~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

Jess @Caro87, hienoa kun sykkeet löytyi! ☺ Toivotaan että saan samat uutiset ensi keskiviikkona neuvolassa, ja kaipa se sokerirasituskin siellä sitten varataan.

@giraffe mulla on kans (nyt jo!) pieni ahdistus vaunujen kanssa. Ollaan niitä jo tutkailtu, erityisesti miehelle nämä varusteet näyttää olevan tärkeitä juttuja ja tuo sellaista konkretiaa hänelle tähän odotukseen. Turvakaukalo saadaan lahjaksi ilman hintakattoa joten valitaan vuoden 2014 testivoittaja Recaro. Niitä on hyvin saatavilla kaupoissa, käydään vielä lähempänä hypistelemässä. Kaukalon valinta nyt muutenkin tuntuu simppelimmältä kuin vaunujen.

Me saadaan kans varmaan tosi paljon perintönä vaatteita ja muuta tavaraa, kun kummipoika syntyy näinä päivinä ja
sieltä kaikki jää sopivasti meille kun/jos helmikuussa syntyy meidän vauva. Muutenkin aion kyllä kirppiksiä ym hyödyntää.

Meillä on aika pieni asunto ja erityisesti kalusteita (esim hoitopöytä) täytyy oikein pohtia että minkä kokoiset mahtuu ja saadaanko kaikkea mahtumaan ollenkaan. En olisi muuten ollut hoitopöytää edes ostamassa, ajattelin että käytettäis pyykkikoneen päällistä, mutta nyt päädyttiin että hankitaan vielä kuivausrumpu ennen vauvaa niin se menee pyykkärin päälle.

MyMa 15+5
 
Kiitos Caro ja Mandala kun vinkkasitte tuosta äitiyspakkauksesta puuttuvista pienistä kokonumeroista. Täytyy niitä hankkia (ja tää tuttu loppu tietty että "jos siis sinne asti pääsee..." ) :ninja:

MyMa mä oon kanssa miettinyt tuota hoitopöydän tarvetta juuri tuon pesukonekuvion vuoksi plus että tuleeko oikeasti tarvetta ja meilläkään tilaa ei oo liikaa mutta ehkä kuitenkin nyt saadaan sellainen...
 
MyMako se joku aika sitten kaipaili tuoreempia plussanneita mukaan.. tässä nyt yksi, kun viimein uskallan ;-) Hoitopalstalla plussailin heinäkuussa, mutta en ole odottajiin uskaltanut siirtyä, kun viime vuonna kkm selvisi näillä viikoilla.

Vaan eilen ja tänään olen päässyt kuuntelemaan sykettä Angel Soundin dopplerilla ja nyt tuntuu vähän helpommalta odottaa kahden viikon päästä olevaa nt-ultraa :)

6+0 alkanut huono olo ja järkyttävä väsymys jatkuvat edelleen, myös pientä ja isompaa päänsärkyä on ollut - migreeni onneksi vain kerran, tuolla samaisella 7. viikolla. Panadol kun ei auta edes tähän peruspäänsärkyyn.

Xienna 10+4
 
  • Tykkää
Reactions: Roxanne
Lämpimästi tervetuloa @Xienna! :) Minäpä se juu kaipailin uutta verta tänne, the more the merrier ;)

Ihana juttu että olet jo päässyt sydänääniäkin kuuntelemaan. Mäkin mietin pitkään kotidoppleria, mutta jätin sitten kuitenkin ostamatta. Toivottavasti huonot olot pian helpottavat! Panadolilla migreenin yli pääseminen on kyllä yhtä kivireen vetämistä... :sick:

Täytyypä taas päivittää tuota listaa (missähän monen sivun päässä se jo meneekään..), nyt en saa kännykällä kopsattua.

Mukavaa viikonlopun alkua koko porukalle :rolleyes:
 
Mandala,
Kiitos, että jaksoit kirjoitella kokemuksia ja hälventää huolia käynnistyksen suhteen. Kiitos myös vinkeistä. (y) Olin itsekin ajatellut, että tuskin haluan makailla sängyssä ainakaan selällään siellä sairaalassa, kun se ei nytkään tunnu kauhean hyvältä häntäluussa, niin entä sitten silloin. Kai näissä naisen vaisto osaa ohjata oikeaan asentoon, jos ei ole missään letkuissa tai piuhoissa kiinni. Ja toivon myös, että kätilö sitten neuvoo ja ohjaa ja ehdottelee ja jos ei ehdota, niin täytyy kysyä.

giraffen,
Ihana tuo pienen riehaantuminen tulisesta ruuasta. :love:
Muistan itsekin, kun vaaveli sai hepulin kun söin pizzaa :D Ja joskus tulee hikkakin sille ja mietin aina, että aiheutinkohan sen minä jollain, mutta tuskin.
En kyllä usko, että tuo hemoglobiini on vielä mitään aiheuttanut, eiköhän vauva ole ottanut omansa ja sinä vain saat kärsiä puutosoireista. :)

Caro,
Kiva että neuvolassa kaikki hyvin ja sokeriarvotkin mallillaan. Josko ne huolet alkaisi siitä vähän vähenemään.

Xienna,
Tervetuloa mukaan ja toivottavasti olo alkaa kohentua.

ON
Mä laskin ja taulukoin 2017 äp:n vaatteet :D. Niitä oli kolmet 50-56, kolmet 62-68 ja kahdet 68-74 muistaakseni. Eli nyt siellä on noita pieniäkin, mutta musta ne on silti jotenkin ison tuntuisia verrattuna moniin muihin 56 tai 62 koon vaatteisiin mitä olen kaupasta ostanut.

Hoitopöytää mietin minäkin pitkään. Ajattelin ensin etten sitä tarvitse, mutta tuli se nyt kuitenkin sitten ostettua. En tosin ole varma sen välttämättömyydestä vieläkään, aika näyttää onko siitä hyötyä.

Mä vähän korjailin noita tietoja ed. viestiin, kun oli vähän päivät sekaisin. Eli tänään vasta kävin äpolilla koko- ja synnytystapa-arviossa. Kaikki oli paremmin kuin hyvin ja se edellinen lääkäri ihan turhaan pelotteli kaikella joutavalla, kyseessä oli mieslääkäri. Nyt oli oikein mukava naislääkäri. Nyt olo on aika levollinen synnytyksen suhteen, joten ei ollut kyllä turha käynti tämäkään. :)

Ja mitäs kaikkea siellä sitten selvisikään:
Ensin olin käyrillä puolisen tuntia, sikiöllä oikein hyvät sydänkäyrät. Sitten tsekattiin verenpaine, joka taas vähän koholla. Istukan virtaukset hyvät ja vauvalla on kuulemma oikein hyvät oltavat tuolla.
Kokoarvioksi lääkäri sai 3,5 kg ja sanoi, ettei saa kyllä mitenkään tästä isokokoista sikiötä, että ihan sopusuhtainen ja keskikäyrällä, ei mitenkään iso vatsanympärys (joku hieno termi makrosominen tms. en muista enää) ja että kasvu on nyt jotakuinkin kasvettu, että korkeintaan 100 g tulee lisää viikossa, että nyt vain kypsytellään. Eli ei tarvitse pelätä edes nelikiloista vauvaa, tosin pitkä saisi tulla, kun en kerta ole niitä pieniä vaatteita ostanut tän kokovouhotuksen vuoksi :D. (Mulla siis sf-mitta menee yläkäyrän yläpuolella.)

