~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

Huh huh! Hyviä uutisia :) Pienellä kaikki hyvin, sydän nopeasti jumputti. Sit se teki kuperkeikan, niin liikuttavaa :love: oli 2,43 cm pitkä, vastas 8+6 ku tänään 9+1 mutta kuulemma ok! Ja kystakin oli hiukan pienentynyt :) Kai sitä nyt taas hetken aikaa jaksaa!

Turvotusta löytyy täältä, aamulla ihan ok mutta iltaa kohti valtava pallo :whistle: mutta siis turvotusta eikä vielä mitään raskausmahaa.
 
Täällä pientä ahdistusta ilmassa, mulla pomo on kesästä asti tiennyt hoidoista ja viime viikolla paljastin sen että mulla 19.11 se varhaisultra ja meillä on töissä tulossa jotain työtehtävien uudelleen järjestelyitä ja en tiiä mitä tää pitää sisällään. Työkaverit ei vielä tiedä et odotan perheenlisäystä. Perjantaina ratkeaa tää asia olo tällä hetkellä niin puun ja kuoren välissä jotenkin..
 
Ok kääk kävin kattomassa ne omakanta.fi tulokset ja siellä näkyy nämä kaksi mun pelkäämää arvoakin. Ihanku mä jostain olisin lukenut, että jompi kumpi arvo pitäisi olla alle 100 (vai muistanko väärin), joten huonolta näyttää sen osalta jos näin on.

S -PAPPA 1140.0
S -hCGBV/D 111.0

En kyllä edes tiedä mitä nuo arvot on, että mitä kumpikin arvo mittaa. Enkä nyt osaa sitten laskea ollenkaan sitä 'virallista' MoM tulostakaan näistä. Osaisiko joku auttaa sen kanssa?

Nyt vaan mietin, että jos on erittäin hälyttävät arvot ja esim niskaturvotus kuitenkin normaalin mitoissa, että joutuuko siitäkin sitten hurjaan lisätutkimushässäkkään? Niin stressaavaa kuin se olisikin niin kai se hyvä olisi selvittää, johtuuko seulan hälytys siitä kuolleesta kaksosesta vai ihan 'oikeasta' syystä.

Taidan saada itseni myös aikamoiseen paniikki/jännitys-hypeen ennen ensi maanantain nt-ultraa :rolleyes: Heti tuli mieleen myös, että viitsinkö kuunnella dopplerilla enää, ettei kiintyisi enää enempää tähän ajatukseen, jos olisikin keskeytys tulossa eteen.. :unsure:


Edit: jossain netissä luki, että PAPPA arvo ei välttämättä voi olla liian suuri, mutta liian matala ei ole hyvä juttu (taisi jossain lukea, että liian matala voisi kertoa down riskistä tms.). Mikä sitten on 'matala PAPPA', sitä en tiedä. Ilmeisesti matala PAPPA yhdistettynä kohonneeseen betaan olisi myös huono juttu. Kyllä tuo mun beta selvästi on kohonnut googlettelujen perusteella. Joten parempaa ultratulosta toivoen..

Jollekin oli neuvolassa sanottu hyvin yksinkertaistaen, että kunhan luvut ovat tosi eri suuruiset niin olisi ihan 'ok'. Ei varmasti ihan noin yksinkertaista kuitenkaan..
 
Viimeksi muokattu:
No huh sentään Henrietta-! Sulla varmaan samaa kun mulla, että kun oireet hiukankin heittelee niin heti jyskyttää takaraivossa se "varmuus" että nyt se pahin on sit taas tapahtunu...niin se keskeytyny km taustalla vaan vieläkin kummittelee :/

Mandala Mikä rv sulta otettiin se verikoe? Mom laskettiin siis oma arvo jaettuna niiden viikkojen mediaanilla, joka näkyy suurin piirtein tuolta linkin kaaviosta. Ja paras oli mahd. lähellä 1stä.
http://huslab.fi/ohjekirjan_liitteet/seulonta_alkuraskaudessa.pdf
 
10+2 mä kävin verikokeessa. Ja siis tunnustan, olen kyllä aivan käsi näissä hommissa koska en edes ymmärrä mitä tuo ''viikkojen mediaani' tarkoittaa :D

Tosiaan tuon ohjekirjan löysinkin ja siinä ei edes listata yli 100 beta-arvoja, eli kaiketi mennään aikalailla kovaa ja korkealla sen puolesta.

