~*~ alkionsiirroista plussanneet ~*~

Henriettaa minäkin täällä huhuilen. Toivottavasti nyytti on jo sylissä! :love:

Caro mulla ei ole vielä mahan kaipuuta tullut kun olen vaan niin onnellinen, että pystyn makaamaan selälläni :D loppu raskaudessa sitä kaipasin ihan älyttömästi, olenkin aina ollut selällään makailija enemmän. Tosin ei kyllä vielä pysty pitkiä aikoja makaamaan kun alkaa särkemään vähän, saatika jos vaavi on rinnalla. Ja tosiaan ihanaa kun pystyy kävelemään ilman heti ilmaantuvaa mahakipua ja kiristystä (tosin eppari ja repeämä sitten oireileekin jos liian pitkään kävelee).

Lisää tyttöjä tänne vai, Tupsuli :D toivottavasti rauhallisesti ottaminen helpottaa sun tilannetta!

Kuinka pienestä asti on suositeltavaa alkaa rakentaa rutiineja vauvalle? Me ollaan nyt kyllä menty vaan 'go with the flow' -tyylisesti, varsinkin kun öisin nukkuminen näköjään vaan tökkii meillä. Mutta jos vauva ei esim itse ala rytmittämään esim uniaan niin missäköhän (ikä)vaiheessa se on suositeltavaa jo alkaa rutiineja miettimään. Tosin eihän tässä hirveästi vielä mitään pystyisi tekemään kai kun vauva syö silloin kun haluaa ja sammuu silloin kun haluaa.

Mandala & pikku-ukko 9pvä
 
Kiitos Tupsulille ja Siidalle rokotuskeskustelusta! Teidän vastauksissanne tiivistyi oikeastaan kaikki se, mitä pohdin. Vaikeaa on se, että haluaa tehdä lapselleen hyvin, mutta ei tiedä, mikä se olisi. Valintaa helpottaisi, jos voitaisiin luvata, että reaktio olisi pieni kuumeilu tai mahakipu, mutta kun toisilla se on huomattavasti hurjempaa. Ja Tupsuli on ihan oikeassa, että pohdintoihini vaikuttavat paljon omat tämän hetkiset kipuni. Olen myös epäillyt, että kivut johtuisivat repeämän ompelusta, mutta lääkäri oli sitä mieltä oikein siisti on. Tilanne on edelleen ihan sama enkä siedä olla pystyssä juuri lainkaan. Iltaa kohden kivut pahenevat ja eilen jäi hampaat pesemättä, kun en yksinkertaisesti pystynyt enää olemaan :( Harkitsen yksityisellä lääkärillä käymistä jos vointi ei tällä viikolla kohene.

Caro, mulla ei ole ollut pahemmin mahakaipuuta. Oletin kyllä, että sellaista olisi tullut ja voi toki vielä tullakin.

Mandala, meillä mennään myös vauvan rytmin mukaan. Se vaihtelee päivittäin, mutta yleensä 12-15/16 nukkuu päikkärit. Sellaisen luin jostain, että yö kannattaa rauhoittaa: ei kirkkaita valoja, ei seurustelua, hiljaa puhumista yms. jotta vauva oppisi yön ja päivän eron. Sitä ollaan yritetty noudattaa.

Mä aloin eilen suunnitella nimiäisiä, kun päivällä oli hetki omaa aikaa. Työnjako taitaa olla, että mies hoitaa tarjoilujen suunnittelun ja minä ohjelman ja koristeet.
 
Joo jasmina samoilla viikoilla mennään, kiva seurata toista joka menee samaa tahtia. :)
Eilen taisin viel kirjottaa että maha ei viel hirveesti oo kasvanu ainakaan vauvamahan näköseksi mut menin sit menin aamulla taas tiirailee peilistä masua ja sehän oli yhtäkkiä ottanu jonku kasvuspurtit ja kai sen jo vauvamahaksi voi tunnistaa, jee :ROFLMAO: tähän asti vähän häiritsi kun näytti vaan lihoneelta, mut nyt on kiva :X3:
 
Se välivaihe mahan kasvussa on kyllä ärsyttävä kun kohdun korkein kohta ei ole navan yläpuolella, ja maha näyttää vaan siltä kun olisi läskistynyt :D mutta siitä se pian sitten pyöristyy ja kohta käsissä onkin oikea pallo :) te ketkä masua kasvattelette nyt kesällä niin onkin oikein kivaa aikaa kun ei tarvi takkeja yms pitää päällä.