Lantio on kuulemma oikein hyvä synnyttäjän lantio (mutta kudokset ensisynnyttäjän tapaan napakat tj.:eek:). Ja mikä erikoisinta (kun ei ole ollut oireita), niin kohdunsuu oli jo auki 1 cm tai sormelle, en muista ihan tarkkaan ja että hän pystyi koskea vauvan päätä. Kohdun kanava oli hävinnyt (!) kun viimeksi se oli 4 cm ja täysin kiinni. Kuulemma oikein hyvät lähtökohdat normaalille tai käynnistetylle synnytykselle. Pyysin aikaa 40+3 yli, koska useimmat vauvat on tuohon mennessä syntyneet ja hän oli samaa mieltä, ettei tarvitse hötkyillä käynnistyksen kanssa. Sovittiin aika käynnistykseen ensi perjantaille, mutta voi olla että vauva on jo syntynyt sitä ennen.

Tuli kyllä tosi hyvä fiilis tuon käynnin jälkeen. Minulla ainakin tieto helpottaa huomattavasti siihen, ettei panikoi tai pelkää synnytystä (niin kovin paljoa).

HH 39+4
 
Minä taas täällä höpisen, mutta noista vaunuista. Tärkeää on tarpeeksi isot pyörät - Suomessa talvessa ei varmaan voisi kauheampaa olla kuin lykkiä pieni pyöräisillä renkailla varustettuja vaunuja. Itse suosin kääntyviä eturenkaita, helpottaa paljon vaunujen kääntelyä pienissäkin paikoissa.

Jos mahdollisuutta niin elämää helpottava tekijä on jos turvakaukalon saa vaunujen runkoon kiinni. Meillä on Stokken vaunut johon sai adapterin kanssa kiinni Maxi Cosin turvakaukalon. Tarkoittaa siis sitä, että joka pientä (kauppa)reissuakin varten ei tarvi ottaa vaunun rungon lisäksi myös vaunukoppaa autoon mukaan. Stokken vaunut, vaikka kaikin puolin todella hyvät olikin niin on tosi isot, ja vaikka meillä on iso paksi farmari autossa niin silti rungon lisäksi iso vaunukoppa vei suurimman osan paksin tilasta.
Yhdistelmävaunut tietysti paras vaihtoehto.

Ja vaunuihin liittyvää: kannattaa investoida hoitolaukkuun. Ei tarvi olla kalliskaan mutta oikeasti sinne saa kaiken tarvittavan, helpottaa jos on eri osioita minne tavaraa laittaa. Ostettiin Stokken oma laukku mikä on meillä vieläkin rattaiden mukana. Tein oikeasti melkein ydinlaskeuman kestävän setupin sinne laukkuun, kunhan sen pitää aina ajantasalla (vaihtaa esim käytetyt vaihtovaatteet, laittaa lisää vaippoja rai ruokaa yms) niin sillä pärjää todella hyvin missä vaan. Mulla on oikeasti esim power bank kännykän latausta varten ja aurinkorasvat molemmille yms kaikkea siltä väliltä (varsinkin lapseen liittyvää) siellä, joten en edes pidä omaa käsilaukkua enää mukana

Vaatteista vielä, että varmaan oikeasti selviää esim 6-8kpl bodyja ja vaikka muutamat housut ja sukat päälle. Per koko siis. Jos siis pesee ahkerasti. Kauheasti ei sellaisia potkupukuja tunnu olevan jostain syystä, mutta body+housut yhdistelmä on ihan käytännöllinen kyllä.

Harsoja kannattaa varata. Ikeassa on parhaimmat harsot, eikä pahan hintaiset! Ainakin oli 2016 - pehmeät ja isot. Niitä menee pienvauva-aikana paljon, joten ehkä joku 10 ois hyvä minimi niin ei tarvi välttämättä joka päivä pestä - riippuu tietty paljon vauva puklaa. Ikeasta saa myös sellaisia pieniä pyyhkeitä (Öö ehkä 30x30cm tms), niillä saa pyllyn kuivattua pesun jälkeen hyvin eikä tarvi käsipyyhkeitä käyttää niihin. Meillä vieläkin ne käytössä vaikka poika on jo 1v3kk!
 
  • Tykkää
Reactions: Roxanne
HupsuHaave, kiva että sulla nyt levollisempi olo. Täällä ei taida saada käynnistystä ilman "oikeaa" syytä ennen 41+5. Mullaki synntys käynnisty sitten 41+3. Mullekkim muuten sanottiin siitä kudosvastuksesta. Jääny mieleen kun en tajunnu kysyä mitä tarkottaa.

Xienna, tervetuloa! :)

Meillä oli pieniäkin kokoja useita ja musta oli kiva niin ei tarvinnu pyykätä koko aikaa. Eikä kukaan olis jaksanutkaan sillon. Kuitenkin vähän väliä vaatteet likaset, märät tai pissa/kakka tullu ohi. Poika kyllä kasvanu keskimäärästä hitaammin niin joka kokoa on käytetty pitkään. Nytkin mennään vielä 68/74 vaatteilla :D

Hoitopöytä on meillä ikeasta ostettu joka on toiminu hyllynä kun ei enää sitä oo tarvittu. En tiedä tuleeko nyt käytettyä ees sitä.

Caro ja 14+6
 
Tervetuloa, Xienna, ja onnittelut sydänäänistä! :love: Kiva tosiaan saada uuttakin verta mukaan keskusteluihin. :) Toivottavasti pahoinvointi ja muut vaivat helpottavat pian! Jos haluat mukaan listalle niin laitathan vielä tarkemmat tietosi: monesko hoito, monesko lapsi ja LA (jos jo tiedossa).

HH onkin kohta tositoimissa, jännittävää! :) Kiva kuulla että viimeiisin äippäpolikäynti oli mukava ja luottamusta herättävä. Nyt sit voitkin vaan rauhallisin mielin (toivottavasti :D) odotella ensi viikkoa!

Muoks. Giraffenille piti vielä kommentoida, et mulla kans hemoglobiini ehti tippua alle sadan ennen kuin huomattiin ja aloin ottaa rautatabuja. Eiköhän tää naisen elimistö ole suunniteltu siten, että sikiö saa kaiken tarvitsemansa ja äiti sit kärsii puutoksista jos sellaisia on, eli en olisi tuosta huolissani. :) Mulla siis mitattiin hbl ekan kerran alkuraskauden seuloissa ja tokan kerran vasta nyt elokuussa, rv 28! Olis varmaan pitänyt vaatia mittausta jo aiemmin...

Vaatteista ja muista hankinnoista: Mä olen nyt hankkinut body+housut-settejä noin 6 kpl per koko (mukaan luettuna äippäpakkauksen vaatteet, jotka tosiaan vaikuttaa kaupasta hankittuja isommilta), mutta ehkä muutaman bodyn vielä ostan lisää varuiksi. Kandee myös huomioida se, että äitiyspakkauksen ulkoiluvaatteet on tosi isoja, eli jos vauveli syntyy syksyllä tai talvella niin sit kyllä tarttee pienemmät ulkoiluvaatteet ekan talven vaunulenkkejä varten. :) Mä olen ostanut vauvanvaatteet pääosin käytettyinä. Ainakin täällä Hesassa on monia hyviä kirppiksiä (mm. Vekarakirppis, Ipanainen, Pikkumaatuska ym.), joista saa ihan siistikuntoisia ja kivannäköisiä vaatteita eurolla tai parilla kappale. Eli siinä kyllä säästää pitkän pennin siihen verrattuna että ostaisi kaiken uutena ja normaalihintaisena. Kauppojen aletangot kannattaa hyödyntää myös.

Me muutetaan uuteen kämppän syyskuussa niin ei olla vielä muita hankintoja kovin paljon tehty, kun ovat sitten vaan lisävaivana muutossa. Pinnasänky ja hoitopöytä varmaan haetaan Ikeasta sit muuton jälkeen. Vaunuja käytiin tällä viikolla koeajamassa kaupassa. Vähän se selkiytti ajatuksia, vaikkei lopullista valintaa vielä tehtykään. Päätin nyt haluavani suht pienikokoiset ja sirot vaunut, kun kuitenkin kaupunkialueella pääosin liikutaan ja vaunuja sisällä asunnossa säilytetään. Ne on varmaan julkisissa liikennevälineissäkin kätevimmät. Kääntyvät mutta lukittavat etupyörät haluan myös. Myyjä kovasti suositteli Emmaljungan Viking-vaunuja, mut mulle ei ihan kirkastunut, miksi ne olisivat paremmat kuin muut vastaavat (ja edullisemmat) vaunut. Pelkästä tunnetusta merkistä en kuitenkaan haluaisi maksaa ylimääräistä...