Mietin just nyt, että jos se kuollut kaksonen jompaan kumpaan arvoon vaikuttaa niin olisiko se just kenties tuo beta?
 
Mediaani tarkottaa keskiarvoo/-lukua ;)
olihan mullakin se aikalailla keskiarvon yläpuolella, 86.

Mutta siis nopeesti laskien, ja taulukon mukaan, papp-a mediaani 10+2 ois jotakin 800 ja beeta noin 67?
Eli mom-luvut 1140 : 800 = 1,43 ja 111 : 67 = 1,66, 2 desimaaliin pyöristettynä.
 
  • Tykkää
Reactions: kop kop
Kiitos kun avustat puupäätä näissä laskelmissa!

Eihän tässä tosiaan sen viisaammaksi vaan tule ennen ultraa tämän asian kanssa, vaikka päällään seisoisi. Pitääkin olla niin tiedonhaluinen, että käy niitä tutkimassa etukäteen :D
 
LULLABY tuskimpa satunnaisesta pienestä lisäraudasta haittaa sun arvolla. Hemppaa ottaessa pitäis kyllä olla kunnon punanen pisara ilman kudosnestettä ja turhia lypsämisiä. Multa otettu yleensä 2-3 pisara näytteeseen. Just imeytymisen takia ei oo kalkkia samassa joissa rauta. Ja raudoissa eroa mikä kelläkin imeytyy parhaiten. Valmisteitahan on nestemäistä, kapselia yms.
Mun napukka oli alussa kova ja korkeella, nyt alhaalla ja höttöä. Muistaakseni tällee oli täysraskaus viimekskin.

Bridge Mulla nyt jo maha kuin joillakin puolessa välissä. Tosin näytän raskaanaolevalta aina. Hoikassa rungossa jalkapallo normisti :O Kun eka linkitettiin liuskakuvia niin kohta tulee mahakuvat ;)

henrietta Jee, ihanaa <3

Mandala just noin niinkuin lullaby sulle laskikin. Mulla oli ekassa onnistuneessa raskaudessa pappa 1810 eli 1,24mom ja hcg-b 92 eli 1,64mom. Ja noilla arvoilla ei hälyttänyt seula. Ultraavat tyypit ei osaa kertoa yksittäisistä arvoista mitään. Tietokoneohjelma laskee kaikki ja ne tiedot menee siis pk-seudulla ainakin naistenklinikalle, jossa sen alan ammattilaiset.
Downiin liittynee siis jos pappa matala ja hcg-b korkea, ei jompi kumpi. Mutta muista trisomioista ja poikkeavuuksista en tiiä arvojen suuntaa. Ei auta ku oottaa..ne korjatut arvot on ne lopulliset ja niihin sit vaikuttaa turvotus, ikä, rotu jne. Ja kun vertaan sun lullabyn laskemia mommeja ja omia terveen muksun mommeja niin aikas samoissa.

On: niskaturvotus olematon, 1,0mm. Nenäluu löytyi :) Vilkas sikiö :) Syke hyvä! Aivot ok! Sikiöllä siis kaikki hyvin, mutta: hematooma on vajaa 3cm ja kokonaan istukan alla/takana!! Ultran teki lisäksi lääkärinhematooman takia ja tarkistavat tilanteen 4vkon päästä ja rakenneultran tekee poikkeuksellisesti lääkäri. Riskinä siis istukan irtoaminen/vuotelu, lapsiveden vuotelu, kalvojen rikkoutuminen, keskenmeno, kohtukuolema, liian pieni istukka, istukan toimintahäiriöt... Sivulauseessa lääkäri totesi, että joskus näissä tapauksissa voi myös käydä hyvin. Nice :( Hematoomalle ei tehdä koskaan mitään, ei pysty. Nyt vaan toivotaan, että se vuotais pois tai kuivuis pois, eikä aiheuttais istukalle harmia!!! voi v***u!!!
 
