Ajatuksia ruuasta

  • Viestiketjun aloittaja kolemn äiti
  • Ensimmäinen viesti
"Heidi"
[QUOTE="Henna";30359119]Liha on aina kotimaista, siitä ei tingitä. Saadaan sukulaisilta myös jonkin verran hirven-ja peuranlihaa. Kananmunat haetaan tuosta läheisestä "munalasta" :D
Myös kasvikset pääosin aina kotimaista, tomaateissa suosin hollantilaisia paremman maun vuoksi.

Mietin myös ruoan terveellisyyttä.

Ja mulle kun tuo ruoka on ainoa "nautintoaine" jota käytän, niin panostan paljon ulkonäköön ja makuun. Olisi tylsää jos syömisen ainoa tarkoitus olisi saada maha täyteen.
Myös ruokailutilanteisiin meillä panostetaan, istutaan rauhassa ja jutellaan siinä samalla.
Hälläväliä-asenne ja ruoka ei kuulu yhteen.[/QUOTE]

Niin ja meitä on kaksi aikuista, taapero ja ekaluokkalainen, RUOKAkauppaan menee kuussa n. 600€. Pesuaineet ym. Käyttötavarat haetaan tokmannilta tms.
 
ap.
Meidän tämänpäiväinen menu:
AP: minä ja mies kaurapuuroa ja mehukeittoa, mies lisäksi pari voileipää päällysteillä, kahvia maidolla, teinit maitoa ja pari voileipää mieheen
TYÖEVÄÄT: minä: tonnikala-fetajuusto-salaatti, jossa salaattia, kurkkua, paprikaa, tomaattia, rypäleitä, fetaa ja tonnikalaa, lisäksi 2 ruispalaa juustolla ja paprikalla aamukahville töihin, iltapäiväksi päärynä ja maustamaton rahka. mies: eilistä perunalohiruokaa, jogurttia ja mansikoita, pari voileipää päällysillä.
Teinit syö koulussa mitä syövät.
ILTAPÄIVÄLLÄ: teinit syö leipää monta palaa + päällyset, rahkaa tai jogurttia, maitoa, hedelmiä... ovat hirveän nälkäisiä koulun jälkeen.
PÄIVÄLLINEN: kaalipata, jossa siis kaali, kunnon jauhelihaa 700 g jne... menee lähes kokonaan, tähteeksi jää luultavasti eväs huomiseksi miehelle. Lisäksi menee ruualla leipää, maitoa....
ILTAPALA: rahkaa, jogurttia, hedelmiä, marjoja.. kuka mitäkin ottaa, nälän mukaan.
Tämäntyylisellä mennään. Ja rahaa menee ja laadusta (kotimaisuudesta varsinkin) on pakko tinkiä.
 
endis
Hirvenlihassa on esimerkiksi Cesium-137:ää selvästi enemmän kuin kasvatetun karjan lihassa. Hormoninaudasta on turha puhua, sillä EU:ssa kasvuhormonien käyttö tuotantoeläimillä on kielletty.
Tämä on totta, mutta käsite tarkoittaa myös kaikke sitä muuta, joita rehuihin blendataan, jotta eläin kasvaisi nopeati ja tehokkaasti. Esimerkkinä GMO:lla tuotettu fytaasi ja xylanaasi yksimahaisille jne.
 
[QUOTE="...";30359160]Jep. Täällä Helsingin ydinkeskustassahan noita tuottajia löytyy vähintään joka toisesta korttelista...[/QUOTE]

Jep, löytyy. Asumme Helsingissä ( voi jopa sanoa että meidät voi lukea keskustassa asuviksi) ja löydämme laadukasta lihaa.
 
asx
Meidän tämänpäiväinen menu:
AP: minä ja mies kaurapuuroa ja mehukeittoa, mies lisäksi pari voileipää päällysteillä, kahvia maidolla, teinit maitoa ja pari voileipää mieheen
TYÖEVÄÄT: minä: tonnikala-fetajuusto-salaatti, jossa salaattia, kurkkua, paprikaa, tomaattia, rypäleitä, fetaa ja tonnikalaa, lisäksi 2 ruispalaa juustolla ja paprikalla aamukahville töihin, iltapäiväksi päärynä ja maustamaton rahka. mies: eilistä perunalohiruokaa, jogurttia ja mansikoita, pari voileipää päällysillä.
Teinit syö koulussa mitä syövät.
ILTAPÄIVÄLLÄ: teinit syö leipää monta palaa + päällyset, rahkaa tai jogurttia, maitoa, hedelmiä... ovat hirveän nälkäisiä koulun jälkeen.
PÄIVÄLLINEN: kaalipata, jossa siis kaali, kunnon jauhelihaa 700 g jne... menee lähes kokonaan, tähteeksi jää luultavasti eväs huomiseksi miehelle. Lisäksi menee ruualla leipää, maitoa....
ILTAPALA: rahkaa, jogurttia, hedelmiä, marjoja.. kuka mitäkin ottaa, nälän mukaan.
Tämäntyylisellä mennään. Ja rahaa menee ja laadusta (kotimaisuudesta varsinkin) on pakko tinkiä.
Monipuolisempaa, terveellisempää ja myös edullisempaa voisi olla korvata ainakin osa leivistä jollakin muulla. Itsetehty leipä on usein sekä terveellisempää että edullisempaa. Rahkaa on monen hintaista riippuen siitä onko se maustettua vai maustaako sen itse jne.
 
ap.
Monipuolisempaa, terveellisempää ja myös edullisempaa voisi olla korvata ainakin osa leivistä jollakin muulla. Itsetehty leipä on usein sekä terveellisempää että edullisempaa. Rahkaa on monen hintaista riippuen siitä onko se maustettua vai maustaako sen itse jne.
Syödään vain ruisleipää sekä itsetehtyä kauraleipää, jonka tekeminen ei ole ilmaista sekään, kun en käytä valkoista vehnäjauhoa (joka olisi halpaa). Rahkat ja jogurtit ostan maustamattomana aina, kun vältellään myös sokeria... Rahkat ja jogurtit ostan mieluiten kotimaisia, niin kuin maidotkin, kevyt versioina (rasvaa n. 2 %) ei rasvattomina.
 
[QUOTE="...";30359240]No kerro nyt ihmeessä minullekin, mistä sitä täältä saa.[/QUOTE]

Itse olen ihan googlettanut, soittanut tilalla ja tilannut. Jos en ole päässyt käymään.
Toimittavat sovittuun liikkeeseen ihan nimellä, jos eivät toimita kotiovelle.

Suomen Kotitila - Suomen Kotitila
Tuonkin kautta voi tilata, mutta toimituskuluja tulee päälle. Tuolta näet tiloja mistä voi ostaa ihan suoraankin( hinnat silloin huomattavasti eritasoa ). Puhelin käteen ja soittelemaan.
 
Viimeksi muokattu:
ap.
Syödään vain ruisleipää sekä itsetehtyä kauraleipää, jonka tekeminen ei ole ilmaista sekään, kun en käytä valkoista vehnäjauhoa (joka olisi halpaa). Rahkat ja jogurtit ostan maustamattomana aina, kun vältellään myös sokeria... Rahkat ja jogurtit ostan mieluiten kotimaisia, niin kuin maidotkin, kevyt versioina (rasvaa n. 2 %) ei rasvattomina.
Mutta lisään vielä, että leivän korvaajaa voisi ehdottaa, olisiko ideoita?
 
"..."
Itse olen ihan googlettanut, soittanut tilalla ja tilannut. Jos en ole päässyt käymään.
Toimittavat sovittuun liikkeeseen ihan nimellä, jos eivät toimita kotiovelle.

Suomen Kotitila - Suomen Kotitila
Tuonkin kautta voi tilata, mutta toimituskuluja tulee päälle. Tuolta näet tiloja mistä voi ostaa ihan suoraankin( hinnat silloin huomattavasti eritasoa ). Puhelin käteen ja soittelemaan.
No eipä tuo laadukkaan lihan syönti tuotakaan kautta mitään edullista ole, etenkään kun aina tulisi kymppi toimituskuluja päälle.
Mutta sinänsä hyvä lista, jos joskus tarvitsee isommalle porukalle ruokaa, niin voisi tuota kautta tilata.
 
[QUOTE="...";30359337]No eipä tuo laadukkaan lihan syönti tuotakaan kautta mitään edullista ole, etenkään kun aina tulisi kymppi toimituskuluja päälle.
Mutta sinänsä hyvä lista, jos joskus tarvitsee isommalle porukalle ruokaa, niin voisi tuota kautta tilata.[/QUOTE]

Kuten varmasti fiksuna ihmisenä ymmärsit kirjoituksestani kohdan "Tuolta näet tiloja mistä voi ostaa ihan suoraankin( hinnat silloin huomattavasti eritasoa ). Puhelin käteen ja soittelemaan.". Saa huomattavasti halvemmalla suoraan tilalta. Silloin on laadukasta ja edullista lihaa.
 
"..."
Kuten varmasti fiksuna ihmisenä ymmärsit kirjoituksestani kohdan "Tuolta näet tiloja mistä voi ostaa ihan suoraankin( hinnat silloin huomattavasti eritasoa ). Puhelin käteen ja soittelemaan.". Saa huomattavasti halvemmalla suoraan tilalta. Silloin on laadukasta ja edullista lihaa.
No en näe kovin järkevänä lähteä ajelemaan ja itse hakemaan jostain kymmenien kilsojen päästä yhtä paistia. Eikä minulla kyllä ole omaa autoakaan, joten liian vaikeaksi menisi.
Ja vaikea kuvitella, että he jokaiselle soittajalle lupaisivat lihat halvemmalla, kun mitä ovat netissä ilmoittaneet. Tai eihän sitä tiedä.
 
[QUOTE="...";30359481]No en näe kovin järkevänä lähteä ajelemaan ja itse hakemaan jostain kymmenien kilsojen päästä yhtä paistia. Eikä minulla kyllä ole omaa autoakaan, joten liian vaikeaksi menisi.
Ja vaikea kuvitella, että he jokaiselle soittajalle lupaisivat lihat halvemmalla, kun mitä ovat netissä ilmoittaneet. Tai eihän sitä tiedä.[/QUOTE]
Niin, kaikille ei ole sisälukutaitoa suotu. Saati, että sisäistäisi lukemaansa.
Yritetty on kuitenkin.
 

Yhteistyössä