Äitiyspoli maksut alaikäiselle

Olen 17v, ja raskaana. Äitiyspolilta tulee laskuja minun nimissäni, eli maksavatko silloin vanhempani ne eräpäivään mennessä? Tai no niin varmaan tietenkin, sillä eihän minulla mitään tuloja ole. Ei sitten euroakaan. Tämä infoominen on kyllä niin suolesta että mistä minä tiedän kuinka monen sadan euron laskuja ne mulle seuraavaksi laittaa, tai ylipäätään kutsuja äitiyspolille. Silloin kun en itse varaa aikaa äitiyspolille vaan he itse lähettävät minulle kutsun niin voinko olettaa että käynti on silloin ilmainen? Vai onko se tosiaan niin että alan maksamaan käynneistä joille en halua edes mennä. Terveydenhoitaja varasi minulle äitiyspolille ajan varhaisultraan silloin kun viikkoja oli vasta 7-8. Minulla itselläni ei ollut mitään tarvetta tuohon aikaan vielä päästä polille, mutta terveydenhoitaja oli sitä mieltä että on hyvä tarkistuttaa asia. Ja tietenkin lasku tuli perässä. Oli ihana kuulla pienokaisen sydänäänet ja saada pari kuvaakin mukaan, mutta ohoi missä menee raja? Ei terveydenhoitajat sun muut mukamas niin pätevät alan ammattilaiset mielestäni voi tuosta vaan mun mielipidettä kysymättä varata mulle äitiyspolille aikoja ja olettaa että vanhempani maksavat ilomielin kaiken. Olen vanhemmilleni muutenkin koko elämäni velkaa niin en todellakaan halua laittaa heitä maksamaan minun turhia polikäyntejäni. Minulle tuli eilen postissa kutsu äitiyspolille. Toukokuun alussa olen viikolla 13, jolloin minulla olisi myös tuo poliaika. Menenkö sinne nyt siinä uskossa että se on ilmainen käynti vai ilmoitanko vanhemmilleni että heidän on taas hyvä varautua perässä tulevaan laskuun? Olen tällä hetkellä niin pihalla kaikesta kun ihminen vaan voi olla.
 
Sulla ilmeisesti kyseessä niskaturvotus ultra, joka on rutiini ultra. Tulet saamaan jokaisesta käynnistä laskun. Toki pakkohan ei ole paikalle mennä, mutta silloin sinun tulee perua käynti tai siintäkin menee maksu. Sinuna kävisin tuossa ultrassa, koska siinä selviää onko lapsella mahdollisia kehityshäiriöitä. Seuraava ultra on viikolla 20 joka on rakenne ultra.
 
riippuu näköjään vähän sairaanhoito piiristä. Meillä ei koskaan ole tullut laskuja np tai rakenne ultrasta koska ne kuuluvat raskauden tarkkailuun kuten neuvolakin. Sit kun menet synnyttämään, niin päivä maksu on n.30e luokkaan / vrk.. siitä meil tuli isot laskut, kun olin itse 7vrk äitiysosastolla ja poika 9vrk tehohoidossa..
 
Täälläkin np- ja rakenneultra olleet ilmaisia. Sitten jos neuvola lähettäis syystä tai toisesta äippäpolille ns.ylimääräisen kerran niin siitä tulis tuo polimaksu n.30e. Vähän kyllä kuulostaa eriarvoiselle jos jotkut joutuu maksamaan noista ns. perusultristakin : /
 
Np-ultra ja rakenneultra ovat ilmaisia, ellei ole tarvetta että lääkäri tekisi ne kätilön sijaan eli esimerkiksi joku perussairaus joka voisi vaikuttaa raskauden kulkuun ja kehitykseen tjsp. Ja neuvolathan ovat ilmaisia kaikki :)

Ja poliklinikkamaksu on tosiaan sen 27,50e.
 
Viimeksi muokattu:
Neuvola ja käynnit äitiyspolilla ultrineen ovat täysin vapaaehtoisia.
Periaatteessa tarvitsee vain yhden käynnin lääkärillä tai terveydenhoitajalla muistaakseni ennen rv 16, jotta saa äitiysavustuksen ja äitiyspäivärahan
 
äitiyspolikäynnit on aina 27,50€ ja sit kun menee synnyttämään, niin se hoitopäivämaksu on 32,50€/vrk. mut tosiaan np-ultra ja rakenneultra pitäis kyllä olla ilmaisia.. ja ainakaan meillä ei niitä tehdä äippäpolilla vaan kaupungin sairaalassa. sieltä sitten saa lähetteen tyksiin, jos on tarvetta jatkotutkimuksille..
 

Yhteistyössä