Äitiysraha v. 2006 verotulojen mukaan,

  • Viestiketjun aloittaja onnistuisiko
  • Ensimmäinen viesti
Toivottavasti
Eikös se äitiyspäiväraha lasketa VIIMEKSI vahvistetun verotuksen mukaan? riippuu siis koska haet sitä! niin mä oon ymmärtänyt ja elän kyl siinä toivossa että saisin 2006 v tulojen mukaan kun jään marraskuussa äippälomalle..(esikoisesta meni ainakin noin mutta en väitä vastaan jos jollain faktaa, onhan asiat voinu muuttua) =)
 
"Äitiys-, isyys- ja vanhempainrahan sekä erityisäitiysrahan (= vanhempainpäivärahat) määrä lasketaan hakijan työtulojen tai yrittäjäeläkkeen (YEL/MYEL) vuosityötulojen perusteella samoin kuin hakijan sairauspäiväraha. Päiväraha määräytyy yleensä hakijan verotuksessa vahvistettujen työtulojen perusteella, ei siis tämänhetkisten työtulojen mukaan. Vuonna 2007 päiväraha maksetaan siis vuoden 2005 verotettujen työtulojen mukaan, jotka tarkistetaan palkkakertoimella."


Teksti on suoraan kelan sivulta. Käyppä tutkailemassa!
 
Aika tiukalle vetää, eikös se makseta viimeksi vahvistetun verotuksen mukaan ja yleensä verotus on valmistunut loppusyksystä ja kun avustusta pitää hakea vähintään kaks kuukautta ennen laskettuan aikaa. Mulla la marrakuussa, en usko että verotus valmistuu vielä elokuussa, tosin eihän se mun uskostani ole kiinni. Mutta jos nyt selvästi paremmat tulot niin tuo 6 kk työtulojen mahdollisuus kannattaa pitää mielessä.
 
Itse jään nyt heinäkuussa lomalle ja hain tuon heinä-joulukuun 2006 tulojen mukaan koska ovat selkeesti nousseet.

Jos et siis hae tämänhetkisten tulojen mukaan niin sit automaattisesti menee vahvistettujen mukaan.

Itse hain viime vuoden tulojen mukaan koska tällä hetkellä olen työtön.
 
Mä kysyin ihan tuota samaa Kelan virkailijalta. Olen ollut opiskelija elokuusta 2006 lähtien, sitä ennen olin koko alkuvuoden töissä, ja 2005 vuonna (joka on ivimeksi vahvistettu verotus) olin vain kesän töissä. Mulla ei riitä nuo 2005 vuoden vähäiset tulot nostamaan äitiyspäivärahaa (la heinäkuussa) ja kysyin siksi tuota, että voidaanko maksaa 2006 vuoden tulojen mukaan.

Toinen virkailija sanoi, että voidaan, samoin kuin työttömien kohdalla, hypätä tämä opiskeluaika yli ja käyttää sitä kuuden kuukauden perustetta, eli päiväraha laskettaisiin viime elokuusta 6kk taaksepäin tulojen mukaan. Toinen täti sanoi, että se ei onnistu. Eli työttömille onnistuu, mutta opiskelijoille ei, tosi reilua!

Sanoivat kylläkin, että koska mulle on tullut jo kotiin tuo viime vuoden veroehdotus, eikä mulla ole siihen mitään muutettavaa, niin että kannattaa kysyä verotoimistosta voisivatko vahvistaa sen minulle, jolloin päiväraha tulisi sitten sen mukaan. Mutta että jos ei onnistu, niin Kelan täti sanoi, että laita niistä tiedoista kopiot hakemuksen mukaan, että voidaanhan yrittää jos maksaisi tuon viime vuoden tulojen mukaan, mutta en kyllä usko ennen kuin näen mustaa valkoisella.

Todennäköisesti ei tule onnistumaan, vaikka Kelan täti niin sanoikin, ja minimillä mennään...
 
