Aikasta arkisesti ihmiset olivat pukeutuneet koulun kevätjuhlaan..

Mua yllätti, miten nykyaikana ei kunnioiteta juhlaa edes pukeutumalla juhlavaatteisiin, vaan juhliin tullaaan farkuissa ja arkisissa paidoissa. Tuntui vähän tyhmältä olla mekko päällä ja korkkarit jalassa, kun vieressä oli arkiseen paitapuseroon sonnustautunut äiti. Kait mä sitten ylipukeuduin, mutta niin olen tottunut kevätjuhlaan pukeutumaan ja mielestäni ennen muutkin tekivät niin.

Kuinkas teidän pukeutuminen ja mitä huomioita yleisesti juhlavaateuksesta olette tehneet, kellä jo koulun/eskarin juhlat olleet?
 
Minäkin lapsen päiväkodin juhlaan meikkasin ja laitoin nätin hameen, vähän koruja ja topin. Lapsille myös parhaat vaatteet ja tukat oli molemmilla siististi suittuna.

Mitä onkaan muutamilla muilla vanhemmilla päällä, feikkicrocsit ja tuulipuvun takit, sportticaprit, you name it. Minusta oli aika omituista, ettei lapsen juhlaa varten viitsitä vaivautua.
 
en pukeudu kuin juhlaan mutta siistit ja eri vaatteet kuin töissä. Meillä on koulun juhlat vasta lauantaina joten paita + hame varmaan :)

Mua pisti silmään reilu vuosi sitten kun koululla oli itsenäisyyspäivä juhlat ja kotiin tuli kutsu jossa toivottiin juhlaan sopivaa pukeutumista, siellä oli sitten äitejä farkuissa ja neuleissa isiä työhousuissa ja kumisaappaissa jne.. No kullakin on oma tapansa vaatettaa juhliin :whistle:
 
mjaa
ei se aina ole arvostuskysymys, vaan myös kustannuskysymys. Jos ei ole rahaa ostaa uusia vaatteita, ei ole rahaa ostaa juhlaviakaan vaatteita. Tämä on oikeasti vaikea ymmärtää niille, jotka sanoo, että "tiukkaa on meilläkin eikä yhtään ole ylimääräistä mutta aina sitä sen verran että ....." Jos oikeasti pitää laskea suupalatkin, niin silloin ei osteta mitään, vaikka haluaisikin..
 
jospa kyseisellä henkilöllä ei oo vara hienoihin vaatteisiin, ole sinä semmosissa kun haluat äläkä välitä muista juhlahan se on, minäkin pukeuduin parhaimpiini, toiset saa töllistellä senkun haluavat
 
Mä en omista mitään erikoisia juhlatamineita, joilla kevätjuhliin voisin mennä. Siis juhlavaatteita on, mut ne on semmosia "liian hienoja" mun makuuni, niillä käydään sit jossain häissä ym... Mutta mustat suorat housut ja siisti peruspusero mulla oli juhlissa päällä, enkä siellä mitenkään erottunut edukseni tai vähemmän eduks... Oli siellä joillain päällä jopa verkkarit.

Mun mielestä pukeutumista tärkeämpää on kuitenkin se läsnäolo lapsen juhlassa. Ei mulla ole varaa eikä inspiraatio ostaa kevätjuhlia varten uusia vaatteita itselleni. Sen sijaan lapsille kyllä ostin juhlavammat vaatteet, hehän siellä pääosassa ovatkin, ei siellä hämärässä juhlasalissa edes näe kunnolla vanhempien vaatteita. Ja itse ainakin keskityn ohjelmanumeroihin, en toisten asujen kyttäämiseen...
 
Meillä koko perhe pukeutuu juhlavasti juhlaan, kun juhlaan! =)

Ne "tavallisesti pukeutuvat" siinä vieressä nolona saa olla tai vaivaantuneena.

Arki vaatteissa saa kulkea suurimmaksi osaksi niin sitten juhliin pukeudutaan juhlavasti (ja kunnioitetaan juhlan sankareita). :D
 
vieras
Kirppikseltä saa tosi halvalla ihan hyviä vaatteita.
Itse en kans tykkää siitä että juhliin ei pukeuduta! Omalle lapselle ostin kauluspaidan ja siistit housut yht 5e alennusmyynnistä´, niillä mennään koulun juhliin ja itse pukeudun hameeseen ja vähän parempaan paitaan.
 
vv
Alkuperäinen kirjoittaja catlady:
Meillä koko perhe pukeutuu juhlavasti juhlaan, kun juhlaan! =)

Ne "tavallisesti pukeutuvat" siinä vieressä nolona saa olla tai vaivaantuneena.

