~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

Mulla oli ihan järkyt turvotukset jaloissa. Ei menny sormuksetkaan, todellakaan, mutta käsien turvotus ei ollu mitään jalkoihin verrattuna. Synnytyksen jälkeen luulin, että turvotukset on seuraavana aamuna historiaa, mutta eipä ollu....kolme viikkoa meni, ennenku lähti kaikki pois. Raskauskiloja keräsin 18 ja ne kyllä karisi ihan huomaamatta muutamassa kuukaudessa. Nyt oon samassa painossa ku ennen rasksutta. Se ärsyttävä 3-5 kg ylimääräistä. Muistan myös ne kammottavat yöhikoilut, parin-kolmen viikon ajan synnytyksen jälkeen. Ne alko pian kotiutumisesta ja aamuyöllä heräsin siihen, että paita oli ihan märkä ja kun kävi suihkussa ja nukahti, niin kohta sama homma uudelleen.

Lähipiiriin syntynyt kaksi vauvaa parin päivän sisällä. Toista heistä sain käydä tänään tervehtimässä. Miten voi olla ihminen niin pieni ja miten äkkiä sen unohtaa, kun oma on jo iso, että mitä se vauva-aika on ollu! Piti ihan selata kaikki kuvat synnytyksestä tähän päivään ja ihmetellä ajan kulumista.

Voi kun vielä sais kokea sen kaiken edes kerran...
 
Mulla lähti 11 kg synnytyksessä :ROFLMAO: Eli edellisenä päivänä painoin 84 kg ja seuraavana 73kg... Mut olin lopussa ihan järkyttävän turvoksissa ja ne lähti saman tien pois. Mut kilot kyllä karisi aika hitaasti. Kaksi ekaa kiloa lähti imettämällä, mutta seuraavat 4 kg vasta muutaman kuukauden päästä Kanarian lomalla :rolleyes: Ja sit seuraavat kilot ei lähteneetkään, edelleen painan 67, vaikka ihannepaino olis 63. Mutta nyt kun on uudelleen raskaana, ei toki voi laihduttaa.

Täällä ollaan kärvistelty suppareiden kans siihen malliin, että torstaina kävin neuvolalääkärillä, joka teki kaikki infektiotutkimukset. Määräsi Flagyl kuurin lievään tulehdukseen ja määräsi sairaslomaa viikon. Eilen menin yksityiselle gynelle, joka tutki kohdunsuun ja se on väljästi sormelle auki, ultralla koko pituus 3,2-3,5 cm eikä aukea mahaa painettaessa (ei tunneloi?). Ei mikään paha tilanne siis, mutta nyt pitää ottaa rauhallisesti ainakin sinne elokuulle asti... Eli en välttämättä pääse nyt töihin enää ennen kesälomaa. Mulla on ilmeisesti lyhyt kohdunkaula ja se saattaa siksi olla altis suppareille helposti aukeamaan. Mulla kesti synnytyksessäkin avautumisvaihe 4 tuntia. Ei onneksi tarvitse vuodelevossa olla, saan pyöräillä rauhallisesti, mutta kahvakuulatunneille voin heittää hyvästit, samoin kaikelle raskaalle nostelulle ym. Jotenkin osasin tätä odottaa kun viimeksi oli sama homma, että ei ole nyt niin kova järkytys.

Siida, en epäile yhtään ettetkö sais kokea tuota vielä kerran... Toivotaan, että heti syksyllä teillä tärppää!

15+3
 
Pitkästä aikaa sain aikaiseksi kirjauduttua tänne ja jotain kuulumisia raapustaa... Oon taustalta seuraillut kyllä, mutten ole vaan saanut aikaiseksi kirjoittaa mitään. Väsymys on edelleen tosi kova ja alan jo menettää uskoani, että se ei välttämättä helpotakaan :eek: Pahoinvointi alkoi väistyä nimittäin pari viikkoa sitten, vaikka edelleen jos syö liian paljon kerralla tai jos ruokailuväli venähtää, niin ellotus iskee. Mutta tää väsymys ei ole muuttunut miksikään, työpäivinä joudun edelleen menemään nukkumaan jo kasin-ysin välillä ja sitä ennenkin olen ehtinyt torkkua sohvalla jo tovin. Täytyy pyytää maanantaina neuvolassa hb:n mittaus, ettei se vaan olis laskenut. Muutoin ei ihmeempiä, viime viikot on menneet nopeasti, kun töissä tiivis hässäkkä ennen lomia, jotka siintää vajaan 3 viikon päästä. Nipt-testistä saatiin normaalit tulokset ja eilen olin sokerirasituksessa, jonka tuloksia vähän pelon sekaisin tuntein odotan. Oon jotenkin ihan varma, että rd-diagnoosi napsahtaa, mutta se selviää ens viikolla. Rasitus meni muuten hyvin, mutta koko loppupäivän olin ihan pois pelistä ja nukuin monet päikkärit ja kauhea päänsärky vaivasi, toivottavasti se ei ennakoi nyt sitä, että jään kiinni rasituksen tuloksissa... Ekoja liikkeitäkin olen ollut tuntevinani, ekat tuntui 13+ mutta sen jälkeen on ollut hiljaisempaa, ihan samalla lailla oli kyllä esikoisenkin kanssa, ennen kuin vähän ennen puoliväliä alkoivat tuntua päivittäin. Nyt tosin istukka on ilmeisesti edessä, joten se vaikuttanee asiaan.