Kop kop, voi onpa paska tsäkä tuon hematooman sijainnin kanssa :unsure: varmaan tulee varjostamaan odotusaikaa jonkin verran tuollainen tieto, mutta ei voi kuin toivoa kaikkea parasta tilanteelle ja että kaikki menee kuitenkin hyvin loppuun asti! Onneksi myös saat lisätarkastuksen!
 
Ihanaa että pienellä kaikki hyvin kop kop!! Toivotaan että hematooma ei aiheuta ongelmia, raastaavaa varmasti tuollainen! :barefoot:

Ai niin mulle voi päivittää uudet tiedot kun neuvolaa siirsin ja ens maanantain ultran peruin: nt ultra 1.12 (13+1) ja neuvola 9.11.
 
Viimeksi muokattu:
Ei taida olla ees 50-50 selviytymismahollisuutta. Mutta seula oli negatiivinen, katoin just omakannasta. Oishan se perseestä, jos keinoalkunen raskaus, sikiöl kaik hyvin, mutta menis kesken jonkun helvetin hematooman takia. Pakko mennä hakemaan neljäs mielipide tällä viikolla jostain, koska pe ja la lekurit teki ultran sisäkautta ja sanoivat hematooman olevan ns turvallisessa paikassa. Ja tänään ultrattiin vatsan päältä ja tuomio oli melkonen.
 
Hui mikä tilanne, kop kop. Nyt vaan ihmeessä hakemaan vielä joltain toiselta lääkäriltä mielipide. Ihan epäreilua, mitä kaikkea joutuu kokemaan vielä raskaiden hoitojen jälkeen. Toivottavasti se hematooma jotenkin lähtisi pois, niin ei tarvitsisi sun koko ajan stressata.

ON: Hoitojen aikana päätin, että en valita raskausoireista. Äsken käänsin kelkkani kun istuin vessan lattialla nyyhkyttäen ja odotin viidennen oksennuksen tuloa. Aamu alkoi oksentamisella, työpäivä meni käsi suun edessä ja illalla taas helvetti alkoi (vaikka olen ihan saanut syötyä). Sit en ala ollenkaan, jos nää oireet on kärsitty turhaan ja koko homma menee kesken.
Alkaa oma jaksaminen olla kortilla, kai se on kohta ruvetaan vinkumaan saikkua joka suunnasta.

Nyt äkkiä pyykit koneeseen, yleensä sellanen 15 minuuttia laattaamisen jälkeen on toimelias olo. Ennen kuin taas alkaa vapina.

6+6, anteeksi valitus, pitäisi olla kiitollinen siitä kun on selkeitä oireita.
 
Missä vaiheessa alkaa väsymys helpottaa? Eilen tuli jälleen nukuttua päiväunet ja muutaman tunnin päästä olisin ollut jo valmis nukkumaan. Ummetus on helpottamaan päin naamaa kun kävin ostamassa sitä duphalacia niin ennen kuin ehdin sitä avata niin alko maha toimimaan paremmin. Ja miten liikkuminen ootteko liikkunut kun tuntuu hyvältä? Pari viikkoa enää ekaan ultraan..
 
Voi kun kurjalta kuulostaa Lia, jaksamista sinne kovasti!! Ihmeessä hae sairaslomaa!!!! Ei sun tartte töihin mennä jos vaan oksennat!
Se on kyllä jännä miten erilailla naiset kokee raskauden. Miks joillain tollasta oksentamista ja jollain vain lievää ajoittaista etomista?

