ajattelemattomat lauseet

Hei, ajattelin ruevta bloggailemaan tästä omasta lapsettomuuden kokemuksesta ja ajatuksena olisi blogi koota erilaisten tyhmien lausahdusten ympärille... "elä stressaa, kyllä se lapsi sieltä tulee" yms. Joten kyselisin nyt sitten mitä kaikkea teillä on tullut vastaan :)

Kiitos ja kumarrus :whistle:
 
Kootut typerimmät kommentit tuttavilta - Plazan keskustelut ? Plaza

Tässä yks vinkkiketju ;) todella teräviä ja osa ärsyttäviäkin kommentteja, oikein rupes v-tuttaan taas kun niitä lueskeli :kieh:

Mulle niiden "lopeta stressaaminen" ja "älä ajattele sitä" hokemiset sentään loppui kun endo todettiin.
Varmaan lopunikäni muistan viime vuoden vapun kun aiemmin hyvä ystävä läväytti päin naamaa raskautensa, vaikka olin nimenomaan pyytäny ilmotusta viestillä tai sähköpostilla, eikä ainakaan naamatusten, kun tiesin että on jättäny ehkäsyn pois! Se miks teki tollei, niin kuulema "aattelin et ois sun kannalta parempi kuulla se noin, ja et me oltas sun tukena siinä" -WHAT??! Siis jos olin toivonu täysin päinvastoin, ja niiltäköhän siinä tilanteessa eniten tukee kaipasin!! Olipa "kiva" sit hajoilla siinä kännissä niiden edessä...sen koomin ei oo yhteisiä illanviettoja enää ollukaan ja välit kohtalaisen viilenny.

Toinen kaveri on ollu hienotunteisempi mutta ajattelemattomuuden hetket silläkin. Aiemmin se hoki just tota "stressittömyyttä" (sillä itellä oli kuulema heti yk2 käytössä kaikki greippimehut, ovistikut jne. josta sit tietenki tärppäs), sitten "keskity nyt vaan siihen mitä sulla on", ikäänkun ainoani ois jääny täysin unohduksiin. Tottakai oon kiitollinen että mulla on yks lapsi mutta ei se nyt kuitenkaan poista tai saa unohtaan tätä nykystä ongelmaa.
Keskellä ostoskeskuksen vilkasta aukeeta tää kaveri kailotti yhtäkkiä "Niin kumpia sä inhoot enempi, raskaanaolevia vai vauvoja??" En vastannu mitään kun tarkkailin vaan moniko käänty kattoon..
Mulle oli just tehty endoleikkaus ja olin päässy kotio toipuun kun kaverin piti tulla kylään. Siinä puhelimessa sit sai sanottua että "niin, yks pikku juttu, oon sit raskaana.." ja oli jo yli puolenvälin! Nieleksin siinä ja sain lopetettua puhelun. Hetken päästä laitoin viestiä että en nyt just vaan pysty näkeen..katotaan joskus toiste. Oli siinäkin tilannetajua taas, mulla oli maha h....tin kipee ja jouduttu leikkaan jotai kirottua mahotautia, ja se ois tullu tänne pystymahansa kans...joo, ei kiitos.
 
Risupesä,
Ai hitsi! Kyllpä on kohdalles osunu kakkaa kommenttia ja tapahtumaa!
Juu kaikki ku ei ymmärrä et se on oikeesti aika kipee asia ja se ei parane siitä että möläytellään kaikkea tympeetä.... :(

Mulle on noita kommentteja sadellut vuosia. Osa ei tarkoita pahaa, mutta ikävä kyllä osa tarkoittaa ihan tarkoituksella loukata.