Tuhannesti onnea Mandala ja Peppermint pienten ihanuuksien syntymästä! Toivottavasti Peppermint sun kivut helpottaa pian ja ainakin löytyisi joku syy niille, kurjalta kuulostaa.

Tupsulille tsempit supistusten kanssa ja iso tsemppi, jos sairaslomalle joudut pysyvästi jäämään! Onneksi et kuitenkaan täyteen vuodelepoon joutunut ja toivotaan, että rauhallinen oleilu ja liikkuminen riittää. Mutta jaksamista silti!

Tsemppiä ja hyvää vointia itse kullekin! Siidalle myös rentouttavaa kesää ja toivottavasti palaat tänne puolelle mahdollisimman pian :)

Hullabulla 15+0
 
Niin ja tervetuloa Janne, kovasti tsemppiä alkuraskauden piinaan! Päivä kerrallaan eteenpäin ja minäkin suosittelen ylimääräisiä ultrakäyntejä, jos vähänkään siltä tuntuu. Itsellä aikaisempien keskenmenojen ja esikoisen vaikean raskauden takia tosin ultrattiin automaattisesti tiiviimmin (6+3, 7+6 ja hematoomalöydöksen jälkeen viikottain viikolle 11 asti). Nyt onkin ollut outoa, kun viime ultrasta on jo 3 viikkoa aikaa :)

Ihana kuulla jasmina, että muljahduksia tuntuu sielläkin <3 Toivottavasti pian tuntuu jo mahan päältäkin, se on vaan niin hämmentävää.

Kiia-s mä kävin eilen jo sokerirasituksessa (14+6) pco:n takia ja samoilla viikoilla kävin esikoisestakin. Vaikka mulla on aina kaikki verikokeet olleet ok, ainoastaan munasarjojen ultralöydös sekä ovuloimattomuus ovat viitanneet pco:hon. Ja käsitin, että jos tästä tulee puhtaat paperit, niin joudun loppuraskaudesta vielä uuteen rasitukseen.
 
  • Tykkää
Reactions: Janne91
Mandala, mä tapasin lääkärin osastolla vain kerran ja silloin hän teki väärän diagnoosin (symfyysi). Kuvausten jälkeen kuulin lääkärin kommentit kätilöltä. Yksi mahdollisuus on hermo(j)a painava tikki.

Mä olin tosi ihmeissäni, kun synnärille jäi vain noin kolme kiloa, mutta ekan viikon aikana kotona on lähtenyt 6 kg lisää. Nilkat oli ekat päivät enemmän turvoksissa kuin raskausaikana, nyt oon saanut ne takaisin. Vielä olis n. 6 kg lähtöpainoon, mutta uskon, että se lähtee tässä vähitellen.

Tsemppiä Tupsulille! Toivottavasti iisimmin ottaminen auttaa supistuksiin!

Hullabulla, mulla oli toka sokerirasitus rv 25-26 tienoilla. Mä en reagoinut kummemmin testiin, mutta tokassa rasituksessa yksi arvoista heitti. Älä turhaan stressaa etukäteen tuloksesta!

Siida, mä niin toivot, että pääsette vielä elämään vauvantuoksuista arkea ja totta kai mahdollisimman pian! <3

Mua alkoi ahdistaa eilen, kun neuvolan tädin käynnillä tuli rokotukset puheeksi. Vitospaketti otetaan, mutta luin tosi ikäviä kokemuksia rota- ja pneumokokkirokotusten sivuvaikutuksista. Kun itsellä on niin tuskaista, tuntuu kamalalta ajatukselta, että vauvalle tulisi jotain rokotuksesta tai noista sairauksista enkä tiedä, miten osaan valita oikein.

