""ätti"" ""isi""

  • Viestiketjun aloittaja 8kk
  • Ensimmäinen viesti
8kk
Vauva toisti isin perässä monta kertaa sanan äiti sanomalla ""ätti"" ja katsoi kirkkailla silmillään ja kun sanoin isi ja osoitin isiä sanoi vauva ""isi"" ja suhutti sen ässänkin melkein oikein.
sanokaa, onko teille muille tapahtunut vastaavaa ja onko tämä vain jotain suurta kuvittelua, omasta kun on niin ylpeä :)
Vauvi toisti sen joka kerta kun sanottiin ensin..hassua!
 
:)
Esikoinen sanoi äiti jo 7 kk ikäisenä ja kahden vuoden iässä puhui kuin papupata :). Kuopus sanoi ekan äitinsä 8 kk iässä ja nyt puolitoista vuotiaana ei kuitenkaan vielä mikään sanaseppo ole, ehkä kymmenkunta omaa sanaa ja loput matkimista.
 
ap
Kiitti vastauksista!
Eli en ehkä sittenkään ala ajattelemaan, että tyttö vaan heittelee :) Tosiaankin tyttö toisti sanan niin moneen otteeseen, että iskän kanssa vaan ihmeteltiin haavi auki.
Aika jännä!
 
Anni
Meillä tytöt ovat kaikki sanoneet "" äiti "" ja ""isi"" siinä yhden vuoden vaiheilla.
Poika sanoi äiti eka kerran 9:kk iässä ja puhua päläpättikin vuoden iässä jo aikatavalla. Ehkä se on ollut pohjana kun luki, kirjoitti ja laske ennen kuutta ikävuottaan.

Tyttäreni reilut pari vuotias tyttö puhuu todella paljon ja kirjaimista ei puutu kun R kirjain ja ehkä muutama muu, mutta esim. S tulee selvästi ja on tullut kauan.
Naapurini 4-vuotiaaalla pojalla on vielä S ja R hukassa, että niin erillaisia on nää lapset.
 
aino
Meidän poika toisteli reilu 6 kk äiti tosi usein mutta nyt ei ole ehkä viikkoon sanonut sitä edes vaikka olisi itse toistellut sitä hänelle.
Minä luulen, että meillä poika oppi sanomaan vaan tavut äi-ti koska sitä kuulee niin paljon. Muttei varmasti tarkoittanut sillä kuitenkaan mitään.

Mutta ei ole mitenkään harvinaista, että sanoisi jo 8 kk joitakin sanoja.:)
 
sana
jos lapsi systemaattisesti nimeää jonkun asian aina tietyllä sanalla eikä koskaan käytä sitä sanaa väärässä yhteydessä, niin voi päätellä, että sana kuuluu lapsen sanavarastoon. Olipa sitten kyseessä minkä ikäinen lapsi tahansa.
 
?
Mulla poika on jo pitkän aikaa sanonut ""ätä"" tai ""äitä"" minulle. (On nyt 10kk) Joko tuollainen on sitten ihan OIKEA sana vai vieläkö odotellaan? Siis voiskos tuon jo vauvakirjaan sanaksi laittaa vai...?
Toinen mitä aina hokee, on ""kato"" ja osoittelee samalla sormella jotakin.
 
ap
Tuli mieleen sellainenkin kun äsken köllöteltiin sängyllä tytön kanssa, että pieni nousi tissien päälle ja räpelsi tisua ja hoki ti ti :) Kyllä se siis jo varmaan on jonkinlaista tajuamista, että tissihän se siinä.
 
Tehotyttö
Kyllä tuo tosiaan on aivan mahdollista :)

Meillä kaikki lapset (nuorin nyt 11kk) alkaneet puhua tosi aikaisin. Ensimmäiset sanat ovat tosiaan tulleet siellä 8-9kk iässä ja siitä sitten papapatailu on jatkunut... 1,5 v nuo isommat ovat puhuneet jo pitkiä lauseita.

