Alhainen hemoglobiini. Oireet?

aika usein mulla laskee 80:iin, oireina sydämen rytmihäiriö, tajuton väsymys, hengästyn ihan pienestä, pyörryn, lihasheikkous, kova päänsärky, olen ihan kalpea jne.

muoks. mulla on myös alhainen verenpaine
 
Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;24033040:
sitä en oikein tiedä- ei ole tutkittu pahemmin, lykätty vaan lääkkeet kouraan ja käsketty niitä syömään.
Onpa aika ihmeellistä ettei ole tutkittu, kun noinkin pahat oireet ja jos sulla on kerran aika usein noinkin alhainen. No, onko niistä lääkkeistä sitten ollut mitään hyötyä?
 
Väsymys kun oli n. 100-120 luokkaa raskausaikana ja synnytyksen jälkeen tippui pahimmillaan 74 - silloin pyörrytti kovasti (korvia kuumotti yms) ja pyörryinkin. Kalpeus myöskin. Nuo raskauden aikaiset arvot ei väsymyksestä ja kalpeudesta huolimatta sinänsä mun menoa haitanneet, mutta sairaalassa synnytyksen jälkeen oli vaikea kävellä sitä 1,5m matkaa edes vessaan pyörtymättä / istua pöntöllä tmv. Sängystä noustessa heti alkoi "pää puutua" :D

Mulle tiputettiin pari pss verta sairaalassa (nousi siitä 74stä 99iin) ja rautatabletteja söin joitain viikkoja synnytyksen jälkeen vielä, jälkitarkastuksen jälkeen arvot on olleet ihan normaalit eikä ole rautaa tarvinnut syödä.
 
-
Mulla putosi leikkauksen jälkeen tosi alhaiseksi. En pystynyt syömään kun oksetti niin paljon, silmiä en voinut pitää auki ollenkaan ku kaikki pyöri ympärillä. Sain verta ja olo kohentu sillä suht nopeasti.
 
AnyaN
Itsellä laski kans synnytyksen jälkeen sinne 80 tienoille. Huimasi, heikotti, hengästytti, sydän hakkasi ja siihen päälle kylvin kylmässä hiessä. Ruokavaliolla ja rautatableteilla se onneksi nousi kolmessa viikossa ihan normaaliksi.
 
kouluaikana
söin todella huonosti, en siis syönyt oikeaa ruokaa juurikaan. Tuloksena hemoglobiini 85. Tajuton väsymys kokoajan, en jaksanut tehdä yhtään mitään. Nukuin kokoajan, jopa välitunnit koulussa ja heräsin yöunienkin jälkeen väsyneenä. En jaksanut kävellä edes bussipysäkille. Lopetin rakkaan harrastuksenikin oikeastaan tuohon aikaan, en kertakaikkiaan jaksanut.

Jälkeenpäin vain ihmettelen, miten kukaan ei huomannut/älynnyt mitään? Vanhemmat, opettajat, kaverit, mä vaan nukun ja olen väsynyt jatkuvasti, kukaan ei ihmettele mitään. Tilanne huomattiin vasta normaali terveystarkastuksessa kun hemppa mitattiin..
Noh, tää nyt oli tällanen tarina. Tuli vaan mieleen, et kyllä lapsillekin kannattaa kertoa mitä huonosti syömisestä voi seurata.
 
"annika"
miulla on vähänväliä semmonen olo että pyörryttää,arvelin että johtuu verensokerin alhaudesta mutta makea ei auta siihen oloo, neuvolassakaan ei olla otettu hemoglobiinia,koska en oo älynny sanoa että toisinaan pyörryttää paljonki.. ennen ei ole koskaa ollu tämmöstä oloa paitsi nyt raskauden aikana :/ ja kädet on kokoajan jäässä :( otin pari tuntia sitten rautatabletin mut ei oo sekään auttanu ja jossei parissa viikossa auta ni sit en tiiä mikä on,vai johtuuko pelkästään raskaudesta.. ?! helpp ! :)
 
"Carkki"
Itselläni on tällä hetkellä hemoglobiini vaan 49. Syytä ei löydetä. olen jatkuvasti väynyt, huimausta on ja olen kalpea.
Mutta silti yleiskunto on hyvä. käyn päivittäin noin 20km juoksulenkillä niin kuin ennen kuin minnulla huomattiin tämä matala hb. Missäköhän on syy?? Onko kellään mitään tietoa mitä täm voisi olla?
 
Day
^Miten sut on päästetty kotiin terveyskeskuksesta (tjsp missä hb mitattiin?)? Kuulostaa järkyttävän alhaiselta.

Ittellä pahimmillaan on ollut 70, sekin synnytyksen jälkeen ja sänkypotilaana olin silloin. Raskauden aikana hb oli 100-115 ja väsytti. Nyt 3kk synnytyksestä hb pyörii 90-100 välillä vaikka 100mg rautaa syön joka päivä. Oireina väsymys, hengästyminen ja pyörrytys.
Aiemminkin ollut näitä raudan imeytysmisongelmia mm. teininä anoreksian takia ja myöhemmin kasvissyönnin takia.
 
"vieras"
Ala-asteella oli toistuvasti satasen kiekuroissa, olin väsynyt ja huimasi. En tiedä mistä johtui, rautalisällä ja ruokavaliolla korjattiin.

Synnytyksen jälkeen 77. Olin kalpea ja tietysti jossain määrin väsynyt, mutta en olisi ikinä itse uskonut tuota lukemaa virkeystilaan nähden, eikä huimannut yhtään. Nousi rautalisällä ja ajan kanssa.
 
nooh
[QUOTE="Carkki";28482970]Itselläni on tällä hetkellä hemoglobiini vaan 49. Syytä ei löydetä. olen jatkuvasti väynyt, huimausta on ja olen kalpea.
Mutta silti yleiskunto on hyvä. käyn päivittäin noin 20km juoksulenkillä niin kuin ennen kuin minnulla huomattiin tämä matala hb. Missäköhän on syy?? Onko kellään mitään tietoa mitä täm voisi olla?[/QUOTE]

En tiedä, mutta kun se hitaasti laskee, ihminen sopeutuu. Kehitysmaissa on tuotakin alhaisempia lukuja. Ehkä sun olisi hyvä hiukan perehtyä asiaan itsekin, että tiedät seurata hoitoasi.

Itellä tippui kahdeksaankymppiin opiskelijaruokavaliolla, jaksoin tehdä kaikenlaista vaikka ihmettelin hengästymistä. Sitten takka savutti pikkuisen ja sain rytmihäiriön, pyörryin ja oksensin.
 

Yhteistyössä