Peppermint ja tyttö 2 vk
 
Kiitos neuvoista ja parhaani mukaan koitan tästä raskaudesta nauttia, vaikkakin nämä kaikki mielialanmuutokset tekee elämästä.. No, ainakin mielenkiintoista. :ROFLMAO: On ollut aikamoista katsoa vaan vierestä, miten paljon tää raskaus muuttaa ihmistä. En mä valita, sillä tätähän me niin kovasti haluttiin ja toivottiin. Haluaisin vaan enemmän osallistua tai edes auttaa jotenkin. Nyt kun minä lomailen ja vaimo käy samalla töissä ja on niin kovin väsynyt. :(

Niin ja ensi torstaina on ylimääräinen ultra (rv silloin 7+0). Tays tarjoaa tämän hoitoalkuisille. :)

6+1
 
Peppermint: Mä kyllä suosittelen rokotusohjelman rokotuksia mahdollisista sivuvaikutuksista huolimatta. Olen terveydenhuollossa töissä päivystyksessä ja valitettavan usein joudun hoitamaan pieniä perusterveitä lapsia jotka ovat kriittisesti sairastuneet pneumokokista ja rotaviruksesta, kummatkin ovat tosiaan torjuttavissa rokotuksin. Pneumokokki aiheuttaa korvatulehduskierrettä, keuhkokuumetta ja verenmyrkytyksiä, rotavirus ärhäkkää vatsatautia. Molemmat ovat potentiaalisesti myös kohtalokkaita. Rokotusten sivuvaikutukset ovat kuitenkin harvinaisia ja yleisimmin lieviä, kuumetta voi lievittää Panadolilla ja reaktio kestää yleensä muutaman tunnin - pari päivää. Suosittelen harkitsemaan asiaa todella tarkkaan, koska sivuvaikutus on lähes aina lievempi paha lapselle kuin itse tauti, joka voi johtaa sairaalahoitoon ja jopa tehohoitoon. Valinta on varmasti vaikea nyt kun sinulla on tuota outoa kipua. Olisko mahdollista, että siellä on repeämä ommeltu väärin? Kaverilla oli vähän samantyyppinen kipu ja sitten todettiin, että repeämä oli ommeltu vinoon, että siellä kiristi tosi pahasti se haava. Se parani hitaasti kyllä ajan kanssa! Tsemppiä kovasti sinulle, toivottavasti kipu pian hellittää!(y)

Kiitos Peppermint ja Hullabulla tsempeistä! Meillä on Hullabulla kans ihan sama vaihe menossa viikoissa ja raskausoireissa... Mullakin väsymys jatkuu edelleen ja pahoinvointia tulee just vastaavissa tilanteissa...
 
Niin ja ensi torstaina on ylimääräinen ultra (rv silloin 7+0). Tays tarjoaa tämän hoitoalkuisille. :)

6+1
Mielenkiinnosta kyselen, onko teidän ultra Taysissa vai kaupungin ultrassa? Meillä eka hoitoalkuinen raskaus ultrattiin rv7+ taysissa lapsettomuuspolilla, joten yllätyin kun tähän toiseen tulikin kutsu Hatanpäälle...
Onnea kovasti raskaudesta teille!! <3


En tiedä muistaako minua täällä kukaan, kirjoittelin aktiivisemmin esikoisen hoitotaipaleen aikana. Nyt PAS-vauvaa odotellaan viikolla 6+6 <3 Tai siis toivon mukaan odotellaan, ultraa odotellaan jännittynein mielin (meillä myös 16.6)...
Esikoispoika sai alkunsa 5.ICSI:sta.
 
  • Tykkää
Reactions: Mandala
Oon myös saanu julkiselta puolen (Hatanpäällä) sen varhaisultran, nyt viimeks ja sillon 2014.. mut ei ne kyl ilmasia oo ollu että siinä mieles oltas tarjottu, aina on tullu noin 30e lasku perässä. Pikku summa tietenki verrattuna yksityisen kolminkertaseen..

Niin ja täältäkin onnea uusille plussille!! <3<3
 
  • Tykkää
Reactions: Janne91
Oon myös saanu julkiselta puolen (Hatanpäällä) sen varhaisultran, nyt viimeks ja sillon 2014.. mut ei ne kyl ilmasia oo ollu että siinä mieles oltas tarjottu, aina on tullu noin 30e lasku perässä. Pikku summa tietenki verrattuna yksityisen kolminkertaseen..

Niin ja täältäkin onnea uusille plussille!! <3<3
Siis maksetaan mekin, mutta sinänsä koen sen juurikin tarjoamiseksi tuon hinnan takia.
 
