Ärsyttääkö julkinen imetys?

Pin
Ei ärsytä, vaikka ei sillä ole mitään merkitystä mitä mieltä minä olen jonkun toisen syömisestä. Jotkut ihan hassut asiat joskus ärsyttävät muissa ihmisissä, mutta sepäs onkin vain minun ongelmani ja onneksi tajuan sen itse. Voi vähän ihmetellä, "miksi olen edes näin kireällä päällä, että joku ihan tavallinen asiakin saa kiehumaan, olisiko aika rentoutua.."

Vauvan syöminen nyt vaan on niin tavallinen ja hyvä asia, etten oikein osaa räjähdellä sisäisesti. Eipä minun tarvitse tuijottaa jos joku päivä alan kauhistumaan rinnan ihokaistaleesta yhdistettynä vauvan päähän.
 
vierailija
mjaa,voi kun olis peukutusmahdollisuus mutta ei haittaa.Muuten ei ärsytä kunhan ei paitaa rupea päältään riisumaan ja imettämään ravintolan ruokapöydässä kun meikä on siinä vastapuolella syömässä lounasta:
Ohiksena voisin kysäistä että miksi ihmisvarmistuksen pitää olla aina joka ikisellä palstalla mahdollisimman epäselvä.Meinaan että osaako se robottikin lukea ja kirjoittaa?
 
vierailija
Et taida tietää pienistä vauvoista vähääkään. :D
Ja kysymykseen: koska ei ole mitään tarvetta. En ihmettele sitäkään, miksi sinä et jää kotiisi syömään ja tule vasta sitten kaupungille.
Kolmen puolivuotiaaksi täysimetetyn ja kaksivuotiaaksi osittaisimetetyn verran tiedän. Plussakäyrillä kaikki kasvoivat, enkä silti kertaakaan joutunut keskellä kaupunkia imettämään, vaikka normaalisti kaupungilla kävinkin. Ja kyllä, jos en ollut menossa kaupungille syömään, taatusti söin itsekin ennen lähtöä enkä syönyt penkillä omia eväitä. Jos taas olin menossa syömään, imetin lapset ennen syömään lähtöä.
 
vierailija
Kolmen puolivuotiaaksi täysimetetyn ja kaksivuotiaaksi osittaisimetetyn verran tiedän. Plussakäyrillä kaikki kasvoivat, enkä silti kertaakaan joutunut keskellä kaupunkia imettämään, vaikka normaalisti kaupungilla kävinkin. Ja kyllä, jos en ollut menossa kaupungille syömään, taatusti söin itsekin ennen lähtöä enkä syönyt penkillä omia eväitä. Jos taas olin menossa syömään, imetin lapset ennen syömään lähtöä.
Kas vauvoja on erilaisia. Ja äitejä. Kiva jos teille sattui runsasmaitoinen-harvoin syövä -yhdistelmä, se on helppo, good for you. Mutta jos 2-kuinen käy rinnalla 16-20krt/vrk, mikä on normaalia sekin, niin kyllä yhdelle kävellen tehdylle kauppa-apteekki-reissulle saa parikin imetystä. Ja mun vauvat eivät ole olleet aluksi rytmiltään kovin säännöllisiä, mahdoton arvata onko nyt jo aamu-unien aika vai otetaanko vielä puolen tunnin päästä maitoa ennen sitä. Ja sut kun puettu isompi lapsi täyteen varustukseen ja (vähän isompi) vauva ilmoittaa että olis nälkä, niin ei sitä pakettia pureta vaan siirrytään sutjakkaan ja imetetään bussissa/kirjastossa/where ever.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
Useinpien imetys ei haittaa, aina ei edes ensisilmäyksellä huomaa, että tuossapa nyt imetetään.