Roxanne 29+2
 
Viimeksi muokattu:
Onnea plussasta Xienna ja tervetuloa ryhmään!

Sokerirasituksessa on moni käynyt. Ite kävin ekan kerran joskus rv 16, jolloin arvot oli hyvät, mutta joudun vielä toistamiseen tässä lähiviikkoina sukurasitteen takia. Harmi että Roxannelle napsahti diagnoosi, mutta eiköhän ne arvot pysy aisoissa ihan perusterveellisellä ruokavaliolla. Tuntuu että aika herkästi noita diagnooseja jaellaan, mutta ehkä hyvä niin.

MyMa hyvä jos pelot ovat vähän tasaantuneet. Itsellä nt-ultran jälkeen helpotti vähän ja rakenneultran jälkeen sitten enemmän. Eli kyllä se siitä kunhan viikot vierivät! Nyt on kuitenkin jo hyvin pienet riskit enää, että mitään sattuisi. Ja painosta ei kannata stressata, vauvan vointia seurataan onneksi niin tiiviisti, että jos painonnousu alkaa vaikuttaa vauvaan niin se kyllä huomataan ajoissa.

Hemoglobiini on mulla on pysynyt tosi hyvällä tasolla, mutta ummetus on valitettavasti vaivannut jo suht aikaisista viikoista alkaen. Vi-Sibliniä olen mäkin nyt syönyt muutaman viikon ja siitä on kyllä apua!

Vakuutuksia olen nyt yrittänyt vertailla, mutta on noiden ehtojen lukeminen vaan työlästä... Me luultavati pääsytään OP-Pohjolaan, koska niillä omavastuu ja korvattavuudet vaikuttaa hyviltä. Ja toi ekan vuoden maksuttomuus tietty. LähiTapiolan vakuutus näyttää paperilla hyvältä, mutta ko. yhtiö on ollut julkisuudessa vähän huonossa valossa, ja niiden kanssa saattaa ilmeisesti korvausten kanssa tulla ongelmia.

Caro87 mä tajusin ton sun tukivyölinkin avattuani, että mulla itse asiassa on toi sama kaapissa! Sain siskolta aikoinaan, mutta en tajunnut että se on tukivyö. Olen pari kertaa sitä kokeillut, ja se tukee kyllä mahaa ihan kivasti esim. kävellessä, mutta istua sen kanssa ei voi, eikä se tue selkää lainkaan. Tartten siis lisäksi sellaisen lantiolle tulevan, mutta eka nettitilaus ei mennyt ihan putkeen. Täytyy jatkaa etsintää. Hieno kuulla, että neuvolasta tuli hyviä uutisia! Mulla on myös edessä istukka, mutta sykkeet on joka kerta saatu ihan helposti kuulumaan.

Evangelina mä en ole huomannut, että vatsa olis päällepäin kosketusarka, mutta kaikenlaisia muita kipuja on sen verran, että vauvan liikkeet saattaa välillä saada aikaan ikäviä tuntemuksia. En tiedä onko ne supistuksia, ehkä ei, koska maha ei mitenkään kovetu, tulee vain sellaista ilkeäntuntuista kiristystä siihen kohtaan. Mutta olen tottunut, enkä niitä sen kummemmin pohdi.

Giraffenin kanssa me mennään kyllä niin samoissa! Mä tilasin myös jo äitiyspakkauksen, joskus pari viikkoa sitten, mutta ei ole vielä kuulunut. Mullakin maha on pyöristynyt, mutta aika pieni vielä. Kommenttien takia ("onpa pieni maha!") menin jo googlailemaan samojen viikkojen mahakuvia, ja kyllä se ihan normaalinkokoinen on :D.

Pieniä asuntoja näyttäisi olevan muillakin. Me asutaan (isohkossa) yksiössä ja meinattiin mahtua tänne vielä vauvankin kanssa. Hoitopöytää ei mahdu, mutta katsoin sellaista pinniksen päälle asetettavaa hoitotasoa ja se näyttäis palvelevan meidän tarpeita ihan kivasti. Vaunutkin pitää meillä säilyttää sisällä, mutta eiköhän ne jotenkin mahdu. On sitä ennenkin mahduttu pieniin neliöihin :p.

HH:lle tsemppiä loppumetreille ja hyvä että huolet ovat hälvenneet.

Me ollaan tällä viikolla tehty hankintoja (mm. vaunut!), mutta palaan niihin vaikka toisessa viestissä. Tuli jo niin pitkä viesti että enempää ei jaksa nakuttaa :whistle:.

Kivaa viikonloppua ja leppoisaa odotusta kaikille!

Kesis 24+1
 
Voisin niistä hankinnoista vielä jatkaa...

Eli ostettiin tosiaan vaunut! Ei olla hirveesti tehty vertailua eikä tosiaankaan aiottu hankkia kärryjä vielä näin aikaisin, mutta Stockan uudessa Lastenturvassa oli viikonloppuna Britaxin tuotteista 20 % ale, joten tehtiin ostopäätös sitten varsin nopesti. Eli Britaxin Go Big -vaunut tulee meille. Niissä vaunukoppa tulee tarpeeksi korkealle (pitkän ja selkävaivaisen äidin ykköskriteeri) ja vaikuttivat muutenkin oikein näppäriltä kaupunkilaisen vaunuilta. Toimitus on sitten vasta myöhemmin, eli ei tarvinnut vielä ottaa vaunuja tänne pieniä neliöitä tukkimaan.

Ostin myös Mandalan suositteleman Doomoo Buddy -raskaustyynyn ja ai että on kyllä ihan paras unikaveri! Suosittelen lämpimästi, jos alkaa olla vaikeuksia löytää hyvää nukkuma-asentoa!

Vaatteita meillä on jo jonkin verran, sekä uutena ostettuja että käytettynä saatuja/hankittuja. Vekarakirppikseltä löytyi viikonloppuna muutama body-housusetti, ja vaikka on myönnettävä että en ole suuri kirppisten ystävä, niin säästäähän tuossa kyllä pitkän pennin... Kolme bodya, kahdet housut ja yksi takki maksoivat yhteensä vain 13 euroa.

Tällä viikolla olis tavoitteena päättää tuo vakuutusasia, mutta haukotuttaa jo pelkkä ajatuskin ehtojen lukemisesta... :sick:

Eilen ehdin jo taas huolestua, kun liikkeitä tuntui normaalia vähemmän / ne olivat vaimeampia. Tein pariin otteeseen liikeseurantaakin, vaikka se ei ole vielä näin varhaisille viikoille tarkoitettu, mutta sain onneksi reilusti yli kymmenen liikettä molemmilla kerroilla kasaan. Vauva oli ilmeisesti vain eri asennossa kuin normaalisti, koska liikkeet tuntuivat jostain "syvemmältä". Tänään pieni on taas pidellyt kunnon melskettä koko aamun :love:.

Tiukka työviikko edessä, viikonloppua odotellessa! Vaikka tykkään kovasti työstäni niin huomaan ajattelevani jo, että enää vajaa pari kuukautta jäljellä...

Kesis 24+3
 
  • Tykkää
Reactions: Mandala
Kiitos MyMa, Hupsu Haave, Caro, Roxanne, Kesäheinä ja muut tervetulotoivotuksista! Aika monen teistä tarinaa on tullut seurattua jo pitkään, joten ihanaa, että olette täällä

Huonovointisuus on jo hiukan helpottanut ja keskittyy pääasiassa iltoihin. Alkaa siis näppärästi töistä kotiin tullessa ja jatkuu nukkumaanmenoon asti. Ruuanlaitto ja muut kotihommat on kummasti jääneet aika vähälle.