Pitää pakata äitiysvaatteet jonnekin tilaa viemästä. Ja samalla ajattelin, että vihdoin voisin ottaa mun kännykästä pois esiasetetut muistutukset lääkkeiden ottamisesta. En koskaan saanut niitä otettua pois, jotain taikauskoa sekin :rolleyes:

Peppermint juu mä luin noista myös, kuulostaa järkevältä. Olen tottunut makkarissa katselemaan telkkaa ennen nukkumaan käymistä, en tiedä onko se telkan päällä pito hyvä vauvan nukahtamisen kannalta vaikka koko huone muuten pimeä, tuskin :unsure:
Tietty varmasti vaikuttaa yöuneen se, että hän nukkuu suurimman osan päivästä. Miten se onkin, että päivällä ruoan jälkeen kyllä sammutaan moneen otteeseen, mutta yöllä ei millään :rolleyes::LOL: ainakaan omaan sänkyyn. Noh aamulla sitten nukutaan edes.
 
Peppermint, oliko crp otettu? Itsellä viikko kotiutumisen jälkeen alkoi kipu vatsassa, crp oli tyyliin 15. Kohtutulehdusta epäilivät mutta kolmen päivän päästä puhkes umppari ja 36 tuntia sel jälkeen todella nopealla kyydillä olin leikkauksessa. Kaikki arvot olivat ok mutta en pystynyt seisomaan pitkiä aikoja enkä lasta pitämään sylissä jne. Minua ei otettu vakavasti ja kävi sitten todella hullusti.
 
Kiia-s mulla oli ihan sama juttu että yhtäkkiä pulpahti viimeviikolla esiin :ROFLMAO: tai minä aina selällään vertailen kun siihen on ilmestynyt pömppö mitä ei saa sisään vedettyä enää :D tunnetko/näetkö jo liikkeitä? En muista mainitsinko eilen mutta illalla ja tänään olen muutaman kerran nähnyt vatsan päältä rykäisyjä, jos noin voi sanoa:ROFLMAO:
Rv 19+0, greipin kokoinen :love:
 
Tupsuli - aiotaan ainakin toistaiseksi pitää sukupuoli omana tietonamme, lähipiirillekään ei sitä kovin laajalle meinata jakaa :) Mutta päivittelen tänne, mikäli mieli muuttuu ;)

Täällä onkin ollut vilkasta ja hyvää keskustelua rokotuksista. Itse lukeudun siihen koulukuntaan, että ehdottomasti on kaikki ohjelman mukaiset rokotukset otettu eikä isompia oireita tullut mistään, vaikka tyttö olikin etenkin alussa suhteessa paljon pienempi kuin ikäverrokkinsa keskosuutensa vuoksi. Vesirokkorokote maksettiin ylimääräisenä itse samalla, kun otettiin hepatiittirokotteet, koska keuhkolääkärimme sitä suositteli. Tytöllä kun on taustastaan johtuen hyvin astmaattiset keuhkot, niin vesirokko jo sinänsä tautina voi olla rajumpi ja jälkitaudit vaikeampia.

Täälläkin on maha pullahtanut selvästi esiin, vaikka vasta 15+ viikolla mennään :whistle: Kyllä se selvästi toista odottaessa pompsahtaa aiemmin ja turvotus on ollut mulla ihan alusta jo niin hillitöntä, että äitiysfarkut on olleet käytössä jo viikolta 6 lähtien :) Mutta nyt tuo maha tuntuu hetkittäin jo hurjan isolta näihin viikkoihin nähden, ettei ole kyllä epäilystäkään. Sohvalla ja sängyssä pötkötellessä on jo parisen viikkoa erottunut selvä kumpu, joka ei tosiaan enää katoa jonnekin sisuksiin. Jännää ja ihanaa. Töissä olen kuitenkin saanut vielä pidettyä asian salassa, kun en halua ihan kaikille vielä asiaa kuuluttaa ja tavoitteena olisikin tulla kaapista vasta lomien jälkeen. Katotaan, miten onnistuu ;)

Miten olet Tupsuli nyt voinut? Toivottavasti supistelut olisivat vähän rauhoittuneet!

Peppermintille jaksamista kurjalta kuulostavien kipujen kanssa <3 Kysy ihmeessä toisen lääkärin mielipidettä, jos ei pian ala helpottaa.

Mandalalle tsempit uuden arjen ja pienen ihmisen itkujen tulkintaan <3 Kyllähän se välillä oli sellaista salapoliisityötä, mutta aika nopeasti niitä oppi tulkitsemaan. Etenkin kipuitkun tunnisti heti, meillä kun ilmaantui pari kk kotiutumisen jälkeen isompia komplikaatioita, niin sitä raastavaa kipuitkua en kyllä koskaan unohda. Mutta sitten taas rytmin osalta "pääsimme helpolla", koska kun vauva oli ollut sairaalassa lähes 3 kk ennen kotiutumista, niin hän oli oppinut sairaalan tarkkaan rytmiin eli heräsi syömään kellon tarkasti 3 tunnin välein, yöllä mentiin 4 tunnin pätkissä. Ja toinen yösyöttö jäi tosi pian pois, koska keskosilla aloitetaan kiinteät tosi varhain - meidänkin neiti oli laskettuun aikaan suhteutettuna vain muutaman päivän ikäinen, kun päärynäsosetta alettiin maistelemaan. Mutta kyllä mekin noudatettiin ns. maalaisjärkisiä ohjeita siitä, että yöllä vaippa vaihdettiin hämärässä eikä silloin seurusteltu. Kyllä se siitä alkaa pikkuhiljaa rakentumaan :)

