Älkää lentäkö Flybellä

Minusta on vähän kohtuutonta moittia jotain firmaa siitä, ettei se tee sitä mitä ei ole luvannutkaan tehdä. Tai saahan sitä moittia, mutta minä en ota sellaista kritiikkiä sillä mielin, että no minäpä en matkusta tuolla yhtiöllä, kun se on niin huono.
 
"viekku"
Itse olin aikoinani lentoyhtiöllä töissä (ulkomailla). Hoidin tosi paljon reklamaatioita rikkoutuneista matkatavaroista, ja suurin osa kyl korvattiin.
Poikkeuksena tietysti helposti särkyvät, huonosti pakatut tavarat. Näihin valitettavasti kuuluu pussiin pakatut taulut, lastenvaunut jne. Jos yhtään järkeä pakottais, niin kannattais hankkia joku kovempi pakkaus rattaille - jos päälle ahdataan 10 laukkua a 25 kiloa, niin kyl täytyy olla aika himputin kestävät vaunut etteivät rikki menisi!!! Ei lastaushenkillökunnalla ole aikaa tsekata joka ikinen tavara siltä varalta että se voisi mennä rikki, vaan kyl ne tavarat lastataan sillä vauhdilla kun lentoyhtiö sekä aikataulut vaatii. On muitakin lentoja lastattavana!
Turha mennä kitisemään lentoyhtiölle jälkeenpäin. Harmittaahan se, tottakai harmittaa, mutta välillä pitäis mennä itseensä eikä aina syyttää muita omista mokistaan.
 
[QUOTE="viekku";25693881]Itse olin aikoinani lentoyhtiöllä töissä (ulkomailla). Hoidin tosi paljon reklamaatioita rikkoutuneista matkatavaroista, ja suurin osa kyl korvattiin.
Poikkeuksena tietysti helposti särkyvät, huonosti pakatut tavarat. Näihin valitettavasti kuuluu pussiin pakatut taulut, lastenvaunut jne. Jos yhtään järkeä pakottais, niin kannattais hankkia joku kovempi pakkaus rattaille - jos päälle ahdataan 10 laukkua a 25 kiloa, niin kyl täytyy olla aika himputin kestävät vaunut etteivät rikki menisi!!! Ei lastaushenkillökunnalla ole aikaa tsekata joka ikinen tavara siltä varalta että se voisi mennä rikki, vaan kyl ne tavarat lastataan sillä vauhdilla kun lentoyhtiö sekä aikataulut vaatii. On muitakin lentoja lastattavana!
Turha mennä kitisemään lentoyhtiölle jälkeenpäin. Harmittaahan se, tottakai harmittaa, mutta välillä pitäis mennä itseensä eikä aina syyttää muita omista mokistaan.[/QUOTE]

Ikävä juttu että tästä ei informoida paremmin lapsiperheitä. Ei todellakaan tule mieleen että kärryt menisivät siellä rikki. Ne on isot ja painavat, ei mitkään sateenkaairattaat. Jos lentoyhtiö ottaa oikeudekseen rikkoa ilman vastuuta matkustajien tavararoita, pitäisi meille vaunujen kanssa matkustaville tarjota jotain koppaa tiskiltä jonne kärryt voi laittaa. Itse asiassa pitäisi varmaan laittaa johonkin koppaan matkalaukutkin ja kaikki mikä ruumaan menee. Kyllä siellä nimittäin tuolla sinun logiikallasi menee sitten laukutkin rikki.
 
