Aiotko kustantaa lapsillesi ajokortin, avustaa opinnoissa ja itsenäistymisessä?

  • Viestiketjun aloittaja "minä"
  • Ensimmäinen viesti
"minä"
keskustelin tänään muutaman kaverin kanssa asiasta ja heidän mielestään niitä ei kuulu kustantaa enää aikuiselle ihmiselle. Itse olen eri mieltä. mielestäni nuo kuuluu kyllä vanhemman velvollisuuksiin, ei se vanhemmuus lopu siihen kun lapsi täyttää 18v.Esimerkiksi jos lapsi opiskelee vaikka amkissa 3 vuotta aikuisiällä niin kyllä minä ainakin aioin avustaa rahallisesti jos siihen vaan mahdollisuus.Kun tiedän millaista on opiskella opintotuen turvin niin en selaista kyllä lapselleni halua.
 
dfdf
Kyllä aion, sillä oma äitinikin on auttanut minua aikoinaan. Sen ansiosta vältyin opintovelalta. Kävin toki itse aina kesätöissä, mutta kaikki lisäapu tuli silti tarpeeseen.
 
"vieras"
Ajokortti ostetaan, opinnoissa avustetaan jos on tiukkaa, mutta kannustan kyllä myös työntekoon (esim. kesätöihin). Ja kun omilleen muuttaa, niin varmasti autetaan, monin keinoin. Ihan kaikkea en kuitenkaan halua valmiina kantaa eteen.

Näin ajattelen nyt, mutta lapset on vielä ihan pieniä :)
 
"vieras"
Ilman muuta avustan varojeni mukaan kaikkia lapsia. Laitan ainakin ruokapakettia kainaloon jos ei muuta. Järkevää tietty pitää olla eli huvitukset saa itse kustantaa.
 
"mie"
Ajokortti kustannetaan tottakai. Ja opinnoissa ja itsenäistymisessä varmasti avustetaan myös. Itseasiassa tätä itsenäistymistä ja opintoja varten molemmille lapsille on jo olemassa säästötili, johon siirtyy joka kuukausi jonkun verran rahaa ja joskus jotain ylimääräistä (tyyliin veronpalautuksia, ylimääräisiä palkkioita yms.) Nämä tilit lapset saavat sitten itselleen, kun lähtevät opiskelemaan. Mutta toki oman varallisuuden mukaan varmasti avustetaan vielä muutoinkin opintojen aikana.
 
"joo"
Tietenkin autetaan. meillä kaksi lasta ja on kyllä varaa avustaa molempia jos tilanne talopudellisesti pysyy samana.Ei me tehdä enempää lapsia siksikään kun sitten ei olisi kyllä varaa avustaa ja mun mielestä se kuuluu vanhemman tehtäviin.:)
 
"vieras"
Kyllä, kyllä ja kyllä. Ajokortti hankitaan kun lapsi sen haluaa, samoin mopokortti. Opinnoissa tottakai avustetaan parhaan mukaan, niin taloudellisesti kuin muutenkin, esim. harjoittelupaikkojen etsinnässä jos mahdollista. Samoin avustetaan oman kodin laitossa. Tilanteen mukaan sitten katsotaan miten paljon sitä avustusta annetaan ja esim. noiden ajokorttien kohdalla miten paljon lapsi osallistuu kustannuksiin itse. Minulle on vanhemmat maksaneet ajokortin ja avustaneet oman kodin hankinnoissa sekä opiskeluaikoina ylipäätään taloudellisesti. Itse olemme avustaneet miehen siskoa pienellä rahasummalla, kun kuulosti ettei hänellä ole rahaa ruokakaan. Samoin vähän aikaa sitten tarjosimme kyydin ja aterian ravintolassa veljelleni ja hänen tyttöystävällee. Toinen on opiskelija ja toinen lukee pääsykokeisiin, joten tulot ovat todella minimaaliset.
 
Tarkoituksena on auttaa lapsia taloudellisesti myös aikuisuudessa mahdollisuuksien mukaan, jossain vaiheessa aletaan säästää lapsille erikseen ajokorttirahoja ja kenties jotain opiskelurahastoa tmv. takuuvuokria ja muita kustannuksia varten.

Mulla on itselläni pari kaveria joiden vanhemmat on 18v päivänä lukiolaiselle ilmoittaneet että muuta pois tai ala maksaa vuokraa, meidän elatusvelvollisuus loppui nyt, ja se on kyllä katkaissut hyvinkin tehokkaasti välit lapsen ja vanhempien välillä. Jotenkin aivan sairas ajattelutapa, ymmärrän hyvin ettei 25-vuotiasta kotona lusmuavaa työtöntä haluta välttämättä elättää täysipäiväisesti, mutta juuri täysi-ikäistyvä opiskelija on vähän eri juttu..

Miehen kanssa ollaan ihan samoilla linjoilla siinä, että kun ollaan lapsia haluttu, on meillä velvollisuus heistä huolehtia eikä se velvollisuus pääty täysi-ikäisyyteen, halua löytyy kyllä molemmilta tukea ja auttaa jotta pystyvät esim. opiskelemaan ilman että pitää samalla käydä täysipäiväisesti töissä jne.
 
Itsenäistymineen avustaminen on parinkymmenen vuodne projekti eikä sen pääsisältö ole materiaalinen vaan henkinen. Sen aloittaa jokainen terve vanhempi vauvan ensimmäisen kerran syliinsä nostaessaan.