Hullabulla! Tää on arka aihe ja pelkään sanoa mielipidettäni julkisesti, kun ajattelen omalla tavallani. Mutta, tee kuten sydän tässä asiassa sanoo. Mitään kamalaa ei tapahdu, vaikka niitä rokotteita vähän lykkää. Meidän tyttö ei oo saanut vielä mitään. Tosin oli tarkoitus 8kk iässä antaa ensimmäiset, mutta nyt monesta muusta syystä lykkääntynyt ja neuvolassa sovittiin, että kun ei olla reissuun lähdössä ulkomaille, niin annetaan vuoden iässä. Jos itse uskaltaisin, niin odottaisin 3v ikään saakka. Siihen asti lapsen puolustusjärjestelmä kehittyy ja elimistö pystyy paremmin käsittelemään aineet. Suhtaudun skeptisesti esim Rotarokotteeseen. Vatsapöpö voi olla raju, mutta se voi tulla rokotteesta huolimatta rajuna. Itse olen vauvana rotaviruksen sairastanut ja ei kuulemma ö ollut onneksi normaalia ripulitautia voimakkaampi ja se jokin paha vatsaflumssa voi tulla rokotteesta huolimatta, jos viruskanta on eri, mihin rokote antaa suojaa. Itse olen laitanut vaakaluppiin ja miettinyt, että kumpaa on enemmän..vauvojen aivokalvontulehdusta, vai epilepsiaa....lähipiirissä aika monella lapsella on epilepsiaa. Rokotteiden vaikutusta taudin puhkeamiseen tutkitaan, tutkitaan myös vauva-ajan diabetestä, joka on uusi yleistymässä oleva sairaus, sekä, keliakiaa. Sitten ehkä pysäyttävin asia itselleni on ollut tieto siitä, että kätkytkuolemat alkaa 3kk jälkeen....miksi? Ja vielä korvatulehdukset, ihan turha mielestäni rokottaa niitä vastaan. Ihminen on aina viruksia jäljessä, todennäköisesti näin jatkossakin......viruksiin tarkoitetut rokotteet antaa niin kapea-alaisen suojan, että mahkut juuri sen viruksen saamiseen on erittäin epätodennäköinen. Kuitenkin jyllää samoja sairauksia aiheuttavia viruksia, joihin ei rokotetta ole. Tulee jos on tullakseen. Mulla ja miehellä oli sikainfluenssa keväällä (sairastettiin sitä kaks päivää) eli lievänä tuli, mutta tutkitusti oli se. Tyttö sai sen myös ja hengitys meni niin ahtaalle, että oltiin jälkitautien kanssa se reilu viikko osastolla. Se osasto oli puolukkaa myös rokotettuja ihmisiä, jotka oli saanu sikainfluenssa rokotteen tai influenssarokotteen. Ei ihminen noiden perässä pysy kun ne muuntuu koko ajan, sitte ku yritetään ja tehdään jotain liian nopeesti, on tuloksena narkolepsia yms. Myös se yhdistelmärokote mikä nykyään annetaan on aika vähän tutkittua. Tosi raskas lasti pienen vauvan keholle. Tuossakin pointtina on säästöt. Liian kankeaa ja kallista antaa ne yksitellen. Sekin toki rasittaa lasta, mutta näin säästyttäis yhteisvaikutuksilta, kpita on todella monimutkaista edes tutkia.


Ehdottomasti me aiotaan antaa tytölle muut rokoteohjelman mukaiset rokotteet, mutta aloitetaan vasta nyt vuoden iässä.

Jokainen tekee näissä asioissa omat päätökset. On sata miljoonaa tsiljoonaa eri mielipidettä kun rokotuksista puhutaan. Tämä on VAIN minun mielipide ja jokaisen ratkaisu on oman sydämen asia! Ketään ei voi arvostella näissä asioissa. Jokainen äiti toimii lapsensa parhaaksi, mutta kannattaa pysähtyä miettimään ja ottaa huomioon asioita eri näkökulmista!
 
