Aina väsynyt lapsi

Ystäväni pyysi kyselemään onko muilla vastaavanlaista ongelmaa. Poika on nyt 1v. 2kk ja on aina väsyneen oloinen. Aamulla kun herää seitsemän korvilla vaikuttaa poika heti jo uudestaan väsyneeltä ja päiväunille meneekin aamupäivästä ja nukkuu tunnin puolitoista. Tämän jälkeen hetken pirtee ja taas alkaa vaikuttaa väsyneeltä ja nukkuukin toiset päikkärit vielä kolmen aikaan, saman verran kun aamupäivällä. Illalla on kuitenkin aivan valmista sänkyyn ennen kahdeksaa. Onko kohtalotovereita vai pitäisikö huolestua? Neuvola vaan sanoo että toiset on tälläisiä ja kaikkea on jo kokeiltu . Siirtyminen yksiin uniin ei onnostunut... Ystäväni rupee väsymään epätietoisuuteen.
Kiitos etukäteen
 
no meidän poika on vähän samalainen. Hän herää seitsemän aikoihin, sit puoli kymmenen aikoihin hän menee päiväunille, nukkuu tunnin, joskus 2 tuntia. Ja sit iltapäivällä kolmen, neljän aikoihin nukkuu toiset n. tunnin päikkärit. Ja iltaunille menee jo seitsemältä, tai sänkyyn silloin ja hän nukahtaa yleensä puoli kahdeksan aikoihin.
Tänään hän nukkui aamupäivällä 2 tuntia, iltapäivällä puoli tuntia ja sit vielä kuuden aikoihin puoli tuntia, olisi varmaan nukkunu kauemmin mutta herätin hänet ettei vaikuttais yöuneen.
Neuvolassa sanottiin et lapset on vain erilaisia, mutta mua huolestuttaa sen takia koska meillä on ensi kuussa sydänultra niin jos tää väsymys johtuu siitä että hänellä on sydämessä jotain vikaa :/

Oli kiva kuitenkin kuulla et edes yksi lapsi on samalainen niin ehkä se johtuu jostakin muusta kun sydämestä. :)
 
kyllä itse olisin huolissani jos jatkuvasti tarvitsee paljon unta.Onhan niitä kasvupyrähdyksiä ym. mutta ei ne kestä kauaa.
jaksaako leikkiä paljon hereillä ollessa?touhuta pihalla tai sisällä?

 
Meiöllä poikanen pääsi kunnon unista jyvälle vasta puolitoistavuotiaana. Ongelman oli juuri sama, että nousi aamulla hirmu aikaisin ja väsyneenä. Luulen, että hän ei vain ollut kypsä vielä nukkumaan kovinpitkiä yöunia, nälkä tai joku muu herätti aina aamulla-. Meni aika kauan ennen kuin pääsi yksiin uniin ja alkoi olla pirteä myös aamupäivisin. Meillä tuota kehitystä ei ainakaan voinut jouduttaa, se unirytmi tasaantui sitten kun vauvan hermosto oli siihen kypsä.
 
kummitus
Itse miettinyt samaa asiaa, kummilapsi on kova nukkumaan.
On nyt 1v4kk ja nukkuu mielestäni todella paljon.
Yöunet klo.20-08/09 ja päikkärit yleensä vähintään 3h, välillä jopa viisi...
Jos laskee vrkn unet niin nukkuun parhaillaan 17h/vrk mikä on mielestäni "liikaa" tuon ikäieselle...
Meidän 8kk vanha kuopuskaan ei nuku noin paljoa vrkssa...
Mitä mieltä muut ootte? :attn:
 
mie
minun kaverin lapsi on vuoden vanha ja nukkuu vielä kolmet päiväunet. Yöunet nukkuu n.12 tuntia. Aamupäivällä ja illalla 2 tunnin unet ja päivällä 4 tunnin unet. Tuntuu että nukkuu vaan! Poika ei vielä kävele, koska liikkuminen vähän jäänyt kun nukkuu vaan... ei ole ehtinyt harjotella. Kuullostaako ollenkaaan normaalilta??? Minua huolestuttaa... :ashamed:
 
viipperä
Nää on vaan sit ajatuksia jotka tuli ekana mieleen :wave:

1. Saisiko pojan mitenkään jatkamaan aamulla unia pidempään? Vaikka vaan makuuhuoneessa jotain pientä aamupalaa kuten velliä? jugurttia nokkiksesta vaikka? Tai jos märkä vaippa haittaa niin vaihtaa sen vähin äänin.