Nuorimmainen sanoi 9kk iässä sanat äiti, anna ja tishshi (=tissi). Niillä pärjääkin jo pitkälle :-D

Tehotyttö
 
Tina
Meillä on vauva toistellut 6.5 kk:n iästä lähtien 'äiti'-sanaa. Ensimmäisen viikon jatkuvasti. Nyt (7kk) päivittäin. Mutta selkeesti aivotoimintaa ei ole riittävästi, jotta tajuais mitä äiti tarkoittaa. Kiva seurata milloin sana saa merkityksen, jos ei sitä ennen unohdu.
 
Piipu
Meidän poika on pian 11kk ja noin kuukauden verran on selvästi tarkoittaen sanonut ""ääi"" ja ""iii"" , eli ei sanoja kokonaan, mutta äänteet on jo sinnepäin. Nämä on siis aktiivisessa käytössä, muuten on toistanut perässä joitakin sanoja, kuten kakka, lamppu, tutti ja tissi. Noita sanoja sitten harjoittelee itsekseenkin,mutta ei selvästikään yhdistä niitä asiaan.

Minusta on silti mukavaa kun lapsi kutsuu minua ""nimellä"", vaikka sana ei ihan kokonaan vielä tulekaan. Ihana tunne ;)
 
Jenni
Olen itse aikoinaan 7 kk:n iässä osannut sanoa ättä ja ishi. Neuvolassa kuulemma tokaisivat, että ne ""sanat"" ovat vain sattumaa, mutta sitten 1v neuvolassa neuvolatäti meinasi palliltaan pudota, kun olin puhunut jo parin sanan lauseita. Omat lapseni ovat puolestaan oppineen aikaisin kävelemään ja puhumaan ekat sanansa vasta reilusti yli 1v ikäisenä.

Eli AP:lle: kyllä se on ihan mahdollista:)
 
papupata
Meillä typykkä sanoi ekan ihan selvän sanansa 8½kk vanhana ja osoitti samalla tarkoittamaansa esinettä. Äiti-sana tuli kuvioihin muutama päivä myöhemmin hyvänä kakkosena. Sen jälkeen on sitten puhetta ja pulpatusta riittänyt. 1-vuotiaana sanoi n. 40 sanaa selvästi ja toisen mokoman hiukan siitä vierestä, kun ei kaikki kirjaimet vielä ihan taipuneet suussa.

Sellaisen olen laittanut muuten merkille, et kun tuo typykkä juttelee melko paljon, niin tulee sitten selitettyäkin asioita hänelle enemmän, kun hän osoittaa selvästi olevansa jutuissa mukana. Oppii siis kieltä ja sanoja koko ajan lisää. Parilla kaverilla on suunnilleen saman ikäiset lapset ja kun ne lapset eivät paljoa puhu, niin tuntuu, et heidät usein sivuutetaan monessa jutussa tyyliin ei se ymmärrä. Ihan varmasti ymmärtää, vaikkei vielä puhuisi itse!
 
Chloe
Meillä poika sanoi eka kerran ""äittä"" 7 kk ikäisenä, en sitä silloin tosin sanaksi uskonut :)

8 kk mukaan äittän kanssa tuli kakka ja 10 kk iässä ankka, papa ( pallo), 11 kk leipä, vaippa, lamppu, hampa (hampaat), kauko (kaukosäädin), hauva

Nyt poika pian 1v 3 kk ja sanoja on tullut lisää mm. peili, lintu, mutta joitakin sanoja käyttää puolestaan vähemmän.

Isin poika sanoi 10 kk iässä kerran, mutta se taisi olla vahinko. Lapset usein alkavat käyttää isä-sanaa melko myöhään, ilmeisesti se on vaikea.
 
Äippä
On se mahdollista oppia nuorena. Itse olen tasan vuosikkaana puhunut pitkillä lauseilla ja äitit ja isit oppinut siinä 8 kuukauden paikkeilla. Oma vaavi vasta 2 kk...Saa nähdä miten hän oppii!
 

Yhteistyössä