Alkioiden luovutus tuntemattomalle vastaanottajalle

Meille tuli eteen tilanne alkioiden pakastussopimuksen uusiminen, alkioiden luovuttaminen tuntemattomalle vastaanottajalle, opetuskäyttöön tai hävitys. Meidän lapsiluku on täynnä, olemme saaneet hoidoilla kaksi ihanaa lasta.

Olemme nyt muutaman päivän pohtineet asiaa ja minulle oli alusta asti selvää, että haluaisin luovuttaa alkiot..Onko teillä ollut vastaavaa tilannetta? Millaisia tuntemuksia se herätti? Miestä vähän arveluttaa, että mahdollinen niistä syntyvä lapsi saisi halutessaan selvittää biologisen alkuperänsä. Itse en ajattele sitä niin vaan lapsettomuuden tuskan ja kaikki ne tunteet kokeneena olisi upeaa saada luovuttaa alkiot nitä tarvitseville. Tämähän tietysti vaatii käynnin klinikalla, kokeita ja keskustelua.

Onko täällä tällaisilla alkioilla raskautuneita?

Olisi mukavaa lukea teidän ajatuksia ja jäsennellä omia, pää ihan pyörällä, vaikka luovutuksen kannalla ehdottomasti olen.
 
Viimeksi muokattu:
Me luovutimme omat alkiot eteenpäin.Meillä lapsiluku täynnä eikä haluttu hyviä alkioita heittää roskiinkaan.
Piti käydä psykologin juttusilla ja sen jälkeen tehtiin lääkärin kanssa paperit,meistä myös otettiin ne infektioverikokeet.
Se että tuleva lapsi saa tietää alkuperänsä ei ole ihan yksinkertainen juttu.
Lapsen täytyy ottaa yhteyttä klinikkaan jossa saanut alkunsa josta hän saa koodin jonka kanssa mennään terveysministeriöön tai vastaavaan (en nyt muista tarkasti) ja siellä on meidän nimet ja sosiaaliturvatunnukset.Ja hänen pitää pelkän nimen perusteella selvittää osoite tms.
Ja ainakin meidän osoitetiedot on salaiset.Eikä vanhempien ole mikään pakko antaa mitään tietojaan itsestään jos ei tahdo.

Luovutettuja soluja ei ihan kauheasti ole tarjolla joten ainakin meidän solut kelpas ilomielin klinikalle.
 

Yhteistyössä