2. Jos on jotain eroahdistuksen tapaista. Herää ja kaipaa heti äidin viereen? Kokeilis äidin kainalossa jatkaa unia, jos muuten nukkuu omassa sängyssä.

3. Onhan ruoka-ajat säännölliset? Vähän mutta tarpeeksi usein syötävää niin verensokeriin ei tule suurta heittelyä.

4. Entä jos väsymyksestä huolimatta siirtäis päiväunia myöhempään. Keksii jotain niin kivaa tekemistä ettei huomaa väsyä. Jos sitten nukkuisi yhdet kunnon päikkärit?

5. Onko neuvolassa kyselty mitään taustatietoja? Esim. diabetes aiheuttaa väsymystä, juuri ton verensokerin heittelyn takia. Pissaako paljon tai usein?

6. Todennäkösesti on vaan vielä niin pieni ettei ole oppinut aikuisten 24/7 rytmiin, mutta jos kaikki muuten ok niin ei kai siinä kummempaa.
:)
 
Ihan normaalia ton ikäiseltä, siis lapsesi nukkuu aamupäikkärit siinä 8.30 9am ja sitten iltapvä päikkärit 15 aikaan.
Meillä poika ton ikäisenä heräs 7am meni nukkumaan 9am annoin nukkua 45min ja sitten herättelin. Sitten lounas unet 12-14.30 ja nukkumaan meni 19.00 ja voin kertoa sinulle että poikamme on nyt 2v2kk herää 7-7.30 nukkuu 2h päivällä 12 aikaan ja menee nukkumaan 19.30 illalla.

Lapsen unen tarpeita voi vähän säädelläkkin, ei lapsen tarvitse välttämättä antaa nukkua niin kauan kun unta piisaa vaan heidät on hyvä herättää ettei heistä tule sellaisia yliväsyneitä.
Aamulla on hyvä herätä 7am ja sitten illalla mennä nukkumaan 18.30-19 ton ikäisen.
Jotku lapset pudottaa aamu-unet joskus tossa iässä ja nukkuvat vain lounaan jälkeen jopa kolmekin tuntia. Älä huolehdi.
Lapsen rytmittäminen on A ja O joten mieti tota herättely juttua (valot päälle ja ihan rauhallisesti annat lapsen itsekseen herätä)
 
Oho
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.08.2006 klo 23:11 mie kirjoitti:
minun kaverin lapsi on vuoden vanha ja nukkuu vielä kolmet päiväunet. Yöunet nukkuu n.12 tuntia. Aamupäivällä ja illalla 2 tunnin unet ja päivällä 4 tunnin unet. Tuntuu että nukkuu vaan! Poika ei vielä kävele, koska liikkuminen vähän jäänyt kun nukkuu vaan... ei ole ehtinyt harjotella. Kuullostaako ollenkaaan normaalilta??? Minua huolestuttaa... :ashamed:
Mä olisin kyllä äärettömän huolestunut vuoden ikäisestä joka nukkuu 20h vuorokaudessa. On siis vaan 4h hereillä!! :eek: Vihjaisepas pian kaverille että vois olla syytä tutkituttaa onko kaikki kunnossa.
 
minun kaverin lapsi on vuoden vanha ja nukkuu vielä kolmet päiväunet. Yöunet nukkuu n.12 tuntia. Aamupäivällä ja illalla 2 tunnin unet ja päivällä 4 tunnin unet. Tuntuu että nukkuu vaan! Poika ei vielä kävele, koska liikkuminen vähän jäänyt kun nukkuu vaan... ei ole ehtinyt harjotella. Kuullostaako ollenkaaan normaalilta??? Minua huolestuttaa...