2006 verotulojen perusteella olevaa äippärahaa saa vain silloin kun jäät vuoden vaihteessa ä-lomalle, muuten käytetään 2005 verotuloja tai 6 kk:den työtuloja. (Olen ollut Kelassa töissä 5 vuotta)<br><br>
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.05.2007 klo 08:40 Hantta06 kirjoitti:
2006 verotulojen perusteella olevaa äippärahaa saa vain silloin kun jäät vuoden vaihteessa ä-lomalle, muuten käytetään 2005 verotuloja tai 6 kk:den työtuloja. (Olen ollut Kelassa töissä 5 vuotta)
Joo, tuota pahoin pelkäsinkin :( Harmittaa vaan, kun antaavat sitten ristiriitaista informaatiota Kelasta. Ehdin nimittäin jo tehdä vähän erilaisia suunnitelmia, lainan lyhennystä ym., mutta eipä se nyt tule tuolla minimillä onnistumaan.

Toisaalta en kyllä yhtään ihmettele, tuntuu ainakin itsestäni välillä ne pykälät niin vaikeilta, että ihmekös tuo jos ei ne virkailijatkaan aina tiedä kaikista asioista kaikkea :/ Kerran yksi asiaani käsitellyt Kelan työntekijä sanoikin (hänelle sattui aikamoisen iso mähläys tukiasiassani, kyseessä oli iso summa, jonka sain sitten takautuvasti monen kuukauden päästä), että "tää on sellaista työtä, että koko ajan pitäisi olla jossain koulutuksessa, että kestäisi pykälien mukana, ja siltikin on hyvin yvin vaikeaa niitä tajuta". Eipä käy kateeksi :whistle:
 
Minä jäin aikoinaan joulukuussa äippälomalle ja mielelläni olisin ottanut rahan viimeksivahvistetun verotuksen mukaan eli sen joka silloin vahvistettiin joulukuun alussa, ei onnistunut vaan sanottiin että äippäloma pitää alkaa seuraavan vuoden puolella että saa niillä verotiedoilla lasketettua rahan.
 
Hantta harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2007 klo 11:22 kevät kirjoitti:
Mites jos hakee viimeisten 6kk tulojen mukaan, niin pitääkö olla samalta työnantajalta? Vai voiko olla ollu eri paikoissa töissä sen 6 kk aikana? :whistle:
ei tarvi, laitat ne kaikki palkat 6 kk:den ajalta mukaan
 
äiti 84
Itse otin tästä asiasta kelalta selvää joku aika sitten ja tämän vuoden äitiyspäiväraha lasketaan vuoden 2005 verotuksen mukaan mikäli tulot eivät ole nousseet 20%:lla mutta jos lapsi ei ole ehtinyt täyttää kolmea vuotta kun uusi syntyy niin voi saada ainenkin edellisen lapsen mukaan saadulla äippärahalla ettei tipahda peruspäivärahalle....
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2007 klo 12:25 äiti 84 kirjoitti:
Itse otin tästä asiasta kelalta selvää joku aika sitten ja tämän vuoden äitiyspäiväraha lasketaan vuoden 2005 verotuksen mukaan mikäli tulot eivät ole nousseet 20%:lla mutta jos lapsi ei ole ehtinyt täyttää kolmea vuotta kun uusi syntyy niin voi saada ainenkin edellisen lapsen mukaan saadulla äippärahalla ettei tipahda peruspäivärahalle....
Siis lapsen laskettu aika on asiassa kyseessä, ei ole tulevalla syntymäajankohdalla merkitystä. Ja useissa Keloissa ei tuota 20% tuijoteta vaan saa sen perusteella millä tulee isoin päiväraha.
 