Viimeksi muokattu:
Rokotuksista on paljon mielipiteitä, mutta faktat kannattaa kuitenkin pitää mielessä eikä mennä mukaan rokotevastaiseen propagandaa, jolla ei ole totuuspohjaa. En ole nähnyt yhtään vakuuttavaa tutkimustulosta, jonka mukaan rokotteet lisäisi epilepsiaa, autismia, diabetesta tai tulehduksellisia suolistosairauksia. Jälkimmäiset lisääntyy todennäköisesti antibioottien käytöstä pienillä lapsilla ja liiallisesta hygieniasta, joka on eri asia kuin rokottaminen hengenvaarallisia tauteja vastaan. Diabeteksen lisääntymisessä vallitsee tällä hetkellä enterovirushypoteesi, jonka mukaan tietyssä iässä sairastettu entetovirustauti + altistava perimä lisäävät riskiä sairastua. Aivokalvontulehdukset on hengenvaarallisia toisin kuin epilepsia yleensä, joka pysyy usein kurissa lääkityksellä ja paranee aikuisikään mennessä. Ja sen puhkeamiseen altistaa perimä ja toistaiseksi tuntemattomat tekijät, ei käsittääkseni rokotteet. Tuohon kätkytkuolemaan en osaa sanoa mitään kun siihen vaikuttaa niin moni asia. Mutta siihenkin perimällä lienee suurin vaikutus vaikka monenlaisia teorioita on esitetty ja sen estämiseksi on onneksi joitain keinoja kuten mahallaan nukuttamisen välttäminen, tutin käyttö ja vauvan kopan hyvä ilmanvaihto.

Mutta on ihan totta, että rokotteista on monia mielipiteitä. Kannattaa muistaa että laumasuoja ei päde enää Suomessa kuten ennen muinoin. Matkustus ja maahanmuutto lisää Suomessa tauteja, joita täällä ei ennen laumasuojan vuoksi juuri ollut kuten tuhkarokkoa ja kurkkumätää. Syyrialaisten mukana voi tulla vaikka polio. En halua pelotella, mutta on aika iso päätös olla rokottamatta lasta ja ottaa riski. Ei jehovantodistajavanhemmatkaan voi kieltää verituotteiden käyttöä alle 18 vuotiailta lapsistaan kun nämä ovat hengenvaarassa.

Mulla on Siida asiasta niin vastakkainen mielipide asiasta kuin sulla, mutta asiat riitelee, ei ihmiset, eikö vaan :LOL: Se vaan pistää oikeasti välillä vihaksi kun ajattelee töissä, miten jotkut vanhemmat jättää rokottamatta ja lapsi tulee henki hieverissä hoitoon. Vanhemmilla on vastuu pienestä. Kannattaa miettiä miten pieni valitsisi, jos saisi valita. Itse olen esimerkiksi antanut lapselleni vesirokkorokotteet, koska uskon, että lapsi mieluummin ottaisi sen piikin ja mahdollisen kuumereaktion kuin pahimmillaan satoja kipeitä näppyjä , kuumeen ja ehkä jälkitauti ja aikuisena vyöruusun. Lapsella ei ole koskaan tullut rokotteista mitään paitsi just rotasta lievää ripulia viikon päästä annoksesta. Joskus ollut illalla itkuisempi, mutta yön aikana toennut entiselleen.

No tämä on terveydenhuollon ammattilaisen mielipide, en kai olis oikealla alallakaan jos en olis tätä mieltä :LOL:
 
Täällä rupee rv 18 olemaan loppusuoralla jo, mihin tää aika menee! Kohta puolivälio_O
Tupsulille tsempit suppareihin! Itse aloin miettimään, että mistäs tiedän/tunnistan supistuksen jos sellainen sattuisi tulemaan?:D Milloinka teillä on liikkeet tuntunut niin että mieskin ne voi havaita?
Tänään aamulla, siis yhdessä yössä on vatsa kumpu tullut kunnolla esiin, edellispäivänä kun kuuntelin dopplerilla ei ollut näin iso ollenkaan! Vertailen siis aina selällään maaten :)
Rv 18+5
 
Tupsuli! Asiathan ne on erimieltä, ei me :D ja juurikin näin, että jokainen tarkastelee näitä asioita omasta näkökulmasta ja kokemuksista. En todellakaan jättäisi lastani kokonsa rokottamatta! Näitäkin ääripäitä on ja vaarantavat koko järjestelmän. Se että niitä lykkää vähän myöhemmäksi, ei mielestäni maata kaada, ja jokainen äiti tekee ratkaisut varmasti lapsensa parasta ajatellen.

Vesirokosta tuli mieleen, että tyttö on kaksi kertaa ollut tilanteessa, missä vesirokko on ollut tarttumavaiheessa ja ilmeisesti ei ole sairastunut....en oo ainakaan huomannut. Kumma juttu! Mutta tämä meidän tapaus on muutenkin kumma, kun lonkkakin parani itsekseen ja lääkäri vielä eilen jaksoi moneen kertaan ihmetellä, että kun kuvissa näkyy niin selkeä virheasento ja sen perusteella näin ei voisi käydä!?!?
No, mehän tästä on oltu vain äärimmäisen onnellisia!