Jahas, josko sitä nousisi puuron keittoon, kun nukkumatti hylkäsi klo 4.20 vessaan herättyäni... Nää yön vessareissut on siitä kyllä ihan hanurista, kun herkkäunisena en enää aamuyöstä saa kunnolla unta ja yölläkin saatan valvoa pitkään, ennen kuin taas uni tulee. Ilmankos sitä torkkuu koko illan ja menee lapsen kanssa samaan aikaan nukkumaan :LOL: Neuvolassa oli eilen kaikki hyvin ja reippaat sykkeet kuului dopplerilla. Sokerirasituksenkin arvot olivat erinomaiset, joten ainakin toistaiseksi vältyin diagnoosilta, mutta uuteen rasitukseen pitää mennä joskus rv 25 jälkeen. Tuntuu ihan hurjalta, että esikoisen raskaudessa mulla alkoi lapsivesi vuotaa 4 viikkoa tästä eteenpäin...saa nähdä, miten sitä pysyy pääkoppa kasassa ja mukana siinä kohtaa ja siitä eteenpäin. Toivottavasti tämä matka olisi nyt erilainen kuin ensimmäinen.

15+3
 
Mekin yritetty rytmiä niin tehdä että yöaikaan ei seurustella ja valot minimissään. Syötön ajan on keittiössä yksi valo ja yleensä laitan sen syönnin jälkeen pois. Viime yö meni ihan ok, nukkui puoleyön syötön jälkeen neljään. Kuuntelin kyllä usein että kohta herää ja varmaankin välillä heräili kun nenässä tai kurkussa oli limaa. Nukahti syötön jälkeen jopa aika nopeaa. Meillä vaihtelevastu itkua syötön jälkeen, nyt aamulla sellasen tunnin venkoili ja itkeskeli välillä. Mut ei tosiaankaan koko aikaa huutanu. Joka kerta tuntuu tepsivän eri asia, eilen illalla sain nukahtamaan nopsaan kun laitoin pulloon reippaasti maitoa ja ainakun huitominen ja väninä alko tarjosin pulloa, joi pikkasen ja pilkki, sit taas pari kertaa heräs ja sama homma. Ei mitään huuto konserttia tullu vaan hyvin rauhallisesti rupes nukkumaan. Aamulla taas sama ei toiminu yhtään, laitoin kapaloon ja laskin vaunukoppaan kun sylissä vaan huusi. Hiljeni heti ja siinä jonkun aikaa rauhassa ihmetteli makuupussin kuviota. Sitten alko taas itku ja nostin syliin. Siinä venkoili aikansa, lopulta nukahti kun pidin vaan rinnalla tiukassa paketissa. Se auheuttaa monesti ekaks raivarit mut sit saattaa nopeesti rauhottua. On vaan kamalan vaikee tietää onko sillä nälkä vielä ja sen takia hamuaa ja huitoo, vai onko mahavaivoja kun molemmissa saattaa tehdä samalla tavalla.. Korvike vaihdettiin ja ainakin kakka tuli eilen hyvin. Tietty pitää sitä se pari viikkoa pitää niin tietää sopiiko paremmin. Huomenna olis pään mri tuttipullo anestesiassa ja en yhtään tiedä onnistuuko. Niin vaihtelevasti nukahtaa syönnin jälkeen, jos sais sen aamupäivän pidettyä hereillä nii saattas jopa nukahtaa siellä mutta tuossa iässä jos väsyttää niin kyllähän se nukahtaa kun haluaa.

Caro ja poju 3vk
 
Peppermintille voimia kivun syyn selättämiseen, toivottavasti neuvolasta laitetaan lähete tai joku lääkäri selvittää perin juurin syyn. Onhan tuo kauhea tilanne!

