"Aina" raskaana, vaikutukset kehoon?

Mikä vaikutus peräkkäisillä raskauksilla on, vai onko välttämättä mitään? Niin erilaisia neuvoja olen itsekin kuullut, että mikä lie lähinnä totuutta.
Onko teille tullut jonkunlaisia oireita, selkä jumissa tms.? Onko synnytys ollut nopeampi, entä toipuminen?
 
Mä oon kolmatta kertaa raskaana neljän vuoden aikana,kuopuksen pitäis tämän kuun aikana vielä syntyä. Esikoisella ja tällä tulevalla ikäeroa 3,5 vuotta ja keskimmäinen nyt 1v 10kk. En mä oo ainakaan huomannu mitään kummosempaa vaivaa mikä ei liittyis normaaliin raskauteen. Itseasiassa tokassa mulla oli alaselkä tosi kipeä, mut sit nyt ei ollu ku ihan alussa vähän aikaa, aika hyvin olen mielestäni voinut, tosin kaks pientä lasta kotona ja raskaus aika väsyttävää täs loppuaikana mut sehän nyt kuuluu asiaan.

Toisen synnytys kävi tosi nopeasti mut nekään ei oo oikeen verrattavissa kun eka oli hätäsektio ja toka käynnistetty alatiesynnytys.

Mut ei mul mitään negatiivista sanottavaa ainakaan oo.
 
Itse menin jo tokan aikana tosi huonoon kuntoon ja lähes koko raskauden makasin enkä päässyt ees esikoista viemään ulos kunnolla. Rankkoja noi raskausajat, mutta sehän riippuu ihan ihmisestä. Raskausaikana se on pois muilta lapsilta ja raskasta, mutta odotuksen jälkeen palkitsee kun saa lapsetkin uuden tulokkaan seuraksi :)
 
...tosin eka raskaus oli jo -97, toka -00 ja kolmas -06. Mulla raskaudet on käyneet koko ajan raskaammiksi :( Iskiaskivut ja liitoskivut on pahentuneet joka raskauden myötä. Synnytykset on kuitenkin helpottuneet ja lyhentyneet koko ajan (eka 18h, toka 6h, kolmas 2h) ja raskaudesta toipuminen kävi kolmannen kohdalla kaikkein nopeimmin, mutta olisiko se johtunut elämäntavan liikunnallistumisesta enimmäkseen...?
 

Yhteistyössä