Mutta jonkin kerran on tullut nähtyä oikea imetysnäytelmä. Niin ilmeet, eleet ja toimet oikein korostavat, että katsokaa, minäpä se tässä imetän. Reväytetään rintamus täysin esille uhmakkaan oloisena paikassa, missä tosiaan voisi miettiä, että onko muilla läsnäolijoilla kiinnostusta seurata esitystä. Nämä muutamat tekevät vaan hallaa muille imettäjille, kun saavat ihmiset vähemmän myönteiseksi asialle. Muita kaipa noilla on jokin itsensäpaljasteluvietti, täytyy sanoa, että tulee mielleyhtymä takkinsa auki vetävään itsensäpaljastelijaan, kun tuollaisen imettäjän toimia joutuu seuraamaan.
 
vierailija
Jaa, että haikara se nykyään lapset tuo. Meidän lapsella on isä ja hän tietenkin hoiti kaikki kauppa-asiat, apteekkireissut ym., mitä tarvittiin. Halusin antaa vauvalle aikaa, läheisyyttä ja rauhaa elämän alkumetreillä. :)
 
Pin
Ei ole koskaan ärsyttänyt julkisesti imettäminen, ja kannatan ehdottomasti imettävien äitien liikkumavapautta mikä tarkoittaa rajoituksetonta julki-imetystä, jos se vauvalle ja äidille sopii. Imettää voi käytännössä missä vain ja se tehdään niin että se on vauvalle ja äidille mukavaa. Joskus näkyy enemmän, joskus vähemmän, ja sivustaseuraajan on aika vaikea sanoa mikä määrä paljastelua on kullekin äiti-lapsi-parille tarpeen että imetys sujuu - joillain kunnon imuotteen saaminen edellyttää enemmän paljasta rintaa ja toisten vauvat pitää päänsä nätimmin rinnan edessä kuin toisten pöllöniskat. En äkkisiltään keksi missä EI sopisi imettää, mutta jos nyt kaason tehtäviä olisin hoitamassa niin järjestäisin ettei kesken vihkimisen tarvitsisi alttarilla ruokkia vauvaa :)

Itse asiassa minua nyppii koko termi julki-imetys. Ihan kuin se olisi joku oma lajinsa, marginaaliryhmän harrastama homma, vaikka sehän on vain ja ainoastaan normaali tapa elää varsinkin pienen imetettävän vauvan kanssa jos nyt ei luonnostaan ole ihan mökkiytyvää lajia.
Kieltämättä kuulostaa hölmöltä koko termi, eiköhän siitä tulla luopumaan kunhan vaan tarpeeksi nuo "minä en haluuuuuuuuu nähä imetystä möks möks" -ihmiset vaan pakotetaan siihen maailmaan, että se kuuluu elämään, ei piiloteltavaksi häpeälliseksi asiaksi. Sori, te väistätte. ;)
 
vierailija
Paljasteleva julki-imetys on sopimatonta, ei toisetkaan rintojaan paljastele. Terve äiti osaa kyllä peittää rintansa, ettei mitään vilahda. Jos ei osaa imettää kunnoll,a pysyköön kotona imettämässä. Paljasteleva imetys voisi olla rangaistava teko. Ei sitä tietenkään seurattaisi, väärintekemisen tunne kuitenkin hillitsisi tilannetta.
 
vierailija
Tässä oli juuri lööpeissä britti-äiti, joka haastoi lomakeskuksen oikeuteen, kun ei saanut imettää 8 kk lasta uima-altaassa. Minusta julki-imetys on ok, kunhan sen tekee huomaamattomasti huomioiden muut. Parempi olisi mennä vähän syrjään (eli ei siis vessaan jos se jostain syystä ahdistaa, mutta nurkkapöytään tms.). On lapsenkin kannalta mielekkäämpi ja rauhallisempi ruokailuhetki, kun ei ole kauheaa hälinää ympärillä.
 
vierailija
Tässä oli juuri lööpeissä britti-äiti, joka haastoi lomakeskuksen oikeuteen, kun ei saanut imettää 8 kk lasta uima-altaassa. Minusta julki-imetys on ok, kunhan sen tekee huomaamattomasti huomioiden muut. Parempi olisi mennä vähän syrjään (eli ei siis vessaan jos se jostain syystä ahdistaa, mutta nurkkapöytään tms.). On lapsenkin kannalta mielekkäämpi ja rauhallisempi ruokailuhetki, kun ei ole kauheaa hälinää ympärillä.
Mistä tämä harhaluulo oikein tulee, jo aikojen alusta imetetty on lauman keskellä hälinässä ja ihan missä vaan. On ihan lajityypillistä siis, argumentti ontuu jos nyt ei olla rakennustyömaalla paalutuksen vierellä. :D

