voiko taloyhtiössä vaatia jotain asukasta lajittelemaan jätteitä?

  • Viestiketjun aloittaja ärsyttää
  • Ensimmäinen viesti
ärsyttää
Kun yksi asukas laittaa esim kaikki isotkin pahvilaatikot sekäjäteroskikseen. Eikä edes vaivaudu taittelemaan niitä.

Joka päivä kun vien roskapussin, pistää vihaksi. Kun näen siellä sinne kuulumatonta jätettä. Lasia, metallia, maitopurkkeja, pahvilaatikoita... Ja aina siitä samasta taloudesta. Muut tässä taloyhtiössä vievät kaikki kierrätettävissä olevat jätteet lähimmille jäteasemille.

Joskus on sinne survottu niin isoja pahvilaatikoita, että edes kansi ei ole mennyt kiinni. Silloin olen ottanut ne pahvit oman autoni takakonttiin, ja vienyt kauppareissulla jäteasemalle. (Johon on n.500m matka ja johon nämä älykääpiötkiin olisivat voineet viedä pahvinsa kahdella autollaan)
 
asdf
Ei oikein voi :(

Mutta voi laittaa ystävällisen lajitteluohjeen jätekatokseen! Meidän taloyhtiön lapset on tehneet hienon kollaasin jossa kerrotaan jätteiden lajittelusta!
 
asdf
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Ilmoita roskayhtiöön, niiden ei käsittääkseni tarvitse viedä roskia jos ei ole lajiteltu asianmukaisesti.
Taloyhtiö siitä varmaan ilahtuu...

Ja sinänsähän sekajätteeseen saa laittaa kaiken. Eli ei se väärin ole lajiteltu :/

 
minä
Alkuperäinen kirjoittaja asdf:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Ilmoita roskayhtiöön, niiden ei käsittääkseni tarvitse viedä roskia jos ei ole lajiteltu asianmukaisesti.
Taloyhtiö siitä varmaan ilahtuu...

Ja sinänsähän sekajätteeseen saa laittaa kaiken. Eli ei se väärin ole lajiteltu :/
Ei saa.Sekajätteisiin laitetaan ne mitkä ei käy muihin jätteisiin

 
kyylä
Miten siinä tilanteessa että taloyhtiössä on keräysastiat seka-, bio-, pahvi-, paperi, metalli- ja lasijätteelle. Voiko taloyhtiö velvoittaa lajittelemaan nämä? Eikös laki vaadi esim biojätteen keräyksen järjestämistä kun talouksia tietty määrä? Velvoittaako samainen laki sitten ihmisiä lajittelemaan ne jätteet? Meillä liki 20 asuntoa tässä ja kovin vähän tuntuu biojätettä kertyvän joten epäilen suurimman osan päätyvän sekajätteeseen. Ja aika harvan olen nähnyt biojäteastialla käyvän...meiltä on suora näköyhteys roskiksille ja kyllä...kyttään kun tässä istun usein.. =)
 
vieras
Kyllä taloyhtiön hallitus pystyy tuohon puuttumaan, jos tuollaisen laiskuuden takia taloyhtiön jätemaksut nousevat, koska on väärin lajiteltu ja jäteyhtiö puuttuu siihen. Edellyttäen tietenkin, että taloyhtiöllä on omat roskikset noille eri jätteille. Mutta jos teiltä puuttuu oma pahvienkeräyslaatikko, niin paha silloin on puuttua.

Pahvilaatikot sinällään ei haittaa sekajätteessä, sen hinta on kyllä vähän kalliimpaa kuin pahvinkeräys. Mutta parempi sekin, kuin että ne jätetään sateeseen laatikon ulkopuolelle mössääntymään.
 
niih
Ei voi mutta inhottavaa toi on.

Meidän taloyhtiössä löytyy jopa biojätteestä muovipusseja =(
Ei paljon huvita itse lajitella kun ne sitten kaatopaikalle menee kuitenkin kun siellä on asiatonta sisältöä...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja kyylä:
Miten siinä tilanteessa että taloyhtiössä on keräysastiat seka-, bio-, pahvi-, paperi, metalli- ja lasijätteelle. Voiko taloyhtiö velvoittaa lajittelemaan nämä? Eikös laki vaadi esim biojätteen keräyksen järjestämistä kun talouksia tietty määrä? Velvoittaako samainen laki sitten ihmisiä lajittelemaan ne jätteet? Meillä liki 20 asuntoa tässä ja kovin vähän tuntuu biojätettä kertyvän joten epäilen suurimman osan päätyvän sekajätteeseen. Ja aika harvan olen nähnyt biojäteastialla käyvän...meiltä on suora näköyhteys roskiksille ja kyllä...kyttään kun tässä istun usein.. =)
Se nyt riippuu paljon, miten siellä jätehoito on järjestetty. Meidän kunnassa ei biojätettä kerätä lainkaan erikseen, se menee polttokelpoisen jätteen mukana polttolaitokselle. Kaatopaikkajätteelle on oma pieni astia, johon menee lähinnä PVC-muovit, posliini, kissanhiekka, rikkonaiset hehkulamput jne.
 
