Ahdistaako yksinhuoltajuus?

  • Viestiketjun aloittaja Vivian-81
  • Ensimmäinen viesti
Vivian-81
Se on ainakin tämän paikkakunnan riesa ettei voi eikä saa nauttia ja olla äiti omalla tavallaan vaan siinä on soskusta neuvolaan kaikki änkeämässä elämäämme. :( Vaikka olen aina katsonut lapsen parasta ja lapsi on kehittynyt tosi hienosti ja aivan "oikeilla"ajankohdilla niin silti ne ahdistelee.Alkaa mennä voimat ja hermot niihin kun nyt asumme avoliitossa mieheni kanssa (ei lapsen isän siis) niin tulot ja menot ovat kyllä yhteiset eikä yh-korotuksista tietoakaan mutta muissa asioissa he edelleen käyttäytyvät kuin olisin yksinhuoltaja.En tiedä kuinka muualla yh:ta kohdellaan mutta täällä ainakin niin kuin ei osaisi eikä pystyisi mihinkään ilman sitä toista osapuolta!Yksinhuoltajat ovat sankareita siinä missä muutkin äidit ja en ymmärrä miksi esim.sosku puuttuu asioihin säännöllisesti vaikka ei ole muuta aihetta kuin se että pakon edessä on toimeentulotukea haettava kun ei muutakaan rahaa saa.
 
Saan myös sossusta toimeentuloa tukea ! Mua ja lastani ei ainakaan millään tavalla kytätä! Ja neuvola on aivan ihana paikka, kertaakaan ei ole kyselty?ihmetelty?tai sanottu mitään pahaa sanaa siitä että olen yh ja lapselleni ei ole tiedossa isää. (en siis tiedä kuka hän on).
 
ex-yh
Vivian: ihan uteliaisuuttani kyselen, että miten kerrot lapselle tämän isästä kun hän alkaa kyselemään? Vai onko jo kysellyt? Entäs kun lapsi haluaisi tavata tai tutustua tms. isäänsä, isompana. Miten toimit? Saatko koskaan mistään selville, kuka on lapsen isä? Tiedät kait edes nimen, sillä perusteella aikanaan lapsi voisi jäljittää isänsä ?
 
anne-68
Tiedän kyllä ton jutun tääl turussa myös:eek:let liitossa kun pitäisi jotain tukea hakea,ja yh silloin kun se kuhunkin suuntaan on sopivinta.Niin se vaan on.Ja hei,yh:t eivät ole yhtä suuria sankareita kuin muut äidit:yh:t ovat SUUREMPIA sankareita kuin muut!Tosta edellisestä kysymyksestä lapsesi isästä ym asiaan liittyvästä;minä en sinuna katsoisi aiheelliseksi vastailla noin henkilökohtaisiin kysymyksiin.Eihän koko kysymyksesi edes läheltä liipannut ko asiaa!"Tiedätkö lapsesi isästä edes nimeä?"Voi jumankekka,tarkoittaako se jonkun mielestä sitä et jos asuu eri miehen kanssa kuin joka on biologinen isä,että sitä on sit juostu housut nilkoissa ympäri kaupunkia ja paukahdettu paksuksi jollekin ohikulkijalle suunnilleen???Taas siellä joku tekopyhä,kaavan mukaan elelijä laukoo fiksuja kysymyksiä...Älä moisista välitä,tääl on yllättävän paljon juuri ton kaltaista porukkaa,hakevat jotain "sensaatiota"elämäänsä kun ei sitä omasta,tylsästä arjesta löydy.Jaksamista sulle!
 
Vivian-81
Kiitos kannustuksesta Anne -68!Näköjään aika ahdasmielisiä ihmisiä täällä..Oma syynihän se tietenkin on,että olen yksinhuoltaja...kuinkas muutenkaan :'( No, minkäs sille voi, en kuitenkaan katso olevani tilivelvollinen tuntemattomille siitä millainen tausta tässä mahdollisesti on.Antaa vaan jokaisen pienen ihmisen mietiskellä sitä omassa päässään.Sen vaan sanon, että lapsen isän kyllä tunnen ja seurustelin hänen kanssaan,mutta kuultuaan lapsesta yritti pakottaa aborttiin.
Onneksi nyt elän onnellisessa avoliitossa maailman kilteimmän,huolehtivimman miehen kanssa.Hän on ottanut lapseni todella hyvin huomioon ja he tulevat tosi kivasti toimeen.


ei yksinhuoltajuus aina ole jonkun syy...
 