Jasmina! Onnea mahan pyöristymisestä!! Nauti niistä ihanista muutoksista

Harmillisia suppareita sulla Tupsuli, mutta onneksi oot saikulla. Älä nyt rehki sitte mitään. Oot muuten aika saman kokoinen ku minä. Normaalipaino on 70-73 ja pituutta 170 eli tuo 3-4 kg pitäis saada vielä pois, niin olis siinä lähellä ihannepainoa. Oon kerran painanut 64 kg ja olin hirveän näköinen. Luut törrötti ja pelkäsin katsoa peiliin :) Mun painon ei kärsi tippua 68kg alapuolelle, muuten näytän kauheelta ku oon sen verta isoluinen, mutta 3kg sais mennä vielä menojaan! Raskaana painoin lähes 90kg...ihan järkky, mutta onneksi oon sen veran pitkä, ettei sitä lukemaa monikaan uskonut!
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Tupsuli
Jasmina onnea masun pyöristymisestä! Se oli kivaa aikaa kun maha alkoi pyöristymään mutta ei vielä tehnyt elämästä muuten vaikeaa.

Eikös se poliklinikkamaksu noussut johonkin lähemmäs 50eur? Muistelen näin lukeneeni viime vuonna jostain ja päivittelin kovaa nousua.

Täällä pikku-ukko on alkanut itkeskelemään. Iltaisin/öisin varsinkin. Vielä ei siis osaa ollenkaan sanoa mikä olisi paras nukkumistapa meille ja tietty minkä takia kitisee jos esim vaippa vaihdettu, syöty ja ollaan sylissä. Eka kokeilin syöttöjen jälkeen laittaa sängyn viereiseen pinnikseen äitiyslaatikkoon ja nyt pari yötä perhepedissä aikalailla ihokontaktissa. Se toimi eka yö tosi hyvin, nukuttiin hyvät unet, mutta ei viime yönä. Kokeilut jatkuu.
En tiedä vaivaako sitten maha vai mikä on syynä iltakitinälle. Tulee välillä avuton olo kun kaikki ongelmanratkaisut on kokeiltu, mutta silti jatkuu vaan.
 
Mandala, joo se on inhottavaa kun ei tiedä mikä vaivaa ja ei osaa auttaa. Meillä kanssa mahavaivat jatkuu, nyt ei ole kakannut 3 päivään ja yrittää selvästi ängetä kakkaa välillä :( ruuan jälkeen usein on rauhaton ja on ruvennut huutamaankin suoraa huutoa. Menee meillä korvike kyllä nyt vaihtoon. Normaaliahan se on että ei tule kakka joka päivä mutta kun on selvästi kipeä niin ei voi normaalia olla.

Luen muidenkin kuulumisia mutta en osaa oikein kommentoida vielä mitään fiksua. Tuntuu että synnytys pyörii taas sen verran mielessä että on omassa kuplassaan vauvan kanssa. Nauttikaa kaikki kesästä vaikka vielä ei mitenkään lämmin ole, ite ois toivonu että olis saanu mahaa kunnolla kesällä esitellä :D mulle on muuten tullu pieni mahan kaipuu, onko muille synnyttäneille tullu samaa?

Mulla lähti tosiaan teholla melkein kaikki kilot. Nyt on kolme jäljellä ja taitaa kaikki lihaskin olla lähteny. Hirveesti tekis mieli salille mutta en tiiä millon uskaltaa sektion jälkeen mennä.

Caro ja poju 3vk
 
Joku 42e lasku tuli meille tästä siirrosta helmikuussa oysistä, kauhistelin kyllä vähän et julkinen terveydenhuoltokin alkaa käydä kalliiksi. Lks on sentään pitänyt hinnat viime vuoden tasolla onko se 32,10e..Äitipolilta niskaturvotusultrasta ei tullu mitään laskua, mut varhaisultra oli vielä naistentautien puolella nii sieltä tuli.