"viekku"
Ikävä juttu että tästä ei informoida paremmin lapsiperheitä. Ei todellakaan tule mieleen että kärryt menisivät siellä rikki. Ne on isot ja painavat, ei mitkään sateenkaairattaat. Jos lentoyhtiö ottaa oikeudekseen rikkoa ilman vastuuta matkustajien tavararoita, pitäisi meille vaunujen kanssa matkustaville tarjota jotain koppaa tiskiltä jonne kärryt voi laittaa. Itse asiassa pitäisi varmaan laittaa johonkin koppaan matkalaukutkin ja kaikki mikä ruumaan menee. Kyllä siellä nimittäin tuolla sinun logiikallasi menee sitten laukutkin rikki.
Juu siis lentoyhtiöillähän on aikaa erikseen valkata matkustajalistalta lapsiperheet ja soitella heille ohjeita, miten tavarat tulee pakata?
Tietysti ilmaiseksi pitää lentoyhtiön tarjota tujumpaa pakkautapaa kaikille, sehän ei tietenkään mitään maksa....
Ja tahallaanhan ne lastaajat niitä sun rattaitas rikkoo? :O Omalla vastuulla pakata matkatavarat hyvin, ei lentoyhtiön.
Mutta tässä sen näkee miten lentoyhtiön ja matkustajan näkemykset eroavat... Kumpikin oikeassa, molemmat väärässä, ja lentoyhtiö aina syyllinen.
 
"viekku"
Näin lukee Flybe:n kotisivuilla, jos viitsii lukaista.

Matkatavaran käsittely ja vastuu vahingoista

Matkatavaran käsittely lentoliikenteessä on kiireessä tapahtuvaa mekaanista käsittelyä, joka aiheuttaa normaalia kulumista. Flybe.fi ei vastaa kirjatulle matkatavaralle tapahtuneista pienemmistä vahingoista (naarmut, kolhut ja likaantumiset ), jotka eivät vaikuta matkatavaran käyttökelpoisuuteen. Flybe.fi ei ota vastuuta seuraavista matkatavaroille tapahtuneista vahingoista:
Matkalaukun ulkonevat osat kuten pyörät ja kahvat.
Helposti särkyvät matkatavarat kuten esim. musiikki-instrumentit, urheiluvälineet, kalastusvälineet ja aseet
Ulkoisten osien kuten lukkojen, vetoketjujen ja matkalaukkuhihnojen rikkoutuminen ja/tai katoaminen.
Liian täyteen pakatut matkalaukut
Matkatavaran valmistajasta johtuvat virheet
Matkatavarat, jotka hyväksytään koneeseen lähtöselvityksen sulkeuduttua
Matkavarat, jotka sisältävät arvotavaraa
Design-laukut
Lastenvaunut ja -rattaat sekä lasten turvaistuimet

Flybe.fi suosittelee lämpimästi matkatavaran vakuuttamista vahinkojen varalta.


Kannattaa siis tutustua ehtoihin ennen matkustamista niin ei tule turhaa närää...
 
"vieras"
Mä en edes tiennyt, että jotkut lentoyhtiöt korvaa jotain rikkoutuneita tavaroita. Olen ollut siinä uskossa, että matkatavaravakuutus on ainoa väylä korvausten saamiseen.
 
"..."
Mistäköhän noita "kovempia pakkauksia lastenvaunuille" voisi etsiä, mitä joku ehdotti? Eipä ole missään tullut moisia vastaan. Jos taas ottaa jonkun super-ison matkalaukun niille, niin menee ylipainomaksut. Mikä taas on ristiriidassa sen kanssa, että lentokoneessa saa kuljettaa lastenrattaat ilmaiseksi...
 
"viekku"
Kovempaa pakkausta tarkoittaa sitä, että esim rattaiden pyörät, jotka yleensä menevät rikki, koteloitaisiin esim vahvalla pahvilla. Työntöaisa, joka on toinen "helpommin" rikkoontuva osa (riippuu rattaista), kannatta pakata samalla lailla. Runkoon harvemmin tulee rikkoja, en 12v urani aikana nähnyt ainuttakaan. Nämä kustannetaan itse, maksaa varmaan vitosen korkeintaan, jos sitäkään. Kotoa löytyy monesti tähän asiaan soveltuvaa materiaalia. Tietysti vaihtoehtona on ostaa omalla kustannuksella monen sadan rattaat.... Itse saa vapaasti valita.
 