Taidetaan vaan keksiä ihan mitä tahansa argumentteja oman pikkusieluisuuden oikeuttamiseksi. ;)
 
vierailija
Mistä tämä harhaluulo oikein tulee, jo aikojen alusta imetetty on lauman keskellä hälinässä ja ihan missä vaan. On ihan lajityypillistä siis, argumentti ontuu jos nyt ei olla rakennustyömaalla paalutuksen vierellä. :D

Taidetaan vaan keksiä ihan mitä tahansa argumentteja oman pikkusieluisuuden oikeuttamiseksi. ;)
Sinusta on siis ok imettää lomakeskuksen uima-altaassa? Hienoa, onnittelut suvaitsevaisuudestasi! Muuten, aikojen alussa on myös pariteltu ja ulostettu lauman keskellä hälinässä, enpä ole tällaista viime aikoina nähnyt lajityypillisten ihmisten tekevän, mutta toimi kuten parhaaksi näet ;)
 
vierailija
Sinusta on siis ok imettää lomakeskuksen uima-altaassa? Hienoa, onnittelut suvaitsevaisuudestasi! Muuten, aikojen alussa on myös pariteltu ja ulostettu lauman keskellä hälinässä, enpä ole tällaista viime aikoina nähnyt lajityypillisten ihmisten tekevän, mutta toimi kuten parhaaksi näet ;)
Miksi ei olisi ok? Nauttii aikuiset siellä vedessä monesti drinkkejäkin ja jopa suolapähkinöitä allasbaarissa.

Ulostaa et tietenkään sinne altaaseen voi, koska se pilaa veden. Eikä muuten voi vauvakaan, koska sekin pilaa veden.

Että jos nyt näin vertailla haluat, niin imetys altaassa on ok siinä missä allasdrinksutkin.
 
vierailija
Miksi ei olisi ok? Nauttii aikuiset siellä vedessä monesti drinkkejäkin ja jopa suolapähkinöitä allasbaarissa.

Ulostaa et tietenkään sinne altaaseen voi, koska se pilaa veden. Eikä muuten voi vauvakaan, koska sekin pilaa veden.

Että jos nyt näin vertailla haluat, niin imetys altaassa on ok siinä missä allasdrinksutkin.
Enpäs olekaan koskaan nähnyt missään uima-altaassa ihmisillä drinksuja. Allasbaari on eri asia kuin uima-allas. Ainakin niissä hotelliuima-altaissa, kylpylöissä ja vesipuistoissa on ehdottomasti kielletty ruokien ja juomien vieminen altaisiin.
Mutta toki imettäminen olkoon sallittua missä tahansa ja miten tahansa. Senkun vain paita pois ja tissit esille. Tällainen asenne varmastikin parantaa muiden ihmisten käsitystä julki-imettämisestä. Juurikin joku aikaisemmin totesi, ettei ole koskaan nähnyt sitä julkisesti imettävää, joka keskellä ravintolaa, tissit maitoa suihkuten, riisuu paitansa ja imettää, vaan aina hänen tuttavapiirissään on julkinen imetys hoidettu "fiksusti" . Uima-allastäti ja hänen puolustajansa olkoot hänellekin esimerkki .
 
Mä olen aikoinaan imettänyt lapsiani missä milloinkin, kylässä, autossa, retkeilyalueella kiven päällä istuen. Tilaisuuksissa, kuten vaikka ristiäisissä, missä ihmisiä on ollut paljon, olen vetäytynyt hieman syrjemmälle jotta lapsellakin olisi syömärauha. Ostoskeskukset, joissa imettämisestä taannoin haloo nousi, eivät mielestäni ole imeväisikäiselle -saati imetykselle- turvallisia paikkoja.

Mielestäni lasta voi imettää tai syöttää paikassa missä itsekin voi/saa ruokailla.
 
vierailija
Mä olen aikoinaan imettänyt lapsiani missä milloinkin, kylässä, autossa, retkeilyalueella kiven päällä istuen. Tilaisuuksissa, kuten vaikka ristiäisissä, missä ihmisiä on ollut paljon, olen vetäytynyt hieman syrjemmälle jotta lapsellakin olisi syömärauha. Ostoskeskukset, joissa imettämisestä taannoin haloo nousi, eivät mielestäni ole imeväisikäiselle -saati imetykselle- turvallisia paikkoja.

