joutuu maksamaan enemmän veroa.

Kopioitu vero.fi:

"Palkkatulojen verotus on lievempää kuin etuuksien ja eläkkeiden verotus, koska palkkatuloista voidaan viran puolesta tai verovelvollisen vaatimuksesta tehdä erilaisia vähennyksiä. Osa ansiotuloista tehtävistä vähennyksistä myönnetään vain palkansaajille. Etuuksista ja eläkkeistä näitä vähennyksiä ei saa.
Verohallinnolta kerran vuodessa saatava verokortti on laskettu palkkatuloa varten, eikä se sellaisenaan sovellu erilaisten etuuksien ennakonpidätyksen toimittamiseen oikean suuruisena. Etuuksia ovat mm. työttömyys- ja sairausajan päiväraha, lasten kotihoidon ja yksityisen hoidon tuki, erityishoitoraha, äitiys-, isyys- ja vanhempainpäiväraha, osittainen hoitoraha, kuntoutusraha, työmarkkinatuki, vuorottelukorvaus, koulutustuki ja starttiraha. Eläkkeitä varten lasketaan omat veroprosentit.


Palkkatuloista tehtävät vähennykset

Palkkatuloista tehdään viran puolesta tulonhankkimisvähennys laissa säädetyn suuruisena. Kuluja voidaan vaatia vähennettäväksi myös siltä osin, kuin ne ylittävät kaavamaisen tulonhankkimisvähennyksen määrän. Tulonhankkimiskuluja ovat mm. ammattikirjallisuuden hankintakulut, opintomatkoista ja työmatkoista aiheutuneet kustannukset, jäsenmaksut ja työttömyyskassamaksut, työhuonekulut, kulut tieteen ja taiteen harjoittamisesta sekä omien työkalujen käytöstä. Lisäksi palkansaaja saa tietyin edellytyksin vähentää palkkatuloistaan asunnon ja työpaikan väliset matkakulut.

Edellä mainittujen vähennysten lisäksi palkansaajat saavat valtion- ja kunnallisverotuksessa vähentää heiltä perityt lakisääteiset eläkemaksut ja työttömyysvakuutusmaksut. Lisäksi he saavat kunnallisverotuksessa hyväkseen ansiotulovähennyksen."
 
Alkuperäinen kirjoittaja minä täällä vaan huutelen :
Mutta jos siis oot saman vuoden aikana töissä ja kelan rahoilla saat sen vähennyksen ja sen takia mullakin oli niin pieni prosentti viimme vuonna,vaikka tulot oli paaaljon isommat kuin tänä vuonna (kotihoidontuella....) Nyt on veroprossa 16,5... Mutta tänä vuonnakin, mulla on palkallista lomaa, joka vaikuttaa siihen, että saan tuon vähennyksen :)
oon ollu kyllä töissä, mammaloma alkaa 16.6.2008.. mutta ei toi prosentti mihkää pienene :D
 

Yhteistyössä