Kesäheinän mainitsema ummetus on tullut tännekin (ei olisi tarvinnut). Apteekissa suositeltiin Levolacia, josta sain ihan hirveät vatsanväänteet ilman mainittavaa hyötyä. Tuoteselostetta sitten tarkemmin syynätessä huomasin, että laktoosivaivaisia kehotettiin varovaisuuteen. Heh. Pitää ehkä hakea tuota Vi-Sibliniä, jos olisi parempi.

Doppleri tosiaan rauhoitti mieltä, kun syke löytyi vaivatta kolmena päivänä peräkkäin. Sitten, kun koitin viikonloppuna miehelle etsiä, niin eipä löytynyt kuin istukan viuhuna… Mies tosin oli sitä mieltä, että johan hän mun lähettämäni ääniviestin kuuli ja ultrakin on JO ensi viikon perjantaina. Vähän eri kärsivällisyysluokka kuin itsellä :D

Ylipäänsä tuo dopplerointi kyllä vaatii hermoja, ettei säikähdä, jos sykettä ei heti löydy tai jollain kerralla ollenkaan. Vaan aina on viimeistään päivän toisella kuuntelulla löytynyt <3 Luulenpa, että tuosta tuli jokapäiväistä hommaa siihen saakka, kun liikkeet alkavat kunnolla tuntua.

Kiva, että täällä ollaan niin eri vaiheissa ja esimerkiksi tarvikekeskustelua seuraan minäkin mielelläni. Kyllähän ne jo mielessä pyörii sen toiveen kera, että nyt päästäisiin itsekin ostoksille. Ja tiedän, että mieskin niitä miettii, vaikka ei mitään vielä puhu. Viime kesänä jo kerran ennen keskenmenoa vanhempieni kanssa jutellessa paljasti, että tietää tasan tarkkaan, millainen turvakaukalo tupla-adaptereilla meille hankitaan...

Muutenkin on ihanaa, että pikkuhiljaa mieskin uskaltaa taas toivoa elämänsä suurimman toiveen toteutumiseen ja sanoa sen ääneenkin. Eilen viestitteli töistä lähtiessään ja pohti, pitäisikö jo sanoa, että tulee kotiin meidän eikä minun luo - suloista!

Ja laitetaan vaan Roxanne tiedot listalle, kun tämä selvästi se omin keskustelu on: 2. icsin 1. pas, 2. lapsi (1. yht.), la 26.3.

Xienna 11+1
 
Haikara matkalla :love:

nimim. ... hoito ... monesko tulossa ... LA

vipe1986 ... 2.IVF/ICSI 1.PAS ... toinen ... 18.10.2017
Emmiina85 ... 3.IVF ... ensimmäinen ... 19.10.2017
Roxanne ... 6.ICSI ... ensimmäinen ... 16.11.2017
Blob ... 1.ICSI 1.PAS ... ensimmäinen yhteinen ... 27.11.2017
Kesäheinä-78 ... 6.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ...22.12.2017
Giraffen__ ... 3.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ... 24.12.2017
Voikukka
... 3.IVF 3.PAS ... ensimmäinen ... 26.12.2017
Evangelina ... 2.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ... 7.1.2018
Henrietta77 ... 1.ICSI ... toinen ... 16.1.2018
MyMa ... 2.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ... 18.2.2018
Caro87 ... 2.IVF 1.PAS ... toinen ... 23.2.2018
Xienna ... 2.ICSI 1.PAS ... toinen (1.yhteinen) ... 26.3.2018

Myöhemmin onnistuvat :unsure:
Maria_V (luomu - km)
Rusina80 (1.IVF 2.PAS? - kem)
haunoora (3.ICSI 2.PAS - km)
Mintikka (1.IVF 2.PAS - kem)
Hipsunpöpsy (1.IVF - kkm)
annila (5.ICSI - kkm)
SalamaT (2.IVF - kkm)
Toiveikas81 (1.ICSI - myöh. km)
Lia_ (2.ICSI - keskeytys rv22+1)
Tinnu (3.hoito/4.alkio - kkm)
SalamaT (2.IVF 1.PAS - km)
Nenna81 (2.IVF 3.PAS - kkm)
Siida (1. ICSI 7.PAS - kem)
AdeliinaJosefiina (2.ICSI 2.PAS - km)
Ravishing (1.IVF - kkm)
love- (1.ICSI ?.PAS - kem)
marrasmai (3.ICSI - kkm)
Bridge (5.ICSI - tm)
Jantzu (1.ICSI 2.PAS - kkm)
reason ... 2.IVF ... (kesk. km)

Maaliin päässeet (y)

lullaby ... 4.IVF PAS ... toinen ... 40+6 ... 3.5.2016
kop kop ... 1.ICSI/IVF 2.PAS ... toinen ... 38+0 ... 4.5.2016
Caro87 ... 2.IVF ... ensimmäinen ... 41+4 ... 21.5.2016
Peppermint ... 1.IVF/ICSI ... ensimmäinen ... 41+3 ... 28.5.2016
Mandala ... 2.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ... 41+6 ... 4.6.2016
Henrietta- ... 2.ICSI 2.PAS ... ensimmäinen ... 40+5 ... 11.6.2016
Kiisuli80 ... 1.ICSI/IVF ... ensimmäinen ... 39+4 ... 17.7.2016
flow^... 2. IVF ... ensimmäinen + toinen ... 39+1 ... 8.7.2016
grey83 ... 1.ICSI 3.PAS ... ensimmäinen ... 39+2 ... 19.7.2016
Suvipilvi ... 1.IVF ... ensimmäinen ... 40+2 ... 11.8.2016
frankie ... 1.IVF ... toinen ... 39+1 ... 18.8.2016
Lottainen ... 2.IVF ... toinen ... 41+1 ... 20.8.2016
JONPA77 ...3.IVF 1.siirto ... ensimmäinen+toinen (2 sijaislasta) ... ??+? ... 14.10.2016
kiia-s ... 1.IVF 3.PAS ... ensimmäinen ... ??+?
Jasmina20 ... 1.ICSI 1.PAS ... ensimmäinen ... 42+0?
Rizu ... 1.IVF 3.PAS ... toinen ... ??+?
Elika ... 2. IVF/ICSI ... ensimmäinen ... ??+?
RooRoo1 ... 1. IVF ... toinen ... ??+?
Mari32 ... 5.ICSI 1.PAS ... ensimmäinen ... ??+?
Tupsuli ... 4.IVF ... toinen ... 38+1
Hullabulla ... 2.IVF 2.PAS ... toinen ... 42+2
mar80 ... 1.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ... 41+0
cerezah ... 1.IVF ... ensimmäinen ... 40+1
Haaveilija87 ... 1.IVF ... ensimmäinen ... 40+2
Mamido ... 2.IVF ... toinen ... 40+1 ... 27.4.2017
shelterme... 1.IVF ... ensimmäinen ... 38+1 ... 9.5.2017
Reuna ... 1.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ... 39+5 ... 12.5.2017
VienoUnelma ... 6. ICSI 3.PAS ... ensimmäinen ... 41+4 ... 13.6.2017
pussipiru ... 1. ICSI 2. PAS ... ensimmäinen ... ??+?
Yrittäjä J ... 2.IVF/ICSI ... ensimmäinen yhteinen ... 37+3 ... 16.6.2017
Sphinx ... 3.IVF/ICSI ... ensimmäinen yhteinen ... ??+? ... 24.6.2017?
adelmiina_ ... 3.IVF ... ensimmäinen ... ??+? ... 14.7.2017
Toive* ... 2.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ... ??+? ... 16.7.2017
Viljonkka_ ... 2.IVF/ICSI 1.PAS ... ensimmäinen ... ??+? ... 3.8.2017
Gerbera_81 ... 3.IVF ... ensimmäinen ... 39+5 ... 5.8.2017
************
Päivitykset siten, että ota [ quote ] alusta ja lopusta pois. Jokainen voi päivittää itse tai jättää
punaisella värillä / muuten selkeästi päivityspyynnön.
 
