aikaiset aamut

Meillä reilu 5 kk ikäinen poika on lähes koko ikänsä heräillyt 5-6 aikaan. Herääminen on joka aamu samoihin aikoihin riippumatta siitä onko mennyt nukkumaan illalla kello kahdeksan tai kymmenen. Pienempänä oli helppo nukuttaa uudelleen ottamalla viereen, mutta nyt isompana ei oikein mikään auta. Pari viikkoa noustiin 6 aikaan ylös pojan kanssa mutta oli aina väsynyt ja meni sitten ennen kahdeksaa 2-3 tunnin päiväunille. Ja itse olin niin väsynyt etten meinannut jaksaa pojan kanssa seurustella.

Nyt ollaan annettu pojan pyöriä ja jutella aamuyöllä pinnasängyssään, viihtyy yllättävän hyvin vaikka on ihan pimeää. Välillä laitan tuttia suuhun ja välillä vedän peittoa päälle, syötän myös kerran. Noin tunnin valvomisen jälkeen nukahtaa sitten itsekseen uudelleen ja unta riittää 1-3 tuntia.

Onko muilla aikaista heräämistä ja miten olette toimineet? Onko toiveissa että tuo tunnin valvominen jollain aikavälillä lyhentyisi ja unet kestäisivät pitempään... Välillä tuntuu että olen epäreilu kun en laita valoja ja seurustele vaikka toinen onkin hereillä. :|
 
Voi kun kuulostaa niin tutulle... meitin 3.5v poika oli ja on edelleen aamuvirkku. Vauvana heräs 4-5 aikaan joka aamu ja sit nukuttiin ekat unet muutamien tuntien päästä. Itsekin sai sillon huilittua. Nyt heräilee vaihdellen 6-7 aikaa. Mikään valvottaminen ei auttanut, pojan rytmi vaan on semmonen. Nyt kun on uusi vauva, on alkanut pikku hiljaa heräileen myös 6-7 aikaan. Tänään heräs molemmat kuudelta. Nyt vaan ei pääse niitä aamutirsoja itse nukkumaan ja illalla olenkin 21 jo sängyssä. Ehkä teini-ikä tuo muutoksen???
 
unirytmi muuttuu varmasti vielä monta kertaa....uskoisin.
Tämä ei kyllä tuo toivoa sinulle,mutta meillä esikoinen heräsi 1-5vuotiaana aina kello 4-5.30 välillä.Rassasi tosi pahasti äitiä kun ei ollut oikein mitään järkevää tekemistä siihen aikaan....puisto tyhjä jne. Usein tultiinkin pihalta syömään kun muut lapset heräilivät.
Tuohon ei oikeasti auttanut yhtään mikään....ei iltavalvottaminen,pienet päikkärit..täysin pimennetty huone jne.
Meillä suvussa paljon vähäunisia naisia...ja nimenomaan aamuvirkkuja.
Itse en näihin ole aiemmin kuulunut,mutta esikoinen tosiaan muutti rytmiäni...itse herään edelleen todella aikaisin vaikka lapset nukkuisivat.
Esikoinen nyt jo teini-iässä ja unet kyllä maistuvat vaikka puolille päivin ;)
 
meillä poika 9,5kk ja harrastaa tuota aamu viiden-kuuden heräilyä.mönkii sängyssään,tuhtaa ainakin tunnin kunnes alkaa nukkua uudelleen,kun huomaa etten nouse.nälkä pojulla ei ole,muuten ei nukahtaisi uudelleen.
 
Ehkä se siitä muuttuu. Meidän poika kanssa heräs aina viimeistään kuudelta, useimmiten 5.30 aikaan. Nyt poika on 6kk, ja on nukkunut pari viikkoa vähän pitempään, useimmiten herää klo 6.30, mutta pari kertaa on nukkunut jopa 7.40 asti. Mua ei kyllä haittaa aikainen herätys, itsekin olen aamuvirkku, ja kun vielä mieskin herää kuudelta töihin, niin ei siinä muutenkaan enää nukuttua saisi. Toivotaan, että teillä samaan tapaan pitenee aamu-unet =)
 
...aikaiset aamut myös meitin huushollissa - nyt 6,5 kk ikäinen prinsessamme on heräillyt jo pitkään illan nukahtamisajankohdasta riippumatta 4-6 välillä. Olen käyttänyt tilanteen hyödykseni lukemalla päivän lehden ja syömällä aamupalan tytön istuskellessa vieressä sitterissä ja mussutellessa pukluliinaansa. Noin 1-1,5 tunnin päästä neiti on valmis taas jatkamaan uniaan... Kunhan päästään kevääseen, niin aikaiset aamut ovat varmaan ihan mukavia - pääsee nauttimaan neitin kanssa auringonnousuista B)
 

Yhteistyössä