Ja minäkin kiitän hyvästä rokotekeskustelusta! Muistan kun googletin hiustenvärjäykseen liittyviä juttuja, ja täällä kaksplussassa löytyi joku ketju josta ei tullut kuin paha mieli. Kumma kun asioista ei voida keskustella puolesta ja vastaan sivistyneesti, vaan käydään henkilökohtaisuuksiin, pidetään tyhmänä jne.. Ja itse kuulun rokoteohjelmakoulukuntaan. Hiukset värjätty 2 kertaa kevytvärillä raskausaikana :D

Koska te kaikki olette alkaneet nimiä miettimään? Ristiäiset/nimiäiset onkin osalla kohta. Onko ollut helppo päättää nimi?
Minä olen miettinyt aika alusta asti, tehnyt listoja tyttöjen ja poikien nimistä. Miehelle välillä heitän ehdotuksia... :) Poikien nimet on mulle/meille hankalampia... Viimeksi me keksittiin pojalle nimi heti, ja se sopiikin kantajalleen :) (Nyt samat kriteertit: ei tosi tavallinen tai erikoinen nimi, vaan siltä väliltä. Vierastetaan pitkiä nimiä etunimenä, samoin kuin konsonanttiin päättyviä - Eskarinkin nimi on 2-tavuinen, ja kaikkien meidän nimet päättyvät vokaaliin, niin sillä lailla pysyisi koko perheessä sama kaava.)
Tytöille jotenkin istuu helpommin aavistuksen erikoinen nimi, mutta meillä ehdokasnimiä suhteutetaan kuitenkin kaikkien muidenkin nimiin. Itselläni on verrattaen erikoinen etunimi, mutta se istuu hyvin suomalaiseen suuhun, ja tulee melko usein ulkomailla vastaan.

29+6
 
Onpa hyvä jos rokotekeskustelu oli muidenkin mielestä asiallista, tiedättehän että näillä keskustelupalstoilla se menee herkästi asiattomaksi. Itse ainakin yritin kirjoittaa samalla lailla kuin sanoisin suoraan kahvipöytäkeskustelussakin ja Siida osaa aina ilmaista asiat niin pehmeästi ja kohteliaasti :LOL: Mut mulla joskus saattaa lähteä lapasesta tai ilmaisen jyrkästi.

Hullabulla toivotaan, että saat nyt normaalin raskauden. Tuota lapsiveden tihkumista minäkin pelkään, siksi otankin nyt rauhallisesti ja lepäilen, ettei kohdunsuu lähde enää lyhenemään. Onneksi tämä varmaankin on nyt viimeinen raskaus (en usko, että meidän pakastepalleroista tulee mitään kun omat tumavikaisia) ja se sopii mulle, on tämä aika stressaavaa aikaa, toivo ja pelot vuorottelee koko ajan mielessä. Tämäkin on niin pitkä aika, kun alkaa liikkeet tuntumaan, mutta siihen on hirmuisesti vielä matkaa, että lapsi voisi syntyä turvallisesti. Onneksi on nyt kesä ja voi istuskella ulkona ja kävellä rauhallisesti pieniä lenkkejä. Supistelut on kyllä levossa huomattavasti vähentyneet. Mulla yöllä täysi rakko laittaa kohdun supistamaan, oon yrittänyt minimoida illan juomiset, koska myöskin herään aina ihan kunnolla jos käyn wc:ssa.

frankie me ollaan jo mietitty nimiä:giggle: Esikoisen nimi oli selvä jo pari vuotta ennen tärppiä, joten se oli helppo! Mutta tämän seuraavan nimi on paljon vaikeampi, kun sen pitäis olla ensimmäiseen sointuva (taaperolla on suomenruotsalainen nimi), mutta ei liian pitkä, vaikeasti kirjoitettava tai äännettävä. Jos tämä toinen olis ollut poika, olis ollut paljon helpompaa, kun silloin olis nimi ollut valmiina :ROFLMAO: Meillä on vähän sama homma, etunimi sais olla lyhyt ja vokaaliin päättyvä. Toiset nimet saa olla pitkiä ja kauniita, eihän niitä lausuta ikinä missään.

Mä en muista rytmistä, että milloin se meillä tuli. Aluksi se tais olla aika vauvalähtöistä, mut tietyt jutut toki oli aika samaan aikaan, illalla kylpy, päivällä pari vaunulenkkiä. Yöllä imetin sängyssä "pimeässä" eli pimennysverhottomassa makkarissa Suomen kesässä eikä tosiaan seurusteltu tai vaihdettu kuin :poop:vaippa. Varmaan 3 kk iässä kun aloin maisteluttaa hedelmä- ja marjasoseita alkoi pikkuhiljaa tulla rytmiä ja viimeistään 4-5 kk iässä puurot, lounaat, välipalat, päivälliset ja iltapalat ja vaunu-ulkoilut alkoi tehdä rytmiä päivään. Sitten esikoinen nukkui selvästi yhdet pitkät päiväunet ja 2-3 lyhyttä, yöunetkin alkoi venymään siten, että hän söi 2-3 kertaa (enää!) yössä. Tämän toisen kohdalla taidetaan yrittää alkaa luomaan tarkempaa rytmiä erityisesti yöhön 6 kk jälkeen ja jättää yösyöttöä heti tarmokkaammin pois. Esikoisella yösyötön jätin 7 kk iässä jo melko väsyneenä. Sen huomasin vauvasta, että äidin (ja isän) pitää viimeistään 2-4 kk iässä lapselle alkaa luoda sitä rytmiä, koska meidän vauva ei olis sitä itse löytänyt. Jotkut lapset ovat heti paljon rytmillisempiä jo syntymästään, lienee jokin temperamentin ominaisuus.
 
