alakoululaisten 1-3 lk kotiintuloajat /nukkumaanmenoajat kesälomalla???

  • Viestiketjun aloittaja miten muilla toimitaan
  • Ensimmäinen viesti
miten muilla toimitaan
miten ne eroaa arjen kotiintuloajoista, vai eroaako teidän perheessä?
arkisin meillä nukkumaan klo 21, ja lapset valittaa , että on liian ankaraa, kun pitää tulla kotiin viimeistään klo 20 lomalla, ja nukkumaanmenoaika on 21 myös lomalla. arkisin, viikonloppuisin saa valvoa pitempään.
 
ev
Minä olen taasen antanut reilu 5v ikäisen valvoa normaalia myöhempään, kun nyt ollaan lomarytmeissä. Lapsi valvoo noin 22:00 - 23:30 asti ja herää aamulla noin 8:00 - 9:00 välisenä aikana.
 
vieras
Normaali kotipäivänä nukkumaan noin klo 21. Asutaan maalla ja lasten menot on kyyditysten varassa joten kyläilyt menee sitten vähän miten sattuu välillä kun saatetaan olla koko perhe kylässä vaikka piti vain nopeasti lapsi hakea kotiin mutta alkaakin höpötyttämään puolin ja toisin.
 
vieras
Meillä ainakin on syynä se että lapset herää todella aikaisin laitto ne nukkumaan myöhään tai aikaseen, ainut vaan et jos laittaa myöhään niin seuraava päivä on takuuvarmasti kiukun täyteinen. Siksi ei ole mitään järkeä sekoittaa pakkaa varsinkin kun lapset menee mielellään tuttuun aikaan nukkumaan ku tietävät itsekin että sitten ei väsykiukkua tule todennäköisemmin
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ev:
Miksi lapsenne eivät edes näin kesälläkään saa valvoa myöhään? Sehän on lapsista pääsääntöisesti kivaa ja hauskaa, olla eri rytmissä, kuin arkena.
Vaikka siksi, että mies kuitenkin käy töissä ja hänellä aikaiset herätykset ja siksi että lapsi on itse väsynyt iltaisin.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ev:
Miksi lapsenne eivät edes näin kesälläkään saa valvoa myöhään? Sehän on lapsista pääsääntöisesti kivaa ja hauskaa, olla eri rytmissä, kuin arkena.
Samaa ihmettelen..Meillä kyllä saa 8-ja 5-vuotiaat valvoa pitempään, aamulla saavat nukkuakin rauhassa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja lol:
kuka laittaa 19.30 nukkumaa ees arkena, lasten rääkkäyst tollane -.-
Mitä rääkkäämistä se on? Meillä lueskelevat puolisen tuntia ja käyvät nukkumaan koulupäivinä. Heräävät noin klo 7 itsekseen. Helppoa!

Ja me mennään kaikki ajoissa nukkumaan koska me vanhemmat heräämme töillemme klo 05.

 
äityli
meillä ainakin 8vuotias koululainen tulee arkisin kun on koulua klo 21.00 ja nukkuun klo 22-22.30 ja lomalla saa olla kymmeneen asti ulkona ja nukkuun 23.30-00.00. sitten taas 6 ja 4 vuotiaat arkisin klo 20.00 kotiin ja klo 21-21.30 nukkuun ja lomalla saa olla yheksään asti pihalla ja nukkuun 22.30-23.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Meillä tuleva ekaluokkalainen ja 4 v saa valvoa klo 23-24 asti. Ulkona saa olla noin yhdeksään.
Aika samoilla mennään. Kummasti noi lapsetkin pärjää vähemmillä unilla kesällä valojen aikaan. 23 rupee ite kaipaa hiljasuutta ja rupeen sulkeisia pitämään. Samanikäisiä melkolailla.
 
kinuski
Meillä neloselle menevä saa lomalla valvoa periaatteessa niin pitkään kuin haluaa (kunhan ei aamuyöhön asti, eikä kyllä jaksaiskaan) mutta omassa huoneessa on oltava viimestään klo 22 ja sen verran hiljaa että muut saa nukkua. Kotiin tultava 21 mennessä, mutta omassa pihassa saa vielä olla n. 21.30 asti. Viikonloppuisin noista ajoista voidaan joustaa, mutta arkisin pakko laittaa jotkut rajat, koska muu perhe töissä ja päiväkodissa.
 
Hopping
Meillä tuo tyttö (3.luokkalainen) valvoo niin kauan kuin haluaa näin loma-aikana... Eilen nukahti yhdeltätoista ja tänään on jo sängyssä lukemassa (klo 21.30). On järkevä tyttö ja menee ihan ihmisten aikaan nukkumaan kuitenkin. Ja on ihan hyvä jos nukkuu vähän pidempään aamuisin, me kun lähdemme töihin kahdeksi ja tulemme neljältä, joten tulee päivä pitkäksi jos on jo seitsemältä ylhäällä. Tänään tyttö oli herännyt klo 9.30.
 
Huih, mä olen vissiin sitten umpijulma lastenrääkkääjä, koska meillä on sama rytmi läpi kesän: kuuden-seitsemän aikaan sisälle ja heti pesujen ja iltapalan jälkeen noin kahdeksaan mennessä petiin. Tämä siksi, koska junnu herää pomminvarmasti kuuden jälkeen, laittoi nukkumaan mihin aikaan tahansa ja möykkää sitten herättyään koko sakin ylös. Tosin omat muksuni ovat nuorempia, kuin ap tarkoitti: tuleva ekaluokkalainen, 5-v ja 3-v.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja lol:
kuka laittaa 19.30 nukkumaa ees arkena, lasten rääkkäyst tollane -.-
kerrotko minulle miten ja miksi tämä on mielestäsi lasten rääkkäystä? eiköhän jokainen tiedä ja tunne omat lapsensa parhaiten ja toimi heidän parhaakseen. ja sekö olisi sitten oikein ettei lapsia laiteta nukkumaan kun he ovat väsyneitä? oletko ikinä kuullut sanaa aamuvirkku?
 
Hopping
Alkuperäinen kirjoittaja Kreecher:
Huih, mä olen vissiin sitten umpijulma lastenrääkkääjä, koska meillä on sama rytmi läpi kesän: kuuden-seitsemän aikaan sisälle ja heti pesujen ja iltapalan jälkeen noin kahdeksaan mennessä petiin. Tämä siksi, koska junnu herää pomminvarmasti kuuden jälkeen, laittoi nukkumaan mihin aikaan tahansa ja möykkää sitten herättyään koko sakin ylös. Tosin omat muksuni ovat nuorempia, kuin ap tarkoitti: tuleva ekaluokkalainen, 5-v ja 3-v.
No tuo on ihan luonnollista. Nuorimman lapsen rytmin mukaan sitä on pitkälti toimittava, muuten kävisi niin että vanhemmat lapset eivät saisi tarpeeksi unta. Meillä kun vain yksi lapsi, niin hänen nukkumisensa ei pikkusisaruksien heräämisestä häiriinny vaikka nukkuisi puoleen päivään...
 

Yhteistyössä