"Ei susta oo ikinä äidiksi. Ajattele nyt ittekki!" -tarkoituksella
"Onhan teillä kummilapsi" - tahaton
"Ei se oo kuule hääviä olla raskaana! Oo onnellinen ku ei tartte synnyttää!" - tahaton
"Jumala on tahtonut asian näin. Hyväksykää se." - tahaton
"En halua kuulla asiasta mitään, ei kiinnosta!" - tahallinen
"Pitääkö mun tulla polkasemaan ku tuo isäntä ei näköjään kykene lasta paneen alulle"
- tahallinen
"Ajattele! Menee kroppa pilalle! Älä ihmeessä!" - ? (HEH! mikä kroppa!?)
"En ihmettele ettette onnistu, oot kyllä niin lihava." - tahallinen
"Saathan sä kaverin lapsia kylään jos oikeen kauheesti lapsettaa" - tahaton
"Unohda se ja älä stressaa ni heti tärppää" - legendaarinen tahaton
"Onks teis jotain pahastikki vialla?" - tahaton
"Kuule et sä haluu kokee niitä kauheita suonikohjuja!"- tahaton
"Asia on niin että kaikkia ei vain ole luotu vanhemmiksi." - tahaton
"Oletko sä ajatellut kuinka raskasta se vanhemmuus on?!" - tahaton (ja siis TÄ?! en tietty oo ajatellut!!!)
"Mun tutut kävi hoidot läpi ja se oli ihan kauheeta! Ne ei toipunut siitä oikein koskaan. Miten te voitte siitä selvitä, kun HEkään eivät selvinneet, ja HEhän ovat sentään lääkäreitä?!?"- tahallinen

Tää lista on ihan loputon :LOL: Täytyy päivittää lisää sitä mukaa ku muistaa.

Toivotaan makoisia nauruja tietämättömien ihmisten letkautuksille!!
Ja koitetaan kestää ne pi**n kipeät nälvimiset.

Kaikkea hyvää :kiss:
 
Mulle hoetaan taukoamatta useasta lähteestä myös legendaarista "ei se sulta pois ole"... Jos ns. normaali hedelmällisyydellä siunattu ihminen tokaisee tämän minulle, on se mielestäni todella loukkaavaa, vaikka läheisten raskaudet eivät minulta pois olekaan. Ihmisen suusta, joka ei pysty IKINÄ kuvittelemaankaan miltä se tuntuu, miltä tuntuu joka ikinen päivä kantaa tätä surua, en voi saada lapsia, en saa tehdä vanhemmista isovanhempia, mikä pahinta, en voi tehdä miehestäni isää, se tuntuu aivan mielettömän pahalta. Sillä se on nimenomaan minulta pois, joka päivä. Mutta kuten sanottua, tätä on täysin turha alkaa selittämään yhdellekään ihmiselle joka tätä ei ole kokenut.
 
  • Tykkää
Reactions: Babies
Hei!
Täytin kesällä 28 vuotta ja työtoverini totesi mulle vakavissaan, että "kyllä sunkin olisi jo korkea aika alkaa lapsia hommaamaan". Totesin vain, että ei vielä haluta. En halunnut just sille työkaverille asiasta sen enempää avautua. Vähän myöhemmin tämä sama tyyppi kyseli multa, että "eikö sulla ole yhtään vauvakuumetta?". Se itse kertoi mulle kesällä, että jätti ehkäisyn pois ja niinhän siinä kävi, että sillä tärppäs heti, on nyt onnellisesti raskaana.

Yksi hyvä ystäväni, joka tietää lapsettomuudestamme, kyseli minulta "kuinka monta lasta te aioitte hankkia?" Mun mielestä loukkaava kysymys, koska ei ole minkäänlaista varmuutta, että saadaan yhtäkään lasta. Tämäkin ystäväni on raskaana, tuli heti kun jätti ehkäisyn pois.

Sitten on sukulaisia ja tuttavia, jotka kyselevät mun äidiltä, että koska me saadaan lapsi tai miksei meillä ole vielä lapsia. Meidän äiti on sanonut, että me inhotaan lapsia, niin on ainakin loppunut näiden ihmisten utelut :D

Yksi mieslääkäri totesi, että "lopettakaa se yrittäminen, niin raskaudut heti", "vaikka pariskunnalle sanottaisiin, etteivät voi ikinä saada lapsia, niin tunnen satoja pareja jotka ovat silti saaneet luomusti lapsen", "älä stressaa", "vaikka miehellä on huonot siittiöt, niin se ei merkitse mitään, voit silti raskautua normaalisti".
Siis mulla on pco, endometrioosi ja mun miehellä selvästi alentuneet siittiöt, niin miten me muka voidaan saada lapsi "yllätyksenä"? En sellaseen todellakaan usko.