Meillä ei paljoa rutiineja vielä oo, syödään kun on nälkä, nukutaan (tai lapsi nukkuu) kun väsyttää ja vaippa vaihdetaan tarvittaessa.. toki yöt on rauhotettu juuri noin ettei puhuta turhia ja vaippa vaihdetaan vaan jos on tullu isompi :poop:. Tuntuu silti ettei millekään ylimääräselle riitä aikaa tässä imetys-vaipparallissa, hyvä jos kaiken välttämättömän ehtii tehdä.. poika on alkanu pysyä hereillä entistä pidempiä aikoja päivällä, eikä juurikaan viihdy omissa oloissaan. Hyvin pian alkaa karjua pää punasena jos katoan hetkeks sen näköpiiristä :unsure: Hiukan pätkissä 1-1,5 tuntia kerrallaan menny viime yöt, ehkä valosuus ja hikisyys haittaa..
Rokotuksista ajattelisin enempi niin että ois kuitenkin isompi riski jos näin pieni sais ne taudit, kun että rokotteista tulis jotain oireita. Eli varmaanki otetaan ne kaikki rokotusohjelman mukasesti.
Kutsumanimi on ollu selkee jo vuosia, jostain sieltä kun alettiin exän kans yrittää raskautta, päätin että poika vois olla sen niminen, jos vielä joskus saan toisen. Itseasiassa juontaa juurensa jo jonnekin 80 ja 90 -luvun vaihteeseen kun kuulin sen ekan kerran, että ompas hauska ja erikoinen nimi ja jäi mieleen.. Toisia nimiä joutu miettiin vähän pidempään, muutamia vaihtoehtoja on aikojen saatossa miettiny ja ne päätin vasta rakenneultran jälkeen. Kolmas nimi tuli ihan uutena kalenterin nimiä selaamalla, mikä sointu kivasti muihin.
Pojille on jotenkin vähemmän hienoja nimiä, tytölle ois täälläkin ollu valmiina ja selkeenä kaikki 3 nimee. Jospa nekin vielä joskus pääsis antaan jollekin.....:rolleyes::barefoot:

Tänään kävin kilpirauhasverikokeessa, josko sais laskee lääkeannoksen normaalitasolle raskaudenajoilta. Sitten haettiin kastepuku lainaks seurakunnalta, ja oon tehny hankintoja juhlaa varten.

Eilen huomasin hassun jutun, oikein säikähdin peilin edessä kun nostin kädet ja kainalot loisti edelleen ihan paljaana vaikka niiden ajelusta on vähintään viikko, tai ehkä jopa 2 :eek: yleensä tälläsen ajan jälkeen on jo selkee pöheikkö ja sellanen puolen sentin sänki! Nyt vaan jotain tosi vaaleita pikku haivenia ja muutama pidempi siellä täällä harvassa. Jotenkin ripsetkin näyttäs normaalia lyhemmiltä.. google sauhus tietenkin heti ja luin että onneks jollain muillakin ollu tällästä, johtuuko sitten matalista hormoonitasoista vai mistä. Ei sillä että kauheesti kaipaisin kainalokarvoja ja säästyypä muutamat höylät vähän aikaa :D kaipa ne alkaa rehottaa taas viimestään kun imetys loppuu..

Mites muut kellä jo nyytti ulkomaailmassa, mitä vaippamerkkiä suositte, vai ootteko vertaillu kaikenlaisia? Täällä alkuun kokeilin Lidlin toujourseja, mut ne useimmat falskas läpi. Mukavan ohuita ne on mutta ehkä juuri tän takia häviää imukyvyssä. Softinot on vielä kokeilematta, kun ei löytyny alle 7 kilosille. Ne ois ainakin edullisimpia. Pamperseissa on outo verkko, joka kyllä imee kakastakin kosteuden mutta pesu hankalampaa kun ryynit kuivuu kiinni peppuun että melkein joutuu raaputtaan niitä irti.. voi niitä tarjouksista ostaa, mut normihinnalla ei raaski. Muumit on myös kalliita eikä niissä oo oikein alennuksiakaan koskaan, lisäks ne tuntu jotenkin omituisen leveiltä ja lyhyemmiltä kun muut. Tällä hetkellä siis Liberossa tuntunu olevan paras hinta-laatu suhde.

Ensviikolla onkin jo jälkitarkastus.. mietin pitäskö alkaa käyttää jotain progestiinipillereitä imetysajalla, niin kauan että jatkaa hoitoja.. siis siinä tapauksessa että kierrot palaa hyvissä ajoin ennen loppuvuotta. Tuntus jotenkin turhalta antaa niiden pyöriä ja menee jotain vähiä jäljellä olevia soluja hukkaan ovulaatioissa, jos niitä vois jemmata pillereillä vielä myöhempää varten...ja endokin saattas pahentua. No, voihan se olla että täysimetyskin estää ne, siis ainakin sen 4kk..
 