Arki vaatteissa saa kulkea suurimmaksi osaksi niin sitten juhliin pukeudutaan juhlavasti (ja kunnioitetaan juhlan sankareita). :D
no jaa,,en mä ainakaan nolona ois vaikka arkikuteissa menisinkin..
 
Alkuperäinen kirjoittaja mjaa:
ei se aina ole arvostuskysymys, vaan myös kustannuskysymys. Jos ei ole rahaa ostaa uusia vaatteita, ei ole rahaa ostaa juhlaviakaan vaatteita. Tämä on oikeasti vaikea ymmärtää niille, jotka sanoo, että "tiukkaa on meilläkin eikä yhtään ole ylimääräistä mutta aina sitä sen verran että ....." Jos oikeasti pitää laskea suupalatkin, niin silloin ei osteta mitään, vaikka haluaisikin..
Mutta kait nyt joskus on ollut juhlavaatteita, joita voi koulun juhlassakin käyttää?
 
Huomenna illalla eskariluokkani kevätjuhla ja ajattelin laittaa valkoiset housut (ei farkut)

Tämän paidan


ja nämä kengät


Mekon olisin halunnut mutta en löytänyt mieleistä.

Eiköhän nämä kuitenkin kevään ja kesän ainoat juhlat vältä.

Sitten tietysti korut, meikki ja hiukset antavat viimeisen silauksen

:)

Kommentteja saa antaa :snotty:
 
smart
Monesti näihin juhliin mennään suoraan töistä. Sekin rajoittaa hiukan asuvalintaa.

Minusta myös ylipukeutuminen on noloa. Eivät ne mitkään häät tai hautajaiset ole.

Tyylikkäintä on pukeutua niin, ettei vaikuta vajarilta eikä överiltä. Sopivasti arkisen juhlavaa, tilaisuuden luonteen huomioiden.
 
vieras
No mulla oli farkut ja musta vähän parempi paita. Tiedän, etten osaa pukeutua. En vaan löydä juhlavaatteita, joissa tuntisin itseni itseksi, niin en sellaisiin kyllä laita rahaakaan. Enkä voinut juhlaan edes meikata, että oli varmaan aika näky..
 
vieras
Mun mielestä ne tarhan tai koulun juhlat ei ole niin suuria juhlia, että pitäisi sonnustautua parhaimpiin tamineisiin. Täällä päin valtaosa vanhemmista tulee astetta siistimmissä arkivaatteissa, osa miehistä esim. farkut+kauluspaita tai bleiseri, naisilla suorat housut, toppi, koruja tai joillakin siistimpi hame+toppi jne. Ei kukaan ole ykkösissä tai puku päällä, joten niissä vaatteissa tuntisimme itsemme ylipukeutuneiksi. Lapsilla on vaatteita laidasta laitaan, pojista osa vetää farkut-siisti t-paita-linjalla, osalla kauluspaidat, useimmilla tytöillä on vähän juhlavammat vaatteet.
Suurempiin juhliin me ja lapset pukeudumme toki juhlavammin, esim. häät, merkkipäivät, ristiäiset ym. Minusta on tärkeää taitaa tilannepukeutuminenkin, toki jokainen saa ylipukeutua vaikka frakkiin ja pitkään iltapukuun päiväkodin pikkujuhliin, mutta ei pidä odottaa sitä toisilta :D.
Niin, ja kyse voi tosiaan olla myös taloudellisesta tilanteesta joidenkin kohdalla, siistit arkivaatteet päällä voi ihan hyvin osallistua, jos rahaa ei aina ole sijoittaa harvoin tarvittaviin vaatteisiin ja kenkiin.
 
No, juhla ja juhla. Tulin tuossa pari tuntia sitten esikoisen kevätjuhlista ja kyllä täytyy sanoa, etteivät ne kovin juhlavat juhlat olleet...puoli tuntia kestivät ja that's it. Olihan se ihanan liikkistä katsella pieniä esiintyjiä jotka olivat koonneet soman kotikutoisen esityksen muutamine lauluineen yms. Mut ei se koulun jumppasali nyt niin mahdottoman juhlavia puitteita luonut tilaisuuteen, jossa jengi ravas ja räpsi kuvia jatkuvalla syötöllä...ei siinä tuntuneet feikkicrocsit ja tuulitakit enää missään... :whistle: :whistle: :whistle: :whistle:
 
mjaa
Alkuperäinen kirjoittaja Herqules:
Alkuperäinen kirjoittaja mjaa:
ei se aina ole arvostuskysymys, vaan myös kustannuskysymys. Jos ei ole rahaa ostaa uusia vaatteita, ei ole rahaa ostaa juhlaviakaan vaatteita. Tämä on oikeasti vaikea ymmärtää niille, jotka sanoo, että "tiukkaa on meilläkin eikä yhtään ole ylimääräistä mutta aina sitä sen verran että ....." Jos oikeasti pitää laskea suupalatkin, niin silloin ei osteta mitään, vaikka haluaisikin..
Mutta kait nyt joskus on ollut juhlavaatteita, joita voi koulun juhlassakin käyttää?
No, ehkä ne ovat
- ikivanhoja, niin pois muodista että herättäisi sitten taas tälläkin palstassa aloitusketjun: "miten jotkut ilkeää.. " "näin tänään jotain ihan kamalaa..."
- liian pieniä, liian isoja, siis väärän kokoisia.