[QUOTE="viekku";25694159]Juu siis lentoyhtiöillähän on aikaa erikseen valkata matkustajalistalta lapsiperheet ja soitella heille ohjeita, miten tavarat tulee pakata?
Tietysti ilmaiseksi pitää lentoyhtiön tarjota tujumpaa pakkautapaa kaikille, sehän ei tietenkään mitään maksa....
Ja tahallaanhan ne lastaajat niitä sun rattaitas rikkoo? :O Omalla vastuulla pakata matkatavarat hyvin, ei lentoyhtiön.
Mutta tässä sen näkee miten lentoyhtiön ja matkustajan näkemykset eroavat... Kumpikin oikeassa, molemmat väärässä, ja lentoyhtiö aina syyllinen.[/QUOTE]

Susta se on iso vaiva pistää vaikka luukulle lappu että "rikomme luultavasti vaununne, pakatkaa ne koppaan josta veloitamme sitten asianmukaisen maksun?"

Tässä todellakin huomaa miten eri tavalla ihmiset ajattelee. Lentomatkailu on sen verran tyyristä huvia että en kyllä haluaisi että oletusarvoisesti lentoyhtiö ei ota vastuuta asiakkaan tavaroista. Nyt tuntuu että sinne ruumaan ei kyllä uskalla laittaa mitään.
 
Viimeksi muokattu:
"Kaneli"
Monella lentoyhtiöllä rattaat/vaunut korvataan vain jos pakattu kovaan pakettiin = ei siis korvata käytännössä varmaan koskaan.
Matkavakuutus kantsii aina olla, turha luulla, että muuten korvauksia tulee.
 
[QUOTE="Kaneli";25695236]Monella lentoyhtiöllä rattaat/vaunut korvataan vain jos pakattu kovaan pakettiin = ei siis korvata käytännössä varmaan koskaan.
Matkavakuutus kantsii aina olla, turha luulla, että muuten korvauksia tulee.[/QUOTE]

Juuri näin.
 
vakuutus
Jep, ja matkavakuutus korvaa terveysjuttuja mutta tavaroita varten pitää olla matkaTAVARAvakuutus ja se ei yleensä kuulu ammattiliittojen järkkäämiin vakuutuksiin vaan pitää erikseen ostaa.
 
"..."
En ymmärrä sitä että lentoyhtiö ei korvaa vahingoittunutta matkatavaraa. Ruumassa on paljon tavaraa mutta periaate ei voi olla se että omalla vastuulla hyväuskoinen asiakas pistää sinne omaisuuttaan. Kyllä on vääryys huipussaan.

Flybekin mainostaa itseään finnairin yhteistyölentoyhtiönä, siinä viilataan asiakasta mielikuvaan että flybe täyttäisi finnairin standardit.

Jos joku myy sinulle jalokiviä muutamalla kympillä ja sinä ostat ne, niin kumpi teistä on typerä: sinä vai myyjä?

Kai nyt ymmärrät, että ei noita halpoja hintoja voida tyhjästä nyhjästä, vaan jostain se raha on pois? Miten joku voi kuvitella, että neljäosahinnalla saa saman palvelun kuin siitä kalliimmasta.
 
No eipä korvaa VR:kään.
Mun vaunut oli niille osoitetussa paikassa, missä joku oli niitä tuuppinut siten, että ovi oli sitten repinyt työntöaisan pehmusteen rikki.

Ei kiinnostanut VR:älä, pikkasen kyllä vitutti, kun uudet vaunut.
 
[QUOTE="...";25695316]Jos joku myy sinulle jalokiviä muutamalla kympillä ja sinä ostat ne, niin kumpi teistä on typerä: sinä vai myyjä?

Kai nyt ymmärrät, että ei noita halpoja hintoja voida tyhjästä nyhjästä, vaan jostain se raha on pois? Miten joku voi kuvitella, että neljäosahinnalla saa saman palvelun kuin siitä kalliimmasta.[/QUOTE]

Eipä ollut mikään halpa lento edes. Ja kyllä odotan että palvelu perustuu muuhun kuin ihmisten huijaukseen.
 
"viekku"
No ei ole lentoyhtiö sua tässä huijannut kun selkeästi ovat kotisivuillaan matkatavaroista kertoneet. Katso ylempää missä kopio sivusta. Ymmärrän et potuttaa, mut olisikohan nyt tässä tapauksessa paikallaan katsoa peiliin eikä hakea sitä syyllistä aina muualta.
 