Tuntuu, että just tässä iässä kyselyt on kaikista vilkkaimmillaan ja lähipiiri saa lapsia ahkeraan. Kun mietin tilannetta vain pari vuotta taaksepäin, jolloin meillä ei vielä vauvahaaveita ollut, niin ei kukaan tuttu ollut raskaana tai kukaan udellut meiltä mitään asiaan liittyvää. Näin jälkiviisaana olisi ollut helpompi elää tämä lapsettomuusaika silloin.
 
Kerroin ystävälle keskenmenosta ja siinä yhteydessä mainitsin, että olimme yrittäneet lasta vuoden verran. Yhden kierron verran lasta yrittänyt kaverini totesi, että "kiva kuulla, ettei kaikilla muillakaan tärppää ekasta kierrosta". Kiitos vaan ystävälle lohdutuksesta keskenmenon jälkeen.
 
Viimeksi muokattu:
100% voisi jakaa edelliset lausahdukset.
Pari lisää;
"ettekö te tikuta oviksia, ei niitä lapsia tehdä summamutikassa" (daa..? kymmeniä vuosia lapsettomuushoitotaustaa..empä tiennytkään)
"No, onhan teillä jo ikää.. pitäs varmaan niitä lapsia alkaa miettiä" (ihanko totta??)
Sit tää klassinen "montakos aioitte hankkia??" (kuten wishful83 kirjoitti, tämänki kysyi lapsettomuustaustasta tietävä)
"kyllä ME ainakin aioitaan tehdä tyttö ja sit poika.. 2v ikäerolla.. max... mites te?? Onko suunnitelmia ton suhteen?" (juuuuu.. on.. :stick:)
"no, pahemmastakin selviää" (really?? ..kun synnytin kuolleen lapsen keskiraskaudessa..)
and many many more..
argh.. viittiiks näitä ees listata :kieh:??
 
Ite olen lähinnä saanut kuulla:

"Noh, koskas teille tulee lapsia?" -Hm. Kun oliskin niin yksinkertaista.

"Älä stressaa, kyllä se lapsi saa alkunsa sit ku vähiten sitä odotat!" -Mie stressaan vielä vähäsen verrattuna joihinkin muihin...

"Harrastatte vaan seksiä niin pirusti heti menkkojen loppumisen jälkeen ainakin sen 3 viikkoa, niin pakko on tärpätä" -No daa! Sehän onkin helvetin helppoa, kun en edes ovuloi... Ja mies tekee todella pitkää päivää, niin eipä häntä kiinnosta olla koko ajan peittoja heiluttelees.

"Jätät nyt vaan ne ovistikut pois ja harrastatte seksiä joka päivä tai joka toinen päivä" -Noh, niin. Yritinpä nyt ettiä sitä mahdollista LH-huippua, joka voi olla mitä vain kp 14-36... Tosin tämä LH-huippuhan ei takaa itse ovulaatiota, joten olen nyt jättänyt ne tikut poies...

Ja nyt kahdelle ystävälleni on käynyt tärppi puolen vuoden sisällä, toinen oli yrittänyt vältellä ovispäiviä ja toinen ei todellakaan suunnitellut kolmatta lasta. Molempien teki pahaa mulle kertoa, koska tiesivät, miten paljon mie haluan sitä omaa nyyttiä... Täytyy sanoa, että itku tuli molempien uutisten jälkeen, mutta vilpittömästi oon kuitenkin onnellinen heidän puolesta! Minkä mie sille voin, että toiset on hedelmällisempiä kuin toiset?
 