Hannuliini asennoidu vielä moneen väsyttävään viikkoon! Mä huomasin lisääntynyttä väsymystä rv 7+ eteenpäin enemmän vaikka sitäkin ennen menin iltayhdeksältä nukkumaan.
 
Kop kop toivotaan että uusi lääkäri antaisi paremman diagnoosin hematooman paikasta! On se kumma miten noin voi vaihdella eri lääkärien kommentit :eek:o_O on niitä kyllä niin monia eri ultraajia...

Lia kyllä täällä saa purkaa tuntojaan ja harmitustakin. Olen itse ajatellut ihan samalla tavalla joskus, että "sitten jos joskus tulen raskaaksi niin en kyllä koskaan valita mistään!" Mutta kyllä tämä monella voi niin kokonaisvaltaisesti viedä voimat niin kyllä siitä saa valittaa tällaisessa sopivassa paikassa. Minäkin jopa valittanut kun EI ollut oireita!

11+3
 
Ihanaa, että paljon hyviä ultrauutisia! Toivotaan Kop kop, että hematooman paikka varmistuu aikaisemman arvion mukaisesti harmittomaksi ja että itse hematoomakin kuivuisi vihdoin kasaan. Onnea kuitenkin hyvistä nt-uutisista! Omaan ultraan vielä viisi päivää. Jännittää kovin.

Sorruin tilaamaan dopplerin ja kyllä otti päähän, kun laite oli rikki. Kaksi kolmesta napista ei toiminut ja laite piti pelkästään korkeaa yhtäjaksoista vinkunaa. Minulle luvattiin uusi laite, mutta saas nähdä koska tulee, kun Amazonista lähettävät. Pikatoimituksella olisi perillä huomenna. Kyllä kävi eilen mielessä, että tämäkin sitten piti mennä pieleen, mitä seuraavaksi.

Mulla oli pahiten väsymystä rv 7-9, mutta en vieläkään tunne oloani mitenkään energiseksi. Viimeisinä parina kolmena viikkona on vaivannut hillittömät nälän puuskat. Pari kolme tuntia syömisen jälkeen sellainen olo, että ei olisi syönyt koko päivänä. Tämä yhdistettynä siihen, että oikein mitään ei tekisi mieli.

Peppermint 12+0
 
Kop kopille paljon peukkuja että hematooma kuivuisi kasaan ja kaikki menisi hyvin!

On: En tiedä mitä ajatella. Olen oireettomuuttani pähkälöinyt ja tein taas aamulla wondfon liuskan. Se oli vaaleampi kuin viimeksi. Ystäväni mukaan viiva ei ole kauheasti vaaleampi vaan väri kasaantunut jotenkin epätasaisesti. Mutta on se vaaleampi. Edellisen tein 1.11.
Sain itselleni stressin aikaiseksi. Hitto soikoon!

Samasta pissasta tein ovistestin ja vielä viimeisen Apteekin testin. Ovistestin testiviiva vahvempi kuin viimeksi ja apteekin testissä myös. Miksi tuo Wondfo käyttäytyi noin?
 
Hipsu mä veikkaan, että kyseessä voi olla ihan se, ettei kaikki testit vaan 'ymmärrä' kun mennään jo isommille hCG tasoille.

One step testit ei mullakaan enää tummentuneet enempää tietyn pisteen jälkeen. Ainoastaan se testiviiva alkoi muodostua heti, ennenku pissa oli edes kontrolliviivaan asti. pp13-17 tikut näyttää kaikki saman vahvuisilta enkä sen jälkeen niillä testannutkaan enää. Viimeisin kotitesti taisi olla 5+1 (pp17) digi.