[QUOTE="viekku";25695486]No ei ole lentoyhtiö sua tässä huijannut kun selkeästi ovat kotisivuillaan matkatavaroista kertoneet. Katso ylempää missä kopio sivusta. Ymmärrän et potuttaa, mut olisikohan nyt tässä tapauksessa paikallaan katsoa peiliin eikä hakea sitä syyllistä aina muualta.[/QUOTE]

Niin, tässä se koko jutun ydin kai onkin. Musta se joka rikkoo on syyllinen. Mutta sanon vielä että flybe ei ole mikään halpalentoyhtiö kuten ryan air tms. Mä maksoin ihan normaalin hinnan lipustani. Aika moni tässäkin ketjussa hyväksyy ilmeisesti sen että lentoyhtiö voi rikkoa matkatavaroita ilman korvausvelvollisuutta.
 
plm
Anteeksi nyt mutta mä en käsitä miksi sä ap vaan jankutat.
Ehdot on nähtävissä ja niissä sanotaan ihan selvällä suomen kielellä että lentoyhtö ei ole vastuussa mahdollisista vahingoista. Ja ei, se ei tarkoita sitä että he tahallaan niitä rikkovat vaan ymmärrät varmaan että jokaista tavaraa ei voida kohdella silkkihansikkain kun koneet lastataan kiireessä.
Matkatavaravakuutukset on olemassa sitä varten.
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
plm
Niin, tässä se koko jutun ydin kai onkin. Musta se joka rikkoo on syyllinen. Mutta sanon vielä että flybe ei ole mikään halpalentoyhtiö kuten ryan air tms. Mä maksoin ihan normaalin hinnan lipustani. Aika moni tässäkin ketjussa hyväksyy ilmeisesti sen että lentoyhtiö voi rikkoa matkatavaroita ilman korvausvelvollisuutta.
Sä olet itse hyväksynyt ne ehdot käyttämällä ko. lentoyhtiötä.
Turha tästä on muita syyttää.
 
Anteeksi nyt mutta mä en käsitä miksi sä ap vaan jankutat.
Ehdot on nähtävissä ja niissä sanotaan ihan selvällä suomen kielellä että lentoyhtö ei ole vastuussa mahdollisista vahingoista. Ja ei, se ei tarkoita sitä että he tahallaan niitä rikkovat vaan ymmärrät varmaan että jokaista tavaraa ei voida kohdella silkkihansikkain kun koneet lastataan kiireessä.
Matkatavaravakuutukset on olemassa sitä varten.
Et varmaan ymmärrä. Vähän sama kuin selittäisi jumaluskoa ateistille. Mutta joo, annetaan olla.
 
oma moka
Kyllä sä ap saat syytätä vain itseäsi. Olet hyväksynyt ehdot, kun olet lipun ostanut. Kyllä sen verran asioista pitää ottaa selvää, että mihin ne vaunut siellä menee ja mitä niille tapahtuu. Kaikkihan sen tietää, että ne saattaa joutua alimmaiseksi ja siihen parisataa kiloa päälle. Ja ne heitetään ehkä sinne alimmaiseksi.

Ja kyllä valveutuneen kansalaisen pitäisi tietää se, että ruumaan pakattava tavara pitää laittaa KOVAAN pakettiin, jos haluaa sen varmasti säilyvän ehjänä. Sitä varten suositellaan KOVIA matkalaukkuja, eikä pehmeitä. Ja sitä varten suositellaan KOVIA paketteija suksille, lastenrattaille, eikä mitään pelkkiä pusseja.
 
"vieras"
Anteeksi kun jatkan, mutta en viitsi avata uutta.

Onko tuoreita kokemuksia Flybellä lentämisestä? Ostin Finnairin sivuilta liput ja Flybe liikennöi. Matkatavaroille otan vakuutuksen, vaikka ei lastenrattaita mukaan lähdekään. ;)

Lentoliputkin pitäisi ostaa aina luotolla, jos vaikka menee konkkaan koko pulju ennen kuin matkustuspävä koittaa. Ostin kyllä pankkikortilla tällä kertaa...
 

Yhteistyössä