Ai perkele... Enpä yhtään ihmettele...

...miksi lapset kiljuvat kun heillä on korvatulehdus. Itselle iski nyt tämä ns. lastentauti, kipu on jotain aivan järkyttävää, puolikuuro olen. Ibumax 800 auttaa max. 3h, sitten alkaa taas järkyttävä kipu ja jyske korvassa. Huh huh. :D

Vai onkohan lasten ja aikuisen korvatulehduksella eroja? Toivottavasti lapsilla ei oo näin pahat kivut. Hirveetä. :D

Mutta ei mulla muuta, kunhan vaan halusin jakaa tämän tedän kanssanne. :)

Hyvää päivän jatkoa jokaiselle! =)
 
trhrth
Mulla oli korvatulehduksia teini-iässä ihan jatkuvasti. Ja joo, kipu oli sellainen, että teki mieli repiä pää irti. Multa sitten puhkottiin korvat moneen kertaan, kiva sairastaa lastentaudit yläasteella :D
 
Muistan lapsuudesta sen kovan kivun. Mulla on yhden kerran ollut korvatulehdus ja se oli oikeasti maailman hirveimpiä kipuja. Makasin vain sängyssä ja itkin kivusta.

Ei silti peittoa kovaa hammassärkyä tai kun on hammas revitty ja se kuoppa on kipeä.
 
Viimeksi muokattu:
"Vieras"
Itse olen kärsinyt korvatulehduksista niin lapsena kuin aikuisena. Ne vanhemmat ei varmaan ole jotka toitottavat että korvatulehdus menee kyllä ohi itsestäänkin ja antavat kipulääkettäkin vain joskus ja jouluna kun ei lasta oo hyvä lääkitä. Lapsiparat.
 
[QUOTE="Vieras";28477716]Itse olen kärsinyt korvatulehduksista niin lapsena kuin aikuisena. Ne vanhemmat ei varmaan ole jotka toitottavat että korvatulehdus menee kyllä ohi itsestäänkin ja antavat kipulääkettäkin vain joskus ja jouluna kun ei lasta oo hyvä lääkitä. Lapsiparat.[/QUOTE]

Joo, samaa olen itsekin miettinyt. Meillä on kummallakin lapsella ollut korvatulehduksia aina silloin tällöin ja ne kipukohtaukset heidän osaltaan ovat olleet kanssa ihan hirveitä.
 
Mainio Manu vitsaili sitten ironisesti perustaen toteamuksensa hänen ystävänsä kokemuksiin. Ei siis tarkoittanut, että sinä itket ja parut. Ehkä on myös hyvä huomata, että kyseessä on yksi sairaanhoitaja, jolla on väärää tietoa. Ei siihen tarvita todisteita, ei ainakaan Mainolle.
 
  • Tykkää
Reactions: mörkömamma
Niin ja se kipu on hemmetillinen. Sairastin viimeisen korvatulehdukseni aikuisiässä. Kipuun ei auttanut särkylääkkeetkään. Tärykalvon puhkeaminen sitten kyllä helpotti. Kolme pitkää viheltävää ja viiltävää suhahdusta korvassa ja kipu helpotti. Lääkäri puuskahti seuraavana päivänä korvaan kurkattuaan, "Mitä sinä olet tälle korvalle mennyt tekemään!" Otan sen vihjeenä siitä, että korvakäytävässäni oli ollut kovat bileet edellisenä yönä.
 
Korva särky on maailman kamalin särky. Itse korvatulehdus kierteisen lapsuuden viettänyt ja vielä aikuisenakin ollut.
Minä olen ollut korvakierteinen myös. Silloin oli vielä tapana rutiinisti sairaanhoitajien puhkaista tärykalvo. On putkitettu korvia, on puhkottu tärykalvo arpeutuneeksi ja jäykäksi, on saatu antibiootteja peräjälkeen. Onneksi omat lapset ovat säästyneet korvatulehduksilta.

Ai niin ap. Pikaista paranemista! Toivottavasti oireet menee nopeasti ohi.
 
"vieras"
Täällä myös aikuinen jolle iskee korvatulehdus melkeimpä joka syksy ja kevät. Monet kerrat lääkäri sanonut kuinka lastentauti iskenyt,mutta lukemalla hoitotietoja toteaa että sullahan ollut enemmän näitä. Lapsena myös olin korvakierteessä jota hoidettiin ehkäisemällä ja myös puhkomalla korvia. =/ Onneksi omilla lapsilla ei ole ollut kierrettä,parit korvatulehdukset vain.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mörkömamma;28477667:
Mä mitään valittanut, kunhan vaan totesin ja pohdiskelin. Kyllä mä kestän tän parkumattakin. :)

Miksei aikuisilla muka vois olla korvatulehduksia? Weird. :O
Niinpä :D Ja tulehdushan silläkin sitten oli.. ja oli kuulemma kipee.
Itellä ei oo koskaan ollu eikä toivottavasti tuukaan.
 