Hyvä juttu on, että muut testit sentään tummempia! Tiedän, että on turha sanoa "älä stressaa", koska alkuvaiheessa stressaa kyllä kaikesta. Mutta tosi asia on, että tietyn pisten jälkeen ei testien kanssa kotona kannata enää touhuta, ellei nyt sitten digiä halua tehdä joskus rv5-6. Sen jälkeen jos varmistuksia haluaa niin sanoisin, että verikoe/ultra on ne keinot sitten.

Mitkä viikot tai pp:t sulla on meneillään?
 
kop kop, hienoa että nt-uä:ssä arvot kunnossa! Kun se hematooma nyt kuivuis pois sieltä että voisit olla taas huolettomampi, enkä voi uskoo että sulla ois niin paska tuuri että nyt kun kaikki ois muuten loistavasti että sellanen pilais kaiken :( eiks toi alakautta tehtävä uä oo tarkempi kun mahan päältä? Et jos se sijainti ois kuitenkin vaaraton, tai ainakin vähemmän vaarallinen..

Joo, ehkä seuraavan kerran apteekissa päin asioidessa se 50g retaferpaketti lähtee mukaan. Tuskin siitä tosiaan haittaa ainakaan on jos alottaa kuurin jo ennenkun neuvolasta määrätään.

Lia_ Sitä vartenhan tää ketju on et kaikki olot saa purkaa! Ja kauheelta tollanen kuulostaa jos ei juuri muuta pysty tekeen kun jatkuvasti pitää olla laattaamassa :( voin vaan aavistaa miten rasittavaa se on, sillon kun mahataudissa laattasin ja istuin pöntöllä koko yön, 1-2 tunnin välein niin aamusta oli sellanen olo että eikö tää nyt vois jo loppua pikkuhiljaa... Toivottavasti se siitä pian helpottaa ns. siedettävälle tasolle, jos ei ihan täysin kuitenkaan..? ;) varmaan tässä tilassa henkiseltä kannalta helpottavaa jos kuitenkin jonkinmoiset oireet jatkuu, ainakin ite kokenu niin. Mulla nyt toiset aamut menee jo ilmankin kakomisia ja välillä taas oksennuskin on lähellä.. mutta eipä toi nyt vieläkään oo alkanu vituttaa :D

Oon säästyny suuremmalta väsymykseltä, mutta unirytmi on hiukan muuttunu. Pitää mennä aiemmin nukkuun (mikä on ihan hyväkin), nukun useimmiten sikeemmin, toisaalta myös herään pirteenä tavallista aiemmin.

Heh, sehän on sitten tehokas ummetuslääke jos pelkkä ostokin auttaa ;D

Peppermit, harmi sen laitteen kans mutta kohta pääset kuunteleen sykettä! En tiedä tosta amazonista, mutta ite oon senkin takia varovainen tilaan ulkomaisilta sivuilta mitään kun menis hankalaks just jos laite tms. ei toimiskaan, ja ylipäätään jos netistä jotain ostaa, niin yrittää ottaa selvää googlesta, vaikuttaako luotettavalta. Pyrin mahdollisimman pitkälti ostaan tavallisista kaupoista niin voi helposti marssia paikan päälle valittaankin jos tulee jotain sanomista :)
Mulla sama homma ollu ton nälän ja syömisen kans, etenkin iltasin, ei mee kauaa kun tulee uudestaan nälkä mut mikään ruoka ei oikein houkuttele. Ja mitä tahansa on saanu syötyä niin vieläkin kurkkuun tulee hetken päästä sellanen hapahko oksennuksen maku ja jälkietominen, niinkun ois syöny liikaa. Nyt etomiset on ollu jo helpottumaan päin ja päivisin sitä on kaikkein vähiten ja pystyy syömään jo suht normaalisti lähes mitä vaan.

Hipsunpöpsy, ehkä ne wondfot on vaan jotain ihan paskoja, ja niinkun Mandala jo arveli, ei enää kykene mittaan isompia pitosuuksia? Mulle kyl ihan vieras merkki.. Hyvä sentään että muut testit on "käyttäytyny" oikein!
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä