äitiysraha + kotihoidontuki

  • Viestiketjun aloittaja puulla päähän
  • Ensimmäinen viesti
.....
Ei niitä mun mielestä makseta yhtäaikaa. Kelan sivuilla luki sellaista, katso sieltä...tai soita siihen perhetukien palvelunumeroon. Mulla on äitiyspäiväraha niin korkea, että tuntuisi hurjalta jos saisi vielä kotihoidontuen siihen. Ehkä minimiäippärahalla olevat saa jotain lisää??
 
"pepe"
Riippuu siitä, kuinka paljon vanhempainrahaa saat. Mitä enemmän saat, sitä vähemmän voidaan maksaa hoitorahaa (kotihoidontuen perusosaa). Kelan sivuilta löytyy tällaisia monimutkaisilta vaikuttavia laskelmia vanhempainrahan vaikutuksesta sekä hoitorahaan että hoitolisään (sivun alalaidassa):

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/110608102343HL?OpenDocument
 
luki noin
Kelan etuudet eivät yleensä estä kotihoidon tuen saamista, mutta voivat vaikuttaa sen määrään. Kun tukia sovitetaan yhteen, kotihoidon tukea ei usein jää maksettavaksi.

Vanhempainpäivärahat (erityisäitiys-, äitiys-, isyys- ja vanhempainraha) eivät välttämättä estä kotihoidon tuen saamista, jos perheessä on muita alle kouluikäisiä lapsia. Saat kotihoidon tuen hoitorahaa, jos lapsista maksettavien hoitorahojen määrä ylittää vanhempainpäivärahan määrän. Hoitorahana maksetaan siis hoitorahan ja vanhempainpäivärahan erotus. Kela ei maksa hoitolisää, jos sen määrä on etuuksien yhteensovituksen vuoksi alle 16,81 e/kk.

Eli vois saada jos kotihoidontuen määrä ylittää ton äitiyspäivärahan määrän.
Luulis et useimmissa ei ylitä,ei edes vaik ois minimi äitiysraha.Sen sijana sillon taitaa ylittää jos lapsia on joka vuodelle se kaks,kuten eräillä;)
 
"vieras"
Mä en nyt muista noitten etuuksien nimityksiä, mutta kun mä olin äippälomalla (loppui syyskuun alussa), sain noin 600e äippärahaa ja kotihoidontukea 90e. Tämä siis oli kai jotain hoitotuenlisäosaa, hoitarahaa tms, mutta 90e sitä rahaa kuiteskin tuli joka kuukausi.

Niin ja mulla siis nyt 10kk ja 4v lapset, joista jotain maksetaan, muut ovat kouluikäisiä.
 
Meillä aivan turha tuki. Meillä kaksi lasta, about 3-v ja 3kk.

Perheen kokoon lasketaan mukaan enintään 4 henkilöä: vanhemmat ja enintään 2 alle kouluikäistä lasta. Lasta, jonka perusteella maksetaan vanhempainpäivärahaa, ei huomioida perheen henkilömäärässä.

Siitä alle 3-veestä saa sitä tukee jos tulot ei oo liian isot.
Meillä mie saan 16 euroo/kk...että eipä paljoo juhlita...miehellä kuulemma niin isot tulot. HAH HAH HAA sanon minä....
 

Yhteistyössä