Viimeksi muokattu:
Caro87
Taitaa olla jkv sairaalakohtaisia eroja noissa käytännöissä. Mullekin on jo sanottu kahdella eri tapaa käynnistyksestä. Eka mieslääkäri oli sitä mieltä, että ei saa mennä lasketun ajan yli, kun komplikaatioiden riski kasvaa niin paljon siinä. Ja tämä viimeisin oli sitä mieltä, että on aina parempi jos itsekseen käynnistyy (koska myös käynnistykset voi aiheuttaa niitä riskejä) ja antoikin sitä lisäaikaa. Että kaipa se on myös vähän lääkäristäkin kiinni ja tietysti kokonaistilanteen arvioinnista.

Tässä linkki käynnistyksistä, jos jotakuta kiinnostaa:
http://www.duodecimlehti.fi/lehti/2015/11/duo12291
Toivottavasti ei aiheuta turhaa paniikkia kenellekään yliajalla menevälle. :)

Roxannelle voimia muuttoon. Mä vetelin muistaakseni rautaa viikon joka päivä putkeen ennen muuttoa saadakseni vähän voimia, kun muutoin mulle silloin suositeltiin vain joka toinen pv. Pidin sitten vähän taukoa.
Niin ja noista emmaljungista tuli mieleen, että jos niissä on myyjälle paras kate ja siksi suositteli :D. Ei maar, jotkut arvottaa vaunuja myös jälleenmyyntiarvolla ja sitä noissa emmoissa on. Minulle tuolla ei ollut väliä, koska mun vaunut oli niin edulliset, että voin antaa ne vaikka ilmaiseksi jollekin tarvitsevalle, sitten kun en enää niitä tarvitse.

Kesäheinä-78
Oletko kysynyt neuvolasta jeesiä siihen tukivyöasiaan? Mä kyselin aikanani sieltä ja neuvoivat juurikin sen vyön minkä sitten ostinkin (ja huomasin muuten saman, ettei sen kanssa voi istua). Muutoinkin hoitsu on osannut suositella kaikkia eri juttuja ja tietoa tuntuu löytyvän mm. tuttipulloa, nenätippoja, kipulääkeasioita yms, mitä olen kysellyt. Ja toisekseen, onko teillä siellä sellaista jotain välinevarastoa (en nyt muista sen oikeata nimeä) josta saa lainattua tuollaisia tukivälineitä, niin voisi kokeilla onko hyvä malli? Mä kyselin tuosta, mutta sitä se hoitaja ei suositellut ja mainitsi sen olevan juurikin enemmän selälle ja lantiolle tarkoitettu, jos oikein muistan.

Mä olen kyllä ollut onnekas, kun vältin selkäkivut, vaikka mulla on ilmeisesti lievä notkoselkä. Niin yksi kuntosaliohjaaja joskus sanoi ja kehotti kiinnittämään asentoihin huomiota. Ja mulla varmaan raskausmahan malli on kanssa sellainen, että se ei ole ihan niin paljon muuttanut vartalon painopistettä. Toisilla on paljon enemmän eteenpäin työntyvä maha ja voisin kuvitella, että se vetää selkää enemmän notkolle.

ON

Äitini sitten tiputti mut taas takaisin maan pinnalle tuolta perjantain levollisuudesta. Että sen pitääkin aina olla tuollainen :D. Niin hän vain heti tokaisi, että ei ne varmaksi voi painoa arvioida, että ei pysty arvioimaan kudoksia kuten hartioita yms. Ja tottahan se toki on, että noissa on se virhemarginaali. No minä sitten laskemaan 15 % heitolla painoarviota, niin neljään kiloonhan se menee, mutta en nyt ala sitä panikoimaan. Itse asiassa itsekin odotin n. nelikiloista ja 51-senttistä, koska se olisi suunnilleen samaa kokoa kuin minä syntyessäni ja vähän ekstraa pojalle.

Niin ja perjantain jälkeen alkoikin tapahtua. Illalla vessassa tuli vähän kuivahtanutta verta ja pelästyin sitä ihan huolella. Tunnelma melkein paniikinomainen ja sellainen tärisevä olo, että nytkö se alkaa. No onneksi siellä syyskuisten faceryhmässä osasivat kertoa, että tuo on tavallista sisätutkimuksen jälkeen. Ja katsoin omakannasta, niin sinne oli lääkäri kirjoitellut jopa että "irroitellaan kalvoja", mistä ei sitten maininnut eikä myöskään varoittanut tuosta verenvuodosta. Tuo antoi sitten vähän esimakua tulevasta, että enpä tiedä saanko millään tahdonvoimalla itseäni pysymään rauhallisena, sitten kun synnytys tosissaan käynnistyy. Kysyinkin sitten maanantain neuvolassa, että saako synnytyksessä rauhoittavaa ja sitä voi kuulemma kysyä lääkäriltä. :D Nyt on perjantai-illasta asti tullut veritippoja ja eilen-tänään enempikin tuota limatulppaa.

Eilen illalla tuli puolen yön aikaa huono olo ja päänsärky + jkv tuntuvia epäsäännöllisiä supistuksia. Paineet luokkaa 150/100 ja mun piti noista lukemista jos kotona tulee, soittaa äpolille ja kysyä lääkärin mielipidettä. No päätin kuitenkin ottaa 2 panadolia ja katsoa auttaako se. Piti mitata uudestaan sen jälkeen, mutta olinkin nukahtanut ja heräsin vasta aamulla seiskalta. :D Ehkä hyvä niin. No sama meininki tänä aamuna ja soitin äpolille, mutta päädyttiin seuraamaan tilannetta, koska panadol vei isoimman pääkivun ja pissa puhdas. Sekä mulla toi toinen mittaus aina hieman putoaa ja nytkin tuli vähän paremmille lukemille panadolin jälkeen.

Niin samaten sieltä omakannasta luin että minulla on leveä lantio, jopa väljä. :) (En ole myöskään ulkoisesti mikään pieni enkä siro.) Joten tuo helpotti taas. Ilmeisesti tuon takia minulla ei ole ollut lonkkasärkyjä eikä liitoskipuja juurikaan. Olin myöskin huoltanut lonkkia erityisesti lonkankoukistajia ennen raskautta, koska sitä suositellaan istumatyöntekijälle.
Mutta se mikä nyt vähän alkoi pelottaa, on nuo kudokset. Olen ehkä hieman keskim. naista lihaksikkaampi siis siten että lihaksilla on kokoa ja niitä olisi helppo kasvattaa salilla (mutten halua). Mutta olen jäykkä, saan kyllä säännöllisellä venyttelyllä joustavuutta, mutta notkeata minusta ei saa varmaan millään. Senpä takia aloin vähän ronklata tuota alakertaa ja tuntuu kyllä varsin tiukalta (mielestäni tunnen ne lihakset ja ne tuntuu olevan "jumissa"), enkä saa sitä venyteltyä sormin mitenkään (kaikkeen sitä joutuukin :D).
Minulle olisi tosi hyvä, että pystyisi olemaan täysin rentona synnytyksessä, mutta en tiedä tuleeko se onnistumaan. Olisi varmaan pitänyt tilata se epi-no-delfine tms. laite, jolla olisi voinut venytellä paikkoja. Huoh. Nyt taitaa kuitenkin olla liian jo myöhäistä. Niin ja teille muillekin tiedoksi, että siellä synnytysvalmennuksessa sanottiin, että pahin kudostyyppi repeämille on tämä skandinaavinen vaalea punaisuuteen menevä iho, eli just se mikä mulla on. Kääks, mutta eipäs nyt panikoida tässä siltikään.