bee
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Alkuperäinen kirjoittaja asdf:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Ilmoita roskayhtiöön, niiden ei käsittääkseni tarvitse viedä roskia jos ei ole lajiteltu asianmukaisesti.
Taloyhtiö siitä varmaan ilahtuu...

Ja sinänsähän sekajätteeseen saa laittaa kaiken. Eli ei se väärin ole lajiteltu :/
Ei saa.Sekajätteisiin laitetaan ne mitkä ei käy muihin jätteisiin
Sekajäte on sekajätettä, sinne saa laittaa kaiken muun paitsi ongelmajätteet.

Tyhmäähän tuo on kun jättää lajittelematta vaikka siihen olisi helppo tilaisuus, muttei siihen oikein voi muuten puuttua kuin keskustelemalla ja opastamalla.
 
Huomio!
Alkuperäinen kirjoittaja niih:
Ei voi mutta inhottavaa toi on.

Meidän taloyhtiössä löytyy jopa biojätteestä muovipusseja =(
Ei paljon huvita itse lajitella kun ne sitten kaatopaikalle menee kuitenkin kun siellä on asiatonta sisältöä...
Mitäs jos ne pussit on biohajoavia. Niitä myydään rullassa ja on paha mennä sanomaan kumpia ne on jos ei etikettiä näe. Nykyisin jo monet ruokakaupanpussit, koirien kakkapussit ja jopa Tiimarin pussit ovat hajoavia!!!
Joten jatkahan sinäkin lajittelua:)
 
kierrättäjä
Inhoan kanssa sitä kun toiset tunkee mitä sattuu tuonne roskikseen!
Siellä on ihan hyvää vaatetta, olen löytänyt hyvät kengätkin sieltä.
Ja täällä päin on useita kirppiksiäkin minne vois viedä.
Ja ne tulee hakemaan jos on isompi määrä tavaraa.
Ja metallin keräys on ollut jo vuosia käytössä, miksei ihmiset vie sinne
metallia?
Se voidaan uudelleenkäyttää.
 
jossu
taloyhtiössä on tietyt säännöt ja kyllä niitä tulee kaikilla ko. taloyhtiöön kuuluvilla noudattaa. meidän taloyhtiössä yksi säännöistä on, että jätteet lajitellaan sen mukaan,mitä roskakatoksessa löytyy astioita. ja tätä sääntöä meidän taloyhtiössä pitää noudattaa.
 
Viivi
Vähän toiselta kantilta;

Asuin vuokralla yksin muutama vuosi sitten. Vuokranantaja ei ollut järjestänyt mahdollisuutta lajitteluun, ja minä sitten yleensä vein roskani roskapussissa, en lajitellut esim. biojätteitä erikseen, mutta en tosin vienyt ikinä mitään pahveja tmv roskikseen.
Eräänä päivänä tulin töistä kotiin ja vastassa roskakatoksella oli kaksi naapuriani jotka ystävällisesti hymyilleen ojensivat roskapussini minulle ja sanoivat että voisitko lajitella, metallipurkit erikseen, maitotölkit erikseen jne... en ollut uskoa silmiäni, ne olivat oikeasti kaivaneet roskapussini roskiksesta ja kaivaneet sieltä laskun, jossa oli mun nimeni!! EN saanut edes sanottua niille mitään, vaan sitten kiltisti purin roskapussin siinä katoksella.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Viivi:
Vähän toiselta kantilta;

Vuokranantaja ei ollut järjestänyt mahdollisuutta lajitteluun, ja minä sitten yleensä vein roskani roskapussissa, en lajitellut esim. biojätteitä erikseen, mutta en tosin vienyt ikinä mitään pahveja tmv roskikseen.
Miten niin ei järjestänyt mahdollisuutta? Jos siellä roskakatoksessa on eri astiat eri jätteille, niin silloin se on järjestetty.
Se, ettei itse saa päätettyä vuokraamassaan asunnossa miten tekee tuon lajittelun ja missä niitä mahdollisesti sisällä säilyttää ennen roskakatokseen vientiä on ihan omaa tyhmyyttä!
 