Viimeksi muokattu:
Libero oli meilläkin alussa, Pampersilla oli meijän tytölle sopivimman malliset housuvaipat, siirryttiin niihin sitten 8-9 kk iässä. Vartalo muuttuu kasvun myötä ja vaipat on eri mallisia, yhtäkkiä tuttu vaippa alkaa valskaamaan.
 
Kiitos Tupsuli :D ei siitä sinunkaan tekstistä saanut vielä aihetta mielensä pahoittamiseen :) Mutta, noi on niin henkilökohtaisia ja herkkiä juttuja, että vähän arkaillen niistä kirjoittaa, mutta oon minäkin suorasanainen helposti anna liian kärkkään vaikutelman ja kun kirjoittaa, niin se on paljolti lukijan tulkinnasssa, kuinka asiat ottaa. Mutta ihana kun täällä voi käydä keskustelua IHAN mistä vain.

Toi vaippakeskustelu sai taas kirjotusvimman päälle. Iha saman oon huomannut mitä Lullaby jo kirjoittikin, että muumeja ostin alkuun, mutta pian varsinkin pitkällä lapsella, vaipan pituus ei riitä. Numeroa isompi taas menee leveäksi. Pampersia taisin joskus kokeilla ja nyt en muista, mikä vika niissä oli, mutta joku oli. Libero ollu paras. Mielellään kannattaisin suomalaista hinnasta huolimatta ja mies varsinkin osti mielellään muumivaippoja, mutta lapsen kasvaessa malli ei ollut enää hyvä. Toki nyt en oo pitkään aikaan kokeillu, että olisiko isommat koot myös pidemmän mallisia. Pirkka vaippoja ostettiin joskus, kun muuta ei ollut tarjolla, oltiin reissussa ja niistä meni pylly kirkuvan punaiseksi :( Varoituksen sana siis!
 
Meille tuli isovanhemmilta js vauvakutsuilta eri vaippoja ja oon tykännyt noista missä väri vaivassa muuttuu jos on pissannut. Eli libero taitaa olla. Pampers ja muumit on meillä näköjään kokoa 2 joten kohta kun nuo 1 vaipat loppuu niin pääsee kunnolla testailemaan.

Pojan etunimi kun tuli eteen niin tiesin saman tien, että haluan sen. Tämä oli ennen rakenneultraa. Ja kun sukupuoli varmistui pojaksi niin sitten piti vain vähän miestä suostutella kun hän ei ollut ihan täysin varma heti. Tytön nimi olisi ollut tosi vaikea keksiä. Olin listannut ainakin jotain 10 eri nimeä ylös mutta mikään ei niistä noussut parhaimmaksi.

Täällä tuo rytmi on kyllä aika hukassa. Tai siis tätä päivää ennen on mennyt niin, että päivät nukutaan suoraan syöttöjen jälkeen melkein. Ihan kuin maidossa olisi rauhoittavia lääkkeitä :D sitten ehkä joskus 23-puolen yön aikaan kun herää niin maidolla ei tunnu saavan väsyneeksi ollenkaan. Kyllä sitä kai jotain tunnin parin pätkiä on tullut öisin nukuttua silti.
Tänään sitten aamusta jo huomasin, että saattaa tulla erilainen päivä. Syö vain muutaman minuutin hörppyjä jonka myötä myös pieniä päikkäreitä ja paljon itkua ja kitinää. En kauhean paljon odota mitä yö tuo tullessaan :rolleyes:
Kuumakin on kai kun ei hiljentynyt ennenku otin bodyn pois ja on ollut vaippaisillaan vaan.
Saattaapi olla jo vähän yliväsynytkin mikä lisää varmaan kitinää. Noh toivittavasti huominen olisi parempi taas.

Vetääkö teillä vauvat koskaan maitoa väärään henkeen? Meillä muutaman kerran tapahtunut. Ei mulla pitäis kauhealla paineella maitoa tulla, joten ehkä hän vaan ahnehtii.

Ja jee pukamat alkaa pienenemään :D ei tarvi toivottavasti mennä pyllistelemään lääkärin eteen niiden takia.
Ompeleetkin ihan pikkuisen paremman tuntuiset. En kyllä ole pystynyt niitä esim peilillä katsomaan vielä. Jotenkin en ole vielä valmis tietämään miten paljon tuo alakerta on muuttunut.
 
