Alhainen Anti-Muller ja korkea fsh

Aika harvinainen tilanne kyllä, varsinkin jos ikää on reilusti alle 40. Minulla on fsh ollut 30 tienoilla ja amh 0,4, ikää 31. Ennenaikainen munasarjojen toiminnan hiipuminen kyseessä, mutta menkat vielä säännölliset. Yhden ivf-hoidon tekevät julkisella näillä arvoilla, sitten lahjasolujonoon ja näillä näkymin Kela suostuu maksamaan siitä puolet (mikä on aika monta tonnia, huh :)).

Itse ei näihin pysty vaikuttamaan millään. Munasolureservi ei parane itsestään, vaan voi ainoastaan huonontua kun aikaa kuluu.
 
Olen 32v., meillä yritystä takana noin kaksi vuotta tuloksetta. Minulla fsh viime talvena 9,5 (vain yhdestä kierrosta mitattu), keväällä amh 0,85. Nyt arvot todennäköisesti jo kehnommat, kierrot heittelevät lyhyiden ja pitkien välillä, välivuotoja, joskus jopa kuumia aaltoja. Huhtikuussa lääkäri julkisella puolella ehdotti suoraan ivf lyhyellä kaavalla, jätettiin ajatus kesän ajaksi hautumaan. Nyt syyskuussa pari päivää sitten aloitin fsh-pistokset Puregon 900iu, annostus 250. En ole huomannut mitään "sivuoireita", pitäisikö? Millaisilla annostuksilla olette lähteneet ivf? Kokemuksia/tuloksia? Hiukan jännittää, saadaanko hoidoilla munarakkuloita, jos saadaan, onko hyvälaatuisia....
 
Viis vuotta tehtiin ekaa lasta ja juurikin amh alhanen vaikka ikää oli alle 30. Neljäs ivf sitten tuotti tuloksen ja nyt pohdin uskallanko mennä mittauttamaan uudet tulokset ja haluanko lähteä enää moiseen rumbaan.

Mulla alusta asti kaikki piikitykset maksimiannoksilla mitä vaan sai. Soluja saatiin ja ne oli aina about priimaa mut ei vaan kiinnittyny. Vasta ku oltiin jo sijaisperhevalmennuksessa ja viimisen hoidon viiminen siirto niin sitte tietty mr. Murphy päätti luovuttaa ja saatiin tyttö.

Tulin nyt ekaa kertaa haistelemaan tänne parin liki kolmen vuoden tauon jälkeen. Kattotaan ahistaako liikaa vai uskallanko lähtee taas tähän leikkiin. Ekalla kierroksella on ihan eri pelimerkit ja tahtotilat.

Jaksamista ja pitkää pinnaa kamalien asioiden äärellä. Tiedän tuskan liiankin hyvin.
 
Minulla otettiin tuo FSH nyt uudelleen ja menin ihan omaa hölmöyttäni kierron väärään aikaan verikokeeseen muiden kokeiden kanssa. No kuitenkin. FSH oli nyt 48 eli vaihdevuodethan tässä pitäisi olla? Julkinen ei suostu enää tämän FSH arvon jälkeen antamaan edes sitä yhtä hoitoa. Kannattaako yrittää sitten yksityisenkään kautta?
 
FSH-arvo voi heittää paljonkin eri kierroissa ja muistaakseni piti mitata kp 2-5, ei muina aikoina. Käsittääkseni amh-arvo on vielä oleellisempi munasolureserviä arvioitaessa, ja sen voi mitata mihin aikaan kierrosta tahansa. Aina kannattaa yrittää, siis jos lapsia haluaa omilla munasoluilla. Ja kun arvot on kehnot niin ei kannata aikailla, koska ne ei siitä enää parane, eikä asialle voi/ole voinut tehdä mitään. Saattaa silti olla että kroppa vastaa hyvin hoitoihin, mulle lääkäri toisti monta kertaa, että yksikin (hyvä) munasolu riittää..

Kävin juuri 1. ivf-kierron läpi lyhyen kaavan mukaan, melkein maksimiannoksilla ja tuloksena oli 8 munasolua. Näistä tosin suurin osa oli epäkypsiä, mutta tuloksena oli 2 hienoa alkiota. Yksi näistä siirrettiin tuoreeltaan, toinen meni pakkaseen. Parin viikon päästä tein positiivisen raskaustestin, nyt viikko 5 menossa. Hyvin epäuskoinen fillis, en todella odottanut, että onnistuisi jo ekalla hoitokerralla.

En vielä uskalla yhtään iloita asiasta, kun pelkään keskenmenoa ja jollain sairaalla tavalla vähän syyllinen olo, kun toiset joutuvat käymään hoitoja läpi vuodesta toiseen. Eihän se nyt voi näin "helppoa" olla. Ja sitten yritän muistuttaa itseäni siitä, että eihän tämä minun raskautuminen nyt kovin helposti toteutunut verrattuna valtaväestöön.. Jotenkin, kun on jo sisäistänyt sen, että varsinkin luonnollisin keinoin raskautuminen on erittäin epätodennäköistä ja tottunut pettymyksiin sekä ponnistelemaan asian suhteen, on niin absurdi olo että olisi raskaana. Pää ei ihan pysy perässä :) nyt täytyy vaan toivoa, että kaikki menisi hyvin.
 
HEIPPA!

Meillä ei yksikään lääkäri (3 eri lääkäriä) ole antanut mitään toivetta lapsen saamiseen. Minulla viimeeksi ultrassa taisi olla 3 munasolua :/ ja se, minkä laatuisia soluset ovat...huoh*
Huomenna siirrymme yksityiselle. Keskustellaan siellä kannattaako edes sitten IVF hoitoa yrittää vai menemmekö suoraan luovutetulla munasolulla.
 
FSH mulla ollut 13,1-13,3.Ja AMH 0,9 ja ikää mitatessa ollut 36-37.Tehty 4 inssiä,Gonal-F hoidon kanssa,tuloksetta,lisäksi 2 IVF joista saatiin suurimmilla hormoniannoksilla vain 3 ja 4 munista.Ekan kerran eivät lähteneet jakautumaan ja tokalla kerralla siirrettiin tuloksetta yksi 3-päiväinen alkio.
Kierrot on epäsäännölliset 26-35 pvää,ja vuotoa kestää 2-3 päivää.Tosin runsasta sellaista.
Nyt on suunnitelmissa 2 alkion adoptio ensi Helmikuussa ulkomailla.
 

Yhteistyössä