AIVOKALVONTULEHDUS

  • Viestiketjun aloittaja nyt hätänen
  • Ensimmäinen viesti
ap
siis ei itselläni tätä, mutta läheisellä ystävälläni.. se makaa nyt sairaalassa, kaipa sitä sielä hoidetaan :( Harmittaa vaan lasten puolesta kun äiti on sairaalassa kipeänä..
 
Perhoinen84
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
siis ei itselläni tätä, mutta läheisellä ystävälläni.. se makaa nyt sairaalassa, kaipa sitä sielä hoidetaan :( Harmittaa vaan lasten puolesta kun äiti on sairaalassa kipeänä..
kyllä siihen taitaa olla hyvät hoidot jos heti huomataan.Toivottavasti paranee pian. :hug:
 
min_sku
äiti kuoli just perjantaina bakteeriperäiseen aivokalvontulehdukseen..oli 4vrk teholla eikä tullu enää tajuihinsa..tuhos aivot täysin eikä mitään ollu enää tehtävissä...sydämetön tauti!mutta toivotaan että muut selviää...
 
Stan
Poikani (nyt 1v4kk) sairastui meningokokin aiheuttamaan aivokalvontulehdukseen (ja sepsikseen eli verenmyrkytykseen) helmikuussa. Teho-osastolla oli hengityskoneessa ja letkuissa kriittisessä tilassa, mutta onneksemme selviytyi taistelusta! 4v isoveljensä oli samaan aikaan toisessa sairaalassa osastolla tiputuksessa ja sydämet raskaina miehen kanssa matkasimme poikiemme välillä. Rankka tauti, rankkoja aikoja...

Kovasti jaksamisia min_skulle... :(
 
Mulla oli,onko se nyt viruksen aiheuttama johon ei ole lääkettä :ashamed: ?

Kovan päänsäryn ja pienen lämpöilyn takia hml sairaalaan jossa olin kolme-neljä päivää sisällä.

Ajan myötä parani,mutta sitä päänsärkyä kesti tosi pitkään.vaarattomampi tämä mikä mulla oli.

paranemisia!
 
Ei sitä tosiaan kellekään toivoisi... Unohdin vielä sanoa, että toipuminen on pojallamme ollut hyvää, eikä EEG:issä ja muissa ole ollut mitään poikkeavaa -vaikka eihän moisilla meille olisi merkitystä ollutkaan. Kunhan selvisi <3
Viimeinen kontrolli lastenlääkärille on helmi-maaliskuussa, jolloin sairastumisesta se vuosi.
 
mirva
mulla mies kuoli 2006 aivokalvontulehdukseen,lauantaina se todettiin ja maanantaina sammutettiin hengityskone,noin kymmenen minuuttia jaksoi sydän lyödä ja kaikki oli ohitse,oli kuulemma todella raju tuo mun miehen pöpö.
 
vieras
Mieheni sairasti kymmenen vuotta sitten aivokalvontulehduksen, mutta vahvalla lääkityksellä selvisi siitä. Silloin emme edes tajunneet, kuinka vakavasta asiasta on kyse, mutta nykyään vetää vakavaksi.. Toivottavasti ystäväsi selviää!
 
sh
Hei Äiti minäkin! Saanko kysyä tarkemmin pojastasi? Kuinka äkkiä saitte hänet hoitoon? Minkälaisia oireita hänellä oli ? Ihan opetusmielessä kyselen, jotta osaisin työssäni huomata vakavat tilanteet. Ei ole pakko vastata jos et halua. Ja vielä, otan osaa poikasi puolesta.
 
Sone
Miun isoveljellä oli vauvana aivokalvontulehdus, oli tosi sairas, mutta selvis kuitenkin ja parani täysin, ei jäänyt mitään vaurioita. Äitini kertomuksien mukaan se oli ihan hirveetä aikaa, se oli aika varma että vauva kuolee. Onneks selvis!
 
jep
Riskiryhmään kuuluvana meidän lapsi on saanut normaalien neuvolarokotusten lisäksi 2 kertaa prevenar rokotteen ja nyt viimeisimmäksi vielä toi pneumovax rokotteen.
Aivokalvontulehdus on todella vakava asia jos se pääsee käsiksi lapseen tai aikuiseen.
 
lissu
Selviytymismahdollisuuden on käsittääkseni n. 50% luokkaa, jos havaitaan ajoissa. Parin tunnin viivästys voi viedä hengen. Miehen siskolla oli hengenlähtö todella lähellä, kun sairastui bakteerin aiheuttamaan aivokalvontulehdukseen. Mutta siis kyllä bakteerin aiheuttamastakin voi selvitä! Mä pidän peukkuja että sun ystäväsi selviää :hug:
 
juu
Tuttavano kärsi kovasta päänsärystä,meni taju ja pillitpäällä sairaalaan.Aivokalvontulehdus miehellä oli ja moooonta kuukautta sairaalassa,näytti jo ettei hän siitä selviä,mutta henki säilyi lopulta.Hän kyllä halvaantui kaulasta alaspäin mutta nyttemmin on kuntoutunut niin että voi käyttää käsiä ja kävellä.Siltikin välillä hän kaatuilee ja pudottelee tavaroita kun toimintakyky ei ihan täysin ole ennallaan.Myös epilepsia jäi tuon taudin seurauksena.Kohtauksia tulee ja menee aika usein.
 
itse
sairastin virusperäisen aivokalvontulehduksen pari vuotta sitten ja vaarana oli tulla myös aivokuume mutta 10pv:n (3krt/pv) tippahoidolla tauti nujertui.Sairaalassa olin jotain 3 - 4 pv ja tippahoidossa kävin kotoa käsin.
 
Siihen
Bakteeritulehdusmuotoon voi kuolla ihan muutamassa tunnissa. Eli aina jos on oireita, niin välittömästi lääkäriin.

Virusmuoto on onneksi 3 - 4 kertaa yleisempi kuin bakteeritulehdus, ja parantuu paremmin, eikä etene yhtä aggressiivisesti.
 

Yhteistyössä