Jos joku on innostunut kestovaipoista, multa vois ostaa edullisesti ison kasan 2-6 kk ikäiselle sopivia all-in-oneja, kuoria ja mikrokuituimuja. Suurin osa Imse Vimse -merkkiä. Ja jos kestoilu ei innosta mut luonnonsäästäminen kiinnostaa ja vaipparoskaaminen ahdistaa, ruotsalaiset Natyn maissivaipat on oikeasti tosi hyviä. niitä saa ainakin isommista marketeista. Ne on iholle hyviä, 100% pitäviä ja istuu hyvin. Meidän tyttö käytti niitä kestovaippojen ja Liberoiden rinnalla 1-vuotiaaksi, sitten se housuvaippa kävi kans liian väljäksi. Ne maksaa hiukka enempi kuin Liberot ja Pampersit mutta ovat biohajoavia. Vaipoissa on kyllä paljon eroja, kenen vartalolle sopii mikäkin ja mikä on iholle paras. Muumit ei istuneet meijän tytölle ollenkaan, valskasivat lahkeista. Joku vaippamerkki aiheutti myös ihottumaa, en. muista mikä.
 
Mandala! Ymmärrän sun fiiliksen, ettet tahdo alakertaa nähdä :) Mulla meni puoli vuotta, että pystyin vilkaseen ja kappas! Vähän lörpsähtäneempi se tietysti on, mutta eipä paljon entisestä poikennut :D Ajan myötä palautuu paikat. Nyt ihan normaalilta tuntuu olo alakerrassa. Ehkä tähän on vaan tottunut.

Tuo nimijuttu on aina yhtä hankala! Meillä oli nimi valmiina tytölle, jostain syystä tykkäsin Aada nimestä. No, tyttö syntyi ja oli paksu pitkä musta tukka ja tummat silmät. Todettiin miehen kanssa, että ei tainnu tulla Aadaa :D Eikä sellaista tullut! Usein nimi muuttuu, kun näkee lapsen eka kerran. Tytöille mulla löytyis kyllä nimiä, mutta jos pojalle pitäis miettiä, niin olis kyllä hakusessa!!
 
Täällä hotkitaan myös usein väärään kurkkuun, ja pullon kanssa se on vielä yleisempää, kun annan niistä tissikupilla kerättyjä välipaloja.. ekoilla kerroilla sairaalassa säikähdin ihan tosissaan sitä kauheeta tikahtumisääntä että onko nyt tukehtumassa :confused: sit vaan nopeesti kääntö mahalleen että pää on kroppaa alempana ja selkään taputtelua.

Eiks muumit oo kans ympäristöystävällisiä..? En tiä kylläkään onko sama asia kun biohajoava.
Mun oli ihan pakko kattoo alapäätäni peilillä heti sairaalasta kotiin tultua ja järkyttävän ammottava reikähän sieltä paljastu :eek: pysty ihan näkeen hyvin sisäseinämiäkin, oikein tosi römpsä....

Juuri tänään muuten oli Aamulehdessä vauvan unikouluun ohjeita, en löytäny siihen juttuun linkkiä mutta tässäkin jotain tietoo
http://www.aamulehti.fi/kotimaa/8-keinoa-saada-vauva-nukkumaan-moni-valittaa-vaikka-homma-hoituisi-nain-yksinkertaisesti/
 
Kiitos kaikille tsempeistä! Tilanne ei ole muuttunut paremmaksi, vaikka ainakin osa tikeistä on lähtenyt. Mandala, uskalsin vasta maanantaina kurkata alapäätä. Rooroo, crp otettiin viikko sitten sairaalassa ja oli 7. Kuinkahan kauan tässä on järkevää odotella, josko menisi ohi? Alkaa hermot mennä, kun koko ajan sattuu eikä pysty tekemään mitään. Tulee myös avuton olo, kun vauvaa ei voi lohduttaa kävelemällä eikä pysty olemaan sellaisissa asennoissa, joissa vauva haluaisi.

Meillä on ollut käytössä lähinnä Liberoja, kun saatiin niitä vaippakakussa ja satuttiin ostamaan sitä ensimmäisenä. Niistä ollaan tykätty ehkä eniten. Saatiin lahjaksi jotain ympäristöystävällisempiä, mutta ne vaikuttavat vähän kovilta, mikä on harmi. Oman vointini rajoissa olen alkanut testailla kestovaippoja.

Maitoa ei ole mennyt väärään kurkkuun, mutta nenään sitäkin useammin. Siihen on auttanut istualtaan imettäminen, mutta en vielä pysty istumaan niin paljon kuin haluaisin.

Ihana lukea vauvamahojen ilmestymisistä <3 Vaikka en loppuajan mahaa olekaan kaivannut niin pieni haikeus tuli teidän mahoista lukiessa. Muistan vieläkin, miten onnellinen olin, kun vaihdoin löysistä paidoista trikoopaitoihin, jotka paljastivat vauvamahan.