Ummetusta pelkään synnytyksen jälkeen ja olen alkanut valmistautua siihen. Olen ostanut mm. psyllium-kuitua, luumuja (hyviä ovat tähän aikaan onneksi), piltin luumusoseita (yllättävän hyviä!) yms. Mua pelottaa jo nyt vessakäynnit synnytyksen jälkeen. :eek: Kävin jo apteekissakin kyselemässä, mutta eivät oikein suositelleet mitään, koska en kärsi ummetuksesta. Mulla poistettu sappirakko, niin se tekee varmaan tuon, ettei ole tuotakaan vaivaa.

Ja vielä loppukommenttina, sitten lopetan tän romaanin taas. Viimeinen (äitiys)neuvolakäynti oli maanantaina. Paino oli nyt hieman nousssut ja saldoksi tuli + 10 kg ensimmäisestä neuvolakäynnistä. Verenpaineet taivaissa, pissa puhdas ja sf-mitta jatkoi helvata vie vieläkin kasvuaan ja päätyi lukemiin 38,5. Nyt vaaveli on jo tosi alhaalla ja silti tuollainen lukema :O. En ymmärrä.

HH 40+1
 
HupsuHaave, mulle annettiin sairaalassa pegorionia synnytyksen/sektion jälkeen. Käytin sitä vielä hetken kotiin päästyäkin. Mulla th teki kovakourasen sisätutkimuksen siinä lasketunajan tienoilla, limattulppaa tuli sen jälkeen muistaakseni pari päivää sen jälkeen. Silti meni melkein pari viikkoa että synnytys käynnisty. Jospa sun ei tarviis kauaa enää odotella!

Ei oo tullu siitä Maltoferistä huonoa oloa tai muuta. Voin suositella jos joku tarvii lisärautaa alottaa! Ne on purutabletteja ja pahanmakusia tosin. Ehkä oon tuntenu liikkeitä sillon tällöin mut en voi olla niistä ihan sata varma :)

Pahoittelen etten jaksa enempää muille kommentoida, ihan hirvee päivä takana...

Caro ja 15+2
 
Ummetukseen suosittelen Pegorion-valmistetta apteekista. Kannattaa heti ottaa synnytyksen jälkeen (heti kun ruoka maistuu), koska voit uskoa ettet halua ponnistaa edes normaalia ulostetta synnytyksen jälkeen. Ja jos on niin "onnekas", että saa synnytyksessä peräpukamat, senkin takia heti Pegorion-valmiste ja peräpukamavoide käyttöön. Jos ummettaa raskausaikana, hoida ummetus heti kuntoon, koska pukamat kehittyy hiljalleen ja nehän ei lähde enää koskaan pois, jatkossa voit vaan lievittää oireita :mad:...

Ihana lukea välillä teidän raskauskuulumisia :love: Vaunuhankinnoissa kannattaa satsata just monipuolisuuteen, pienet ketterä yhdistelmävaunut kuulostaa hyvältä, niin ei tarvi jatkossa matkarattaita erikseen, esim. ulkomailla on usein huonot tiet ja sateenvarjorattaat epämukavat, meillä parhaiten toimineet normaalit rattaat. Täällä pohjoisessakin on pärjännyt ihan perusrattailla, meillä Britax B-motion 4 plus, myytiin Bugaboon tuplat pois ja nyt itse asiassa lapset kulkee tuplapyöräkärryillä paikasta toiseen, jos lähtee yksin molempien kanssa liikkeelle. Emmaljungat oli alussa, mut olivat raskaat pukata ja kääntymättömät pyörät alkoi ärsyttää heti alkuunsa, esim. kaupoissa olivat todella huonot. Tuo Travel system ja auton isofix lisäävät huomattavasti käyttömukavuutta.

Muoks: Caro näköjään kehuu samaa valmistetta :LOL: Tuosta kalvojen irroittelusta, sehän on erittäin luonnonmukainen käynnistys menetelmä, jos kohdunsuu on kypsä, se käynnistää synnytyksen, mutta jos kohdunsuu ei ole kypsä, mitään ei tapahdu. Mulla oli itsekseen toisessa odotuksessa kypsynyt kohdunsuu, kalvoja irrotettiin klo 9 aamulla, synnytin samana iltana. Mutta jos tosiaan elimistö ei ole valmis vielä synnyttämään, kalvojen irroittelu tai pyörittely ei vaikuta mitenkään. Eli sitä voi pyytää turvallisesti terkkarilta esim. 40 viikolla normaalin tsekkauksen yhteydessä neuvolassa.
 
Toi on oikeasti tosi karseeta että jopa lääkäri sanoo ettei saisi mennä lasketun ajan yli yhtään vaan pitäisi käynnistää. :eek::mad: Ei se LA ole mikään kohdun/istukan tms 'parasta ennen' päivämäärä vain ARVIO keskimääräisestä raskauden normaalista kestosta. Ja että peloitellaan naisia stressihuippuun asti (oon kuullut muutamilta raskaana olevilta tutuilta kauhistelua tästä) asian tiimoilta. Rv42 on yliaikainen raskaus eikä päivääkään ennen :X3:

Mitä enemmän olen oman synnytyksen jälkeen lukenut asioista niin en kyllä oikeasti itse ainakaan suostuisi käynnistykseen päivääkään ennen yliaikaisuutta mikäli ei ole selvästi jotain kunnon syytä käynnistykselle joko minussa tai vauvassa.

Jos oma olo on hyvä/siedettävä ja vauvalla kaikki hyvin niin älkää please hermostuko <3 Luonnollisesti käynnistynyt on aina paljon parempi ja, noh, luonnollisempi vaihtoehto kuitenkin vaikka käynnistyksestäkin selviää kyllä!

Ja synnytyksen jälkeisestä vessakäynnistä. Mulla ei ole kauhutarinaa siitä vaan kakka tuli ihan normaalisti vaikka oli ummettanut paljonkin ennen synnytystä. Joten todistettavasti se ei aina ole ihan karmeaa :LOL: oli vaan hyvä että näin oli koska sain tunnin ponnistusvaiheesta aivan karmeat pukamat :censored:

Tsemppiä ja rentouttavia ajatuksia kaikille!
 
Tuosta yliaikaisuudesta vielä, totta on mitä Mandala sanoi, että ei kannata hermoilla, jos laskettu aika menee ja vauva ei ole syntynyt, todennäköisesti vauva syntyy pian ja kaikki menee hyvin, suurin osa vauvoista kai syntyykin itse asiassa 40+2 -päivänä.

Mutta tosiasia on myös se, että riskit alkaa kasvaa 40+0 tultua täyteen. riski kasvaa vähän suhteessa joka päivä, mitä kauemmaksi 40+0-päivästä mennään eteenpäin. Riskit liittyy sikiön liikakasvuun, istukan toiminnan heikkenemiseen ja lapsiveden vähenemiseen. Suomessa on sovittu (huom! sovittu), että 42+0 on yliaikainen raskaus, mutta todellisuudessa synnytyksen olisi hyvä tapahtua viikolla 41, jos haluttaisiin tilastollisesti vähiten komplikaatioita. Vielä ei osata arvioida, kenen raskautta voidaan turvallisesti venyttää 42-viikolle ja kenellä käynnistys (tarvittaessa) olisi hyvä tehdä jo 41-viikolla. Mutta jos kaikki käynnistettäisiin viikolla 41, olisi Suomen synnytyssairaalat tupella resurssien riiitämättömyyden vuoksi, siksi synnytyksiä seurataan ja toivotaan parasta. Tämä tieto on gynekologin pitämältä luennolta OYS:ssa syksyllä 2016, luento oli tarkoitettu yleislääkäreille, neuvolan työntekijöile ja terveydenhoitajille ja osa alueellista koulutusta.