Kyllä huolestuttaa minuakin...oma poikani nukkui samassa iässä yöllä 10h ja päivällä 2h. Nyt 1.5v ja nukkuu enää 11h/vrk. Taitaa olla toinen ääripää, mutta kyllä tuo kuvailemasi tapaus kuullostaa ihan vastasyntyneen rytmiltä.
 
Tappura
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.08.2006 klo 20:35 nippe kirjoitti:
Ystäväni pyysi kyselemään onko muilla vastaavanlaista ongelmaa. Poika on nyt 1v. 2kk ja on aina väsyneen oloinen. Aamulla kun herää seitsemän korvilla vaikuttaa poika heti jo uudestaan väsyneeltä ja päiväunille meneekin aamupäivästä ja nukkuu tunnin puolitoista. Tämän jälkeen hetken pirtee ja taas alkaa vaikuttaa väsyneeltä ja nukkuukin toiset päikkärit vielä kolmen aikaan, saman verran kun aamupäivällä. Illalla on kuitenkin aivan valmista sänkyyn ennen kahdeksaa. Onko kohtalotovereita vai pitäisikö huolestua? Neuvola vaan sanoo että toiset on tälläisiä ja kaikkea on jo kokeiltu . Siirtyminen yksiin uniin ei onnostunut... Ystäväni rupee väsymään epätietoisuuteen.
Kiitos etukäteen
Musta tuo kuulostaa kyllä ihan normaalilta.Siis yöllä nukkuu n.11h ja siihen päälle kahdet päikkärit jotka kestää 1-1,5h.Siis noin 13-14h vuorokaudessa,ihan normaali unimäärä minusta.Oma poikani nukkui saman verran tuon ikäisenä,rupesi silloin siirtymään yksiin päikkäreihin,välillä nukkui yhdet ja välillä kahdet.

En mä todellakaan ymmärrä mitä ihmeellistä/murehdittavaa tuossa rytmissä on? :p Siis onko poika hereillä olo ajat koko ajan väsynyt? Jos on aamulla herättyään väsynyt niin silloin nukkuu liian lyhyet yöunet,eli illalla aikaisemmin yöunille,mikä onnistuu siirtymällä yksiin päikkäreihin.Miksi yksiin päikkäreihin siirtyminen ei onnistunut?Onko lapsi nukkunut aina paljon vai onko unimäärä nyt yhtäkkiä kasvanut?
 
Tappura
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.08.2006 klo 10:06 Vieras kirjoitti:
minun kaverin lapsi on vuoden vanha ja nukkuu vielä kolmet päiväunet. Yöunet nukkuu n.12 tuntia. Aamupäivällä ja illalla 2 tunnin unet ja päivällä 4 tunnin unet. Tuntuu että nukkuu vaan! Poika ei vielä kävele, koska liikkuminen vähän jäänyt kun nukkuu vaan... ei ole ehtinyt harjotella. Kuullostaako ollenkaaan normaalilta??? Minua huolestuttaa...

Kyllä huolestuttaa minuakin...oma poikani nukkui samassa iässä yöllä 10h ja päivällä 2h. Nyt 1.5v ja nukkuu enää 11h/vrk. Taitaa olla toinen ääripää, mutta kyllä tuo kuvailemasi tapaus kuullostaa ihan vastasyntyneen rytmiltä.
Aika hurjalta unimäärältä kuulostaa kyllä 20h vuorokaudessa,eihän siinä ajassa ehdi syömäänkään,tai sitte se kaikki hereillä olo aika menee syömiseen :/ Nukkuuko siksi niin paljon kun ei saa tarpeeksi energiaa,en mä tiedä,mut käyttäisin kyllä lääkärissä.Ja meiän poika ei olis kyllä 1,5v ikäsenä pärjänny 11h/vrk unilla,ei pärjää edelleenkään vaikka on jo 1v9kk,vaan nukkuu 12,5h/vrk.
 

Yhteistyössä