aikuisopiskelijat, lähihoitajaopisk. tai muut!!!

  • Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti
mie
Lähden kouluun elokuussa lähihoitajaksi opiskelemaan ja olen aikaisemmin suorittanut kokin ammattitutkinnon, kolme vuotisen jossa tietysti olivat nämä perusopinnot, mitä kuuluu joka ammattitutkintoon, matematiikat, ruotsit jne... Valmistuin -98, niin siis kysymykseni kuuluu, että hyväksiluetaanko nämä? Onko niillä jokin vanhenemisaika, vai miten se menee?
 
Voi olla että luetaan hyväksi, mutta voi olla että ei. Lääkelaskut joudut ainakin suorittamaan. Onko sulla ylioppilastutkintoa pohjalla? Sillä saa hyvitystä ns. yleissivistävistä aineista (sai joskus kun minä opiskelin -90 luvun puolella). Vanhenemisesta en tiedä, mutta kun koulu alkaa niin kaikkeahan voi aina yrittää anoa hyväksiluettavaksi eri asia on mitä antavat sitten.
 
ap
entä onko tietoa kun olen muutenkin käynyt sen lähihoitajan kasvun tukeminen ja ohjaus osion ja ne kokin opinnot, niin olenko kokoajan koulun alusta asti opintotuen varassa? Eli joudun ottamaan lainat ja kaikki, vaikka lähes vuosi kaikkineen on jo käyty?
 
ap
ei ole ylioppilaspohjaa, mutta huomasin että kokin tutkinnossa noita yleissivistäviä osia oli tuplasti enemmän opintoviikkoja verrattuna lähihoitajaan... Selviäähän se sitten kun koulu alkaa, mutta mielenkiinnosta kyselen, jos joku jo tietäisi...
 
Jos olet nyt vakituisessa työssä voit anoa opintovapaata ja jos sinulla täyttyy aikuiskoulutustukeen oikeuttavat ehdot voit anoa koulutusrahastolta tukea joka on suurempi kuin opintotuki, mutta tulee vaan ns. tienatuilta sekä ennakkoon lasketuilta työvuosilta. Opintukea saat sitten jos et muualta saa tuloa ja kyllä se opintolainakin tarvitsee hakea, mutta eihän sitä tarvitse nostaa jos ei tarvitse.
 
ap
en saa koulutustukea, olen liiton päivärahalla. ja pakko sitä on hakea, koska olen yh ja silloin toimeentulotuenvarassa, mutta sitä vaan ajattelin, että onko sitä koulun kirjoissa vapautetuilla osioillakin ja siis kituuttaa niillä pienillä tuloilla silloinkin, kun liiton raha olisi 800 euroa isompi... Ottaa kyllä päähän rankasti, jos se niin menee, kärsin sitten siitä vaikka olen ne joskus jo suorittanutkin.
 
Se mitä olet aikaisemmin suorittanut lähihoitajatutkinnosta riippuu myös siitä milloin olet ne suorittanut, niissä on jonkinlainen vanhenemisaika ja se ei ole montakaan vuotta. Tuohon tulopuoleen saat vastauksen KELA:sta varmaan kun kysyt sieltä.
 
lähihoitaja
No matikassa on lääkelaskut ja kielissä alansanastot ym että kyllä sun pitää ne ihan opiskella-Vapaasti valittavissa aineissa,mitä pitää olla jokunen opintoviikko suoritettu-niin sieltä saat vapaaks noilla aikasemmilla opinnoilla
 
ite olen käynyt kolmevuotisen kokkikoulun ja heti perään lähihoitajan JA EI LUETA EDUKSI, muuta kuin perusliikunta, (erikoisryhmien liikunnat pitikäydä ) ja äikkä.

Kielet on aina oman alan kieltä, matikka erilaista.
Vaikka olin tehnyt dieteistä lopputyöni kokki koulussa, en saanut ravitsemus opista vapautusta, jouduin jopa kokkamaan, mutta saatpahan hyvät numerot

nyt luen aikuispuolella sairaanhoitajaksi ja lähihoitajan opintoja ei saa anteeksi. ja kaduttaa äikän vapautus lähihoitajakoulusta, koska sitä todella tarvii.

Mutta kyllä sinä pärjäät ja valmistust loistavaksi lähihoitajaksi :hug:
 

Yhteistyössä