Kuten Mandala sanoi, turhat käynnistykset rasittaa synnyttäjää ja lisää myöskin resurssien tarvetta terveydenhuollossa. Mutta on tapauksia, joissa epäkypsääkin kohdunsuuta on syytä alkaa kypsyttää aiemmin, kuten silloin, jos vauva ei kasva odotetusti tai lapsiveden määrä on alkanut vähentyä. Tuolloin nimittäin vauvan menehtymisen riski on kymmenkertainen normaalisti menneisiin raskauksiin verrattuna. Terveen äidin ja normaalisti kehittyvän vauvan tapauksessa raskauteen kannattaa puuttua vain tarkkaan harkiten, mutta Suomessa gynekologit keskustelee, kannattaisiko käynnistysajankohtaa kuitenkin aikaistaa kaikilla - uusimman tutkimustiedon valossa. Ikävä kyllä tässä keskustelussa on siis vahvana osapuolena sairaaloiden resurssit. Jos teillä menee raskaus yliajalle, vaatikaa neuvolakäyntejä, joita ainakaan ei missään tapauksessa pitäisi vähentää tässä vaiheessa, harrastakaa liikelaskentaa ja olkaa skarppeina. Ja tosiaan siitä kalvojen irroittelusta ei ole haittaa, se käynnistää luonnollisesti synnytyksen, lisäämällä prostaglandiinien eritystä kohdunsuulla ja toimii siis vain synnyttämään valmiissa kohdussa. Ei tunnu kovin pahalta eikä tarkoita siis kalvojen PUHKAISUA, kuten jotkut ovat luulleet kun asiasta olen kertonut.

Ja minultakin tsemppiä ja rentouttavia ajatuksia!! Se on niin ihanaa aikaa odotella ensimmäistä, voi vielä hemmotella itseään ja mieli on täyttnä unelmia ja toiveita, muistan sen ajan ikuisesti, se on onnellista aikaa. Sen jälkeenkin on onnellista, mutta kiireistä ja minulle ainakin hieman epävarmaa aikaa. Voi kun olisin silloinkin muistanut tuon rentoutumisen käskyn ja lopettanut turhan huolehtimisen. Jokainen osaa hoitaa omaa vauvaansa täydellisesti :love: Onnea matkaan!
 
Kiitos tupsuli kirjoituksestasi! Noista uusista tutkimustuloksista ei olekaan ollut puhetta kun olen myös erään kätilön kanssa asiasta puhunut. Hänkin siis vain kauhisteli synnyttäjien pelottelua tämän asian tiimoilta.
 
Onpas täällä hyviä vinkkejä monessa asiassa, erityisesti nuo peräpukama-asiat kuulostaa kyllä sellaisilta että niihin on varmasti parasta varautua jo hyvän sään aikana :LOL: (y) Niistä oli täällä joskus jo aiemmin puhetta (kun vielä taustailin) ja kuulosti kyllä välillä aika karmealta... Ja erityiskiitos @Tupsuli tuosta yliaikaisuus-infosta. Mielenkiintoisia juttuja, täytyy pitää mielessä tulevaa ajatellen. Tuosta kalvojen irrottelusta en ollut kuullutkaan ennen.

Kylläpäs @Hupsu Haave sulla on homma pitkissä kantimissa, toivotaan että pian alkaa action! Varmasti alkaa olla tuossa vaiheessa neuvojia ja kyselijöitä jo riesaksi asti... :LOL: tsemppiä!

ON:neuvolassa käyty ja kaikki superhyvin:love::love: Yllättäen lääkäri myös ultrasi, vehje oli oman yksäriklinikan ultraan verrattuna aatamin ajoilta mutta vauva erottui kyllä :ROFLMAO: Syke oli vauvalla 147, mun hb 142, verenpaineet loistavat eli papukaijamerkin sain. Tuli kyllä iloinen ja helpottunut olo :rolleyes: @Caro87 mä olen lahjakkaasti kuvitellut tuntevani liikkeitä pari kertaa, mutta taitaa olla haaveunta vielä :LOL: Sulla toisella kierroksella on jo varmaan ihan tottakin(y)

MyMa 16+3
 
MyMa Ihanaa että neuvolassa oli kaikki hyvin!

Itse päätin muuten aikanaan juuri tuosta syystä olla hankkimatta doppleria, että olisin vaan hermoillut turhaan jos sykkeitä ei olisi löytynyt. Mulla onneksi liikkeet alkoi tuntua jo joskus rv 16 niin eipä sitä muuta "todistetta" sittemmin ole enää kaivannut. Pitsi ehkä niinä muutamana päivä, kun liikkeitä on tuntunut vähemmän.

Ummetuksesta vielä. Mä taidan ostaa seuraavaksi Pegorionia kun tuo Vi-Siblin-paketti loppuu. Söin sitä aikanaan endoleikkauksen jälkeen ja se toimi varmemmin kuin Vi-Siblin. Tuntuu että tuota Vi-Siblin-annosta joutuu vähän väliä kasvattamaan tai muuten vatsantoiminta alkaa taas hidastua. Tai no, tällä hetkellä syön mitallisen aamuin ja illoin, en tiedä onko se paljon.

Hupsu Haave mä itse asiassa kävin fysioterapeutilla juurikin neuvolan lähetteestä, mutta ei sillä fyssarilla ollut suositella mitään tiettyä, saati että olisi ollut välinevarastoa. Sovitin siellä yhtä heillä käytössä olevaa tukivyötä, mutta fyssari vain googlasi jonkun vastaavan vyön ja suositteli tilaamaan "jonkun vastaavan". Pari tukivyötä katsottiin siinä yhdessä koneelta, ja toisen niistä tilasinkin, mutta ei ollut ollenkaan hyvä. Nyt tilasin sen toisen ja toivon että natsaa, mutta on tämä tilaus-palautusrumba vaan vähän älytöntä (ja aikaavievää!), kun mielelläni menisin vain kauppaan sovittelemaan vöitä ja ostaisin niistä sopivimman.

Kohta siellä päästää tositoimiin, jännää! Vai ollaanko jopa päästy jo? Hyvin se varmasti menee!

Kiinnostavaa keskustelua käynnistyksestä. Mä todella toivoisin että synnytys käynnistyisi luonnollisesti lasketun ajan korvilla, ettei tarvitsisi käynnistykseen päätyä. Olen vieläkin ajatellut yrittää luomusti eli ilman epiduraaleja ja muita selkäydinpuudutteita ja alkanut jo valmistautua lukemalla erilaisista synnytysmenetelmistä.

Meillä oli eilen neuvolan ensimmäinen perhevalmennuskerta ja se oli oikeastaan aika kiva! Taas yksi askel ylitetty matkalla vanhemmaksi. Alkaa tuntua päivä päivältä konkreettisemmalta tämä raskaus ja vauvan tulo.

Mistä tulikin mieleeni, että maha mulla on edelleen (kai) aika pieni. Nyt viikolla 24+6 suunnilleen samanlainen kuin MyMalla tossa kuvassa! En kyllä panisi pahakseni, vaikka ei mitään jättiläispalloa tulisikaan :D. Olisi helpompi selällekin, joka on nyt jo aikamoisella koetuksella.
 
  • Tykkää
Reactions: MyMa
Tupsuli, hyvä kirjoitus! Just noinhan se on ja se ehkä monesti unohdetaan, kun itse käynnistystä pidetään huonona. Onneksi itse ei tarvitse noita miettiä kun sektio tulee tällä kertaa.

Kesäheinä, me ei käyty esikoisesta perhevalmennusta vaikka varmasti on hyödyllinen. Montako kertaa sitä on? Nyt ehkä ois tarpeen kun enhän mä osaa normi lasta kasvattaa tai hoitaa :D ja ois tosiaan helpompi jos ei mitää jättimahaa tulis. Monella sellanen käsitys että jos raskaana nii pitää olla hirvee maha. Minäki poikaa odottaessa kuulin että onpa pieni maha vaikka oon näin pieni. Ja musta mulla oli ihan iso maha, muuta ylimäärästä mulle ei tullu kun mitä mahassa oli niin ehkä se sit näytti pieneltä.