Olin yh melkein 7 vuotta, siinä ajassa syntyi kyllä sitten kaksi nuorempaa lasta :).
Ei yksinhuoltajuus ole välttämättä kenenkään tietoinen valinta, vaan elämä heittelee välillä niin ettei itse pysy perässä.
Nyt mulla on uusperhe, miehellä on tytär joka asuu luonamme, mulla kolme poikaa joista vanhin asuu isänsä luona pääsääntöisesti. Yllätys oli sekin että miehen jonka luulin olevan vähiten kiinnostunut lapsestaan, tulikin aivan ihana isä!
:heart:
Nykyinen mieheni on myös aarre. On aivan ihanaa kuulla kun kertoo miten paljon poikiani rakastaa...
 
Delffi
Ei ahdista. Neuvolassa ei ole koskaan kohdeltu mitenkään erikoisesti, vaikka yh olenkin. Sosiaalivirastossa asioitiin lastenvalvojan luona, kun junnu syntyi ja exä tunnusti isyytensä. Eivät ole sen koommin siltä taholta perään kyselleet.
 
Toivottavasti muilla tahoilla on jo saatu suvaitsevaisuutta kehiin. Tarkoitan siis sitä, että serkkuni koulunkäynti oli yhtä ###### kun opettaja oli sitä mieltä että on liian vilkas ja ei tule muiden kanssa toimeen ja tekee aina kaikki pahat teot ja istui monen monta tuntia jälki-istunnossa siksi. Vanheimpainillassa sitten opettaja oli ottanut puheeksi tuon, että kuinka haitallista lapselle yh-vanhemmat ovat. Ihan mieletöntä. Siis serkulla oli kyllä kavereita ja ei ollut sellainen "kova" jätkä eikä muutakaan, kaikille mukava. Ongelmat poistui kun koulu vaihtui yläasteelle mentäessä. HUH! Että ottaa pattiin ihan tätini puolesta.
 
mamablues
\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.05.2005 klo 19:55 vinkki kirjoitti:
Opetelkaa tulemaan toimeen omillanne,niin kauan kun olette sossun kirjoilla ja saatte toimeentulotukea,niin kauan teitä kytätään.

Kyllähän sitä omillaan mielellään tulis toimeen, jos vaan rahaa sais jostain. Ei siellä sossussa huvikseen käy, mutta pakko on jostain rahaa saada jos meinaa hengissä pysyä. Eikä sieltä ketään "kytätä" ilman syytä ja toimeentulotuen hakeminen ei ole syy.
 
Vivian-81
Kyllä se täällä vaan on syy,siis toimeentulotuen hakeminen + yksinhuoltajuus.Ja täällä sosiaalitoimistossa on yksi (uusi) työntekijä joka on niin hemmetin virkaintoinen.Enkä ole kenenkään kuullut siitä hyvää puhuvan. Se aikaisempi jokameillä oli kun lapseni syntyi,oli tosi mukava, enkä tuntenut itseäni ahdistetuksi.Enkä ole tarkoittanutkaan että ne kyyläisivät koko ajan.eikä myöskään ole mitään ongelmia heidän kanssaan.Mutta heidän on hyvin vaikea käsittää sitä että yksinhuoltajakin voi osata tehdä kaikkea ja pärjää hyvin vaikka ei sitä miestä olisikaan.Sitä minä siis tarkoitin.Kun ne jauhavat aina että mene perhekahvilaan ja kaikenmaailman hössötyksiin...miksi ei saisi viettää tavallista elämää jos ei vieraat ihmiset ja ihmekahvilat kiinnosta.sama neuvolassa,koko ajan pitäisi mennä jonnekkin...kummallista.Varsinkin kun minulla ja lapsellani on ystäviä enemmän kuin laki sallii!!!!! :)
 
Josephine
Ei yksinhuoltajuus kaikkia ahdista. Riippuu, kuinka itse siihen suhtautuu. Ja mikä ihmeen pakko on hakea toimeentulotukea, vaikka kuinka on yh? Kyllä yksinhuoltajakin voi käydä työssä.

Kun käy työssä, ei sossun työntekijät ainakaan ahdistele, ellei sitten itse anna aihetta heidän yhteydenotolleen.

Jos on pitkään ollut kotiäitinä ja ehkä ammatti hankkimatta, niin aina voi hakeutua koulutukseen. Siihen saa kyllä tässä maassa erilaisia tukia, jollei muuta niin toimeentulotukea. Jotain järkevää tehdessäsi sinulle ei varmasti tulla tuputtamaan sossun toimesta ainakaan mitään ihmeen kahviloita...

Tsemppiä kaikille yksinhuoltajille, eikä anneta ahdistaa! :attn:
 

Yhteistyössä