pahin mahdollinen tilanne tapahtui viime viikolla, ku työkaveri, joka on myös kärsinyt lapsettomuudesta ja tietää meidän monen vuoden yrityksen ja kuolleen vauvan synnytyksen, tuli pokkana heiluttamaan mun naaman eteen ultrakuvaansa!!!! Meidän esikoisen kuolemasta on nyt 3 vuotta, enkä vieläkään oo pystyny katsomaan tytön ultrakuvia. Ja nyt se muutenki hehkuttaa raskauttaan mulle kaiken aikaa, eikö se oikeest tajua, mitä se tekee!
No niistä sanomisista...eli perinteiset, että pitäis tedänki jo alkaa yrittämään ja ei saa stressata osasto onkin jo käyty läpi. Kuitenkin kaikkein loukkaavinta on ollu, ku mun oma isä sanoi pari viikkoa sitten, että ei sen ja äidin elämässä oo enää muuta ku lapsenlapset, jotka on tärkeitä, niin itkuhan siitä tuli. Niin ja mun sisko samaan syssyyn sano, että toiset tekee lapsia ja rakentaa talon niille ja toiset matkustelee, että se on valintakysymys. Me ainakin matkustellaan, ku ei meillä oo muuta ja että päästään edes välillä irti tästä helvetistä. Mekin oltais tosi mielellään lapsen kans kotona.
Sanomisista tai tilanteista viime viikolta on myös tilanne, jossa oltiin käymsää kavereiden luona, jossa rouva on viimeisillään ja ne tietää meidän epäonnistuneet hoidot ja kaiken ja ne alko siinä laskemaan, että monelleko niiden tutuille on just nyt tulossa toinen tai kolmas vauva. Mun mies meni ihan hiljaiseksi ja lähdettiin vaan pois. Jotenkin tuntuu, että se ei ollu vahinko...
Sitä vaan välillä ihmettelee, miten pitkä pinna itellä on, mutta se kai liittyy siihen, että kokee olevansa huonompi ku muuta ja ansainneensa kaiken tämän paskan. Nyt on kyllä tullu sen verra agret päälle, että taidan muistuttaa tuota viimeistä sankaria sen vyötärölle raksuden aikana kertyneestä 40 ylimääräisestä kilosta, että koskas ajattelit laihduttaa tuon vararenkaan pois? Ilkeää, mutta joskus se kamelinkin selkä katkeaa!
 
surunmurtama: Isäsi ei ole varmaan yhtään ajatellut, mitä on päästänyt suustaan. Oli kyllä tosi pahasti sanottu. Toivottavasti pystyt unohtamaan asian. Tuntuu kyllä pahalta puolestasi. :hug:
 
Taustaa sen verran, että meillä on yksi lapsi, clomeilla saatu. Nyt ivf-hoidot, koska mitenkään muuten ei pitäisi olla mahdollista.. Helmikuussa silti luomuplussa, joka meni kesken maaliskuussa.

Kipeimmin iskeneet kommentit, mitä olen kuullut:
"Olette kyllä tosi itsekkäitä, kun ette taida ajatella ollenkaan lastanne, kun ette sille kaveria tee, vaikka selvästi tykkäätte lapsista! Tokihan pääsette helpommalla, kun ei ole kuin yksi lapsi, josta huolehtia." Tämä tuli tuttavalta, joka tietää lapsettomuudesta.

"Hyvä vaan, että raskaus meni kesken, lapsillehan olisi muuten tullut aivan liian iso ikäero." "Parempi varmaan, ettette enää lähde hoitoihin ja alatte käyttää ehkäisyä, ettet vaan tule raskaaksi. Ei se ole lapsillekkaan hyväksi iso ikäero." Sukulainen, joka myös ollut hoidoissa, ei yhtään lasta ja nyt ikä esteenä hoidoille.

"Teeppä tästä lähtien aina seksin jälkeen niin, että nostat heti jalat pariksi tunniksi seinää vasten, etkä koko aikana nouse siitä. Tää on takuuvarma keino raskautua!" Tän kommentin heitti yksi parhaista ystävistäni, joka tietää kaiken meidän lapsettomuushoitohistoriastamme.
 
"Kannattais varmaan lopettaa se Terolutien syöminen. Uskon, ettei niistä ole sulle mitään apua ja sun kroppa alkaa pelaamaan ilman niitäkin". Näin kommentoi hedelmällinen ystäväni, jolle olen yrittänyt tilannettani selittää. Tänään sitten jo linkitin hänelle pari artikkelia PCO:sta, jos vaikka alkaisi tilanne aukeamaan.

UnelmaSirpaLeena Todella inhottavia kommentteja : / Minkä ikäinen teidän esikoinen on? Mitä väliä sillä on, paljonko lapsilla on ikäeroa...?
 

Yhteistyössä