MyMa, sulla on hyvä hb kyllä :) ja kiva että muutenkin kaikki hyvin. Niin ja ihan hyvin voit jo tuntea liikkeet, minäki tunsin esikoisestaki tosi aikasin.

Voi olla ettei mullekkaan riitä nyt toi tukivyö mikä mulla on. Sen verran helposti tuntuu jo nyt selkä rasittuvan ja poikaakin pitää nostaa ja kanniskella pitkin päivää. Muuten ei mitään uutta tänne. Leikin yksinhuoltajaa tämän viikkoa kun mies tekee pitkää päivää.

Caro ja 15+4
 
Onpas söpö pieni vauvamasu MyMalla! :love: Hienoa että kaikki oli muutenkin neuvolassa noin hyvin. :) Mulla maha on kyllä kasvanut melkoisesti rv 20 jälkeen ja nyt alkaa jo hirvittää, miten iso tästä mahtaa tullakaan, kun vielä reilut pari kuukautta pitäisi tätä palloa kasvatella. :rolleyes: Pari ihmistä on jo kommentoinutkin mahan koosta ja kysellyt, olenko varma ettei ole kaksosia tulossa... Vähän on alkanut mietityttää, miten paikat mahtaa tästä palautua, vaikka tietenkin se on ihan toisarvoinen juttu kaiken muun rinnalla.

Oletteko muuten yritäneet ehkäistä raskausarpia jotenkin, esim. vatsaa rasvailemalla? Mä olen tosin ymmärtänyt, ettei niitä juurikaan voi ehkäistä, mutta toki sitä mielellään kokeilee kaikki keinot. Mulle ei arpia ole vielä tullut, mutta uhkaavan kireältä tuo maha jo näyttää varsinkin navan ympäriltä. :eek:

Kesäheinä, eikös sitä ole jotain terveydenhoitomyymälöitä (esim. Medishop, Ea ym.), joissa voisi ehkä käydä kyselemässä ja kokeilemassa tukivöitä? Mä tulin nyt hommanneeksi Carriwellin tukivyön, en niinkään selän vaan vatsan tueksi. En ole vielä päässyt testaamaan sitä tositoimissa (= kävelylenkeillä ym.), mutta ainakin sovittaessa se tuntui ihan mukavalta ja antoi kivasti tukea vatsalle.

Eka perhevalmennuskerta oli meilläkin pari viikkoa sitten. Siellä käsiteltiin lähinnä imetysasioita ja vauvan hoitoa. Seuraavalla kerralla puhutaan sit synnytyksestä, ja siinä ne kerrat taitaa sitten ollakin (paitsi että synnytyksen jälkeen on tarjolla jotain vauvaperhetoimintaa). Näin siis Helsingissä, mutta eri paikkakunnilla voi varmasti olla eri käytäntöjä. Mäkin koin sen ihan mukavana, vaikka uutta asiaa ei niin hurjasti tullutkaan. Luulen että siitä oli enemmän hyötyä miehelle, joka ei ole samalla tavoin perehtynyt näihin juttuihin ja luuhannut netin keskustelupalstoilla kuten minä. :D

HH:n kuulumisia täällä jännäillään... ;):)

Roxanne 30+0 (!! :love:)
 
Roxanne kiitos! Just tommosia myymälöitä oon yrittänyt etsiä, mutta en näköjään osannut käyttää oikeita hakusanoja (y). Taidan käydä tänään kierroksella, kun on muutenkin asiaa kaupungille.

Vatsan rasvaukseen mä oon käyttänyt Bio-Oilia jo useamman viikon, sitä ennen käytin jotain muuta vartaloöljyä. Ihan ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä oon hieronut sitä mahaan ja kylkiin ja välillä vähän rintoihinkin. Vielä ei ainakaan näy arpia, mutta maha on toisaalta vielä aika pieni, ja ehtiihän niitä tulla.

Perhevalmennus on meillä (myös Helsingissä) samanlainen kuin Roxannella, eli kaksi kertaa, joista ekalla käsiteltiin imetystä ja vauvan hoitoa ja tokalla käsitellään synnytystä. Ei siellä tosiaan varsinaista uutta tietoa hirveesti tullut, mutta oli muuten ihan kiva juttu. Tosi iso ryhmä oli ainakin meillä, joten ei siellä keskustelua oikein syntynyt. Ihan kiva! Ja näinpä ekaa kertaa miltä näyttää rintakumit ja maidonkerääjät, joita olen keskusteluja lukiessani aina miettinyt, että mitähän ne on :ROFLMAO:

Musta tuntuu että vauva olis viime päivinä kääntynyt perätilaan kun se aikaisemmin oli pää alaspäin. Liikkeet tuntuu nyt selvästi alempana ja myös vaimeampina (jostain "syvemmältä"), kun muksaukset aiemmin tuli lähinnä ylävatsalle. Liikkeitä on onneksi silti paljon, pitkin päivää, mutta silti tuppaan välillä huolestumaan jos ei tyyliin puoleen tuntiin muista tunteneensa mitään... Roxannen päivityksesä tuli mieleen, että mä en ole toistaiseksi pistänyt merkille, että vauva liikkuisi hirveesti yöllä. Joko nukun tosi sikeästi, tai sitten etuistukka vaimentaa sen verran etten nukkuessa huomioi liikkeitä. Tai sitten vauvakin nukkuu yöllä.

Eilen just miehelle puhuin, että eikö näistä huolista pääse ikinä, mutta ei vissiin. Ensin pelkää hulluna että hoidot ei onnistu, sitten keskenmenoa, sitten raskaus- ja synnytyskomplikaatioita ja sitten kun vauva on syntynyt, huolet varmaankin räjähtävät potenssiin sata... Sellaista se vanhemmuus vissiin on :D

Ihanaa kun viikonloppu on jo ihan ovella. Aion vain levätä ja ottaa kaikin puolin rennosti. Väsyttää aika lailla. Ja kelikin on mälsä.
 
Kesis, ei ne huolet koskaan häviä, ne vaan muuttaa muotoaan - jatkuu synnytyksen jälkeen ;)

Meidän poika ei myöskään koskaan öisin tuuppinut mua mahassa. Moni ehti sanomaan, että vauvat voisi noudattaa samoja unirutineeja mahan ulkopuolella mitä sisälläkin. Olin jo silleen jeeee kun oli sen verta rauhallinen kaveri mahassa ja just öisin. Mutta kyllä tuo sen 1,5-3h välein öisin heräili tissille puoli vuotta alussa, joten päädyin sen olevan vain urbaania legendaa :LOL:

Mä rasvailin aluksi kookosöljyllä mahaa, mutta kyllästyin siihen kun se imeytyy niin hitaasti enkä jaksanut olla pystyssä vain kuivumista odottamassa. Se rasvailu sitten vain jäi suihkun jälkeen rasvailuun (ostin jotain perus kokovartalovoidetta vaan kaupasta). Uskon, että tosiaan ne arvet tulee jos on tullakseen vaikka päällä seisoisit niitä estääksesi. Jotkut taitaa olla enemmän alttiita niille ja tietty se taitaa riippua siitä nopeudestakin millä maha kasvaa. Itse olin onnekas ettei niitä tullut lopulta, mutta ei mullakaan maha ollut mikään MEGA iso, ehkä jopa odotin sen olevan isompi kun poikakin sitten lopulta oli 4kg syntyessään.

Vitsi kun mä elän raskausaikaa niin elävästi ajatuksissani nyt kun hyvä ystävä on raskaana. Ja taas maksettiin vuoden pakastukset jäljellä oleville kolmelle alkiolle... :whistle: Jospa ajatukset selviäisi mitä niiden kanssa tehdään kun on töihin palannut :rolleyes:
 

Yhteistyössä