  • Tykkää
Reactions: mörkömamma
Meidän muksu oli sen verran onnekas, että minä (reiluna äitinä) sairastin elämäni ekan korvatulehduksen noin 3-4kk ennen muksun ekaa, viime syksynä.
Mulla on krooninen sairaus joka aiheuttaa paljon kipuja toisinaan ja mulla on ilmeisesti korkea kipukynnys muutenkin, mutta kun särky alkoi yöllä ja kun tajusin, ettei kotikaapista löydetyt särkylääkkeet auttaneet siihen niin itku pääsi, kun laskin tunteja lääkäriin.

Muksun ei tarvinnut kuin kerran sanoa, että korviin sattuu, niin oltiin jo lääkärissä.
 
Meidän muksu oli sen verran onnekas, että minä (reiluna äitinä) sairastin elämäni ekan korvatulehduksen noin 3-4kk ennen muksun ekaa, viime syksynä.
Mulla on krooninen sairaus joka aiheuttaa paljon kipuja toisinaan ja mulla on ilmeisesti korkea kipukynnys muutenkin, mutta kun särky alkoi yöllä ja kun tajusin, ettei kotikaapista löydetyt särkylääkkeet auttaneet siihen niin itku pääsi, kun laskin tunteja lääkäriin.

Muksun ei tarvinnut kuin kerran sanoa, että korviin sattuu, niin oltiin jo lääkärissä.
Kieroa laittaa tykkäystä tähän, mutta tuo viimeinen lause varmisti tykkäyksen. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja mörkömamma;28477732:
Ja kuka se väitti ettei aikuisella voi olla korvatulehduksia? Tässä nyt on muutaman ihminen todisteena, että kyllä voi olla. :)
Voi olla joo. Mullakin ollu aikusena pari kertaa ja kakarana muutaman kerran. Mulle ei oo sanoneet ettei vois olla, kuulemma vaan harvemmin.
 
Siskoni eilen kertoi että tk:n puhelinyhteydessä hänen käskettiin 3 vrk:n ajan syödä 600mg buranaa, koska aikuisen korvatuehdus kuulemma menee yleensä sillä ohi.
Näin se menee että koska osa paranee itellään niin heti ei tarvi lähteä lekuriin vaan katella kotona ja hoitaa tulehuskipulääkkein. Mulla ei oo menny koskaan itellään ohi eikä lapsellakaan. AIna on päädytty lääkäriin loppuviimeksi.
 
miula oli lapsena vain yksi korvatulehdus, mutta se on kyklä jäänyt mieleen.. ! painoin pehmohyljettä korvaa vasten ja isä kyseli ovelta että auttaako... keskellä yötä sitten taksilla päivystykseen.
aikuisena ei ole ollut, mutta korvasärky on silti tuttua: miulla on ns " ahtaat korvakäytävät", jatkuvasti pitäisi juosta terveyskeskuksessa huuhtelussa & lisäksi hampaat vaikuttavat myös korviin eli miula on korvasärkyä, joka lähtee hampaista! :headwall:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: mörkömamma
"vieras"
Näin se menee että koska osa paranee itellään niin heti ei tarvi lähteä lekuriin vaan katella kotona ja hoitaa tulehuskipulääkkein. Mulla ei oo menny koskaan itellään ohi eikä lapsellakaan. AIna on päädytty lääkäriin loppuviimeksi.
Eipäs... juuri lasten korvalääkäriltä tulleena. Korvatulehdukset tarkistetaan AINA lääkärillä, ja mieluiten korvalääkärillä jolla on kunnon laitteet/valo millä se näkee sinne korvaan. Perus tk lääkärin voi olla tosi vaikea nähdä onko korvassa tulehdus. Päätöksen hoidosta tekee aina lääkäri diagnoosin perusteella, ei äiti mututuntumalla himassa. Kaikki tulehdukset tosiaan ei tarvitse antibioottia, mutta sitä ei voi tietää muuta kuin katsomalla sinne korvaan sisälle saakka...
 
  • Tykkää
Reactions: mörkömamma

Yhteistyössä