Mulla on kauhean vaikea arvioida onko tuo maha kasvanu, kun uus viikko alkaa niin otan aina mahasta kuvan mutta kun niitä vertailee keskenään nii näyttää niin samalta :D Mut paidat alkaa käydä pieniksi et kai siinä jotain muutosta on tapahtunu ja alavatsalta kun katsoo niin on kasvanu vaan eteenpäin erilailla kuin jos ois vaan lihonu :D Josta tulikin mieleen paljonko on teillä painonoussu ennen puoliväliä? Mulla on tullu 4kg nyt kun on rv 18+5, mutta ensimäisellä neuvolakäynnillä paino ei ollu vielä noussu yhtään joten tuo on tullu 2kk:n aikana..Vaikka sinällään ei nyt ihan järkyttävä nousu niin toisaalta taas kun eihän se vauva paina juuri mitään nii suurinosa on vaan omaa lihomista, ei se lähtöpainokaan kuitenkaan ollu se ihannepaino :D
 
Siida sinä oot pitempi kuin minä, minä olen 164 cm, joten mulle tuo 63 sopii mainiosti, mutta saa nähdä milloin (jos koskaan) olen taas siinä painossa... :whistle:

Minä oon kans altistunut vesirokolle lapsena monesti, mut se ei vaan tarttunut. Sitten kun opiskelin, ei saanut aloittaa lastentautien jaksoa ellei ottanut vesirokko-rokotetta, käsky tuli proffalta, joten siinä vaiheessa otin sitten rokotteet. Kannattaa harkita rokotetta, jos ei noin 10-vuotiaana ole vielä sairastanut, se on ikävä tauti arpineen sitten isompana, pienillä ne näpyt ja arvet ei haittaa ja parantuukin nopeasti. Aikuisilla ja isommilla lapsilla keuhkokuumeen riski on suurempi vesirokossa.

Jasmina mä huomasin tänä aamuna saman kun makasin sängyssä, tuntuu että kohtu nousee nyt selvästi ylöspäin makuulla, ennen se "painui" jonnekin vatsaan mut nyt erottuu. Pystyasennossa näkyy jo selvästi, koska tuo "uimarengas" korostaa sopivasti...

Mandala me ootettiin koko ajan sitä hetkeä kun oppis lukemaan vauvaa täydellisesti, että tietäis aina mitä se itkee, mut sitä hetkeä ei koskaan tullut!:rolleyes: Aina se on vähän sellasta arvuuttelua, että eka katsoo kelloa (oisko nälkä) ja kokeilee tarjota tissiä, sitten tsekkaa vaipan ja miettii oisko se väsynyt, siinä vaiheessa yleensä (jos vastaus edellisiin kysymyksiin on ollut ei tai niitä on kokeiltu) puoliso tekee vauvalle pierujumppaa tai vauva kaipaa vaan seurustelua. Yleensä näillä selviää 99 % itkuista, mutta sitten meijän vauvalle tuli 2 kk iässä viikon jakso, jolloin se itki ilman mitään syytä, siihen auttoi kun istui vauvan kanssa isolle jumppapallolle ja pomputteli siinä päällä. Liike sai vauvan jotenkin rauhoittumaan ja tuo itkuvaihe meni viikossa ohi. Itku tosiaan painottui iltaan ja saattoi jatkua useamman tunnin ja "jäi päälle" ellei sitä lopettanut pallon päällä rauhoittaen. Saattoi olla sitäkin, että ruoan saanti tai unille meno viivästyi ja siitä tuli vauvalle jotenkin negatiiviset fiilikset, koska mitään kipuitkua se ei meidän mielestä ollut vaan enemmänkin "potutus"-itkua.

Caro mulla oli tuota vauvamahan ikävöintiä kans :love: Varsinkin kun synnytys käynnistyi niin aikasin, töissä se maha oli tiellä, mut äitiyslomaa olis ihana ollut viettää masun kanssa vähän pidempään :D

Kiitos tsempeistä, mä otan rauhallisesti. Eilen järjestettiin pienet perhejuhlat leipomisineen, mutta olihan sitä touhua pienellekin porukalle ihan riittävästi, aina pitää ripustella jotain, vaivata taikinaa, käydä viime hetken lähikaupassa, seistä ja tarjoilla jne jne ja illalla tuntui kyllä mahassa vaikka delegoin paljon muille hommia. Nämä juhlat oli sovittu jo aikoja sitten eikä niitä voinut perua, mutta tästä eteenpäin otan todellakin rauhallisesti. On alkanut jo tulla sellanen olo, että tämä vauva on tulossa meille, kun pahin keskenmenon pelko laantunut ja nyt haluan vaan pitää tämän kohdussa kunnes on tarpeeksi iso syntymään. Ultrassa perjantaina näytti muuten, että meille on tulossa toinen tyttö, tosin jäi vähän epävarmaksi, mutta vaihdanpa värin tuonne, vaihdetaan sitten siniseksi, jos saadaan tarkempaa näkymää :LOL:

15+4
 
Haikara matkalla (y)

nimim. ... hoito ... monesko tulossa ... LA

Henrietta- ... 2.ICSI 2.PAS ... ensimmäinen ... 6.6.2016
flow^ ... 2.IVF ... ensimmäinen+toinen ... 14.7.2016
Kiisuli80 ... 1.ICSI/IVF ... ensimmäinen … 20.7.2016
grey83 ... 1.ICSI 3.PAS ... ensimmäinen ... 24.7.2016
Suvipilvi ... 1.IVF ... ensimmäinen ... 9.8.2016
Lottainen ... 2.IVF ... toinen ... 12.8.2016
frankie ...1. IVF ... toinen ... 24.8.2016
JONPA77 ...3.IVF 1.siirto ... ensimmäinen+toinen (2 sijaislasta) ... 29.10.2016
Jasmina20 ... 1.ICSI 1.PAS ... ensimmäinen ... 7.11.2016
Rizu ... 1.IVF 3.PAS ... toinen ... 7.11.2016
kiia-s ... 1.IVF 3.PAS ... ensimmäinen ... 8.11.2016
Elika ... 2. IVF/ICSI ... ensimmäinen ... 14.11.2016
Mari32 ... 5.ICSI 1.PAS ... ensimmäinen ... 20.11.2016
Tupsuli ... 4.IVF, tuore ... toinen ... 30.11.2016
Hullabulla ... 2.IVF 2.PAS ... toinen ... 3.12.2016
mar80 ... 1.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ... 7.12.2016
cerezah ... 1.IVF, 1.tuore ... ensimmäinen ... 30.12.2016
Janne91 ... 1.IVF, tuore ... ensimmäinen ...2.2.2017

Tapahtumia tulossa :)

JONPA77 - rakenneultra 14.6.
mar80 - neuvola 14.6.
Lottainen - neuvola 16.6. rv 31+6
Janne91 - alkuraskauden ultra 16.6. rv 7+0
Cerezah - np-ultra 20.6
Jasmina20 - rakenneultra 21.6.
Kiisuli80 - synnytystapa-arvio 22.6.
Suvipilvi - neuvola 22.6. rv 33+1
kiia-s - rakenneultra 30.6.
JONPA77 - kelaneuvola 30.6.
Elika - rakenneultra 4.7.
Suvipilvi - lääkäri 11.7. rv35+6
Tupsuli - rakenneultra 14.7.16
Lottainen - synnytystapa-arvio 18.7. rv36+3
mar80 - rakenneultra 21.7.


Myöhemmin onnistuvat :cry:

Kesäheinä-78 (3.IVF 3.PAS - tm)
Maria_V (luomu - km)
Rusina80 (1.IVF 2.PAS? - kem)
haunoora (3.ICSI 2.PAS - km)
Mintikka (1.IVF 2.PAS - kem)
Hipsunpöpsy (1.IVF - kkm)
Bridge (2.IVF/1.siirto - tm)
annila (5.ICSI - kkm)
Vilijonkka_ (1.IVF 4.PAS - tm)
SalamaT (2.IVF - kkm)
Toiveikas81 (1.ICSI - myöh. km)
Lia_ (2.ICSI - keskeytys rv22+1)
Tinnu (3.hoito/4.alkio - kkm)
Mamido (1.IVF 1.PAS - kkm)
SalamaT (2.IVF 1.PAS - km)
Siida (1.ICSI 6.PAS -km)
Nenna81 (2.IVF 3.PAS -kkm)


Maaliin päässeet :love:

lullaby ... 4.IVF PAS ... toinen ... 40+6 ... 3.5.2016
kop kop ... 1.ICSI/IVF 2.PAS ... toinen ... 38+0 ... 4.5.2016
Caro87 ... 2.IVF ... ensimmäinen ... 41+4 ... 21.5.2016
Peppermint ... 1.IVF/ICSI ... ensimmäinen ... 41+3 ... 28.5.2016
Mandala ... 2.IVF 1.PAS ... ensimmäinen ... 41+6 ... 4.6.2016


************
Päivitykset siten, että ota [ quote ] alusta ja lopusta pois. Jokainen voi päivittää itse tai jättää punaisella värillä / muuten selkeästi päivityspyynnön.
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa Janne tälle puolen!!!

Mites Henrietta joko oot pienen saanut kun ei oo kuulunut?:)

Mitähän hannuliinille kuuluu kun ei ole täällä enää käynyt. Olisi ollut mukava kuulla kuulumisia kun kaksosia myös odotti/odottaa.... Kun melkein samoissa mentiin... Hänellä taisi olla la vähän aiemmin.

Mukava lukea teidän vauva kuulumisia:love: Saapa nähdä milloin sitä itse saa pienet syliin:love:

35+4:love:
 
  • Tykkää
Reactions: JONPA77 ja Janne91

Yhteistyössä