Jos on pitkään ollut kotiäitinä tai työttämänä, tai opiskellut, ja ollut pitkään pienillä tuloilla, joten ei ole voinut päivittää vaatekaappiaan. Ja sitten on lihottu tai laihduttu.

 
sara
Alkuperäinen kirjoittaja pieni sydän:
Huomenna illalla eskariluokkani kevätjuhla ja ajattelin laittaa valkoiset housut (ei farkut)






Mekon olisin halunnut mutta en löytänyt mieleistä.

Eiköhän nämä kuitenkin kevään ja kesän ainoat juhlat vältä.

Sitten tietysti korut, meikki ja hiukset antavat viimeisen silauksen

:)

Kommentteja saa antaa :snotty:
IHANA, tuo sun paita :) Missä tuollaisia paitoja myydään?

 
Alkuperäinen kirjoittaja sara:
Alkuperäinen kirjoittaja pieni sydän:
Huomenna illalla eskariluokkani kevätjuhla ja ajattelin laittaa valkoiset housut (ei farkut)






Mekon olisin halunnut mutta en löytänyt mieleistä.

Eiköhän nämä kuitenkin kevään ja kesän ainoat juhlat vältä.

Sitten tietysti korut, meikki ja hiukset antavat viimeisen silauksen

:)

Kommentteja saa antaa :snotty:
IHANA, tuo sun paita :) Missä tuollaisia paitoja myydään?
HM:stä ostin =)
 
sara
Alkuperäinen kirjoittaja pieni sydän:
Alkuperäinen kirjoittaja sara:
Alkuperäinen kirjoittaja pieni sydän:
Huomenna illalla eskariluokkani kevätjuhla ja ajattelin laittaa valkoiset housut (ei farkut)






Mekon olisin halunnut mutta en löytänyt mieleistä.

Eiköhän nämä kuitenkin kevään ja kesän ainoat juhlat vältä.

Sitten tietysti korut, meikki ja hiukset antavat viimeisen silauksen

:)

Kommentteja saa antaa :snotty:
IHANA, tuo sun paita :) Missä tuollaisia paitoja myydään?
HM:stä ostin =)
Tosi kaunis paita .. <3 mutta missähän minun silmät ovat mahtaneet olla, kun en itse ole tuollaista bongannut Henkasta ja Maukasta..:) Ilmeisesti on tämän kesän mallistoa..
 
Alkuperäinen kirjoittaja sara:
Alkuperäinen kirjoittaja pieni sydän:
Alkuperäinen kirjoittaja sara:
Alkuperäinen kirjoittaja pieni sydän:
Huomenna illalla eskariluokkani kevätjuhla ja ajattelin laittaa valkoiset housut (ei farkut)






Mekon olisin halunnut mutta en löytänyt mieleistä.

Eiköhän nämä kuitenkin kevään ja kesän ainoat juhlat vältä.

Sitten tietysti korut, meikki ja hiukset antavat viimeisen silauksen

:)

Kommentteja saa antaa :snotty:
IHANA, tuo sun paita :) Missä tuollaisia paitoja myydään?
HM:stä ostin =)
Tosi kaunis paita .. <3 mutta missähän minun silmät ovat mahtaneet olla, kun en itse ole tuollaista bongannut Henkasta ja Maukasta..:) Ilmeisesti on tämän kesän mallistoa..
Kiitos kehuista. Itsekin tykkään tuosta. Monta kertaa olen tuota siellä ihaillut mutta en ole ostanut. Nyt sitten oli hyvö syy tuo paita ostaa :D
 
Emmä aio missään parhaissa juhlatamineissa kyllä kevätjuhliin lähteä, koska ne on pe- aamuna ja meen sieltä suoraan töihin ja töiden jälkeen fudiskentän laitaan.
Mulla pitäs olla juhlavaateet, töissä on sit työvaatteet ja mukana vielä farkut yms. koska en viitsi kentälle painella juhlakuteissa.
Jotta valmiiksi anteeksi vieruskaverille kun oon farkuissa ( siistit ja puhtaat ) ja tunikassa tai jakussa.
Hyvä että edes pääsen koko bileisiin kun aamulla järkkäävät. Miehellä ei oo mitään mahista osallistua.
Mutta kyllä tolla ajalla ainakin karsitaan vierasmäärää...
 

Yhteistyössä