Mulla on ollut pitkään mielessä nimi, jonka haluaisin tytölle. Mieheltä meni aikaa lämmetä sille, mutta suostui lopulta, kun ei löydetty muutakaan, mistä oltaisiin molemmat tykätty. Mies sai valita toisen nimen. Nimestä päästiin yhteisymmärrykseen maaliskuussa, mutta minusta oli tärkeää katsoa, sopiiko se vauvalle ennen lopullista päätöstä, joka sitten tehtiin heti, kun hän syntyi.

Muutama huomio niille, jotka miettivät hankintoja: vastasyntyneen bodyissa on hyvä olla tumpuksi käännettävät hihat. Meillä on näin alkuun ollut ne kovimmassa käytössä. Saattaa olla, että osaa niistä, joissa on tavalliset hihat, ei ehditä käyttää ollenkaan. Pohdin pitkään ostanko hoitopöydän ja olen ollut siihen tosi tyytyväinen. Se ratkaisi kätevästi myös vauvan vaatteiden yms säilyttämisen makkarissa.

Peppermint ja tyttö 2,5 vk
 
Peppermint missä kohtaa se kipu tarkalleen tuntuu? Onko se emättimessä, jossa vois olla sitten jotain väärin ommeltua vai tuntuuko se häpyluussa, jossa voi olla repeämä symfyysin kohdalla vai missä? On kyllä kumma kun on noin kova kipu eikä syytä löydy. Varmasti alkaa turhauttaa. Tuommoinen saattaa altistaa synnytyksen jälkeiselle masennuksellekin, että jos yhtään siltä tuntuu niin ota heti yhteys neuvolaan. Pitäshän tuota vielä tutkia, koska epätietoisuus varmasti stressaa. Voimia ja tsemppiä!
 
Peppermint, ei kuulosta kivalle :( jospa vaivan syy selviäisi, ei varmasti ole kivaa kun ei pysty vauvaa normaalisti hoitaan.

Mä oon tykänny kans liberon vaipoista, muumeja ostin ekaks mut ei istu niin hyvin ja sairaalassa tottu liberoon.

Meillä kanssa pullosta välillä hotkitaan ja sit yskitään. Kuulee oikein kuinka ilmaakin menee vaikka kokiikkipulloja on, en oikein tiiä miten tota hotkimista vois vähentää.

Mä oon niin poikki! Yö meni suht hyvin, ei tarvinnu nukuttaa kun vajaat puol tuntia syönnin jälkeen. Mut aamu, ihan yhtä taistelua. Huitoo ja venkoilee, selvästi väsyttää ja silmät luppasee mut ei vaan nukahda. Maha kyllä toimii paremmin uudella korvikkeella, tänäänkin jo pari kertaa. Oisko sitten ruoka nousemassa ylös ja sen takia venkoilee. Tänään oli pään mri ja oli kyllä työn ja tuskan takana että sain sen nukkumaan. Piti toinen potilas ottaa välissä ja vaikka mitä kikkoja kokeilla että se väsähti. Itse kuvauksessa nukku kun tukki. Kotona taisteltiin taas että sain sen nukkumaan. Isä yhden kerran eilen nukutti ja syötti kun lähti jo aikasin töihin niin eikös se ollu sellanen kerta että vauva väsähti heti pullolle.

Jaaha, taas nukutus hommiin..
 
Kiva, vaimolta tuli tänään n. teelusikallinen verta, kirkasta. Kipuja ei ole eikä ole ollut klimppejäkään. Oli vain valunut housuihin ja siihen loppunut. Eikai tää mee nyt kesken...
 
Viimeksi muokattu:
Mä en oo vielä tämän ketjun "asiakas", toivottavasti jonain päivänä olen! Mutta olisi kysymys: onko tässä ketjussa zumenon+lugesteron -yhdistelmällä raskautuneita? Kokemukset kiinnostaisi kovasti miten koitte tämän yhdistelmän ja tuliko kauan odotettua plussaa. Ilmeisesti molempia lääkkeitä käytetään aika pitkälle asti jos positiivinen tulisi, 10 viikolle tai jotain? Luget ymmärrän, mutta entäs toi zumenon? Mikä vaikutus sillä on siihen alkaneeseen raskauteen?

Anteeksi jos tämä ei oikein kuulu tänne mutta tämä tuntui parhaimmalta ketjulta kysyä varsinkin niitä onnistuneita kokemuksia tähän lääkeyhdistelmään :)
 
Janne, voi ihan hyvin olla vaaratontakin :) täällä on taitanu suurinosa vuotaa enemmän ja vähemmän. Kyllähän sitä varmasti silti pelkää heti pahinta, jospa teilläkin olis tota vaaratonta sorttia :)
Kun mä mietin jos ois keskenmeno, niin eikö sieltä pitäis tulla enemmän verta ja niin että se jatkuu? Ja toi kivuttomuus, eikö keskenmenoon liity yleensä kipuja?
 

Yhteistyössä