Meidän taloyhtiössä oli roskis yhdessä vaiheessa ihan "sekaisin". Porukka vei sinne monitoreja, telkkuja, sohvia, astioita, emolevyjä, dvd-soittimia jne. Asiaan alkoi tulla järjestystä kun ilmoitettiin että taloyhtiöä aletaan laskuttamaan sen mukaan mitä roskiin viedään. Kuitenkin vieläkin jotkut törpöt tunkee sinne kamaa jotka ei kuulu roskiin :snotty: Nyt niitä ei vaan jätetä esille vaan tungetaan roskalaatikoihin :headwall:
 
pihi
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Viivi:
Vähän toiselta kantilta;

Vuokranantaja ei ollut järjestänyt mahdollisuutta lajitteluun, ja minä sitten yleensä vein roskani roskapussissa, en lajitellut esim. biojätteitä erikseen, mutta en tosin vienyt ikinä mitään pahveja tmv roskikseen.
Miten niin ei järjestänyt mahdollisuutta? Jos siellä roskakatoksessa on eri astiat eri jätteille, niin silloin se on järjestetty.
Se, ettei itse saa päätettyä vuokraamassaan asunnossa miten tekee tuon lajittelun ja missä niitä mahdollisesti sisällä säilyttää ennen roskakatokseen vientiä on ihan omaa tyhmyyttä!
aivan!!!
 
Mikir
Alkuperäinen kirjoittaja Coffee Break:
Meidän taloyhtiössä oli roskis yhdessä vaiheessa ihan "sekaisin". Porukka vei sinne monitoreja, telkkuja, sohvia, astioita, emolevyjä, dvd-soittimia jne. Asiaan alkoi tulla järjestystä kun ilmoitettiin että taloyhtiöä aletaan laskuttamaan sen mukaan mitä roskiin viedään. Kuitenkin vieläkin jotkut törpöt tunkee sinne kamaa jotka ei kuulu roskiin :snotty: Nyt niitä ei vaan jätetä esille vaan tungetaan roskalaatikoihin :headwall:
Millä tavalla pystytte seuraamaan ja laskuttamaan sitä joka ei lajittele oikein ?

 
vierailija
Kun yksi asukas laittaa esim kaikki isotkin pahvilaatikot sekäjäteroskikseen. Eikä edes vaivaudu taittelemaan niitä.

Joka päivä kun vien roskapussin, pistää vihaksi. Kun näen siellä sinne kuulumatonta jätettä. Lasia, metallia, maitopurkkeja, pahvilaatikoita... Ja aina siitä samasta taloudesta. Muut tässä taloyhtiössä vievät kaikki kierrätettävissä olevat jätteet lähimmille jäteasemille.

Joskus on sinne survottu niin isoja pahvilaatikoita, että edes kansi ei ole mennyt kiinni. Silloin olen ottanut ne pahvit oman autoni takakonttiin, ja vienyt kauppareissulla jäteasemalle. (Johon on n.500m matka ja johon nämä älykääpiötkin olisivat voineet viedä pahvinsa kahdella autollaan)
Todella ikävää. Usein näkee tätä omassakin taloyhtiössä, johon on laajan remontoinnin seurauksena pistetty syviä molokeja. Nyt on tulossa kevät/kesällä joku autokannen takuukorjaus. Samalla ilmoitus, että ei saisi viedä mielellään roskia tietyllä ajanjaksolla! Varmana vien. Siis sitä mukaa mitä täyttyvät, taloyhtiön tulee järjestää asianmukainen järjestely sille, että asukkaat saavat jätteensä vietyä pois ja vielä lain mukaan järjestää lajittelumahdollisuus. Vaikka kotona on jo ties mitä pussia ja astiaa eri jätteiden keräykselle, on se sen arvoista, sillä haluan ajatella ympäristöä. Sitten veisi sekajätettä vaikka kuinka usein, jos laittaisi samaan pussiin kaiken.

En ymmärrä, miksei muut asukkaat voi miettiä toisia ja olla vesittämättä toisten vaivaa oman laiskuuden vuoksi. Ei ole iso asia tunkea oikeasta roskaluukusta jätteet alas. Ne mitkä voi ja tietää kuuluvan tiettyyn jäteastiaan.

Esimerkiksi, jos metallijätteeseen ei laita metallia, vaan sekajätteeseen se sulaa jätteenkäsittelylaitoksella pelleille ja aiheuttaa kamalan sotkun laitoksella. Samalla laitoksella saatetaan polttaa kuolleiden eläimien ruhoja, hyi. Eli kaikkea ei halua tietää, mutta kuluttajat voivat tehdä sen mitä voivat ja kierrättää ne, joihin on mahdollisuus. Luulisi motiivina olevan edes hiukan puhtaampi tulevaisuus seuraaville sukupolville.
 

Yhteistyössä