Mielestäni lasta voi imettää tai syöttää paikassa missä itsekin voi/saa ruokailla.
Minä en imettänyt julkisesti. Jos sinä olet niin rohkea, että imetät julkisesti, kyllä se sopii jos intiimialueesi pysyvät piilossa.
 
Minä en imettänyt julkisesti. Jos sinä olet niin rohkea, että imetät julkisesti, kyllä se sopii jos intiimialueesi pysyvät piilossa.
Riippuu siitä, mikä julkisuudeksi lasketaan. Retkeilyalue jossa ei ole kuin oma perhe äänistä päätellen? Koti, missä ristiäiset ja sukulaisia?

Kauppareissulla en ole ikinä kaupassa imettämään joutunut koska mulla oli auto minne mennä omaan rauhaan.

(Ja joo, kyllä nänni pysyi vauvan suussa)
 
vierailija
Sinusta on siis ok imettää lomakeskuksen uima-altaassa? Hienoa, onnittelut suvaitsevaisuudestasi! Muuten, aikojen alussa on myös pariteltu ja ulostettu lauman keskellä hälinässä, enpä ole tällaista viime aikoina nähnyt lajityypillisten ihmisten tekevän, mutta toimi kuten parhaaksi näet ;)
Kertoo sinusta tosi paljon, että vertaat seksiä imetykseen. Miksi et vertaa aikuisen ihmisen syömiseen suoraan vauvan syömistä jota voi jo jonin verran vertaillakin. Tosin se vauva tarvitsee maitonsa kipeämmin kuin sinä sen pihvisi. ;)

Kyllä esi-isätkin kakkasivat leirissä, eli jos sinä saat syödä ravintolassa, minä saan kakata sinne lattialle. Hei vitsi mikä logiikka! :)
 
vierailija
Sinusta on siis ok imettää lomakeskuksen uima-altaassa? Hienoa, onnittelut suvaitsevaisuudestasi! Muuten, aikojen alussa on myös pariteltu ja ulostettu lauman keskellä hälinässä, enpä ole tällaista viime aikoina nähnyt lajityypillisten ihmisten tekevän, mutta toimi kuten parhaaksi näet ;)
Ei, nyt meni pointti ohi. Pointtina oli se hälinä ja onko vauvalle hyvä syödä ihmistem keskellä. Miten joku eksyy noin pahasti kakkaamisiin. :D Sinä juot vesipullostasi puistossa, minä imetän siellä. Reilua. :)
 
vierailija
Ei häiritse. Perusteluni on se, että se on luonnollista. Ei niin kuin seksi tai ulostaminen, vaan niin kuin syöminen.

En ole itse koskaan huomannut näitä paljon puhuttuja tissejään varta vasten esitteleviä mammoja. Itse hoidan imetyksen mahdollisimman siististi kuten syömisen yleensäkin. Kuitenkin jos oikein tiirailee ja yrittää nähdä, voi jotain ihoa nähdäkin. Itseni takia en jää kotiin imetyksen vuoksi ja itseni takia peitän tissini. Lapseni takia imetän lapsentahtisesti, muista välittämättä. Mutta muiden takia yritän valita ravintolassa suojaisan kulman
 
vierailija
Kertoo sinusta tosi paljon, että vertaat seksiä imetykseen. Miksi et vertaa aikuisen ihmisen syömiseen suoraan vauvan syömistä jota voi jo jonin verran vertaillakin. Tosin se vauva tarvitsee maitonsa kipeämmin kuin sinä sen pihvisi. ;)

Kyllä esi-isätkin kakkasivat leirissä, eli jos sinä saat syödä ravintolassa, minä saan kakata sinne lattialle. Hei vitsi mikä logiikka! :)
Aiemmassa viestissä perusteltiin, että on ok imettää keskellä ravintolaa, ihmisten keskellä hälinässä, yrittämättä olla huomaamaton, koska tämä on lajityypillistä ihmiselle ja näin on tehty jo aikojen alusta. Ei voi poimia yhtä lajityypillistä toimintaa luolamiesajoista ja jättää muut huomioimatta. Imettäminen julkisella paikalla on ok, sen tekeminen niin, että ehdoin tahdoin hankkiutuu huomion keskipisteeksi ei ole.
 

Yhteistyössä