Se taas maksaako ajokortin on ihan perheestä kiinni. Mikään perustarve se ei ole, mutta mikäli varaa on, niin miksipä ei? Autammehan me ihmiset muitakin ihmisiä, miksemme siis omia lapsiamme?
Itse olen hävyttömästi maksanut ajorkotin YHDELLE neljästä aikuisesta lapsestani. Näin siksi, että hän tarvitsi sitä kuskatakseen niin minun kuin sisarustensa lapsia kerhoihin ja harrastuksiin eli satsaus ei ollut vain yhdelle vaan koko perheen hyvinvointiin.
Muilla ollut mahdollisuus maksaa itse omat korttinsa ilman että se on vaatinut heiltä kohtuuttomia ponnisteluja.

Opinnoissa olen auttanut niin henkisesti kuin materiaalisestikin mutta kumpikaan apu ei ole ollut sitä luokkaa etetivätkö olisi voineet pärjätä sitä ilmankin. Silloin olisi vain ollut vähän rankempaa ja toisin kuin osa, minä en pidä rankkuutta minään tavoiteltavana ja ihannoitavana tilana vaan on mielestäni luonnollista auttaa läheisiään, mikäli moinen on mahdollista.

Tällä hetkellä osallisuuteni aikuisten lasten elämään on lähinnä lastenhoitoapua, apua kirjallisisssa töissä ja henkistä tuke + jaettu jääkaappi.
Lapset puolestaan auttavat minua talonhoidossa, puutarhatöissä ja lastenhoidossa.
Paljon auttavat myös toinen toistaan ja vielä enemmän suvun vanhimpia.
Antaessaan saa. Myös näissä asioissa.

:)
 
Korttiostetaan ja luultavasti ensimmäinen autokin. Vanhempien täytyy lainmukaan myös vastata lapsen opiskelusta aiheutuvista kustannuksista senkin jälkeen kun lapsi on täyttänyt 18 vuotta. Eli kaikin puolin autetaan, että hän saa keskittyä opiskeluun.
 
Kyllä on aikomuksena avustaa. Mutta lapset saavat itsekin tehdä jotain asian eteen, esimerkiksi säästää rahaa kesätöistään. En halua opettaa, että kaikki tulee nenän eteen automaattisesti, kun ei se niin varmaa aina ole, onko rahaa. Olemme kyllä säästäneet molemmille lapsille syntymästään saakka joka kuukausi 20 e heidän tileilleen, ne rahat on tarkoitus käyttää juurikin näihin isompiin hankitoihin / menoihin. Vanhemmalla lapsella alkaa jo nyt olla ajokorttiin + halpaan autoon riittävästi rahaa, vaikka on vasta 4-vuotias :D

Suosittelen kyllä tuota, että säästää pikkuisen rahaa joka kuukausi, jos vaan mitenkään mahdollista.
 
"mie"
jossain vaiheessa aletaan säästää lapsille erikseen ajokorttirahoja ja kenties jotain opiskelurahastoa tmv. takuuvuokria ja muita kustannuksia varten.
Onko teillä jo lapsia? Kannattaa varmaan kuitenkin alkaa jo nyt säästämään noille tileille, jos on edes vähän mistä säästää. Saa niistä sitten jotain korkojakin. Vaikka 10e/kk:ssa on kuitenkin jo parempi kuin ei mitään :)
 
Ajokorttia en kustanna. Opintojen aikana ja itsenäistyessä voin auttaa mahdollisuuksien ja tarpeen mukaan. Mieluiten konkreettisesti koulukirjojen tai ruokakassien muodossa.

Ajokorttia ei ole itselläkään, enkä todellakaan koe sitä mitenkään välttämättömyytenä elämässä, joten sen saavat lapset kustantaa itse, jos sen haluavat.
 
[QUOTE="vieras";23668785]Vai lain mukaan, onpa taas hauskoja juttuja.[/QUOTE]

No on ainakin velvoite.

"Vanhemmat kuitenkin vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt 18 vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi."
http://jkk.mll.fi/yhteiskunnan_tuki_perheille/lapsen_elatus.php

Tää on se syy miksi vanhempien tulot vaikuttaa alle 20 vuotiaan opintotukeen.
 
Viimeksi muokattu:
Autan toki, ja maksan sen minkä pystyn. Toki omilla rahoilla voi osallistua isompiin menoihin, mutta ei tulisi mieleenkään esim vaatia lasta käyttämään koko kesätyö rahojaan ajokorttiin, ilonpitoon ne rahat parhaiten sopii :)
 
"vieras"
No on ainakin velvoite.

"Vanhemmat kuitenkin vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt 18 vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi."
http://jkk.mll.fi/yhteiskunnan_tuki_perheille/lapsen_elatus.php

Tää on se syy miksi vanhempien tulot vaikuttaa alle 20 vuotiaan opintotukeen.
Mitähän lakia se MLL tekee tai edes velvoitteita esittää vanhemmille? Eiköhän halukkaat auta ja ne jotka ei halua, eivät auta.
 
[QUOTE="mie";23668779]Onko teillä jo lapsia? Kannattaa varmaan kuitenkin alkaa jo nyt säästämään noille tileille, jos on edes vähän mistä säästää. Saa niistä sitten jotain korkojakin. Vaikka 10e/kk:ssa on kuitenkin jo parempi kuin ei mitään :)[/QUOTE]

On, ja heille on laitettu isompi könttäsumma tilille satunnaisesti, ei mitään säännöllistä, plus tietty kun isovanhemmat on laittaneet jotain lahjarahoja välillä. Lähinnä mietin että pitäiskö laittaa erilliset säästötilit jossain vaiheessa, vaikka jotain korkeakorkoista määräaikaista isommalla summalla.. Pitääpi perehtyä kun seuraavaksi pankissa käydään laina-asioita puimassa.
 

Yhteistyössä