Ajattelin "hoitotädeille" tällaista lahjaa:

eli pientä muistamista vain.. Nimittäin saaristolaisleipää :)

Miten sais nätisti paketoitua? Jos ne tekis foliovuokiin ja laittais nättiä nauhaa ympärille + sellofaania? :)

muokkaan vielä.. Niin ja jos tulostais ohjeen kauniilla fontilla ja laittais mukaan?

Hankala keksiä mitään suht. edullista mutta silti kivaa ja "suklaamassasta" poikkeavaa.
 
Mie oon tehnyt jo vuosia (traditio siis) ihanaa saaristolaisleipää joulun alla. Tosi kiva vieminen kun pakkaa kauniisti. Itse paistan aina niissä kertis foliovuoissa mutta jäähtyneinä kumoan niistä pois ja "paketoin" nätisti. (kartonkia, nauhaa ja päälle sellofaania) Viime jouluna liitin mukaan hyvän balsamicokastikepullon ja oli oiva lahja. Saajat pitivät kovasti. Saaristolasileipä on helppo tehdä ja paranee vain seistessään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Laurelias:
Mie oon tehnyt jo vuosia (traditio siis) ihanaa saaristolaisleipää joulun alla. Tosi kiva vieminen kun pakkaa kauniisti. Itse paistan aina niissä kertis foliovuoissa mutta jäähtyneinä kumoan niistä pois ja "paketoin" nätisti. (kartonkia, nauhaa ja päälle sellofaania) Viime jouluna liitin mukaan hyvän balsamicokastikepullon ja oli oiva lahja. Saajat pitivät kovasti. Saaristolasileipä on helppo tehdä ja paranee vain seistessään.
Juu, tätä miekin ajattelin, kun samalla vaivalla tulee helposti useampikin leipä, eikä siinä iso työ ole. Sopii joulupöytäänkin kuin nenä päähän :D

Ei oikein ole varaa mitään Kivi-tuikkuja laittaa, niin jospa sitten tällä tavalla muistaisi ihmisiä.. :xmas:
 
*
Alkuperäinen kirjoittaja Maisuli:
Mun mielestä olisi juhlavampi ilman foliovuokaa. Ihan vaan leipä semmosenaan kääreeseen (esim. voipaperi on kiva) ja nauha ympärille.
Mun mielestä siinä foliovuoassa taas on hygieeninen, ettei tarvitse kenenkään miettiä missä leipä on sitä ennen pyörinyt ja kenen käsissä...
 
vieras
Ihana idea! vielä jos sais ohjeen tuohon leipään... kun noita leipäohjeitakin on niin monia niin ottaisin mielelläni sen hyväksihavaitun. =)
Itse muistan ystäviäni (lapset kotona joten hoitotätejä ei tarvitse muitsaa) tänä vuonna itsetehdyllä sinapilla ja heidän lapsiaan itsetehdyillä kekseillä ja riisisuklaalla (miksei vanhemmatkin saisi niillä herkutella ja viime vuonna taisi käydäkin niin et lapset jäi ilman kun isi söi kaikki =) ) kun ko ystävät eivät itse moisia tee ja tiedän heidän niitä arvostavan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihana idea! vielä jos sais ohjeen tuohon leipään... kun noita leipäohjeitakin on niin monia niin ottaisin mielelläni sen hyväksihavaitun. =)
Itse muistan ystäviäni (lapset kotona joten hoitotätejä ei tarvitse muitsaa) tänä vuonna itsetehdyllä sinapilla ja heidän lapsiaan itsetehdyillä kekseillä ja riisisuklaalla (miksei vanhemmatkin saisi niillä herkutella ja viime vuonna taisi käydäkin niin et lapset jäi ilman kun isi söi kaikki =) ) kun ko ystävät eivät itse moisia tee ja tiedän heidän niitä arvostavan.



Mie oon kanssa hyväksi havainnut nuo itsetehdyt leivonnaiset/ruoat viemisinä. Tai sitten just joku hyvä oliiviöljy ja balsamico kauniisti pakattuna. Parempi idea kuin viedä jotain turhaa krääsää varsinkin jos ei ole lahjan saajan mausta tietoa. Älyttömän hyvä saaristolaisleivän ohje löytyy googlaamalla ANKIN SAARISTOLAISLEIPÄ. Teen yleensä itse yhden satsin piimään ja toisen appelsiinimehuun.
 
1 l piimää tai appelsiinituoremehua
75 g hiivaa
3 dl siirappia
3 dl vehnänleseitä
3 dl maltaita
3 dl ruisjauhoja
1 rkl suolaa
n. 10d karkeaa vehnäjauhoa


Lämmitä neste (piimä/mehu) kädenlämpöiseksi ja liuota siihen hiiva. Lisää muut aineet hyvin sekoittaen (älä kuitenkaan vatkaa!). Huom. taikina jää todella löysäksi! (kuuluu asiaan). Voitele vuoat ja jaa taikina niihin. Anna kohota vedottomassa, lämpimässä paikassa pari tuntia. Paista ensin 180 c kunnes leipää alkaa kohota ja pinta tummua. (noin puoli tuntia) Laske sitten uunin lämpötila 160 asteeseen ja jatka paistamista foliolla peitettynä noin 2,5 tuntia. Valele pintaa välillä siirappi-vesiseoksella.


Tässä miun käyttämä ohje. Tästä tulee kahdesta kolmeen reilua leipää vuoan koosta riippuen.
 
gg
Alkuperäinen kirjoittaja Laurelias:
1 l piimää tai appelsiinituoremehua
75 g hiivaa
3 dl siirappia
3 dl vehnänleseitä
3 dl maltaita
3 dl ruisjauhoja
1 rkl suolaa
n. 10d karkeaa vehnäjauhoa


Lämmitä neste (piimä/mehu) kädenlämpöiseksi ja liuota siihen hiiva. Lisää muut aineet hyvin sekoittaen (älä kuitenkaan vatkaa!). Huom. taikina jää todella löysäksi! (kuuluu asiaan). Voitele vuoat ja jaa taikina niihin. Anna kohota vedottomassa, lämpimässä paikassa pari tuntia. Paista ensin 180 c kunnes leipää alkaa kohota ja pinta tummua. (noin puoli tuntia) Laske sitten uunin lämpötila 160 asteeseen ja jatka paistamista foliolla peitettynä noin 2,5 tuntia. Valele pintaa välillä siirappi-vesiseoksella.


Tässä miun käyttämä ohje. Tästä tulee kahdesta kolmeen reilua leipää vuoan koosta riippuen.
kiitti!
 

Yhteistyössä