häin
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2007 klo 12:25 äiti 84 kirjoitti:
Itse otin tästä asiasta kelalta selvää joku aika sitten ja tämän vuoden äitiyspäiväraha lasketaan vuoden 2005 verotuksen mukaan mikäli tulot eivät ole nousseet 20%:lla mutta jos lapsi ei ole ehtinyt täyttää kolmea vuotta kun uusi syntyy niin voi saada ainenkin edellisen lapsen mukaan saadulla äippärahalla ettei tipahda peruspäivärahalle....
..tarkennuksena, että tuo edellisen lapsen kohdalla maksettu äitiysraha pitää olla laskettu työtuloista. Eli jos on saanut vaikka työttömyyskorvauksen tms perusteella laskettua äitiysrahaa edellisestä lapsesta, niin sitä ei saa seuraavasta vaikka lapsi olisi alle 3v seuraavan laskettuna aikana.
 
niin no, mulla kävi nyt niin, että hain ensiksi äitiyspäivärahaa vuoden 2005 vuoden verotuksen tulojen mukaan ja päätös tuli ja oli ihan ok. mutta Kelan virkailija kehotti vielä hakemaan viimisten 6 kk työtulojen perusteella jos se olis vielä parempi. kuulema se parempi päätös luetaan aina asiakkaan hyväksi. No teimpä sitte niin ku sanoivat ja hain sitä uuestaan ja tänään tuli päätös joka oli melkein puolet huonompi kuin alkuperäinen päätös.... ja tämän huonomman mukaan mulle sitte maksetaan se raha!!!

Olen aivan kiukkunen asiasta... en kai olis ottanu sitä riskiä jos oisin tienny, että se päiväraha voi laskea ja juuri se summa maksetaan sitte mulle...!!! Eli ei kannata luottaa siihen mitä ne Kelan ihmiset sanoo...!! :headwall: Eli kannattaa miettiä tarkoin kumman tavan mukaan annat sen äitiyspäivärahan laskea...
 
Hei Hanna-77
Eihän tuo nyt voi pitää paikkaansa! Kelan sivuillakin sanotaan, että se, mikä on asiakkaalle parhaaksi, on voimassa!! Valita ihmeessä asiasta, ja sassiin. Voimia taisteluun Kelaa vastaan, mutta kyllähän oikeus täytyy toteutua!

Mielestäni sieltä olisi pitänyt tulla päätös, että "verotuksessa todettujen työtulojen mukainen päiväraha on parempi" jne...

Ja sitä paitsi, tuohan on sen virkailijan vika/moka, heidän tehtävänään on antaa asiakkaille neuvontaa, joka parantaa asiakkaan asemaa, eikä suinkaan huononna!
 
Fanni 80
Osaattekos selventää mulle tätä tukiasiaa?!
LA 20.1.2008.
Olen opiskelija, mutt ollut nyt kevätlukukauden töissä ja tulee yli 6 kk töitä. Elän toivossa, että työt jatkuu joulukuulle asti, kuten ovat lupailleet. Silloinhan mulle maksettais viimesen kuuden kuukauden mukaan tukea, ei suinkaan 2006 verotuksen mukaan, jolloin on tuloina vaan opintotukia? Minimirahalle tippuu kuulemma silloin, jos nostaa opintotukea. Mutta jos en saa työsopimusta jatkettua, voisinko ilmoittaa tulot tältä kevään kuudelta kuukaudelta? Ja olla tietenkin syksyn nostamatta opintotukea, vaikka koulussa olisinkin.
Tää on niin outo pyk'läviidakko, etten mä tajua näistä mitään! VArsinkin kun mulle on Kelassa sanottu asiasta versiota A ja B...
 
Kiitos, vieraalle tsempistä!!! Nyt kun olen muutaman tunnin pohtinu asiaa niin en todellakaan jätä tätä asiaa tähän.. eli aion taistella loppuun asti.. :whistle:

Fannille en osaa sen kummemmin kommentoida, mutta tosin jos lasketaan koko vuoden tuloista niin se tarkoittaa tosiaan työtuloja eli ei esim. 2006 vuoden verotuksen tuloja vaan 2006 vuoden työtuloja... Ottaapa näistäki hommista sitte selvää... :whistle: ja sitte monesti on vielä paikkakuntakohtasia vaikka näinhän ei sais olla.
 

Yhteistyössä